Gå til innhold

Utagerende barn på skolen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det håper vi virkelig.  PPT er ikke påkoblet,  jeg spurte om det på siste møtet, virket som de ville ha det opplegget med bup først . Men er det skolen som henter inn ppt,  eller er det bup som kan komme med det som et tiltak? 

Anonymkode: 44ade...7f1

Du kan ta kontakt med ppt og spørre dem til råds selv og spørre dem om de kan gi råd til skolen om skolen er treg med å komme i gang, men som oftest er det skolen som gjør det. Du kan først spørre skolen og så ta kontakt selv om du føler at skolen « setter seg på bakbena». - Som oftest gjør de jo ikke det, men jeg har vært borte i at enkelte ansatte i enkelte skoler har en litt sånn « dette skal vi fikse på egenhånd- mentalitet» og virker som de vegrer seg for å spørre ekspertisen om råd. - Kanskje fordi de er redde for å få høre at de gjør noe feil, eller fordi de mener at de i en ideell verden burde kunne ordne opp i det, men de kan selvfølgelig ikke like mye som ppt på dette området. - Minner meg om enkelte fastleger som drøyer i det lengste med å sende pasienter til spesialister. 
 

Jeg høres ut som om jeg trekker skolene rundt i landet i tvil, men det gjør jeg egentlig ikke.  Jeg ser bare at ikke at er noe poeng å overlate alt til tilfeldighetene, da et år eller to år ekstra med somling, i verste fall kan ende opp med et barn som har fått både angst, depresjoner og til slutt havner utenfor arbeidslivet tidlig i livet.  I tillegg til at dette, selvfølgelig er unødvendig bortsløsing av menneskelige ressurser, kan det jo lett bli snakk om at et barn som ikke får nok hjelp i tide, ender opp med å koste samfunnet mange millioner i løpet av livet. Så enhver krone som blir brukt fornuftig på et barn som trenger det, gir mange flere kroner spart i det lange løp. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har jo ikke vært tilstede,  men i følge lærere så kan hun være i fin lek med venner , men så kan hun uprovosert gå bort å slå til noen f. eks . Eller så kan hun havne i en krangel med noen i klassen og reagere med å kaste stein, slå med pinne osv . Når lærere skal ta fra henne pinnen så går hun løs på de istedet . Går helt i lås, hyler, sparker, slår , nekter å gå vekk fra situasjonen da . 

Jeg er jo redd for det sosiale livet hennes fremover hvis vi ikke får snudd dette, klart at de andre barna vil holde avstand når hun er så uberegnelig.  Er mye mulig at mange av barna har fått beskjed av foreldre om å holde seg unna henne også.  

Anonymkode: 44ade...7f1

Hun har hatt en trygg og forutsigbar barndom? Hvordan virker hun å ha det med seg selv? Hvordan har hun det på skolen og i klassen? 

Skjønner godt at du er fortvilet, men det virker som ei fin jente som har et problem med å regulere seg når hun blir sint eller får en annen vanskelig følelse? 

Har kanskje kommunen et lavterskeltilbud for veiledning av familien og evt skole? Det bør helsesykepleier vite noe om. Det kan virke som om det er følelsene hennes som må forskes på, og at hun får øve på alternativer til vold når hun får disse sterke følelsene? 

Vær undrende sammen med skolen, forsøk å finne ut hva som skjer i forkant av voldsepisodene og hvilke følelser hun får. Anerkjenn følelsene, og forsøk å hjelpe henne med å finne alternative handlingsmønster. 

Anonymkode: fa17c...17b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hun har hatt en trygg og forutsigbar barndom? Hvordan virker hun å ha det med seg selv? Hvordan har hun det på skolen og i klassen? 

Skjønner godt at du er fortvilet, men det virker som ei fin jente som har et problem med å regulere seg når hun blir sint eller får en annen vanskelig følelse? 

