Gå til innhold

Utagerende barn på skolen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har et barn på snart 9 år , som alltid har slitt litt på skolen . Men nå i det siste har det eskalert.  Til å "bare" ha slått og sagt stygge ting til medelever går det nå også ut over lærere med både slag og spark . Vi har løpende kontakt med skolen, og bup er såvidt kommet inn i bildet . Men jeg blir så fortvilet hver gang det kommer en tlf fra skolen, jeg vet ikke hvordan jeg skal håndtere dette hjemme.  Vi har ikke de problemene her hjemme, kun på skolen . Kan være sint og sur her også, men ikke med vold .

Jeg synes det er vanskelig å vite hva jeg skal gjøre . Skal man gi strenge konsekvenser her hjemme , eller blir det feil, det er tydelig at jenta sliter med noe inni seg.  Vil ikke straffe henne for det , men oppførselen må jo få konsekvenser?  

Anonymkode: 44ade...7f1

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Undersøk først hva som har skjedd. For noe har utløst dette. Det er veldig viktig at du finner ut av hva. Spesielt siden dette er et rent skole problem. Hva har skjedd på skolen? Hva er grunnen til den nye atferden. Hvor kan det ha skjedd ting du ikke vet om? Når og hvor kan hun ha blitt utsatt for et traume. Snakk med henne! 

Anonymkode: 44f05...dca

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selvfølgelig snakket med henne,  men jeg får ikke noen klare svar . Sier at ingenting har skjedd,  men det er noe inni henne . 

Ts

Anonymkode: 44ade...7f1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sier skolen da? Tar du dette opp med henne for hver gang? 
Jeg foreslår at skolen, tar seg av det som skjer der og da og så kan dere sette opp faste møter f.eks en gang pr måned fremover, der du kan bli informert, slik at du ikke får alt på en gang. - Har noen blitt skadd, bør du jo informeres. 
 

I motsetning til hva mange tror, kan det ofte gjøre slik at barnet blir mer utagerende, fordi det føler seg mislykket og maktesløs, dersom det får tilsnakk mange ganger for den samme episoden, fordi det ikke får gjort seg ferdig med det. 
 

Skolen kan søke om ekstra ressurs i klassen, uten at denne skal fotfølge henne direkte. Fokus må være på å veilede henne med de tipsene de forhåpentligvis får hos bup og eventuelt ppt ( og det de muligens kan fra før) , samtidig som det legges ekstra tilrette for at hun kan ha fine opplevelser på skolen og føle seg inkludert, uten at dette blir for påfallende ovenfor de andre. 
 

Det må altså legges tilrette for at hun får øve opp de verktøyene hun trenger for å takle situasjoner som trigger henne, legges tilrette for mestringsfølelse og inkludering, samt at hun bør ha en fast voksen på skolen som virkelig går inn for å bli kjent med henne og finne de gode sidene. - Det å skape en god relasjon til en voksen på skolen, som hun føler at hun kan snakke med er det aller viktigste for at noe slikt skal lykkes.   For dette kreves det et menneske som er snilt, tydelig og kan sette grenser, samt hjelper barnet å sette egne mål ( ett i gangen) for oppførselen. De bør sette av tid til dette voksen/ barn samarbeidet et par ganger i uka, eller mer. 
 

Det er kjempeviktig å redde selvbildet til dette barnet, før det får et veldig negativt syn på seg selv. Mye kan løses ved at barnet ikke føler seg mer og mer mislykket, men får et bedre syn på seg selv. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde lignende utfordringer med ene barnet. Spør skolen om hva som skjer før episodene. Hva utløser det, er hun utrygg på lærer, andre elever, situasjonen, ikke alltid lett å finne ut og kan være flere ting. 

Hvilke tiltak setter skolen i gang? Du kan be om hjelp fra PPT og helst at de observerer på skolen. Her var skolen veldig på å få BUP, men de kunne ikke hjelpe siden barnet mest sannsynligvis ikke hadde en diagnose. 

Ikke gi konsekvenser hjemme, tenk at det er noe i situasjonen på skolen hun ikke takler. Snakk med henne på generelt grunnlag og prøv å se hva som er utfordringen hennes. Anbefaler boka «Eksplosive barn» av Ross Green. 
https://psykologisk.no/2019/05/nar-barnet-reagerer-eksplosivt/

Anonymkode: d9076...0f1

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

absinthia skrev (8 minutter siden):

Hva sier skolen da? Tar du dette opp med henne for hver gang? 
Jeg foreslår at skolen, tar seg av det som skjer der og da og så kan dere sette opp faste møter f.eks en gang pr måned fremover, der du kan bli informert, slik at du ikke får alt på en gang. - Har noen blitt skadd, bør du jo informeres. 
 

