Gå til innhold

Jeg har vasket undertøy og sokker på 40 grader i flere mnd. Og visste ikke at det skulle vaskes på 60


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har egentlig alltid vasket undertøy og sokker på 60, men stresser ikke spesielt med det. Er vel ikke krise å vaske det på 40, og iallefall ikke i disse tider med dyr strøm.

Anonymkode: 00018...fc3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

K.B. skrev (27 minutter siden):

Du må brenne alt! Å kjøpe inn nytt tøy, ingen annen mulighet dessverre..

Dette stemmer. I tillegg bør TS ta klesvaskedansen for  at hun ikke skal få demoner etter seg.

Hørte en nabo som hadde gjort det samme som TS, men unnlatt klesvaskedansen. Det gikk ikke bra med henne. 

Anonymkode: e83c5...e67

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg varierer mellom 40/60/95 grader alt ettersom hva annet som skal vaskes. Slenger trusene og sokkene sammen med det andre som vaskes🤷‍♀️ bh kun på 40.

Vasker alltid sengetøy og evt. håndkler og kluter som er brukt til annet å tørke seg med på på 95 grader. Håndklær/babytøy på 60. Mine og samboers klær på 40

Anonymkode: c0a1d...f3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker said:

Truser, bh og sokker også på 40?

Anonymkode: 540ff...6b3

Ikke meg du spør men:

Bh på 30

Sokker på 40

Truser på 60

 

Anonymkode: 608ce...0fc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Nei, bare ta det med ro, det går så fint så . Ikke hør på de overhysteriske på KG. Hos meg og går det mest på 40 gr. 

Anonymkode: c3011...d64

Lurer på hvem du egentlig sikter til...?🤔

Anonymkode: 368db...e22

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten alle sokker og t-skjorter skal vaskes på 40-grader. Om du ikke svetter veldig går det fint med underbukser også. Og blir det ikke rent har du dårlig maskin. Eller vasker feil. Eller bruker klærne for lenge. 

Anonymkode: 9a1b9...0af

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen krise. Jeg vasker bh som er dyre og fine på 30 grader.

Truser, sokker, håndklær hiver jeg som regel på 90grader.

Bukser, gensere osv som ikke lukter svette i setter jeg ofte på en kortvask på 30grader.

Ingen som forventer når du flytter ut for første gang skal lære alt på engang. Mye jeg ikke har lært meg enda selv om jeg er godt voksen.

Anonymkode: 112a2...848

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker håndklær, kluter og sengetøy (pluss samboers undertøy) på 90°c. 
Vasker klær med urin eller avføringsrester og sokker på 60°c (med unntak av ull. Er snakk om klærne til en 1åring med omgangssyke innimellom) 

Vanlige klær og mitt eget undertøy på 40° (skifter undertøy hver dag og bruker oftest truseinnlegg så det er begrenset hvor skittent det blir annet enn svette) 

Ull og annet fint tøy går på skånsomt program og 30°

Anonymkode: 5bc92...5e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke vaske trusene på 60 grader, hvis du ikke har sopp da kanskje? Bare håndklær og sengetøy på 60.

Anonymkode: e88e4...a30

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo!! 

Bakterier må ha noe å leve av. Er tøyet rent, har de ikke mat. Ergo så dør de ut. 

Mange bakterier dør ikke av 60 graders vask heller. 

Og til info: Selv om du setter på 60 graders vask, er det veldig mange vaskemaskiner som vasker på lavere temperatur likevel. Google it. 

Anonymkode: c6fc5...560

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

I mange land er det ikke normalt å vaske noe på 60, de overlever de og 🤷🏼‍♀️ som utvekslingsstudent har jeg bare hatt tilgang til kaldvask i et år. Overlevde uten bakterieinfeksjon av noe slag… 

Anonymkode: cf43b...732

Samme her. Da jeg bodde i USA så vaska man alltid på kaldt 🤷‍♀️ (dette er lenge siden så veit ikke hva de gjør nå om dagen..) 