Har kanskje kommunen et lavterskeltilbud for veiledning av familien og evt skole? Det bør helsesykepleier vite noe om. Det kan virke som om det er følelsene hennes som må forskes på, og at hun får øve på alternativer til vold når hun får disse sterke følelsene? 

Vær undrende sammen med skolen, forsøk å finne ut hva som skjer i forkant av voldsepisodene og hvilke følelser hun får. Anerkjenn følelsene, og forsøk å hjelpe henne med å finne alternative handlingsmønster. 

Anonymkode: fa17c...17b

Ja, dette var et fint svar , er akkurat sånn jeg ville beskrevet henne , ei fin jente som sliter veldig med å regulere følelsene sine . 

Barndommen har vært forutsigbar ja, vi har bodd på samme sted siden hun var 2 år, hun har foreldre som er sammen, ikke vært noen store forandringer i livet hennes.  

 

Hun snakker ofte ned seg selv, så selvbildet er nok ikke så bra . Sier ofte i mot når vi skryter av henne.  I det siste har hun sagt ting som at hun ikke vil på skolen, hun hater alle der, lærerene er altfor strenge.  Men de må jo ha klare grenser når hun utagerer slik hun gjør .  

Vi har akkurat starta på et kurs , så håper jo på at det skal hjelpe litt da, men akkurat nå så virker problemene mye større enn det . 

Anonymkode: 44ade...7f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, dette var et fint svar , er akkurat sånn jeg ville beskrevet henne , ei fin jente som sliter veldig med å regulere følelsene sine . 

Barndommen har vært forutsigbar ja, vi har bodd på samme sted siden hun var 2 år, hun har foreldre som er sammen, ikke vært noen store forandringer i livet hennes.  

 

Hun snakker ofte ned seg selv, så selvbildet er nok ikke så bra . Sier ofte i mot når vi skryter av henne.  I det siste har hun sagt ting som at hun ikke vil på skolen, hun hater alle der, lærerene er altfor strenge.  Men de må jo ha klare grenser når hun utagerer slik hun gjør .  

Vi har akkurat starta på et kurs , så håper jo på at det skal hjelpe litt da, men akkurat nå så virker problemene mye større enn det . 

Anonymkode: 44ade...7f1

Så bra at dere har funnet et kurs, håper det vil hjelpe dere på vei.

Du skal ikke undervurdere hva varme og kjærlige foreldre kan bety for et barn, selv når ting er så vanskelig at det virker uoverkommelig. Jeg tror dere kommer ut av dette på andre siden uten at dine skumleste tanker blir virkelighet.

Mye vil hjelpes av tiden, det er helt sikkert. At dere klarer å se henne for den fine jenta hu er, samtidig som dere er varme men tydelige på hvilken oppførsel dere forventer av henne, samtidig som hun får tips om andre ting hun heller kan gjøre når hun blir så sint/fornærmet osv som hun blir når hun slår - vil sannsynligvis være en god vei inn. 

Snakk med henne om følelser, både de gode og de vanskelige. Bruk de samme ordene i deres eget hverdagsspråk, si det høyt hvis du blir glad, sint, flau, skammer deg, lei deg, sjalu. Selvfølgelig uten å legge noe skyld på henne, eller gjøre noen stor sak ut av det. Hun trenger å lære at følelser er helt vanlige selv om de føles sterke, og at de vil gå over hvis vi tåler de. 

Og som sagt så må det forskes på hvilke følelser hun får før hun slår, og hva som skjer i hodet hennes - hvorfor kommer akkurat de følelsene. Snakk gjerne på tur, i bilen eller på sengekanten. Vær nysgjerrig men ikke dømmende. 

Anonymkode: fa17c...17b

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og forsøk å snakke med henne om hvorfor hun synes lærerne er så strenge, forsk på hvorfor skolen ble vanskelig. Forstå og tål tankene hun har om skolen. Det går også an å spørre henne om hva hun tenker at dere foreldre og de på skolen kan gjøre for å hjelpe henne. 

