Gå til innhold

Lønner det seg å være ufør?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Smeltemann skrev (51 minutter siden):

Er man så utslitt og syk så kjeder man seg ikke når man ligger på sofaen. 

Har du vært så syk i lang tid? Åresvis?

For jeg kan love deg at jeg kjeder meg, selv her jeg ligger i senga med store smerter og utmattelse. Jeg kan ikke se tv, eller serier. Kan ikke gjøre noe av mine gamle hobbyer (strikke, hekle, etc). 

Hjernen trenger faktisk input selv om du er så dårlig. Jeg er glad jeg orker mobilen litt hver dag. Men det er langt fra nok.

Anonymkode: 6fe18...6f0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tenker egentlig det motsatte. Jeg var sykt deppa da jeg var på AAP og satt inne hele dagen. Å jobbe gjør at jeg får mye mer ut av livet mitt. Skjønner at noen har familier og sånt, men om man ikke har det så har man ikke nødvendigvis så mye å leve for. 

Anonymkode: c2bf0...0d7

Signerer det du srkiver her. Livet på AAP var enormt tøft og helsen var dårligere enn noen gang. Hadde jeg søkt ufør så hadde jeg muligens fått det innvilget, men det ble til slutt et valg om å leve eller dø. Det var beintøft i starten, men jeg er uendlig glad for innsatsen jeg la ned med tanke på resultatene. Helsen er fortsatt ikke helt bra, men den hadde vært veldig mye verre om jeg hadde havnet ut som ufør. Nå så tenker jeg som deg at livet er ikke så mye leve for uten en jobb.

Anonymkode: 84eda...c6e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Lønner seg? 

Jeg vil heller ha god helse, kunne stå i arbeid, og føle at jeg bruker livet mitt på noe fornuftig, framfor å være syk. God helse er den største rikdommen man har, og det tror jeg ikke folk forstår før de ikke har det lenger. 
Jeg har vært yrkesaktiv i 36 år, og er så heldig at jeg fortsatt har helse til å jobbe 100% i en krevende jobb. Min største skrekk er at jeg ikke skal orke/klare å stå i jobben min til jeg blir pensjonist. 

Hvis jeg går på en smell om for eksempel fem år, så kommer jeg jo aldri i verden til å få meg en annen jobb igjen. Da er jeg for gammel, men fortsatt for ung til å pensjonere meg. Det blir økonomisk katastrofe for meg.

Anonymkode: f7b35...875

Jeg skjønner at det er lett å tenke at man skal seile gjennom livet uten sykdom. Men om det blir økonomisk katastrofe for deg å bli syk, så kan jo det være en idé å tegne uførepensjonsforsikring? 

Anonymkode: 68ea5...344

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja👏akkurat. Jeg har 19 000 kr i mnd som ufør. Men alle helseutg per mnd er i snitt 5500 kr. Pga sykdom må jeg ha fordyret kosthold(har ikke krav på støtte).

Har et vrak av en bil, siden ødelagte knær og rygg gjør det vanskelig å komme seg rundt. De som har gått på krykker forstår ihvertfall dette🥴

Og så savner jeg arbeidslivet. Har ikke egen familie, og hadde mye kjekke kollegaer en gang i tiden.

Det verste er lite nattesøvn og ødelagte dager pga smerter.

Hadde jeg vært i jobb hadde jeg tjent rundt 600 000 i dag.

Det er utenfor min fatteevne når noen viser misunnelse for dette🥲

Anonymkode: a86bd...792

Er det ikke mulligt å få stødnad eller refusjon av helfo? Eller sån høykostnads skydd? Som er rundt 3 k i året? 5500 høres jo frykteligt mye ut i et land som norge. 
 

 

Anonymkode: 908b8...0b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja hvor mye tjener du da?

Anonymkode: c1acb...eca

Knapt 40 K brutto i mnd.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har du vært så syk i lang tid? Åresvis?

For jeg kan love deg at jeg kjeder meg, selv her jeg ligger i senga med store smerter og utmattelse. Jeg kan ikke se tv, eller serier. Kan ikke gjøre noe av mine gamle hobbyer (strikke, hekle, etc). 

