Gå til innhold

Lønner det seg å være ufør?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

 

Men en ufør som har 20 000 utbetalt, må ha hatt en jobb som ga 44 % mer enn det før vedkommende ble syk. Samboeren din burde vurdere å ta seg en utdannelse og få seg en bedre betalt jobb, for om han eller hun blir ufør når lønnen allerede er så elendig, blir det jo ikke til å leve av.

Jeg skjønner heller ikke hvordan 200 kroner timen skal bli så dårlig utbetalt? 

200 * 40 timer i uka * 4,5 uke i snitt per måned = 36000 brutto per måned 

Anonymkode: 7e5f6...8ec

Nei en arbeidsuke er normalt 7,5 time per dag 7,5x 5x uker . Alle har ikke betalt pause så en vanlig arbeiddag er normalt 7,5. Det er 30 k i mnd så skatt ca 28-30% spørs Vilken kommune du bor i

Anonymkode: 908b8...0b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Snakker du om meg eller? Jeg har maks uførsats. Det er ca 420k i året. Vet du hvordan man ender opp med det beløpet? Ved å ha tjent over 6G i snitt de siste fem årene før jeg ble syk! 6G, det er over 600k, det er fremdeles langt over hva du tjener. 
 

Også får jeg fra forsikring, utvidet barnetrygd og barnebidrag. Da kommer man opp til 570k utbetalt på ett år. 
 

Skaff deg en skikkelig utdannelse! 

Anonymkode: 08791...ed1

Og hadde jeg ikke blitt syk, så hadde jeg nå hatt nærmere 700k utbetalt i året. 
 

Hva lønner det seg for meg? Syk eller i jobb? Dersom jeg hadde hatt et reelt valg, så hadde jeg selvsagt valgt jobb!!  Hvem i h**** ber etter å bli kronisk syk med alle lidelsene som følger? 
 

Min hverdag er den samme både med og uten koronatiltak. Er det et liv å trakte etter? Kun idioter ønsker seg det! 

Anonymkode: 08791...ed1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

 

Men en ufør som har 20 000 utbetalt, må ha hatt en jobb som ga 44 % mer enn det før vedkommende ble syk. Samboeren din burde vurdere å ta seg en utdannelse og få seg en bedre betalt jobb, for om han eller hun blir ufør når lønnen allerede er så elendig, blir det jo ikke til å leve av.

Jeg skjønner heller ikke hvordan 200 kroner timen skal bli så dårlig utbetalt? 

200 * 40 timer i uka * 4,5 uke i snitt per måned = 36000 brutto per måned 

Anonymkode: 7e5f6...8ec

Jeg selv har ikke utandning og jobber og har 330 i timelønn. En ska jobbe med det en har lyst til og ikke kun for penger. Og Sen er det sån at en ska ikke måtte studere for å ha et Verdi. Nei 200 nok i timen er ikke Greit synes jeg. Synes den burde vare minimum 230 i timen

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg selv har ikke utandning og jobber og har 330 i timelønn. En ska jobbe med det en har lyst til og ikke kun for penger. Og Sen er det sån at en ska ikke måtte studere for å ha et Verdi. Nei 200 nok i timen er ikke Greit synes jeg. Synes den burde vare minimum 230 i timen

Anonymkode: 908b8...0b1

230 minimun i alle yrker. Med tanke på Hvor mye alt Koster idag, og med tanke på å kunne spare penger til Fex egenkapital. 

Anonymkode: 908b8...0b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er ikke mulig. Enten lyver han, eller så har han masse forsikringer i tillegg til trygden.

Anonymkode: f4022...a2b

Hun. 

Anonymkode: 08791...ed1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hun. 

Anonymkode: 08791...ed1

Ok, 420 og noe er det meste du kan få i ren trygd. Men du har lov å ha annen inntekt ved siden av, i form av forsikringer og kapitalinntekter + at du kan tjene ca 42000 fritt utenom.

Anonymkode: f4022...a2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oxycodone skrev (3 timer siden):

UTBETALT 570.000 i året, akkurat ja. Nå er jeg veldig nysgjerrig på hvordan det lar seg gjøre? Du har ikke nevnt noe om privat uføreforsikring så regner med du påstår dette er kun fra nav? Kan opplyse om at maksimal uføretrygd er på 414.675 BRUTTO. 

Er 6g bare 414.675?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

shab skrev (19 minutter siden):

Er 6g bare 414.675?

