Gå til innhold

Lønner det seg å være ufør?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Alt handler ikke om penger. Når du ikke jobber står du utenfor samfunnet. Du deltar ikke som alle andre. De aller fleste uføre vil helst jobbe. 

Jobb er slitsomt ja, men det gir også mening og struktur. Noe vi mennesker trenger. 

Anonymkode: 67cd1...0a7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tja. Det lønner seg ikke for ens psykiske helse. Men jeg må innrømme at samboeren min, som har minstetrygd, har omtrent like mye betalt som meg. Og jeg jobber mye.

Anonymkode: a96c0...1d9

Du kan ikke jobbe så veldig mye om du ikke tjener mer enn en med minstesats uførepensjon. Kanskje du jobber som jordbærplukker for 19 kroner timer?

Minstesats er 242 590 kroner i året før skatt.

https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/kontakt-nav/oversikt-over-satser/minste-arlig-ytelse-for-uforetrygdede_kap

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Klart det ikke lønner seg å være ufør. Da er man jo syk. Å være ung ufør lønner seg i hvert fall ikke, men har man hatt mange år i arbeidslivet og blir ufør så kan man få ganske gode utbetalinger. En ufør i en lønnstråd her inne får utbetalt 570.000 i året i uføretrygd. Det er nesten 100 K mer en meg som er i full jobb

Anonymkode: 4e6cf...d50

Da må personen regne med egne forsikringer, for max uføretrygd om du så tjente 10 millioner i året hvert år i 20 år før du ble ufør, er uansett bare 66 % av max 6 G, altså 421 000 i året før skatt. 

De fleste får mindre, fordi de fleste tjener under 6 G. Spesielt de fleste som blir uføre, da det generelt er mer slitasje på kroppen i lavtlønnede yrker.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tja. Det lønner seg ikke for ens psykiske helse. Men jeg må innrømme at samboeren min, som har minstetrygd, har omtrent like mye betalt som meg. Og jeg jobber mye.

Anonymkode: a96c0...1d9

Det føles urettferdig, og samtidig skal de klage over at de får for lite!! 😅 veit ikke om jeg skal le eller grine.. 

Anonymkode: c2bf0...0d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar denne som AB slik at jeg ikke blir forfulgt her inne: 

For meg har det lønt seg å bli uføretrygdet, av flere grunner: 

Økonomisk. Fordi jeg hadde forsikring. Jeg har 4-5000 mer i mnd. 

Livskvalitet. Å bestemme over seg selv kan ikke undervurderes. 

Jeg ble ufør som godt voksen. Jeg har et nettverk og de stakk ikke av. Jeg har også hatt min sykdom i 30 år så jeg er ekspert på den. Da klarer jeg å tilrettelegge godt for meg sjøl slik at jeg kan ha et liv. 

Å få en sykdom er jo trist, men uføretrygden er en stor velsignelse. Å jobbe 40 timer i uka er ikke et liv. 

Anonymkode: 62333...9d1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Å jobbe 40 timer i uka er ikke et liv. 

Anonymkode: 62333...9d1

Jeg tenker egentlig det motsatte. Jeg var sykt deppa da jeg var på AAP og satt inne hele dagen. Å jobbe gjør at jeg får mye mer ut av livet mitt. Skjønner at noen har familier og sånt, men om man ikke har det så har man ikke nødvendigvis så mye å leve for. 

Anonymkode: c2bf0...0d7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

absolutt ikke.

Du skriver 22000-23000 utbetalt, da skal du ha hatt en veldig bra betalt jobb før du blir ufør. De fleste unge uføre får utbetalt mellom 18500-19000 kr. 

I tillegg er det ikke gitt at du får ung ufør tillegget. Det holder ikke bare med alder. Det er mange flere krav enn som så.

