AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #1 Skrevet 22. januar 2022 Jeg syns selv hun var frekk, men nevnte det for en nær venninne, som ikke var av samme oppfatning. Jeg lurer derfor på om det er helt vanlig å være så frimodig som dette? Mitt første og eneste barnebarn fyller snart to år. Jeg har gitt han en 500-lapp til hver bursdag og jul så langt. Dette er penger som har blitt satt inn på sparekontoen hans av foreldrene. Nå virker det som om svigerdatter er misfornøyd med at de får kontanter. Jeg fikk en melding i går hvor hun spør om jeg ikke enten kan sende pengene på Vipps eller sette inn på barnets konto, hvis jeg har tenkt til å gi penger. Jeg skjønner ikke problemet med at foreldrene fysisk setter inn pengene selv. Det er vel enten bare å gå i banken eller eventuelt å bruke opp kontantene på butikken og overføre fra egen konto til barnet? Jeg syns det er viktig at barnet får en fysisk gave av meg. Å overføre pengene er ikke det samme for meg, da har jo barnet ingen gave å åpne. Anonymkode: c46eb...03f 3
Gjest O.G. Skrevet 22. januar 2022 #2 Skrevet 22. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg syns selv hun var frekk, men nevnte det for en nær venninne, som ikke var av samme oppfatning. Jeg lurer derfor på om det er helt vanlig å være så frimodig som dette? Mitt første og eneste barnebarn fyller snart to år. Jeg har gitt han en 500-lapp til hver bursdag og jul så langt. Dette er penger som har blitt satt inn på sparekontoen hans av foreldrene. Nå virker det som om svigerdatter er misfornøyd med at de får kontanter. Jeg fikk en melding i går hvor hun spør om jeg ikke enten kan sende pengene på Vipps eller sette inn på barnets konto, hvis jeg har tenkt til å gi penger. Jeg skjønner ikke problemet med at foreldrene fysisk setter inn pengene selv. Det er vel enten bare å gå i banken eller eventuelt å bruke opp kontantene på butikken og overføre fra egen konto til barnet? Jeg syns det er viktig at barnet får en fysisk gave av meg. Å overføre pengene er ikke det samme for meg, da har jo barnet ingen gave å åpne. Anonymkode: c46eb...03f Jeg synes det var frekt pga det er ikke din svigerdatter som skal bestemme hva som er gaven eller ikke eller hvordan den skal gies.
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 Populært innlegg #3 Skrevet 22. januar 2022 Hvorfor gjøre det tungvint for foreldrene? Sett pengene inn på kontoen om du ønsker å penger. Barnet har lite glede av å pakke opp en pengeseddel. Gi heller en liten morsom leke til barnet som det kan pakke opp om du ønsker å gi barnet gleden ved det. Anonymkode: 42f55...759 243
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 Populært innlegg #4 Skrevet 22. januar 2022 En 2-åring har da ingen glede av en konvolutt med en lapp oppi. Hvis du gir penger til et barn må du sette dem inn på bankkonto selv, synes jeg. Skjønner godt at sv.datter vil helst ha pengene via vipps. Anonymkode: 0393f...9df 194
Populært innlegg mereo Skrevet 22. januar 2022 Populært innlegg #5 Skrevet 22. januar 2022 Åpne gave? Det er en papirlapp. Og ungen er to år! Få liker kontanter om dagen. Å sette penger i banken må det bookes tid i banken for å gjøre enkelte steder. Det er rett og slett mer praktisk med overføring. Frekt? Nei, i grunn ikke. Du kan fortsatt gi kort fysisk! 135
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 Populært innlegg #6 Skrevet 22. januar 2022 Skjønner ikke hva som er frekt med det. Lag e tegning om det er opppakningen som er viktig. Eller kjøp en faktisk gave. En 2 åring bryr seg nada om den fysiske pengen. Anonymkode: a607f...5b1 63
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 Populært innlegg #7 Skrevet 22. januar 2022 Årh, så enig med svigerdatter... Ingen som betaler med kontanter i dag- så det at du skal gi en fysisk gave (da burde det vært gave, og ikke en seddel... ) gjør det bare styrete for foreldrene. De går jo selvsagt ikke i banken for å sette inn, de må vippse over selv og bruke opp de 500 på mat o.l. Så vær grei å vippse direkte over heller Anonymkode: 811aa...4ea 91
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 Populært innlegg #8 Skrevet 22. januar 2022 Jeg hadde heller ikke likt å få kontanter, det er så mye styr å sette dem i banken. Bor langt fra nærmeste bank, og er uansett på jobb når den er åpen. Enklere med Vipps eller direkte inn på konto. Anonymkode: 737b8...2a5 58