Nå om dagen er jeg litt opphengt i det, men jeg overdriver helt sikkert. 

Anonymkode: 91d95...dd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid vaska det på 90 grader uten problem. Om man vasker kluter og håndklær på 90 grader så er det logisk å vaske undertøy som har urin utflod avføring på 90 også. 

Anonymkode: f0c2b...82e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 18.1.2022 den 20.50):

Mine truser sandblåses og høytrykksspyles. 

Neida, vasker dem noen ganger på 40, andre ganger på 60, og har faktisk aldri hatt underlivsinfeksjoner av noe slag. Men som vanlig massehysteri her inne.

Anonymkode: 06ad1...6e7

Det er ikke hysteri på Kvinneguiden. Det er en generell anbefaling fra eksperter, at undertøy bør vaskes på  60-90 grader. Minst 60.

Les f.eks denne artikkelen på Forskning.no Det er forskerbasert kunnskap å vaske undertøy på 60 C.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.1.2022 den 21.21):

Jeg varierer mellom 40/60/95 grader alt ettersom hva annet som skal vaskes. Slenger trusene og sokkene sammen med det andre som vaskes🤷‍♀️ bh kun på 40.

Vasker alltid sengetøy og evt. håndkler og kluter som er brukt til annet å tørke seg med på på 95 grader. Håndklær/babytøy på 60. Mine og samboers klær på 40

Anonymkode: c0a1d...f3e

Du vasker sengetøy og håndklær på 95 grader, men ikke trusene dine? 🤷🏼‍♀️ 😄 Logisk much?

Anonymkode: e8cff...72e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.1.2022 den 21.37):

Trenger ikke vaske trusene på 60 grader, hvis du ikke har sopp da kanskje? Bare håndklær og sengetøy på 60.

Anonymkode: e88e4...a30

Så klær du har hatt inntil underliv/rumpe på lavere temp. enn håndklær du har tørket en ren kropp med? 😄

Anonymkode: e8cff...72e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 18.1.2022 den 20.38):

Truser må da gå på 60 grader, hvordan skal man ellers bli kvitt bassiluskene og sånn?    Tenk at deg kroppen din er ca 37 grader, da er jo ikk 40 grader særlig å rope hurra for... nei 60 må det være  

Anonymkode: d5f71...677

Vil ikke vaskemiddelet drepe bakterier? 

Anonymkode: 8a879...1bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

60 grader er mer optimalt for undertøy, men det er ikke direkte nødvendig. Er ikke bare temperatur som er i maskinen, men også såpe som er med på å få tøyet rent.

Ikke like krise som du kanskje føler det. Er mye tøy der det står på at ikke skal ha mer enn 40 grader, også undertøy, da det er mer skånsomt for tøyet.

Anonymkode: c6b1f...17f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker alt på 40 gr., kun 60 gr en sjelden sjelden gang. Gjort det i årevis. Noe bakterier skal man ha for å holde seg friske.

Anonymkode: 3a3ad...483

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (1 time siden):

Det er ikke hysteri på Kvinneguiden. Det er en generell anbefaling fra eksperter, at undertøy bør vaskes på  60-90 grader. Minst 60.

Les f.eks denne artikkelen på Forskning.no Det er forskerbasert kunnskap å vaske undertøy på 60 C.

«Han forklarer hvordan vaskepulver virker og hvorfor det kan fjerne bakteriefrie flekker og skitt i undertøyet, selv ved 40 grader:

– Vaskemidlene vi bruker i dag er utviklet over mange tiår. De inneholder forskjellige enzymer som er laget for å kunne løse opp proteiner, fett og stivelse, som ofte finnes i skitt og flekker. De virker veldig effektivt»

https://forskning.no/bakterier-hygiene-spor-en-forsker/slik-bor-du-vaske-undertoyet-ditt/428895

Anonymkode: 06ad1...6e7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...