En annen ting er at du havner utenfor samfunnet som ufør. Du står nederst på rangstigen omtrent til diverse ting som det å leie bolig, få kjøpt bolig, lavest pensjon når du blir pensjonist, ingen feriepenger osv. I tillegg blir det sosiale veldig begrenset.

og uføre er fordi de som er for syke til å jobbe med noe som helst resten av livet, der det ikke er sjans/veldig liten sjans til å bli bedre. Det er ikke for de som ikke vil jobbe, klager over lav inntekt osv. Enn kan alltid bytte jobb til noe som gir mer inntekt hvis man vil tjener mer.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ung ufør får ca 20-23000 i måneden. 

Jeg som utdanner meg til helsepersonell og får en gjennomsnittlig lønn kommer til å tjene ca 24000 ved å jobbe 100%. 

Jeg var svært syk men har jobbet meg i gjennom det og jobber nå 50% og utdanner meg ved siden av. Målet er 100% jobb. Er frisk men kan falle tilbake. 

Om jeg hadde blitt ufør nå hadde jeg falt under ung før. Om jeg faller tilbake om 10 år ender jeg opp som 'bare' ufør og taper penger. 

Hvordan kan dette stemme?

Anonymkode: 978cb...227

Unge uføre får ikke 20-23k utbetalt, de får 18-20k. Og du hadde nok ikke falt under ung ufør, for man må være alvorlig og varig syk. Og man blir ikke "vanlig" ufør for sykdommer man blir frisk av innen få år uansett. Du får finne deg en jobb der 66% av inntekten din er mer enn 310k i året, da vil du få minst det samme som unge uføre hvis du blir ufør om 10 år.

Anonymkode: fdab4...035

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønne seg?

Jeg går på aap mot ufør, fordi jeg er alvorlig kronisk syk.

Selvfølgelig lønner det seg ikke å bli ufør. Jeg ville tjent 550 som startlønn om jeg rakk å bli ferdig med studiene og få jobbet før jeg ble så syk.

Det lønner seg ikke å sitte her, så syk at jeg ikke kan forlate huset med mindre jeg absolutt må, og da bli enda verre i en uke. Det lønner seg ikke å ikke få lønnsøkning på 100-200 k i en smell, slik venner av meg får. Det lønner seg ikke å måtte overveie hver krone, om du har råd til noe du trenger. 

Det er utrolig kjipt gjort mot oss som er syke å skulle "velge" ufør. Jeg har ikke valgt dette, og savner å jobbe noe helt vilt. 

Anonymkode: 6fe18...6f0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lønne seg?

Jeg går på aap mot ufør, fordi jeg er alvorlig kronisk syk.

Selvfølgelig lønner det seg ikke å bli ufør. Jeg ville tjent 550 som startlønn om jeg rakk å bli ferdig med studiene og få jobbet før jeg ble så syk.

Det lønner seg ikke å sitte her, så syk at jeg ikke kan forlate huset med mindre jeg absolutt må, og da bli enda verre i en uke. Det lønner seg ikke å ikke få lønnsøkning på 100-200 k i en smell, slik venner av meg får. Det lønner seg ikke å måtte overveie hver krone, om du har råd til noe du trenger. 

Det er utrolig kjipt gjort mot oss som er syke å skulle "velge" ufør. Jeg har ikke valgt dette, og savner å jobbe noe helt vilt. 

Anonymkode: 6fe18...6f0

Ja👏akkurat. Jeg har 19 000 kr i mnd som ufør. Men alle helseutg per mnd er i snitt 5500 kr. Pga sykdom må jeg ha fordyret kosthold(har ikke krav på støtte).

Har et vrak av en bil, siden ødelagte knær og rygg gjør det vanskelig å komme seg rundt. De som har gått på krykker forstår ihvertfall dette🥴

Og så savner jeg arbeidslivet. Har ikke egen familie, og hadde mye kjekke kollegaer en gang i tiden.

Det verste er lite nattesøvn og ødelagte dager pga smerter.

Hadde jeg vært i jobb hadde jeg tjent rundt 600 000 i dag.