Hjernen trenger faktisk input selv om du er så dårlig. Jeg er glad jeg orker mobilen litt hver dag. Men det er langt fra nok.

Anonymkode: 6fe18...6f0

Ja,men er i full jobb og legger meg ikke ned i senga.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får man uføretrygd, stikker man på nav og fyller ut skjema eller gjør man det på nett? 

Anonymkode: 10ece...bb3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Ung ufør får ca 20-23000 i måneden. 

Jeg som utdanner meg til helsepersonell og får en gjennomsnittlig lønn kommer til å tjene ca 24000 ved å jobbe 100%. 

Jeg var svært syk men har jobbet meg i gjennom det og jobber nå 50% og utdanner meg ved siden av. Målet er 100% jobb. Er frisk men kan falle tilbake. 

Om jeg hadde blitt ufør nå hadde jeg falt under ung før. Om jeg faller tilbake om 10 år ender jeg opp som 'bare' ufør og taper penger. 

Hvordan kan dette stemme?

Anonymkode: 978cb...227

nei du hadde ikke falt under ung ufør. Alder er kun et kriterie,og med tanke på hva du er kapabel til hadde du ikke oppfylt alvorlighetskriteriet 

Anonymkode: b4fb3...1e5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Klart det ikke lønner seg å være ufør. Da er man jo syk. Å være ung ufør lønner seg i hvert fall ikke, men har man hatt mange år i arbeidslivet og blir ufør så kan man få ganske gode utbetalinger. En ufør i en lønnstråd her inne får utbetalt 570.000 i året i uføretrygd. Det er nesten 100 K mer en meg som er i full jobb

Anonymkode: 4e6cf...d50

What?! Er det mulig!!!!

Anonymkode: 0ac77...c93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det med folk. Hvordan i helv… kan dere misunne de uføre? 
Jeg ble syk i tidlig 20 årene. Har blitt gradvis dårligere, 30 årene bare forsvant. Får utbetalt bare 17000 og det eneste jeg klarer om dagen er å ligge i stolen min og se på tv. Jeg kjeder vettet av meg. 

Ja jeg har masse tid til å treffe venner, men hva gjlr vel det når jeg ikke kommer meg ut døren eller har energi til å motta besøk. 
jeg hadde gladlig byttet på dagen men en som er frisk og kan jobbe.

DETTE ER IKKE ER DRØMMELIV!!

Anonymkode: 7ac84...942

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Ung ufør får ca 20-23000 i måneden. 

Jeg som utdanner meg til helsepersonell og får en gjennomsnittlig lønn kommer til å tjene ca 24000 ved å jobbe 100%. 

Jeg var svært syk men har jobbet meg i gjennom det og jobber nå 50% og utdanner meg ved siden av. Målet er 100% jobb. Er frisk men kan falle tilbake. 

Om jeg hadde blitt ufør nå hadde jeg falt under ung før. Om jeg faller tilbake om 10 år ender jeg opp som 'bare' ufør og taper penger. 

Hvordan kan dette stemme?

Anonymkode: 978cb...227

Du må jo skatte ufør også. Min bror er ung ufør pga psykisk sykdom og han får 18-19 etter skatt i måneden. En helsefagarbeider i 100% arbeid får jo 24 000 ETTER skatt. Det er fort 5-6 000, og når man har så lite inntekt så er det mye penger de 5-6000... 

Jadzia skrev (21 timer siden):

Helt ærlig, så lønner det seg ikke. Det kan nok se sånn ut på overflaten for mange, men på sikt er det veldig ulønnsomt!

1. du vil aldri kunne jobber ekstra eller overtid hvis du trenger det. Du kan ikke ta en ekstra nattevakt for ekstra inntekt osv. 

2. «lønnsøkningene» på uføretrygden er latterlig liten i forhold til resten av samfunnet.

3. du blir aldri noe annet enn minstepensjonist. Er du heldig, får du knøttlite mer.

4. du kan si takk og farvel til feriepenger

5. du går glipp av mye verdifull kontakt med kolleger og sosialt liv

6. du vil alltid havne bakerst i leiemarkedet, for å kjøpe noe med uføretrygd, er bare å glemme hvis du ikke vil bo langt uti gokk

7. du er ung, og den såkalte markedsverdien din som partner, faller drastisk!

