Gå til innhold

Takler ikke å bli eldre


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

For all del, men det er veldig kjipt å tenke på at jeg skal (forhåpentligvis) leve et langt liv med den frykten hver eneste dag. 

Anonymkode: d3953...9f3

Nøkkelen er nok aksept. Å lære seg til å akseptere de tingene man ikke kan gjøre noe med. Feks at vi skal dø. Er du mer redd for å eldes enn å dø? Har du forsøkt å utforske denne frykten din, hvor den kommer fra og hvilken betydning utseende har for deg? 

Hva skjer hvis du havner i en ulykke og blir alvorlig skadet og det går ut over utseende ditt?

Jeg vil anbefale deg å reflektere over hvorfor dette er en så stor frykt for deg.

Lykke til😊

Anonymkode: 2991d...33a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er 40 og har lite rynker. Får ofte høre at jeg ser ut som 25. Dette gjør jeg: 

- får i meg vitaminer og mineraler hver dag (helsekost). Er ikke alltid så flink med sunt kosthold, så tar alltid tilskudd (flytende, ikke tabl/kapsler)

- tar collagen i ny og ne

- vanlig ansiktskrem 

- begynte med øyekrem nå da jeg ble 40

- er lite i sola, sitter ofte i skyggen om sommeren

Tror det at jeg har vært lite i sola er en nøkkel her. 

Anonymkode: cd407...14c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To ting som faktisk bremser det litt. Solkrem og retinol hver dag. 

Jeg skal ærlig innrømme at jeg absolutt kjenner litt på at jeg ser eldre ut. Bruker mye tid på hudpleie, diverse hudbehandlinger og botox. Dette gjør at jeg iallefall ser noe yngre ut enn mange andre på 40 år. 

Kommer jeg til å ta ansiktsløft om noen år, absolutt! 

Anonymkode: ee6bd...e7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nylig fylt 35, og får lett panikk av tanken. For 15 år siden var jeg 20 år, og husker tiden som om det bare skulle vært et par år siden. Om 15 år, så er jeg 50 år gammel. Da er jeg gammel. Jeg vil sikkert fortsatt være ung til sinns, men fortsatt i en aldrende kropp. Og uansett hvor godt jeg holder meg, så vil jeg være en 50-åring. 

Huff, husket når jeg begynte å studere i 2009 - husker det som om det var i går...hvor forsvant tiden? 

Anonymkode: 360c0...f12

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg trenger råd og svar som omhandler hvordan personer har akseptert det å bli eldre, å det har heldigvis noen kommet med. Anonymkode: d3953...9f3

Det første jeg tenker TS, er at jeg ser for meg at mye av identiteten din bygger på at du er pen.

Du er sikkert en vakker kvinne, som menn snur seg etter på gata og andre kvinner roser for hår, sminke og klær. Mannen er ekstra stolt over å vise deg frem på fest i den siste kjolen din. Osv.

Det er mye positivt med det, mange vakre mennesker har vært «muse» til andre kreative sjeler,  Marilyn Monroe, Naomi Campbelle, Jackie Kennedy, Greta Garbo.

Det å være vakker kan handle om noe estetisk, elegant, en viktig del av selvet. Hvordan man ser seg selv, og hva man anser som sine sterke sider. Hva man er stolt av.

Når dette begynner å falme, er det klart det kan bli utfordrende. Det er hele identiteten som er truet. Selvverdet.

Så mitt råd er at du må finne flere bein å stå på når det gjelder den du er og hvordan du ser deg selv. Da tror jer ikke dette hadde vært så vanskelig for deg. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odyssinous

Her kommer en manns perspektiv: Nærmer meg 40 og alderdommen har bekymret meg mindre enn noen gang. Det var faktisk litt tyngre å bli 25 av en eller annen grunn. Men etter at jeg ble far har ikke alderen brydd meg det spor. Nå er jeg glad tiden går og ungene vokser til. Genene går videre 

Jeg har ikke engang gidder å se etter rynker eller hårtap. Tror faktisk ikke jeg har noen...

Det som derimot bekymrer meg mer er døden. Nå er det sannsynligvis lenge til, men det å ikke eksistere og være til stede i fremtiden virker skremmende, særlig øyeblikket før døden inntreffer.

Det kommer sikkert også mange spennende nyvinninger og oppdagelser i de neste hundre-to hundre årene. Kanskje blir det oppdaget andre sivilisasjoner i verdensrommet eller kunstig superintelligens. Synd å gå glipp av dette. Skulle gjerne ha levd i 1000 år for å se all utviklingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du får en dødsdom imårra får du vel et nytt perspektiv kanskje.. Skjerp deg. 