I motsetning til hva mange tror, kan det ofte gjøre slik at barnet blir mer utagerende, fordi det føler seg mislykket og maktesløs, dersom det får tilsnakk mange ganger for den samme episoden, fordi det ikke får gjort seg ferdig med det. 
 

Skolen kan søke om ekstra ressurs i klassen, uten at denne skal fotfølge henne direkte. Fokus må være på å veilede henne med de tipsene de forhåpentligvis får hos bup og eventuelt ppt ( og det de muligens kan fra før) , samtidig som det legges ekstra tilrette for at hun kan ha fine opplevelser på skolen og føle seg inkludert, uten at dette blir for påfallende ovenfor de andre. 
 

Det må altså legges tilrette for at hun får øve opp de verktøyene hun trenger for å takle situasjoner som trigger henne, legges tilrette for mestringsfølelse og inkludering, samt at hun bør ha en fast voksen på skolen som virkelig går inn for å bli kjent med henne og finne de gode sidene. - Det å skape en god relasjon til en voksen på skolen, som hun føler at hun kan snakke med er det aller viktigste for at noe slikt skal lykkes.   For dette kreves det et menneske som er snilt, tydelig og kan sette grenser, samt hjelper barnet å sette egne mål ( ett i gangen) for oppførselen. De bør sette av tid til dette voksen/ barn samarbeidet et par ganger i uka, eller mer. 
 

Det er kjempeviktig å redde selvbildet til dette barnet, før det får et veldig negativt syn på seg selv. Mye kan løses ved at barnet ikke føler seg mer og mer mislykket, men får et bedre syn på seg selv. 

Nydelig svar ❤️

Anonymkode: d9076...0f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barnet sliter åpenbart voldsomt, dette er ikke normalt. Jeg håper hun/dere får den beste hjelp, og at de andre elevene (og lærerne) slipper å få skolehverdagen ødelagt av en enkelt elev. 

Anonymkode: 67406...b7d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange fine svar! Skolen sier de ikke har ressurser til å følge henne tett nok , de skulle være en ekstra i dag, allikevel ble det slag og spark til lærer.  

Bup kommer for å observere på skolen, men ikke før om over 4 uker,  og det virker ganske håpløst lenge til akkurat nå . 

Når de ikke orker mer så ringer de , så må jeg hente.  Jeg forstår selvfølgelig at de også står i en vanskelig situasjon,  de kan jo ikke tillate at de andre barna og voksne ikke er trygge på skolen.  

Anonymkode: 44ade...7f1

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var slik som du beskriver datteren din. Det ingen greide å finne ut av var at jeg ble utsatt for overgrep. Det er først nå i voksen alder at jeg greide å fortelle det til mine foreldre. 
Bra at Bup kommer inn i bildet. Men sørg for at de faktisk snakker nok med din datter og at hun får tillit til dem slik at hun greier å fortelle hva som plager henne. I mitt tilfelle så hadde Bup iløpet av ett år fire samtaler med meg, men med skolen og foreldrene mine hadde de mange. 
Jeg slo og sparket ikke for å skade noen, det var mitt forsvar mot å bli såret og skadet. Anbefaler deg å se på rvts sin forklaring om den tredelte hjernen. 
 

Ikke kjeft og straff datteren din hjemme. Snakk med henne, forstå hva som skjer og hjelp henne til å skjønne hvorfor hun reagerer slik hun gjør, for så å finne strategier for å unngå slike hendelser. Av og til kan det være så enkelt at hun trenger 5 min alene eller snakke med en voksen hun stoler på i 10 min. 
Fokuser på hennes styrker og gi henne ros for det. 

Anonymkode: 8c061...f41

  • Liker 11
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Takk for mange fine svar! Skolen sier de ikke har ressurser til å følge henne tett nok , de skulle være en ekstra i dag, allikevel ble det slag og spark til lærer.  

Bup kommer for å observere på skolen, men ikke før om over 4 uker,  og det virker ganske håpløst lenge til akkurat nå . 

Når de ikke orker mer så ringer de , så må jeg hente.  Jeg forstår selvfølgelig at de også står i en vanskelig situasjon,  de kan jo ikke tillate at de andre barna og voksne ikke er trygge på skolen.  

Anonymkode: 44ade...7f1

Da tenker jeg at du, skolen, bup og ppt må lage en god slagplan. Det er ingen løsning å sende barnet ditt hjem fordi de ikke takler situasjonen. Ditt barn har rett på å få opplæring på skolen og både ditt barn og de andre barna, har rett til å ha et trygt skolemiljø. Dersom skolen ikke har ressurser, så må de prøve å få tak i dem. 
 

Nå for tiden er det jo mye fravær i den pedagogiske sektoren, men man skal jo likevel prøve.