 

shab skrev (19 minutter siden):

Er 6g bare 414.675?

Nei, 66% av 6G, som er såvidt over 600k. Les deg opp litt på Nav.no/uføretrygd

Anonymkode: f4022...a2b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

 

Nei, 66% av 6G, som er såvidt over 600k. Les deg opp litt på Nav.no/uføretrygd

Anonymkode: f4022...a2b

Ja, jeg har lest meg opp - så absolutt. Men det var brukeren jeg siterte som så hardnakket hevdet at det kun var den summen? Så jeg ble litt usikker på om jeg hadde tolket feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykisk så lønner det seg jo ikke for uføre er svært syke og har igrunn ikke noe liv utenfor husets 4 vegger. Ihvertfall ikke jeg som sitter i rullestol og har sosial angst

Anonymkode: f84ab...04f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

What?! Er det mulig!!!!

Anonymkode: 0ac77...c93

Nei, det er ikke mulig å få utbetslt 570.00å i uføretrygd. Det er heller ikke mulig å få 570.000 i uføretrygd før skatt.

Anonymkode: 26bf7...fb8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.1.2022 den 22.46):

Klart det ikke lønner seg å være ufør. Da er man jo syk. Å være ung ufør lønner seg i hvert fall ikke, men har man hatt mange år i arbeidslivet og blir ufør så kan man få ganske gode utbetalinger. En ufør i en lønnstråd her inne får utbetalt 570.000 i året i uføretrygd. Det er nesten 100 K mer en meg som er i full jobb

Anonymkode: 4e6cf...d50

Jeg så stadig uføre som har høyere utbetalt lønn enn meg i tidligere jobb. Og ja, det er bittert! Ble nesten deprimert faktisk. 

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nei, det er ikke mulig å få utbetslt 570.00å i uføretrygd. Det er heller ikke mulig å få 570.000 i uføretrygd før skatt.

Anonymkode: 26bf7...fb8

Jo, det er mulig. 
Du kan få rundt 70% av tidligere inntekt med maks satser. Dette avhenger jo selvfølgelig av pensjons og forsikringsordningen din. Du får maks ca 62%(husker ikke helt) av lønn opp til 6G fra nav 

men fra arbeidsgiver hvis du har dekningene….

  • 3 prosent av lønnsgrunnlaget opp til 12 G
  • 66 prosent av lønnsgrunnlaget fra 6 G til 12 G
  • 25 prosent av G, maksimalt 6 prosent av lønnsgrunnlaget

Anonymkode: 85292...129

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det lønner seg. Om man vil drive med hobbyer, trene, få seg en nyoppusset bolig, bruke tid med barna, reise og mer. Kan starte firma og bruke mye av fritiden til å få det opp på beina. Bli influenser, starte en nettside. Bruke tiden til det man vil og få overskudd. Nyte livet rett og slett.

Anonymkode: 23fd7...e19

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det sånn at man ikke kan ha en samboer en gang ? Hvis man er syk og uføretrygdet… skal de trekke av trygda da? Det høres jo ikke ut som det lønner seg å være trygdet hvis nav fungerer som verger? Skal tilogmed sjekke om du har en samboer eller ikke.. hmmm. Virker rimelig spesielt hele greia med trygd. Man kan jobbe men ikke for mye osv… syntes det virker mye bedre å være i jobb å styre sitt eget liv.

Anonymkode: 2360c...1d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bienvilleparish
shab skrev (6 timer siden):

Er 6g bare 414.675?

Du får ikke 100% av lønna du hadde før du ble ufør, du får 66% av hva du har tjent de 3 beste av de siste 5 årene. Da er 414 maks hva du kan få etter prosenten er trukket fra. 

Ey veldig raskt Google søk gir deg svaret. "maks uføretrygd 2021". Da står det helt øverst på Google hva makssummen er. 

Endret av bienvilleparish
Lenke til kommentar
Del på andre sider

shab skrev (8 timer siden):

Er 6g bare 414.675?

 

Hva er 1 G 2021?
 
 
1 G er 106.399 kroner per 01.05.2021. G eller grunnbeløpet i folketrygden er beløpet alle ytelser i folketrygden regnes ut fra.

Anonymkode: e4165...f3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 21.1.2022 den 22.29):

Ung ufør får ca 20-23000 i måneden. 

Jeg som utdanner meg til helsepersonell og får en gjennomsnittlig lønn kommer til å tjene ca 24000 ved å jobbe 100%. 