Det er utenfor min fatteevne når noen viser misunnelse for dette🥲

Anonymkode: a86bd...792

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

For folk med normale fremtidsutsikter er det en sorg å bli trygda. Det er skamfullt og enormt nederlag....

Anonymkode: 55b86...374

Jeg er uenig. Hvis man må uføretrygdes så er det fordi man trenger det og det er ikke skamfullt i seg selv, men måten andre mennesker kan se på en og snakke til og om en bak ens rygg når en nevner tittelen "ufør" er ofte hard å komme seg igjennom. En kan risikere å falle ut av alt en før var inni, fordi en ikke regnes med lengre. P.g.a. sykdom kan en ikke være med på alt i samme tempo som før, eller ikke i det hele tatt og økonomien stopper en i å bli med på ting som koster mere enn en pølse i brød på shell. En blir en slags annenrangs borger hvis en er veldig uheldig. 

Å seriøst lure på om det lønner seg å bli uføretrygdet er heller usmart. 

Anonymkode: 10acf...6f4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smeltemann skrev (12 timer siden):

Folk i vanlig arbeide får vel ikke for lite. Feilen er at folk krever for mye.  Jeg har en helt normal industri lønn og har penger til gode hver mnd.  Jeg greier rett og slett ikke og bruke opp lønna mi.

« jeg tjener bra så derfor tjener ikke andre dårlig»? Helt knall logikk.

Anonymkode: 97f8d...b32

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Tja. Det lønner seg ikke for ens psykiske helse. Men jeg må innrømme at samboeren min, som har minstetrygd, har omtrent like mye betalt som meg. Og jeg jobber mye.

Anonymkode: a96c0...1d9

Så du jobber masse for 16000 utbetalt? Det tviler jeg på. 

Anonymkode: b0e92...904

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hvis du er frisk nå så får du ikke ufør uansett så hvorfor bruke tid på å tenke på dette? Det er ikke morsomt å aldri klare å gå på jobb, jeg hadde aldri godtatt å bli ufør hvis ikke jeg hadde vert tvungen til det.

Anonymkode: 5db85...3a7

Ikke uvanlig at uføre kommer tilbake til arbeidslivet etter en periode. 

Anonymkode: 539c8...dea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Smeltemann skrev (16 timer siden):

Vil si det lønner seg.  En kan gjøre hva pokker man vil om dagene. Slipper og slite for at andre skal tjene penger. 

Som ufør så orker man generelt ikke gjøre så mye. Jeg får ikke gjort en dritt av det jeg vil jeg. 

Jeg var veldig aktiv da jeg var frisk, i full jobb med mange hobbyer og gjorde hva jeg ville (jobbet med det jeg ville også). 

Nå orker jeg kanskje å gjøre noe 1-2 timer om dagen, ellers så ligger jeg på sofaen i smerter eller spyr. 

For noen er det sikkert deilig å ligge på sofan hele dagen, men det er FORBANNA KJEDELIG når man MÅ det. 

Anonymkode: 57e85...788

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ung ufør får ca 20-23000 i måneden. 

Jeg som utdanner meg til helsepersonell og får en gjennomsnittlig lønn kommer til å tjene ca 24000 ved å jobbe 100%. 

Jeg var svært syk men har jobbet meg i gjennom det og jobber nå 50% og utdanner meg ved siden av. Målet er 100% jobb. Er frisk men kan falle tilbake. 

Om jeg hadde blitt ufør nå hadde jeg falt under ung før. Om jeg faller tilbake om 10 år ender jeg opp som 'bare' ufør og taper penger. 

Hvordan kan dette stemme?