Det er mulig jeg høres litt streng ut, men det er bare fordi jeg er pedagog selv. Noen ganger tror dessverre enkelte  ansatte i  barnehager og skole at de hjemme skal ta ansvar for hele situasjonen, selv om slikt ikke skjer hjemme. Man må løse situasjonen der den oppstår, selv om man må søke kunnskap. 
 

Barnet ditt vet jo at dette ikke er greit, men det klarer likevel ikke å la vær. 
 

Har skolen spurt f.eks ppt til råds på generell basis? Om de ikke har det, så anbefal dem gjerne det og si at de har din velsignelse. Selv om ikke ppt nødvendigvis kjenner det aktuelle barnet, kan de gi skolen noen råd på veien. 

  • Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

..glemte dette: I mens, så får du bare bade barnet ditt i positiv oppmerksomhet som er med på å styrke selvbildet. Dvs kommentarer om hvor fint du synes det er å tilbringe tid med henne ( når dere har litt tid sammen), hvor glade dere er for at dere har henne. Fortelle om ting du synes er positivt med henne, uansett hvor liten den er, når settingen er naturlig. - Få andre voksne rundt dere til å komme med lignende kommentarer, men det er viktig at det er ærlige kommentarer. 
 
Gjør gjerne minst en ting daglig sammen med henne som viser at du / dere liker å være sammen med henne og har bruk for henne, enten det er matlaging, gå en tur, lage sammen sengetøy, se en film og snakke sammen, tegne sammen mm.. 

Dette utløser ingen kjempestore under, men det hjelper om man gjør det over en lengre periode. 

  • Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan setter dere grenser hjemme da? Jeg har opplevd slike barn og da har det kommet frem at barnet oppfører seg fint hjemme fordi det ikke finnes grenser og foreldrene lar barnet gjøre det det vil, ergo kommer det ikke slike reaksjoner hjemme og barnet blir frustrert og forvirret over at det er så ulike regler på de to viktigste arenaene de har i livet. Hjem og skole. 

Anonymkode: e3373...63e

  • Liker 14
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo følge barnet noen dager på skolen selv og se hvordan det utarter seg? Hvis hun ikke tør være voldelig når du er i nærheten så beskytter det i alle fall de som utsettes for dette. Utagerer hun da og kan du observere foranledningen. Jeg syns i grunnen mest synd på de barna som får en utrygg skolehverdag pga din datter, jeg har nemlig vært en av dem. Det er forferdelig å måtte utholde vold på skolen fordi det er synd på voldsutøveren, og da skal man bare stå i det. Ingen av oss voksne hadde akseptert en kollega som slo og sparket, jeg kan ikke fatte at barn skal måtte akseptere det, bare fordi "stakkars". 

Anonymkode: 4e13e...cde

  • Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Du kan jo følge barnet noen dager på skolen selv og se hvordan det utarter seg? Hvis hun ikke tør være voldelig når du er i nærheten så beskytter det i alle fall de som utsettes for dette. Utagerer hun da og kan du observere foranledningen. Jeg syns i grunnen mest synd på de barna som får en utrygg skolehverdag pga din datter, jeg har nemlig vært en av dem. Det er forferdelig å måtte utholde vold på skolen fordi det er synd på voldsutøveren, og da skal man bare stå i det. Ingen av oss voksne hadde akseptert en kollega som slo og sparket, jeg kan ikke fatte at barn skal måtte akseptere det, bare fordi "stakkars". 

Anonymkode: 4e13e...cde

Jeg skal faktisk det i morgen.  Jeg skjønner selvfølgelig at vi må beskytte de andre barna , men jeg må jo også prøve å hjelpe barnet mitt til å fungere på skolen.  Jeg vil jo at hun skal klare seg godt videre i livet.  

 

Takk for alle gode råd,  jeg skal ta med meg det videre, og ikke gi konsekvenser på denne oppførselen hjemme . Hun sliter mye med selvbildet og vi kan helt klart bli enda bedre på å fokusere på de gode sidene , det er så fort gjort å fokusere bare på det som er dårlig. 

Anonymkode: 44ade...7f1

  • Liker 2
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

absinthia skrev (1 time siden):

..glemte dette: I mens, så får du bare bade barnet ditt i positiv oppmerksomhet som er med på å styrke selvbildet. Dvs kommentarer om hvor fint du synes det er å tilbringe tid med henne ( når dere har litt tid sammen), hvor glade dere er for at dere har henne. Fortelle om ting du synes er positivt med henne, uansett hvor liten den er, når settingen er naturlig. - Få andre voksne rundt dere til å komme med lignende kommentarer, men det er viktig at det er ærlige kommentarer. 
 
Gjør gjerne minst en ting daglig sammen med henne som viser at du / dere liker å være sammen med henne og har bruk for henne, enten det er matlaging, gå en tur, lage sammen sengetøy, se en film og snakke sammen, tegne sammen mm.. 

Dette utløser ingen kjempestore under, men det hjelper om man gjør det over en lengre periode. 