Si for eksempel at du forstår at dette er vanskelig for henne, at det er fort gjort å tenke at det er noe galt med en selv når man en periode havner i slike vanskelige situasjoner selv om man egentlig ikke vil. Kom gjerne med en anekdote om en tante eller deg selv som hadde en lignende utfordring når hun gikk på skolen osv - finn en historie om noen dere kjenner som hadde litt trøbbel på skolen, men som klarte seg greit, fordi inni seg så er hun en snill og hyggelig jente som bare trenger å øve på andre måter å reagere på når hun blir sint/lei seg/osv... 

Jenta di trenger også håp om at dette vil ordne seg, og hun trenger å vite at det ikke er noe galt med henne. At hun rett og slett bare trenger å øve.

Varm, forståelsesfull men tydelig er min beste oppskrift i lignende situasjoner jeg har vært i. 

Anonymkode: fa17c...17b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er ikke riktig. Skolen skal tilrettelegge uavhengig av diagnose. En diagnose utløser ikke automatisk ressurser. 

Når det er sagt er ikke ressurser løsningen på alt, mye kan løses med å øke lærernes kompetanse. Mitt barn endret adferd helt da han fikk ny lærer som såg han og hans behov og ga han tryggheten han trengte. 

Anonymkode: d9076...0f1

Du er naiv. Du kan jobbe en uke på en skole selv og se. Her snakker du om ting du ikke vet noe om. 

Anonymkode: ac9cd...afa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du er naiv. Du kan jobbe en uke på en skole selv og se. Her snakker du om ting du ikke vet noe om. 

Anonymkode: ac9cd...afa

Bevilgninger følger ikke nødvendigvis diagnoser, som også andre i denne tråden skriver.


Har sett i praksis hvordan enkelte skoler og barnehager får det til og andre bare klager. Utrolig lett å skylde på foreldrene og på for små ressurser (som og en del i denne og tilsvarende tråder begynner med). Men da gir en fra seg muligheten til å se løsninger og låser seg i synet på barnet. 

Mye kan gjøres med oppdatert pedagogisk kunnskap. Skulle gjerne hatt @absinthia på vår skole ❤️ I tillegg er god skoleledelse er utrolig viktig.

 Er veldig klar over at det er alt for små budsjetter og at det er politikerne som bevilger. Men slik er det i mange jobber, en må argumentere og sloss for å få tilstrekkelige ressurser av en begrenset pott. Så må en gjøre det beste ut av det. All ære til alle gode lærere der ute som står på, gir av seg selv og gjør dagen fin og lærerik for elevene.

Men nå sporer vi av tråden, så stopper her. Beklager avsporing TS.

Anonymkode: d9076...0f1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be om utredning for ADHD. ADHD er ikke bare en rettning, og kan komme frem på mange forskjellige måter.

Jeg har fått mange aha-opplevelser etter at mitt barn endelig ble utredet og jeg satt meg mer inn i det. Det du beskriver i HI kan absolutt komme av ADHD og frustrasjonen barnet føler i situasjon som føles presset.

Det var aldri misstanke om ADHD hos mitt barn blant skole og ppt, men jeg ba om henvisning til utredning og fikk det tilslutt. Bup trodde heller ikke at det var det med godtok å utrede og fikk en del aha-opplevelser selv. Diagnosen var tilslutt soleklar og barnet får nå uvurderlig hjelp og tilrettelegging.

