Gå til innhold

Takler ikke å bli eldre


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg sliter veldig med tanken på å bli eldre. Jeg er rett og slett skikkelig redd for å eldes, det er så ille at jeg studerer meg i speilet flere ganger om dagen. Nå har jeg akkurat passert 30 å syns jeg ser nye rynker hver eneste dag. 

Jeg kan forstå at dette virker som tull, men det er helt krise for meg. Jeg får hjertebank og helt vondt inni meg av å tenke på at kroppen og ansiktet mitt blir eldre og eldre for hver eneste dag. Denne frykten startet så smått da jeg ble 25, for det er jo da huden begynner å "forfalle", men etter jeg fylte 30 blir det bare verre og verre. Jeg kunne solgt sjelen min for å holde meg ung, jeg hadde lett operert meg om jeg var rik. Jeg googler og søker opp alt av triks og tips for å holde seg ung. Problemet er jo at jeg ikke tror på kremer og slikt, å alle som har et sunt kosthold, smører seg med div kremer osv vil jo bli gamle til syvende og sist. Jeg vet seriøst ikke hva jeg skal gjøre, den frykten går virkelig ut over livskvaliteten min. 

Hva tenker dere om å bli eldre? Å hvordan har dere klart å akseptere at det er en del av livet? For jeg kan ikke se for meg at det er noe jeg kommer til å akseptere, noe som er veldig trist for det er jo ikke akkurat til å unngå. Med mindre man dør tidlig, men det er jo ikke akkurat et alternativ det heller. 

Anonymkode: d3953...9f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker det er bedre å bli eldre enn å dø ung.

 

Jeg har aldri hat problemer med å akseptere å bli eldre, hvordan gjør jeg det ?, vet ikke har aldri tenkt over det, jeg bare gjør det.

 

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk god solkrem hele året, holdt deg unna nikotin, og overdrevent inntak av sukker og alkohol. Pass på at du har et godt kosthold og hold deg i form,  Utover det er det fint lite å gjøre med at du eldes. 

Veksthormoner gjør en del for utseendet og huden , men feil bruk gir deg diabetes,kreft og knokler som vokser så det er ikke å anbefale.

Anonymkode: 82536...017

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Villfisker skrev (1 minutt siden):

Du får trøste deg med at det er bedre enn alternativet. 

For all del, men det er veldig kjipt å tenke på at jeg skal (forhåpentligvis) leve et langt liv med den frykten hver eneste dag. 

Anonymkode: d3953...9f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare et problem hvis du mener at meningen med livet er å ta seg godt ut.

Anonymkode: 2805b...8a6

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp. Spesielt som kvinne er det noe dritt. Absolutt over alt får man påminnelser om at man blir mindre og mindre verdt som menneske jo mindre attraktiv man blir. Og etter hvert er man usynlig :( Hater det.

Anonymkode: d6a33...ef7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bruk god solkrem hele året, holdt deg unna nikotin, og overdrevent inntak av sukker og alkohol. Pass på at du har et godt kosthold og hold deg i form,  Utover det er det fint lite å gjøre med at du eldes. 

Veksthormoner gjør en del for utseendet og huden , men feil bruk gir deg diabetes,kreft og knokler som vokser så det er ikke å anbefale.

Anonymkode: 82536...017

Jeg vet alle de tingene, men jeg vet også at det ikke hjelper sånn egentlig. For gammel blir jeg uansett hvor flink jeg har vært med solkremen. Å det er det jeg ikke klarer å godta, det gjør meg genuint trist. 

Anonymkode: d3953...9f3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo bare et problem hvis du mener at meningen med livet er å ta seg godt ut.

Anonymkode: 2805b...8a6

Nei, jeg har strengt tatt ikke sagt at meningen med livet er å ta seg godt ut. Meningen med livet er å ha det bra, men akkurat nå har jeg ikke det. Jeg er selvfølgelig glad i å være velstelt og pen, å jeg vil ikke eldes. 

Anonymkode: d3953...9f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen syns det er kjekt å bli eldre, men cluet er å bare akseptere det. Alternativet er død. Når du er over middelalder så er det viktigere å tenke på å ta vare på kroppen, å holde seg slank og aktiv, enn å tenke på hvordan huden ser ut. Som min 80-årige immobile bestemor sa nylig "skulle ønske hadde begynt å trene for 40 år siden, men nå er det for sent". 

Anonymkode: 8dca8...2d7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte

Er over femti og koser meg hver dag.

Trener, spiser sunt og holder meg i utmerket form både fysisk og psykisk. 

Ser jo at jeg har blitt eldre, men det er tidens tann, sånn er det bare. 

Men følte det verre da jeg var yngre, nå tenker jeg bare at jeg ser dritbra ut til å være over femti år ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jepp. Spesielt som kvinne er det noe dritt. Absolutt over alt får man påminnelser om at man blir mindre og mindre verdt som menneske jo mindre attraktiv man blir. Og etter hvert er man usynlig :( Hater det.

Anonymkode: d6a33...ef7

Litt godt å vite at jeg ikke er alene, for det høres jo helt sinnsykt overfladisk ut. Men jeg kan virkelig ikke noe for det, jeg er virkelig redd for å bli rynkete og gammel. Å det kan være det største i-landsproblemet i verden, men det fjerner ikke det faktum at det er en så stor frykt for meg at det faktisk går utover hverdagen min. Det er skikkelig slitsomt 

Anonymkode: d3953...9f3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jepp. Spesielt som kvinne er det noe dritt. Absolutt over alt får man påminnelser om at man blir mindre og mindre verdt som menneske jo mindre attraktiv man blir. Og etter hvert er man usynlig :( Hater det.

