Gå til innhold

Jeg har vasket undertøy og sokker på 40 grader i flere mnd. Og visste ikke at det skulle vaskes på 60


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fant nettopp ut at det skal vaskes på 60 grader. Jeg har flyttet for meg selv og visste ikke dette, men jeg føler meg bare SÅÅÅ skitten nå når jeg fikk vite dette!!! Når det ble vasket så ble alt bare hivd inn med samme farget tøy. MEN jeg synes dette var så ekkelt å vite. Det jeg lurer på er: MÅ jeg ta alt tøyet ut av klesskapet mitt som er vasket på 40 grader og vaske det på nytt på 60? eller skal jeg vente med det til det er brukt? (Alt blir på 60 grader heretter, og takk gud for at jeg fant det ut). Men er jeg skitten og har jeg fått bakterier i meg? Har jeg blitt skitten når jeg har brukt truse, bh og sokker som ble vasket på 40 grader. når de egentlig skal vaskes på 60!!!!!

Nå tenker jeg mye på dette og det plager meg. Er det nødvendig å ta ALT tøyet ut fra skapene og vaske de på nytt eller skal jeg vente med det til etter jeg har brukt det?? Takk for svar!!!

Anonymkode: 540ff...6b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vasker aldri på mer enn 40 grader, det sliter veldig på klærne. Vasker kun håndduker og sengetøy på 60 grader.

Anonymkode: a870e...8e2

  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vasker aldri på mer enn 40 grader, det sliter veldig på klærne. Vasker kun håndduker og sengetøy på 60 grader.

Anonymkode: a870e...8e2

Truser, bh og sokker også på 40?

Anonymkode: 540ff...6b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, bare ta det med ro, det går så fint så . Ikke hør på de overhysteriske på KG. Hos meg og går det mest på 40 gr. 

Anonymkode: c3011...d64

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke krise. Det er tross alt dine egne truser. Du går med de bakteriene 24/7. Man regner da hendene sine som rene nok til å ta på maten sin etter å ha vasket dem med såpe, og de vasker man på langt under 60 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Fant nettopp ut at det skal vaskes på 60 grader. Jeg har flyttet for meg selv og visste ikke dette, men jeg føler meg bare SÅÅÅ skitten nå når jeg fikk vite dette!!! Når det ble vasket så ble alt bare hivd inn med samme farget tøy. MEN jeg synes dette var så ekkelt å vite. Det jeg lurer på er: MÅ jeg ta alt tøyet ut av klesskapet mitt som er vasket på 40 grader og vaske det på nytt på 60? eller skal jeg vente med det til det er brukt? (Alt blir på 60 grader heretter, og takk gud for at jeg fant det ut). Men er jeg skitten og har jeg fått bakterier i meg? Har jeg blitt skitten når jeg har brukt truse, bh og sokker som ble vasket på 40 grader. når de egentlig skal vaskes på 60!!!!!

Nå tenker jeg mye på dette og det plager meg. Er det nødvendig å ta ALT tøyet ut fra skapene og vaske de på nytt eller skal jeg vente med det til etter jeg har brukt det?? Takk for svar!!!

Anonymkode: 540ff...6b3

Det går fint, det er sånne ting du bær lære hjemme før du flytter. Her trener vi med tenåringen som flytter ut til høsten. Truser og sokker, håndklær, kluter og sengetøy vasker du på 60, BH ville jeg tatt på 40. Så leser du på vaskelappen ellers. Husk skille mørkt fra lyst osv.

Anonymkode: 46140...1bb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truser må da gå på 60 grader, hvordan skal man ellers bli kvitt bassiluskene og sånn?    Tenk at deg kroppen din er ca 37 grader, da er jo ikk 40 grader særlig å rope hurra for... nei 60 må det være  

Anonymkode: d5f71...677

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok bra selv om du har vasket på 40 grader. Jeg var vant til å vaske på 40 grader da jeg var yngre men ble fortalt at det skulle vaskes på 60 grader. Ikke alt en vet da vet du. Ingen krise dette, men vask fra nå av på 60 grader. 

Anonymkode: 949a7...289

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens maskiner vasker ganske effektivt på 40, men du bør nok vaske undertøyet på 60 likevel fra nå av. 

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg vasker aldri på mer enn 40 grader, det sliter veldig på klærne. Vasker kun håndduker og sengetøy på 60 grader.

Anonymkode: a870e...8e2

Velger heller å minimere risiko for infeksjoner enn å være redd for at klærne blir slitt. Jeg har alltid vasket trusene mine på 60 eller 90 og har vel hatt mange av de samme trusene i 10 år, så det går nok helt fint for deg også å vaske på 60 :)

 

Anonymkode: abff6...73e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dagens maskiner vasker ganske effektivt på 40, men du bør nok vaske undertøyet på 60 likevel fra nå av. 

Velger heller å minimere risiko for infeksjoner enn å være redd for at klærne blir slitt. Jeg har alltid vasket trusene mine på 60 eller 90 og har vel hatt mange av de samme trusene i 10 år, så det går nok helt fint for deg også å vaske på 60 :)

 

Anonymkode: abff6...73e

Bare nitti grader?! :sjokkbla: Her kokes de i kasserolle på 100 grader celcius :jolie:

 

:fnise: )

Anonymkode: cf0f4...0a3

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine truser sandblåses og høytrykksspyles. 

Neida, vasker dem noen ganger på 40, andre ganger på 60, og har faktisk aldri hatt underlivsinfeksjoner av noe slag. Men som vanlig massehysteri her inne.

Anonymkode: 06ad1...6e7

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste av trusene mine kan bare vaskes på 40 grader, sokker bruker jeg nesten aldri men de vaskes på 40. Bruker mest strømpebukser og de vaskes på 30 grader. Håndklær og sengetøy vaskes på 90 grader.  
 

Men kan legge til at vaskemidlet er med på å drepe bakterier og virus altså, ikke bare temperaturen.

Anonymkode: f7c72...042

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bher tåler vel ikke 60 grader? 
 

Jeg vasker aldri noe på mer enn 60 grader med mindre det er en ekstremt god grunn til det (typ kattepiss eller noe)

Anonymkode: e56f1...2bf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mange land er det ikke normalt å vaske noe på 60, de overlever de og 🤷🏼‍♀️ som utvekslingsstudent har jeg bare hatt tilgang til kaldvask i et år. Overlevde uten bakterieinfeksjon av noe slag… 

Anonymkode: cf43b...732

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lurer på hvordan folk overlevde i gamle dager

Anonymkode: f982a...79d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Lurer på hvordan folk overlevde i gamle dager

Anonymkode: f982a...79d

De vasket klesvasken i eldhus med kokende vann.

Anonymkode: e645d...426

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Bare nitti grader?! :sjokkbla: Her kokes de i kasserolle på 100 grader celcius :jolie:

 

:fnise: )

Anonymkode: cf0f4...0a3

Amatør! Her autoklaveres alt, 180 grader minimum. 😁

Anonymkode: 43935...2f9

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS det går helt fint! Alt har blitt rent :) Bare vask truser på 60 grader fra nå av så vet du det er bra. Sleng med sokker også på 60 grader.

BH bør ikke vaskes på 60 grader, maks 40 og i vaskepose. 

Anonymkode: 33ab8...b6c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...