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #9 Skrevet 22. januar 2022 Du kan jo kjøpe et fint kort hvor beløpet står i store bokstaver? Jeg er selv oppvokst med at vi gir gaver vi kan åpne til julaften, men hos oss så tells ikke penger som gave man kan åpne, så de overføres til bankkonto eller brukes vipps like greit. Det er kanskje en logistikkutfordring for dem med å stikke til banken kun for en 500 lapp`Det frister kanskje heller ikke å bruke kontanter nå under corona? Anonymkode: df80a...aeb 26
Ananas. Skrevet 22. januar 2022 #10 Skrevet 22. januar 2022 Litt avhengig av bankfasilitetene der du bor, tenker jeg at det hun ber om er ganske rimelig, fordi kontanter er ganske tungvint i dag. Du kan jo gi et fint kort? Det blir jo ikke noe mindre fysisk gave det, særlig ikke når barnet er så lite. Kanskje litt ufint å si det på den måten, men jeg skjønner godt at hun spør. 18
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #11 Skrevet 22. januar 2022 Synes ikke det var så frekt. Det er ikke så enkelt å få brukt opp kontakter i dag og iallfall ikke enkelt å sette dem inn i banken. Skjønner at du vil gi noe fysisk til barnet men det har jo ingen forståelse av hva en pengeseddel er likevel så du kan jo likegjerne tegne en pengeseddel og skrive på at det er satt inn på konto/vippset, eller bare gi et kort.. Eventuelt gi en liten leke barnet kan pakke opp og så sender du pengene digitalt. Anonymkode: 2540c...cfe 15
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 Populært innlegg #12 Skrevet 22. januar 2022 Så… du gir altså svigerdatteren din en arbeidsoppgave hver gang barnebarnet har bursdag? Og synes det er frekt at hun orienterer deg om hvordan du kan unngå det? Anonymkode: 20495...884 88
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 Populært innlegg #13 Skrevet 22. januar 2022 Hadde du forresten syntes det var frekt om sønnen din sendte meldingen og spurte om det samme? For jeg vil jo tro at det ikke bare er svigerdatter som mener dette men begge 2. Anonymkode: 2540c...cfe 55
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #14 Skrevet 22. januar 2022 Bare praktisk. En toåring forstår fint lite av en pengeseddel uansett. Anonymkode: f0f70...b5b 18
Tatja Skrevet 22. januar 2022 #15 Skrevet 22. januar 2022 Hvis fysisk gave til barnebarnet betyr mye for deg, så syns jeg kanskje du skal kjøpe en gave. Det ville jeg forresten gjort uansett. Syns det er blitt altfor vanlig å gi penger. Kjedelig. Små barn syns det er kjempestas med pakker 😊 34
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #16 Skrevet 22. januar 2022 Svigers gir også ofte penger. Da gir de et fint kort, og så printer de ut en "kopi" av pengene, med beskjed om at dette beløpet er overført til konto. Da ser ungene reint fysisk hvilket beløp de har fått, samtidig som vi slipper "bryderiet" med kontanter. Må understreke at penge-kopiene er helt tydelig kopi, feil størrelse og bare print på ene siden. Slik at ingen mistenker de for forfalskning av sedler... 😬 Anonymkode: ecbad...c58 49
Chagall Skrevet 22. januar 2022 #17 Skrevet 22. januar 2022 Vet knapt nok hvordan man skal sette inn noe på konto lenger. En 500 lapp i cash til ungene hadde gått med i det store sluket her i gården. På den annen side hadde jeg aldri nevnt dette for en snurpete svigermor. Bare blåst seddelen på byen neste gang jeg ser kampen ute, som er den vanlige gravplassen for kontanter i familien Chagall. 10
Luckiness Skrevet 22. januar 2022 #18 Skrevet 22. januar 2022 Synes i grunnen ikke det var frekt. Hvis du ønsker å gi en fysisk gave så kan du jo det isteden for å gi penger. Eller vippse litt av beløpet og gi en liten ting. Så små barn forstår ikke penger uansett. Når de blir 5+ år gjerne da forstår de mer. Da kan de mer tall, forstår at ting koster, betydningen av sparing. Da kan man sammen med barnet avtale at hvis den ønsker seg en spesiell ting så må sparte penger brukes. Og da kan det selvsagt være kjekt med kontanter. 12
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #19 Skrevet 22. januar 2022 Jeg også synes det er frekt av svigerdatter. Det er IKKE det samme å bare overføre pengene på konto. Jeg liker også bedre å gi pengesedler i en konvolutt enn å overføre. Synes ikke svigerdatter skulle ha sagt noe om dette i det hele tatt. Det er du som velger hvordan du vil gi en gave og det trenger hun da ikke å henge seg opp i. Anonymkode: 6fdd5...b86 1
Laraa Skrevet 22. januar 2022 #20 Skrevet 22. januar 2022 Med mindre du ikke vet hvordan vipps funker og svigerdatteren din er klar over det, synes jeg utvilsomt at du er den mest urimelige av dere to 29
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå