Gå til innhold

Jeg har vasket undertøy og sokker på 40 grader i flere mnd. Og visste ikke at det skulle vaskes på 60


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Riktig mengde vaskemiddel er viktigere enn grader.

Anonymkode: 4d1da...b72

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

«Han forklarer hvordan vaskepulver virker og hvorfor det kan fjerne bakteriefrie flekker og skitt i undertøyet, selv ved 40 grader:

– Vaskemidlene vi bruker i dag er utviklet over mange tiår. De inneholder forskjellige enzymer som er laget for å kunne løse opp proteiner, fett og stivelse, som ofte finnes i skitt og flekker. De virker veldig effektivt»

https://forskning.no/bakterier-hygiene-spor-en-forsker/slik-bor-du-vaske-undertoyet-ditt/428895

Anonymkode: 06ad1...6e7

Leste du ikke hele? 

BAKTERIEFRIE flekker og skitt? Men ikke flekker MED bakterier. Da er du vel like langt når du skal vaske undertøy? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (6 minutter siden):

Leste du ikke hele? 

BAKTERIEFRIE flekker og skitt? Men ikke flekker MED bakterier. Da er du vel like langt når du skal vaske undertøy? 

Tror ikke du heller leste hele, gitt!

Anonymkode: 06ad1...6e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tror ikke du heller leste hele, gitt!

Anonymkode: 06ad1...6e7

Hva mener du jeg ikke leste?

Hvis du vil vaske undertøyet ditt på 40 grader, så gjør du det. Jeg foretrekker 60.

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.1.2022 den 20.30):

Men er jeg skitten og har jeg fått bakterier i meg?

Anonymkode: 540ff...6b3

Helt ærlig, det er jo dine egne naturlige bakterier som gjør undertøy skittent, så det er jo ikke farlig på noen som helst måte. 

Mye undertøy bør også vaskes på 40 grader, og det blir rent av det altså.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker alt på 40. Aldri hatt noe problem med det, er ren og frisk lell jeg :)

Anonymkode: 89d35...df2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vasker på 60 grader kun når jeg har hatt klamydia, sånn at jeg ikke får det igjen og igjen.

Anonymkode: 1eb71...719

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truser vasker jeg alltid på 60 grader, kjøper ikke truser som ikke tåler 60 grader

Sokker varierer 40 grader en vask, 60 grader en annen dag

BH 40 grader i vaskepose

Anonymkode: 354d3...50f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vasker alt på 40 gr., kun 60 gr en sjelden sjelden gang. Gjort det i årevis. Noe bakterier skal man ha for å holde seg friske.

Anonymkode: 3a3ad...483

Nei, du må lese deg opp på opportunistiske infeksjoner. Selv om bakteriene i tarmen ikke gjør deg syk når de holder seg der, kan de faktisk gjøre deg syk når de havner andre steder. Det styrker ikke immunforsvaret ditt å få tarmbakterier andre steder enn i tarmen. Det har ingenting positivt for seg.

Anonymkode: abff6...73e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.B. skrev (På 18.1.2022 den 20.34):

Du må brenne alt! Å kjøpe inn nytt tøy, ingen annen mulighet dessverre..

Brenne hele huset vil jeg si, kanskje tøyet har vært i kontakt med møblene.

Anonymkode: ed0e7...db7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.1.2022 den 20.55):

Lurer på hvordan folk overlevde i gamle dager

Anonymkode: f982a...79d

De hadde bomullstruser som overlevde kokvask på komfyren og slapp denne moderne syntetiske dritten som knapt tåler 30 graders finvask

Men seriøst: 40 grader går helt fint, også for truser og sokker. Jeg vasker på 60, men det er ikke farlig å vaske på 40. 

Anonymkode: acec2...c45

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teatrica skrev (23 minutter siden):

Helt ærlig, det er jo dine egne naturlige bakterier som gjør undertøy skittent, så det er jo ikke farlig på noen som helst måte. 