8. du må forholde deg til all hetsingen som kommer fra alle kanter. For den kommer. Fra venner og kjente, ukjente og media.

9. ved ung ufør, har du ikke utbetalt 22-23000 som du sier, det er FØR skatt.

10. ikke alle sykdommer gir rett til ung ufør tillegget. Her har de strammet inn veldig opp gjennom årene

 

jeg er selv ung ufør. Jobber deltid ved siden, og avkortes i trygda nå i dag. Men jeg kunne gitt MYE for å slippe å være det. Det er frustrerende å hele tida måtte snu på kronene. Jeg savner det sosiale, savner å ha kollegaer, savner å føle at jeg bidrar. Jeg drømmer om å kjøpe noe eget, men i en alder av 43, ser jeg stadig at boligdrømmen blir fjernere og fjernere når prisene stiger. Jeg har ikke engang råd til 30 kvm i byen jeg bor (ikke Oslo). Jeg har mista så mye både sosialt og økonomisk ved å være kronisk syk. Så nei. Det er ikke verd det! Ikke litt engang!

Helt riktig. 

Har en mor, en bror og søster som er ufør, som aldri kan kjøpe seg eget da de har dor dårlig inntekt. Broren min med psykisk sykdom (veldig ekstremt) har ung ufør, søsteren min med ME får ikke ung ufør pga sykdommen ikke er nok grunnlag. 

Ung ufør ligger på ca 18-19 000 etter skatt, i dagens marked er det veldig dårlig inntekt... 

Anonymkode: b5ad4...3f2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Helt riktig. 

Har en mor, en bror og søster som er ufør, som aldri kan kjøpe seg eget da de har dor dårlig inntekt. Broren min med psykisk sykdom (veldig ekstremt) har ung ufør, søsteren min med ME får ikke ung ufør pga sykdommen ikke er nok grunnlag. 

Ung ufør ligger på ca 18-19 000 etter skatt, i dagens marked er det veldig dårlig inntekt... 

Anonymkode: b5ad4...3f2

Min samboer er renholdsleder. Får ut 20 Etter skatt. Så er mange som jobber med 200 i timelønn som

får ut rundt det samme. Ville ikke noe med det egt mer en at både lønn og ufør må opp. Tenker at 23-26 er mer grei lønn

Anonymkode: 908b8...0b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

What?! Er det mulig!!!!

Anonymkode: 0ac77...c93

Ja, det er mulig, men det lønner seg likevel (selvfølgelig) ikke for vedkommende å være ufør. For det første har vedkommende hatt inntekt over 6G (Ca. 640.000 i året) før han eller hun ble ufør og gjerne mye mer. For det andre har vedkommende enten tegnet og betalt for gode forsikringsordninger selv eller hatt disse som en del av lønnen. Det fåtallet som har en kombinasjon av uføretrygd fra det offentlige og forsikringsutbetalinger som utgjør så mye som 570.000 i året er gjerne de som taper aller mest på å bli i uføre og det kan være snakk om mange hundre tusen i året.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smeltemann skrev (28 minutter siden):

Ja,men er i full jobb og legger meg ikke ned i senga.

Ok, jeg velger å ikke diskutere mer med deg. Eneste jeg vil si er at jeg faktisk ikke har et valg. 

Jeg har flere kroniske sykdommer jeg klarte å jobbe med, med sterke smerter og ubehag. Så fikk jeg en sykdom til som i seg selv gjorde det umulig å jobbe mer. Du er heldig som fortsatt kan jobbe. Bare forstå at det finnes sykdommer som ikke gir folk et valg.

Anonymkode: 6fe18...6f0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Er det ikke mulligt å få stødnad eller refusjon av helfo? Eller sån høykostnads skydd? Som er rundt 3 k i året? 5500 høres jo frykteligt mye ut i et land som norge. 
 

 

Anonymkode: 908b8...0b1

Nei dessverre. Mange medisiner er ikke på blå resept, og føler det har blitt vanskeligere nå. Leste noe om at leger kunne risikere heftige bøter om de gjorde noe feil. Sikkert vanlig å ikke ta noen sjanser. Søkte om stønad fra nav(etter at de oppfordret meg); tror det het grunnstønad. Blankt avslag.