Ja, dette! ❤️
Jeg er enig i det som er sagt her; det er noe ved skolesituasjonen barnet ditt ikke mestrer, enten det er en, eller mest sannsynlig flere ting. Både skolen og andre instanser må kartlegge grundig over tid. Og skolen må slutte å skylde på ressurser. Jeg skjønner at det ofte skorter på pengene, men jeg synes det er uholdbart å si til foreldre at vi ikke har råd til å ivareta barnet ditt!

Anonymkode: 8a3b1...499

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ja, dette! ❤️
Jeg er enig i det som er sagt her; det er noe ved skolesituasjonen barnet ditt ikke mestrer, enten det er en, eller mest sannsynlig flere ting. Både skolen og andre instanser må kartlegge grundig over tid. Og skolen må slutte å skylde på ressurser. Jeg skjønner at det ofte skorter på pengene, men jeg synes det er uholdbart å si til foreldre at vi ikke har råd til å ivareta barnet ditt!

Anonymkode: 8a3b1...499

Det er uholdbart ja, faktisk ulovlig i altfor mange tilfeller også. Men er det ikke manglende bevilgning av penger vi skal rette fokuset mot?

Eller skal skolen trylle frem penger fra et sted? Eller sitter det stuet sammen masse ledige ressurser i et kott, som skolen nekter å benytte seg av tenker du? 

Jeg vil gjerne bli med på tankerekken videre her. 

Anonymkode: fa17c...17b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har dere snakket om hva hun kan gjøre istede for å slå når hun blir så sint at hun slår? Kan hun gå et bestemt sted? Og vet dere noe om hva som trigger? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidavmeg skrev (17 minutter siden):

Har dere snakket om hva hun kan gjøre istede for å slå når hun blir så sint at hun slår? Kan hun gå et bestemt sted? Og vet dere noe om hva som trigger? 

Hun har fått flere alternativer,  får f. eks lov til å gå inn i klasserommet/garderoben selv om det er friminutt og de egentlig skal være ute . 

Problemet er jo at hun er med og lager avtaler med lærerne,  men når situasjonen oppstår så følger hun ikke de avtalene . Jeg vet ikke hva som trigger,  men hun er veldig dårlig på å høre på andre, altså at noen skal bestemme over henne . Og på skolen så må man jo innrette seg etter mange regler . 

Anonymkode: 44ade...7f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har et barn på snart 9 år , som alltid har slitt litt på skolen . Men nå i det siste har det eskalert.  Til å "bare" ha slått og sagt stygge ting til medelever går det nå også ut over lærere med både slag og spark . Vi har løpende kontakt med skolen, og bup er såvidt kommet inn i bildet . Men jeg blir så fortvilet hver gang det kommer en tlf fra skolen, jeg vet ikke hvordan jeg skal håndtere dette hjemme.  Vi har ikke de problemene her hjemme, kun på skolen . Kan være sint og sur her også, men ikke med vold .

Jeg synes det er vanskelig å vite hva jeg skal gjøre . Skal man gi strenge konsekvenser her hjemme , eller blir det feil, det er tydelig at jenta sliter med noe inni seg.  Vil ikke straffe henne for det , men oppførselen må jo få konsekvenser?  

Anonymkode: 44ade...7f1

Du kan ikke gi barnet konsekvenser hjemme,flere timer etter at episoden har skjedd. Har barnet vært utredet for f.eks ADHD,lese og skrivevansker eller lignende? Slik oppførsel kan i mange tilfeller henge sammen med at barnet ikke føler de takler skolehverdagen, og kanskje bør ha spesiell oppfølging. Lag et slags kryssystem med barnet, gi positiv oppmerksomhet de dagene barnet ikke gjør noe galt på skolen, det er bedre enn å gi negativ oppmerksomhet når barnet gjør noe galt.

Anonymkode: 0ec5a...4fd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Ja, dette! ❤️
Jeg er enig i det som er sagt her; det er noe ved skolesituasjonen barnet ditt ikke mestrer, enten det er en, eller mest sannsynlig flere ting. Både skolen og andre instanser må kartlegge grundig over tid. Og skolen må slutte å skylde på ressurser. Jeg skjønner at det ofte skorter på pengene, men jeg synes det er uholdbart å si til foreldre at vi ikke har råd til å ivareta barnet ditt!

Anonymkode: 8a3b1...499

Skolen må selvsagt skylde på ressurser,det er kommunens ansvar å tildele ressurser,og for å gi noen få barn spesielle ressurser så kreves det utredning. Det er selvsagt ikke slik at foreldre bare kan kreve mer ressurser til sitt barn,så skal skolen føye seg etter det. Skolene har ikke råd til å tilrettelegge skolen for hver enkelt elev,om det ikke ligger en faglig vurdering til grunn!

Anonymkode: 0ec5a...4fd

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...