Mye undertøy bør også vaskes på 40 grader, og det blir rent av det altså.

Du tror på ramme alvor at du ikke kan bli syk av dine egne bakterier?

Anonymkode: abff6...73e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere som vasker på 60, vises det ikke godt på strømregningen? Etter at strømprisene skjøt i været så har jeg konstant vasket på 40 jeg, og det er kun såvidt jeg har råd til å betale strømmen nå. 

Anonymkode: 37342...2eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du tror på ramme alvor at du ikke kan bli syk av dine egne bakterier?

Anonymkode: abff6...73e

Jeg vet at man kan bli syk av sine egne bakterier, men ikke når undertøyet vaskes - selv på 40 grader. Det er enzymer i vaskemiddelet som uskadeliggjør disse. 

Har man derimot avføring, betennelser eller sopp bør undertøyet kokvaskes for å være sikker på at alle sykdomsfremkallende bakterier.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (4 timer siden):

Det er ikke hysteri på Kvinneguiden. Det er en generell anbefaling fra eksperter, at undertøy bør vaskes på  60-90 grader. Minst 60.

Les f.eks denne artikkelen på Forskning.no Det er forskerbasert kunnskap å vaske undertøy på 60 C.

I denne artikkelen står det at det er forsket for lite på dette. 40 grader dreper ikke farlige greier som E. coli, men 60 grader er heller ikke nok for å få has på denne. Da må man vaske på 90, og langt fra alle truser tåler 90 grader. 

Ifølge Anne-Grete Rasmussen er det ikke nødvendigvis farlige bakterier i utflod og bremsespor. Litt skitt i trusen er ikke helseskadelig, og man går sjelden rundt i bakteriefullt undertøy selv om man bare vasker ved 40 grader, poengterer hun:

– I utgangspunktet er ikke skitt i trusene sykdomsfremkallende. Det er bare litt smuss som blir oppløst av enzymene som er i vaskepulveret – også ved 40 grader.

Anonymkode: acec2...c45

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei, du må lese deg opp på opportunistiske infeksjoner. Selv om bakteriene i tarmen ikke gjør deg syk når de holder seg der, kan de faktisk gjøre deg syk når de havner andre steder. Det styrker ikke immunforsvaret ditt å få tarmbakterier andre steder enn i tarmen. Det har ingenting positivt for seg.

Anonymkode: abff6...73e

Kunne vært interessant å se forskningen som viser at folk har blitt dausjuke av å vaske trusene på 40 grader. 

Så lenge man ikke bruker trusene å tørke oppvasken med, så går det nok helt fint, tenker jeg.

Anonymkode: bbd96...3cd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.1.2022 den 20.55):

Lurer på hvordan folk overlevde i gamle dager

Anonymkode: f982a...79d

Det gjorde de ikke. Det er ingen fra gamle dager som lever i dag. Jeg er sikker på at det skyldes skittent undertøy.

Anonymkode: bbd96...3cd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kunne vært interessant å se forskningen som viser at folk har blitt dausjuke av å vaske trusene på 40 grader. 

Så lenge man ikke bruker trusene å tørke oppvasken med, så går det nok helt fint, tenker jeg.

Anonymkode: bbd96...3cd

Ja. Jeg har bakteriefobi, men hvis det var så farlig å vaske på 40 grader som enkelte skal ha det til, så ville ikke produsentene ha merket trusene sine med 40 graders vask. Mange som vasker de på 40, sammen med annet tøy som de har nærmere ansiktet, og jeg har ikke hørt om noen dødsfall ennå. Ikke er de mere syke heller (så vidt jeg vet)

Anonymkode: acec2...c45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av, flere tester viser at tøy blir renest intil 40 grader. Så vasker kun på max 40. Trusene er rene og pene og lukter godt. Selv om jeg ikke bruker parfymerte såper i maskinen. Så det blir rent på 40 grader også 

Anonymkode: f6320...f55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...