Jeg var svært syk men har jobbet meg i gjennom det og jobber nå 50% og utdanner meg ved siden av. Målet er 100% jobb. Er frisk men kan falle tilbake. 

Om jeg hadde blitt ufør nå hadde jeg falt under ung før. Om jeg faller tilbake om 10 år ender jeg opp som 'bare' ufør og taper penger. 

Hvordan kan dette stemme?

Anonymkode: 978cb...227

For noen vil det lønne seg, for andre ikke, alt avhenger hva du får...om du får 14 00 i ufør, så vil livet bli dritt, får du 20 000kr så er du rik (mener nå jeg da)

Anonymkode: ede6e...fe5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

X'n min har ung ufør. Har kjøpt seg en fin leilighet han pusser opp. 
Han er ufør pga psyken. Han har angst så da kan han ikke gå på jobb. Prøvde overtalte han til jobber på feks lager eller ett lite kontor når vi var sammen (før han fikk ung ufør) men det ville han ikke. 
Jeg husker det var noe som gikk igjen når jeg foreslo jobber og utdannelser som kunne passet han. "Det vil jeg ikke".

Nei. Han ville heller sitte oppe om natta å spille og sove hele dagen. Klart det er jo vanskelig å kombinere med en jobb. 
 

jeg har jobbet i 10'år, tatt fagbrev og tjener vel en liten tusenlapp mer enn han i mnd. Det er opprivende. 
Jeg har også dager hvor jeg ikke orker gå på jobb. Jeg har også vært sykemeldt pga psyken. Jeg har også hatt angstanfall. 
Og når jeg hører at han får like mye penger som meg, for å sitte hjemme å spille og kose seg så føles det forferdelig urettferdig at jeg skal stå opp klokka 5 for å slite meg ut i en jobb som gir meg like mye som jeg kunne fått for å gå hjemme. 
 

Vi er ikke misunnelige på folk som ligger på sofaen fordi de driter på seg eller kaster opp 24/7. 

Vi er frustrerte på de som er hjemme fordi de har feks en psykisk sykdom som liksom hindrer dem i fra absolutt alle type jobber, men som allikevel ikke hindrer dem i å pusse opp leiligheten, være sosial med venner, stikke på fest, ta fjellturer, reise på ferie eller game hele natta. 
Ingenting av det der har jeg overskudd til - fordi jeg er så sliten etter jobb. 
 

Xen min er for syk til ting bare når det passer seg.. Og jo - det er MANGE som er sånn. Det er MANGE på ung ufør som KUNNE jobbet. Ihvertfall LITT men som ikke vil fordi det lønner seg ikke for dem. 
 

Så ja - for mange lønner det seg. Og hvis ikke ung ufør kan settes ned, bør i det minste minstelønnene settes OPP

Anonymkode: 539c8...dea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Nei, det er ikke mulig å få utbetslt 570.00å i uføretrygd. Det er heller ikke mulig å få 570.000 i uføretrygd før skatt.

Anonymkode: 26bf7...fb8

Det kan være mulig med gode, private forsikringer, selvfølgelig ikke fra NAV.

AnonymBruker skrev (På 21.1.2022 den 23.18):

Takk for godt svar. Jeg skjønner frustrasjonen. Men du nevner skatt, skatt på ufør er vel 22 prosent. Så det blir jo fortsatt ikke mye mindre enn dårlig betalt jobb for andre som jobber 100%>

Anonymkode: 978cb...227

Dette er feil. Det er mange år siden nå at uføretrygd ble gunstig beskattet. Nå skatter uføretrygdede på samme nivå som de med lønnsinntekter har.

Anonymkode: e4165...f3a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ok, jeg velger å ikke diskutere mer med deg. Eneste jeg vil si er at jeg faktisk ikke har et valg. 

Jeg har flere kroniske sykdommer jeg klarte å jobbe med, med sterke smerter og ubehag. Så fikk jeg en sykdom til som i seg selv gjorde det umulig å jobbe mer. Du er heldig som fortsatt kan jobbe. Bare forstå at det finnes sykdommer som ikke gir folk et valg.

Anonymkode: 6fe18...6f0

Fullt klar over det, det finnes jo diagnoser som kan kombineres  med jobb.

Trist at du fikk noe som gjorde at du ikke kan stå i jobb.  Arbeide er jo tross alt limet i et.menesskes liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...