Anonymkode: 49bfd...d83

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle dere som nevner Adhd,  hva med fritidsaktiviteter,  det er blant annet korps,  som krever en god del konsentrasjon,  og der har vi jo ikke disse utfordringene.  Sier selv at hun hater alle de voksne på skolen 🙄

Anonymkode: 44ade...7f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle barn kan trigges av ting de kanskje ikke selv vet hva er. De bare får det vondt uten å forstå årsaken. Jeg har en gutt med adhd som er snill som et lam. To ganger har han angrepet voksne på skolen. Den ene gangen beit han en lærer til blods. Den andre gangen slo han. Han klarte ikke selv å fortelle hva som gjorde det. Han bare sa han var dum inni seg. Begynte å nøste med lærerne og hun han beit, hadde holdt han fast da han var sinna, så skjønte fort det var triggeren der. Den andre hadde kommet med en bemerkning på noe rett etter han hadde kranglet med vennen sin, så da toppet det seg fullstendig for han. 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Til alle dere som nevner Adhd,  hva med fritidsaktiviteter,  det er blant annet korps,  som krever en god del konsentrasjon,  og der har vi jo ikke disse utfordringene.  Sier selv at hun hater alle de voksne på skolen 🙄

Anonymkode: 44ade...7f1

En med ADHD reagerer ikkr i alle ditiasjoner. Det kan være triggere som får fram det verste, som her skolen.

Men en av de gode egenskapene ved ADHD er at hvis det er noe en brenner for eller liker godt blir interessen så intens at de går inn i det og er super rolige, konsentrerte og suger til seg ekstra mye. Der er ADHD en styrke. Det er dette og energien det gir ellers som gjør at du finner ADHD hos så mange toppledere.

ADHD er ikke bare svart eller hvitt, det har då mange nyanser en ikke er klar.

Anonymkode: 49bfd...d83

  • Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare nevne at autisme burde utelukkes også.

Dere kan jo ta AQ testen på henne for sikkerhets skyld.

Den ligger på nett.

Mange jenter går under radaren, men brenner lyset i begge ender.

Anonymkode: 8d2bc...72d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Be om utredning for ADHD. ADHD er ikke bare en rettning, og kan komme frem på mange forskjellige måter.

Jeg har fått mange aha-opplevelser etter at mitt barn endelig ble utredet og jeg satt meg mer inn i det. Det du beskriver i HI kan absolutt komme av ADHD og frustrasjonen barnet føler i situasjon som føles presset.

Det var aldri misstanke om ADHD hos mitt barn blant skole og ppt, men jeg ba om henvisning til utredning og fikk det tilslutt. Bup trodde heller ikke at det var det med godtok å utrede og fikk en del aha-opplevelser selv. Diagnosen var tilslutt soleklar og barnet får nå uvurderlig hjelp og tilrettelegging.

Anonymkode: 49bfd...d83

Tenkte det samme.

Anonymkode: b00e0...4df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Til alle dere som nevner Adhd,  hva med fritidsaktiviteter,  det er blant annet korps,  som krever en god del konsentrasjon,  og der har vi jo ikke disse utfordringene.  Sier selv at hun hater alle de voksne på skolen 🙄

Anonymkode: 44ade...7f1

Tenker du da at det er de voksne som gjør noe feil her? Hvordan snakker dere om det å slå andre da?

Anonymkode: b00e0...4df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest hele tråden, men har samme utfordring med sønnen min. Der handler det nok bla om at han lett føler seg krenket av de voksne, han sier også ting som at han hater skolen, de voksne bryr seg ikke om barna, de voksne kjefter på han selv når han ikke har gjort noe, de voksne ser ikke hva som skjer i forkant av hendelser.

Her har jeg som forelder lagt press på skolen og nå er en prosess og handlingsplan og PPT endelig i gang, etter å ha blitt utsatt og utsatt. Skolen må ta ansvaret, når barnet er på skolen må skolen gjøre slik at barnet føler seg trygg og dermed også medelever. ALLE barn har rett til å føle seg trygge på skolen. 

Her skal jeg ihvertfall ta mer tak i at ting som oftest oppstår i samhandling, det er alltid en grunn til at barnet trigges. Sånn er det med oss voksne også hvis vi har det vanskelig, vi trigges ikke ut av det blå. Istedenfor å legge på skyld og «du er et slemt barn som gjør sånn». En voksen/de voksne barnet har tettest på må se barnet «bak» utageringen og må faktisk like barnet - utageringen må på et vis menneskeliggjøres. 

Man må stå på selv som forelder. Og det er til ALLE elevenes beste, jeg ønsker ihvertfall at ALLE barna skal ha det bra på skolen, også mitt barn.

Anonymkode: 60482...6e7

  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang Adhd så fungerer min sønn overhodet ikke på skolen. Men på fotball fungerer han utmerket,veldig flink og spiller på 1-er laget. Aldri vært noe sinne eller utagering der. 

Anonymkode: 17ca3...009

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du sier hun tåler dårlig at noen bestemmer over henne. Hvordan er situasjonen hjemme når det gjelder grensesetting? Er dere tydelige og konsekvente, eller er det mye fri flyt? Hvordan hjelper dere henne med følelsesregulering og alternativer til nåværende oppførsel? Hva har dere så langt gjort når dere blir informert om episoder på skolen?

Kan skolen gjøre rede for spesielle triggere? Hvordan snakker de om og med jenta? Har dere inntrykk av at de liker barnet ditt, og er det noen voksne hun har en god relasjon med? 

Noen av disse tingene høres ut som en negativ spiral, hvor fokuset på alt hun gjør galt forsterker den negative oppførselen. Det høres ikke ut som skolen er en arena for mestring, og det høres ut som det ikke er sammenheng mellom kravene hun møter på skolen og hjemme.

Anonymkode: 0f754...c70

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er snakk om å bestemme over henne, kan man prøve å gi henne noen valg? Vil du sitte i klasserommet eller på grupperom å jobbe? Vil du være i klasserommet eller ute i friminuttet? Da får hun i hvert fall følelsen av medbestemmelse. 

Anonymkode: 7f809...4ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du sier hun tåler dårlig at noen bestemmer over henne. Hvordan er situasjonen hjemme når det gjelder grensesetting? Er dere tydelige og konsekvente, eller er det mye fri flyt? Hvordan hjelper dere henne med følelsesregulering og alternativer til nåværende oppførsel? Hva har dere så langt gjort når dere blir informert om episoder på skolen?

Kan skolen gjøre rede for spesielle triggere? Hvordan snakker de om og med jenta? Har dere inntrykk av at de liker barnet ditt, og er det noen voksne hun har en god relasjon med? 

Noen av disse tingene høres ut som en negativ spiral, hvor fokuset på alt hun gjør galt forsterker den negative oppførselen. Det høres ikke ut som skolen er en arena for mestring, og det høres ut som det ikke er sammenheng mellom kravene hun møter på skolen og hjemme.

Anonymkode: 0f754...c70

Jeg føler vel at ettersom situasjonen har eskalert så går vi mer på eggeskall hjemme enn før,  at vi kanskje ikke er like strenge som vi vanligvis ville vært fordi vi vil unngå de største konfliktene.  Jeg skjønner at det ikke er riktig , men det er en lillebror inne i bildet her som også skal ha det bra i huset, og hun kan ha forferdelige utbrudd hvis det går helt galt . 

Anonymkode: 44ade...7f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg føler vel at ettersom situasjonen har eskalert så går vi mer på eggeskall hjemme enn før,  at vi kanskje ikke er like strenge som vi vanligvis ville vært fordi vi vil unngå de største konfliktene.  Jeg skjønner at det ikke er riktig , men det er en lillebror inne i bildet her som også skal ha det bra i huset, og hun kan ha forferdelige utbrudd hvis det går helt galt . 

Anonymkode: 44ade...7f1

Dere trenger ikke være strenge, det er en slags feiloppfatning mange har. Dere skal være tydelige, og ikke minst, fortelle hva dere ønsker hun skal gjøre, i stedet for å hele tiden irettesette. Tydelige voksne gir trygge barn. Hvorfor går dere på eggeskall for en 9-åring? Dere bidrar faktisk til å skape en liten tyrann. Beklager å si det, men dere gjør ingen noen tjenester ved å ikke være tydelige, ansvarlige voksne. 

Anonymkode: 0600d...33a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...