Har brukt noen hundretusener nå🥲over de siste årene. Savner mitt gamle liv. Kan ikke drive med hobbyene mine, trene som jeg pleide, ikke gå på cafe, kino mm.

Pandemi-hverdagen er normalt hverdag for meg🤭

 

Anonymkode: a86bd...792

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Nei dessverre. Mange medisiner er ikke på blå resept, og føler det har blitt vanskeligere nå. Leste noe om at leger kunne risikere heftige bøter om de gjorde noe feil. Sikkert vanlig å ikke ta noen sjanser. Søkte om stønad fra nav(etter at de oppfordret meg); tror det het grunnstønad. Blankt avslag.

Har brukt noen hundretusener nå🥲over de siste årene. Savner mitt gamle liv. Kan ikke drive med hobbyene mine, trene som jeg pleide, ikke gå på cafe, kino mm.

Pandemi-hverdagen er normalt hverdag for meg🤭

 

Anonymkode: a86bd...792

Trist å høre :( men penger er ikke allt. Men jeg synes generellt at både uføresatsen burde opp og lønner i Norge. 197-200 nok i timen uten tilegg er ikke heller så mye å leve for. Og mange følger den satsen. Og samtidigt går jo alt opp nå- inflasjon og prisøkning. Og bosted er jo tragiskt. Så Håper virkelie at noe skjer frem over både når det Gjelder uføresatsen, ”lavlønnet” og middelklassen. Det må til ass. Er også en veldigt nedgang syns jeg da, og måtte be nav om penger. Speciellt Hvis en har intekt. 

Anonymkode: 908b8...0b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bienvilleparish
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Klart det ikke lønner seg å være ufør. Da er man jo syk. Å være ung ufør lønner seg i hvert fall ikke, men har man hatt mange år i arbeidslivet og blir ufør så kan man få ganske gode utbetalinger. En ufør i en lønnstråd her inne får utbetalt 570.000 i året i uføretrygd. Det er nesten 100 K mer en meg som er i full jobb

Anonymkode: 4e6cf...d50

UTBETALT 570.000 i året, akkurat ja. Nå er jeg veldig nysgjerrig på hvordan det lar seg gjøre? Du har ikke nevnt noe om privat uføreforsikring så regner med du påstår dette er kun fra nav? Kan opplyse om at maksimal uføretrygd er på 414.675 BRUTTO. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Takk for godt svar. Jeg skjønner frustrasjonen. Men du nevner skatt, skatt på ufør er vel 22 prosent. Så det blir jo fortsatt ikke mye mindre enn dårlig betalt jobb for andre som jobber 100%>

Anonymkode: 978cb...227

Uførepensjonen skattelegges som ordinær lønn. Ingen fordeler.

Anonymkode: 08791...ed1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ung ufør er mer fordi du blir ufør før en har kommet seg inn i arbeidslivet og også muligens ikke funnet en livspartner

Blir en ufør på senere tidspunkt, så har man hatt arbeidsinntekt, som da ofte vil gi høyere uttelling på uføretrygden, og sannsynligvis har en samboer/ er gift og nå to inntekter til husholdningen så man klarer seg fint. 

Anonymkode: 4c61c...6bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Min samboer er renholdsleder. Får ut 20 Etter skatt. Så er mange som jobber med 200 i timelønn som

får ut rundt det samme. Ville ikke noe med det egt mer en at både lønn og ufør må opp. Tenker at 23-26 er mer grei lønn

Anonymkode: 908b8...0b1

Men en ufør som har 20 000 utbetalt, må ha hatt en jobb som ga 44 % mer enn det før vedkommende ble syk. Samboeren din burde vurdere å ta seg en utdannelse og få seg en bedre betalt jobb, for om han eller hun blir ufør når lønnen allerede er så elendig, blir det jo ikke til å leve av.

Jeg skjønner heller ikke hvordan 200 kroner timen skal bli så dårlig utbetalt? 

200 * 40 timer i uka * 4,5 uke i snitt per måned = 36000 brutto per måned 

Anonymkode: 7e5f6...8ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...