Anonymkode: 978cb...227

Spørs Hva du prioriterer? Mer fritid, ork og energi til å Fex trene, henge mer nære og kjere. Kanskje mer tid over til å tenke, prøve ut ting? Kanskje du finner drømmejobben? Det er lov å pause ufør. Det er og lov å jobbe / drive med hobbys ved siden av. Så du kan godt tjene in Litt extra der. 
 

når det Gjelder penger så tenker jeg at det er mange der ute som tjener samme som uføre. Så spørs Hva du vil jobbe med. 
 

klarer du å spare penger i mnd på ufør? Kanskje 7-10 k? Da har du 400-450 k på sparekontoen innen 5 års tid. Og du kan godt sette in Litt i pensjonsfond eller indexfond og woalla pengene har økt. 
 

men bare du vet Hva som er best for deg :) 

jeg vet ikke selv Hva jeg hade gjort. Men tanken på å vare fri fra jobb er Selfølgelig fristende. En kan også reise mye Hvis en har og og energi / veldigt billigt. 
 

men blir du syk av å jobbe så hade jeg virkelie vurdert om en jobb er verdt helsen. Er ikke Noen som takker deg. 
 

lykke til

Anonymkode: 908b8...0b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

« jeg tjener bra så derfor tjener ikke andre dårlig»? Helt knall logikk.

Anonymkode: 97f8d...b32

Industri lønn er vel ikke noe høy lønn,ligger i nedre del av skiktet. 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Som ufør så orker man generelt ikke gjøre så mye. Jeg får ikke gjort en dritt av det jeg vil jeg. 

Jeg var veldig aktiv da jeg var frisk, i full jobb med mange hobbyer og gjorde hva jeg ville (jobbet med det jeg ville også). 

Nå orker jeg kanskje å gjøre noe 1-2 timer om dagen, ellers så ligger jeg på sofaen i smerter eller spyr. 

For noen er det sikkert deilig å ligge på sofan hele dagen, men det er FORBANNA KJEDELIG når man MÅ det. 

Anonymkode: 57e85...788

Er man så utslitt og syk så kjeder man seg ikke når man ligger på sofaen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lønner seg? 

Jeg vil heller ha god helse, kunne stå i arbeid, og føle at jeg bruker livet mitt på noe fornuftig, framfor å være syk. God helse er den største rikdommen man har, og det tror jeg ikke folk forstår før de ikke har det lenger. 
Jeg har vært yrkesaktiv i 36 år, og er så heldig at jeg fortsatt har helse til å jobbe 100% i en krevende jobb. Min største skrekk er at jeg ikke skal orke/klare å stå i jobben min til jeg blir pensjonist. 

Hvis jeg går på en smell om for eksempel fem år, så kommer jeg jo aldri i verden til å få meg en annen jobb igjen. Da er jeg for gammel, men fortsatt for ung til å pensjonere meg. Det blir økonomisk katastrofe for meg.

Anonymkode: f7b35...875

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

En ufør i en lønnstråd her inne får utbetalt 570.000 i året i uføretrygd. Det er nesten 100 K mer en meg som er i full jobb

Det er ikke mulig. Enten lyver han, eller så har han masse forsikringer i tillegg til trygden.

Anonymkode: f4022...a2b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smeltemann skrev (43 minutter siden):

Industri lønn er vel ikke noe høy lønn,ligger i nedre del av skiktet. 

Ja hvor mye tjener du da?

Anonymkode: c1acb...eca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja👏akkurat. Jeg har 19 000 kr i mnd som ufør. Men alle helseutg per mnd er i snitt 5500 kr. Pga sykdom må jeg ha fordyret kosthold(har ikke krav på støtte).

Har et vrak av en bil, siden ødelagte knær og rygg gjør det vanskelig å komme seg rundt. De som har gått på krykker forstår ihvertfall dette🥴

Og så savner jeg arbeidslivet. Har ikke egen familie, og hadde mye kjekke kollegaer en gang i tiden.

Det verste er lite nattesøvn og ødelagte dager pga smerter.

Hadde jeg vært i jobb hadde jeg tjent rundt 600 000 i dag.

Det er utenfor min fatteevne når noen viser misunnelse for dette🥲

Anonymkode: a86bd...792

Folk er helt fullstendig skadet i hodet som viser misunnelse over dette. 

Anonymkode: 68ea5...344

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...