Anonymkode: d6a33...ef7

Dere slipper hvertfall dette:

Partial_Norwood_scale_for_male_pattern_b

  • Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jegern Puahate skrev (1 minutt siden):

Dere slipper hvertfall dette:

Partial_Norwood_scale_for_male_pattern_b

Jeg vet om mange menn som har mistet håret, å som tar seg skikkelig godt ut. Jeg ville mye heller mistet håret enn å få et gammelt ansikt 🙈

Anonymkode: d3953...9f3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst så innså jeg at jeg om 10 år kom til å være takknemlig for hvordan jeg så ut i dag. Så hvorfor kaste bort øyeblikket på å være misfornøyd?

Deretter, selv om utseende og kropp endret seg, så fikk jeg en helt annen sikkerhet i meg selv. Det å leve og erfare fører til vekst, noe som gjorde at jeg kunne stå helt støtt, med maks selvtillit, i situasjoner jeg før hadde tvilt på meg selv. Dette i seg selv kompenserte mye for hva alderen tar i utseendet. 

Og så ser jeg jo også at mannen blir eldre, parallelt med meg. Dette er et løp vi går sammen. Og om han ikke hadde vært der ville jo også andre jevnaldrende menn blitt eldre? Jeg trenger uansett ikke et utseende som "fanger" en 20-åring lenger. 

Anonymkode: 4aa14...f64

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jegern Puahate skrev (4 minutter siden):

Dere slipper hvertfall dette:

Partial_Norwood_scale_for_male_pattern_b

Er mange menn som ikke mister håret.

 

Anonymkode: 0a407...0ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hei. Jeg sliter veldig med tanken på å bli eldre. Jeg er rett og slett skikkelig redd for å eldes, det er så ille at jeg studerer meg i speilet flere ganger om dagen. Nå har jeg akkurat passert 30 å syns jeg ser nye rynker hver eneste dag. 

Jeg kan forstå at dette virker som tull, men det er helt krise for meg. Jeg får hjertebank og helt vondt inni meg av å tenke på at kroppen og ansiktet mitt blir eldre og eldre for hver eneste dag. Denne frykten startet så smått da jeg ble 25, for det er jo da huden begynner å "forfalle", men etter jeg fylte 30 blir det bare verre og verre. Jeg kunne solgt sjelen min for å holde meg ung, jeg hadde lett operert meg om jeg var rik. Jeg googler og søker opp alt av triks og tips for å holde seg ung. Problemet er jo at jeg ikke tror på kremer og slikt, å alle som har et sunt kosthold, smører seg med div kremer osv vil jo bli gamle til syvende og sist. Jeg vet seriøst ikke hva jeg skal gjøre, den frykten går virkelig ut over livskvaliteten min. 

Hva tenker dere om å bli eldre? Å hvordan har dere klart å akseptere at det er en del av livet? For jeg kan ikke se for meg at det er noe jeg kommer til å akseptere, noe som er veldig trist for det er jo ikke akkurat til å unngå. Med mindre man dør tidlig, men det er jo ikke akkurat et alternativ det heller. 

Anonymkode: d3953...9f3

Alle blir eldre. Alternativet er jo verre. Du får spise sunt og holde kroppen  i form. Begynner ansiktet å henge, er det kun kirurgi som kan rette det opp. Alle slags kremer kan ikke stoppe aldringen. Du får begynne å  spare til ansiktsløft nå, så du får råd når du er 50 :P 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må bare elske de som er født etter 1990. 

Hva for noe tull er det å ikke takle å bli eldre? 

Hva er alternativet? 

Anonymkode: 55b0b...129

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Litt godt å vite at jeg ikke er alene, for det høres jo helt sinnsykt overfladisk ut. Men jeg kan virkelig ikke noe for det, jeg er virkelig redd for å bli rynkete og gammel. Å det kan være det største i-landsproblemet i verden, men det fjerner ikke det faktum at det er en så stor frykt for meg at det faktisk går utover hverdagen min. Det er skikkelig slitsomt 

Anonymkode: d3953...9f3

Du kan litt for det. Du gransker deg i speilet og leter etter ting å bekymre deg for. Eneste veien ut av dette er å finne andre interesser og flytte fokuset bort fra eget ansikt.

Anonymkode: 164d7...576

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har du spurt deg selv HVORFOR du har denne skrekken for å bli eldre da? Du skriver liksom ikke noe om det, bare at du ser etter rynker. Er det rynkene du frykter, og hvorfor det? Alle har dem. Alle du bryr deg om eldes samtidig med deg. Så hvem er det du er redd skal se rynkene dine? Unge menn som er 15-20 år yngre enn deg? Hvorfor bryr du deg om hva en 20 åring syns om noe?

Det er rett og slett bare å snakke seg selv til rette her, og erkjenne at tiden går og alle eldes. Ingen dyre kremer og serumer kan forhindre rynker, det er bare salgstricks fremmet av kosmetikkindustrien som spiller på kvinners frykt for å bli for gamle for menns lyst.

Anonymkode: 84e12...32b

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...