Anonymkode: 2ca22...e82

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odyssinous skrev (14 minutter siden):

Her kommer en manns perspektiv: Nærmer meg 40 og alderdommen har bekymret meg mindre enn noen gang. Det var faktisk litt tyngre å bli 25 av en eller annen grunn. Men etter at jeg ble far har ikke alderen brydd meg det spor. Nå er jeg glad tiden går og ungene vokser til. Genene går videre 

Jeg har ikke engang gidder å se etter rynker eller hårtap. Tror faktisk ikke jeg har noen...

Det som derimot bekymrer meg mer er døden. Nå er det sannsynligvis lenge til, men det å ikke eksistere og være til stede i fremtiden virker skremmende, særlig øyeblikket før døden inntreffer.

Det kommer sikkert også mange spennende nyvinninger og oppdagelser i de neste hundre-to hundre årene. Kanskje blir det oppdaget andre sivilisasjoner i verdensrommet eller kunstig superintelligens. Synd å gå glipp av dette. Skulle gjerne ha levd i 1000 år for å se all utviklingen.

Jeg er kvinne og dette du beskriver er også ganske likt mitt perspektiv. Hva TS forteller handler nok ikke utelukkende om kjønn men individuelle forskjeller. 
 

Jeg synes dog døden er litt spennende, og er ikke så redd for den, mer det at jeg vil være her så lenge at jeg vet at barna mine klarer seg og får gode liv :) 

Endret av Raven.Writingdesk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der med utseende gir seg som oftest med alderen. Kun ungdom som ikke har opplevd motgang tror at utseende er av noen form for betydning. Gi det noen år. Når du opplever hvor knusende fysiske skade eller sykdom er for livskvaliteten vil du nok, som de fleste, se tilbake på denne umodne perioden med nostalgisk vemod.

For de fleste over 40 enser ikke hvor pen armen er. De ser at den griper ting. De ser ikke hvor pent benet er, men hvor det lar dem gå. De bryr seg ikke om hvor grått håret er, men hvilke opplevelser håret (eller mangelen derpå) var med på.

De fleste av oss er, med rette, oppriktig redde for elde. Fordi elde betyr sykdom, lav livskvalitet og langdryg død. Så redselen må du, som oss alle, bare leve med. 

Anonymkode: b74bd...8bd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det der med utseende gir seg som oftest med alderen. Kun ungdom som ikke har opplevd motgang tror at utseende er av noen form for betydning. Gi det noen år. Når du opplever hvor knusende fysiske skade eller sykdom er for livskvaliteten vil du nok, som de fleste, se tilbake på denne umodne perioden med nostalgisk vemod.

For de fleste over 40 enser ikke hvor pen armen er. De ser at den griper ting. De ser ikke hvor pent benet er, men hvor det lar dem gå. De bryr seg ikke om hvor grått håret er, men hvilke opplevelser håret (eller mangelen derpå) var med på.

De fleste av oss er, med rette, oppriktig redde for elde. Fordi elde betyr sykdom, lav livskvalitet og langdryg død. Så redselen må du, som oss alle, bare leve med. 

Anonymkode: b74bd...8bd

Jeg har møtt nok av motgang, men takk for fordommene dine. Selvsagt er jeg redd for døden og sykdommer, mer enn de fleste faktisk. Men det var dog ikke det denne tråden handlet om 

Anonymkode: d3953...9f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får trøste deg med at du sikkert kommer til å stryke med nå som 3. verdenskrig snart er i gang, så du kommer ikke til å eldes så mye mer. 

Anonymkode: 61ae7...bb5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg mye igjen. Jeg har innmari angst for å eldes. Det at kroppen og ansiktet forandrer seg skremmer meg. Jeg ser meg i speilet og føler meg stygg. Klem til deg❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære TS,

det første du må jobbe med, er å innse at mennesker (spesielt kvinner!) har andre verdier enn bare utseendet. Det kjøret som er nå til dags med Facebook, Insta, bilderedigering, influencere er bare helt sykt. Er glad jeg vokste opp i en annen tid. 

En ting er helt sikkert. Jeg var atskillig penere som 20-åring og som 40-åring enn det jeg er i dag. Men det gjelder også alle andre på min alder. Deriblant min elskede mann, som også var en veldig pen mann da jeg traff ham for endel tiår siden. Han er fremdeles flott (i mine øyne), men også han var klart penere som 20-åring og 40-åring enn det han er i dag. 

Hjemme spøker vi mye med hvor pene vi var som unge, og hvor j...... vi ser ut nå. Men vi er i samme båt. Det er også alle vennene mine/våre. Vi "henger" ikke sammen med 20-åringer lenger, vi "henger" sammen med folk på vår egen alder. Og blant oss gamliser gjelder det samme som når vi var 20: Noen ser bedre ut enn andre. Sånn er det bare. Men etterhvert som alderen siger på, og alt begynner å henge, innser de fleste at det ikke nytter å kjempe i mot. 

Unntak finnes. Jeg ser bilder av utenlandske kjendiser på min alder som ser minst 20 år yngre ut. Med sminke, botox, operasjoner, Photoshop og hele pakka. Men vet du hva? Jeg tror ikke at de ser slik ut når de våkner om morgenen. Mye - veldig mye - er sminke og photoshop/redigering. 

Du må rett og slett legge av deg fikseringen på at utseendet betyr alt. Det gjør det nemlig ikke. Og det tror jeg at du egentlig vet veldig godt. 

Uansett har du mange flotte år igjen der du kan være veldig attraktiv, dersom det er viktig for deg. Jeg var på mitt beste utseendemessig da jeg var rundt 40. Og det helt uten botox, fillere og operasjoner. Men etter 40 begynte det å falme både her og der. Det er bare å akseptere - og le litt av nå da jeg har fått meg noen tiår til på baken. 

 

 

Anonymkode: 59591...f10

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kunne ikke brydd meg mindre om og bli eldre, who gives a fuck

Anonymkode: 40924...267

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel bedre bli eldre, enn og ikke bli det! Dessuten er ikke lik noe penere😉

Vel, slutt fokusere riktig så mye på utseendet. Kan likevel leve noenlunde sunt, og heller ikke stresse deg ihjel og lignende...  

Hver alder har sin sjarm, og små rynker mm hører med! Dessuten mye penere med et par små rynker her og der, og et "levende" fjes, enn et fjes stivt, og uten ansiktsuttrykk fullt av botox!    Dessuten....- er også noe som heter livserfaring! Der har vi eldre mer og skilte med enn da vi var helt unge!;)

Anonymkode: e6a84...600

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryr meg ikke å se eldre ut, men jeg er livredd for døden og at folk skal dø fra meg. Jeg er bare 30 men har mistet mye familie allerede, og har på grunn av sykdom mistet arbeidsevnen og resten av nettverket mitt. Jeg dør ikke av denne sykdommen, men den er så hemmende og vil med stor sannsynlighet hemme meg enda mer med årene...

Anonymkode: b983e...6d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har nylig fylt 35, og får lett panikk av tanken. For 15 år siden var jeg 20 år, og husker tiden som om det bare skulle vært et par år siden. Om 15 år, så er jeg 50 år gammel. Da er jeg gammel. Jeg vil sikkert fortsatt være ung til sinns, men fortsatt i en aldrende kropp. Og uansett hvor godt jeg holder meg, så vil jeg være en 50-åring. 

Huff, husket når jeg begynte å studere i 2009 - husker det som om det var i går...hvor forsvant tiden? 

Anonymkode: 360c0...f12

Du er ikke gammel når du er 50. 

 

Anonymkode: 59591...f10

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jepp. Spesielt som kvinne er det noe dritt. Absolutt over alt får man påminnelser om at man blir mindre og mindre verdt som menneske jo mindre attraktiv man blir. Og etter hvert er man usynlig :( Hater det.

Anonymkode: d6a33...ef7

Som kvinne kan man ta avstand fra sosiale medier og ikke mengde seg med mennesker som vektlegger andres utseende. Ha hobbyer og interesser som ikke handler om utseende. Slutte å sammenligne seg med andre og leve i nuet. Det er mange tiltak man kan gjøre for å ikke kjenne på dette. 

Er foreløpig ung selv, men blir jo eldre jeg også. Så skjønner hva det er du snakker om. Når det kommer til kroppspress har jeg kjent mye på det, men det er utrolig hvor mye bedre ting blir når man tar avstand til ting som trigger dette. Eksempelvis sosiale medier. 

Anonymkode: e3f4a...eda

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BrittEkeberg

Jeg kommer til å dø før jeg er 40. 30 er ungt. Start hos hudpleier. Og jobb med huet. Du trenger hjelp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BrittEkeberg skrev (2 minutter siden):

Jeg kommer til å dø før jeg er 40. 30 er ungt. Start hos hudpleier. Og jobb med huet. Du trenger hjelp. 

hvorfor kommer du til og dø før 40?

Anonymkode: 40924...267

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...