Gå til innhold

Skal du på demonstrasjon på torsdag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tvist skrev (7 timer siden):

ikke feil at vi får et innblikk i strømprisene de sliter med i resten av Europa

Resten av Europa fyrer med gass, ikke strøm. I Norge er det i mange tilfeller forbudt å ha gasskomfyrer og gassovner, f.eks. for de som bor i blokk. Sørover i Europa har de også et generelt varmere klima enn oss.

Anonymkode: c4df4...8d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Resten av Europa fyrer med gass, ikke strøm. I Norge er det i mange tilfeller forbudt å ha gasskomfyrer og gassovner, f.eks. for de som bor i blokk. Sørover i Europa har de også et generelt varmere klima enn oss.

Anonymkode: c4df4...8d1

Gass er dyrere enn strøm. Gassprisen har vært helt oppe i 1,80 pr. KWh før avgifter og distribusjon, i Nederland, i år. Det betyr nok minst 2,50 til forbruker. Og med 85% effektivitet betyr det nærmere 3,- pr. kWh varme. 

Min varmepumpe har COP på 3,6 og selv med strømpriser på 5,- pr. kWh betyr det varme til under 1,40 pr. kWh. Altså mye rimeligere enn gass. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Mot høye strømpriser? Det skal jeg! For første gang i mitt liv skal jeg demonstrere mot at Norge er på vei til å kjøres i grøfta 😢

Anonymkode: b038a...886

litt for langt for meg så har ikke mulighet. Hvis ikke skulle jeg deltatt

Anonymkode: f953d...da4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså flertallet av befolkningen har stemt for denne ordningen som gir oss høye strømutgifter. Alle som har stemt AP, venstre, krf, høyre og Frp er skyldige. Skal du demonstrere mot demokratiet?

Boligprisene er uansett verre. Hva er 15 000 mer i året i strøm mot flere hundre tusen mer for bolig?

Endret av Majer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvor setter du grensen for hvilke nødvendighetsgoder hvert enkelt land skal sørge for selv? 
Mat? Klær? Fremkomstmidler?
Strøm er en råvare på lik linje med alt annet. Hvordan er det rimelig å kreve at den skal selges til deg for en gitt pris når det er andre som er villig til å betale mer for den?  
Det finnes andre løsninger på høye strømpriser enn å beholde all strømmen selv og la mennesker født i "feil" land fryse. Vi er så bortskjemte i dette landet at vi demonstrerer mot kraftproduksjon samtidig som vi bruker strøm til å pynte ute og inne, tine is m.m. Det sier seg selv at det ikke fungerer i lengden. Hverken med eller uten utenlandskabler. 

Mye hadde vært billigere om vi kuttet exporten. Men lavere priser gjør det mindre lønnsomt å investere. Norge har tidligere hatt perioder der vi ikke har produsert nok til å dekke eget strømforbruk. Slik vi holder på med manglende investering i egne anlegg så vil vi komme dit igjen. 

Anonymkode: 16316...ca3

Det er gjort analyser over dette og det du skriver stemmer ikke. Dersom vi ikke hadde eksportert så mye vannkraft at fyllingsgraden ble lav, hadde vi aldri kommet i den situasjonen at vi måtte importere.

Norge er en egen nasjon og vi har selv betalt for utbyggingen av vannkraften. Det er ingen som bare kan TA den selv den plutselig ble en ‘råvare’ i blårussen øyne. Strøm er en nødvendighet her i kalde Norge, hvor vi kun har strøm som alternativ til energi i motsetning til andre land.

Så dette ser vi veldig ulikt på, det er sikkert.

Hvordor kunne vi ikke bare gitt Norge til Tyskland under krigen?

Anonymkode: b038a...886

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Majer skrev (30 minutter siden):

Altså flertallet av befolkningen har stemt for denne ordningen som gir oss høye strømutgifter. Alle som har stemt AP, venstre, krf, høyre og Frp er skyldige. Skal du demonstrere mot demokratiet?

Boligprisene er uansett verre. Hva er 15 000 mer i året i strøm mot flere hundre tusen mer for bolig?

Vet du hva, de viktigste temaene blir aldri engang snakket om i valgkampen. Hvorfor? Nei media er veldig nøye på hvilke tema som skal debatteres. Hadde velgerene visst hva som skulle skje med strømmen, samt sluppet til alternative parti i debattene, tror du ikke resultatene hadde sett anderledes ut? 
Selv stemte jeg Demokratene da jeg så hva som var på gang.

Anonymkode: b038a...886

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torstein
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ingen som bare kan TA den selv den plutselig ble en ‘råvare’ i blårussen øyne.

Det her reagerer jeg på. Det er da sosialisme å dele med andre nasjoner? Eller er du nasjonalist? Og det er miljøpartiene som er i bresjen for å skifte fra olje og gass til elektrisitet uten å utrede hvordan strømmen skal produseres? Og hvem vil at oljeplattformene skal drives av strøm? Jo, sosialistene. 

Hvor kommer denne setningen fra? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det er gjort analyser over dette og det du skriver stemmer ikke. Dersom vi ikke hadde eksportert så mye vannkraft at fyllingsgraden ble lav, hadde vi aldri kommet i den situasjonen at vi måtte importere.

Anonymkode: b038a...886

Hadde vi ikke kunnet eksportere strøm, hadde ikke vannmagasinene blitt bygget i utgangspunktet. Da måtte vi ha importert likevel.

På samme måte som oljen. Hadde vi ikke kunnet eksportere olje med fortjeneste, hadde vi ikke boret etter olje.

Man produserer ikke en vare som man ikke får solgt med fortjeneste.

Anonymkode: 33f53...783

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor på Sørlandet og betaler 45øre/kwh. Har altså ikke mye å klage på. Hadde dratt hvis det ikke var for pandemi, men det er veldig høye smittetall her nå og selvom vi kan bruke munnbind og holde avstand, tar jeg ikke sjansen. 

Anonymkode: 7596c...d43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hvordan funker verden da? Hva ellers kan vi gjøre??

Anonymkode: b038a...886

Væpnet revolusjon

Anonymkode: 2f467...e2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er gjort analyser over dette og det du skriver stemmer ikke. Dersom vi ikke hadde eksportert så mye vannkraft at fyllingsgraden ble lav, hadde vi aldri kommet i den situasjonen at vi måtte importere.

Norge er en egen nasjon og vi har selv betalt for utbyggingen av vannkraften. Det er ingen som bare kan TA den selv den plutselig ble en ‘råvare’ i blårussen øyne. Strøm er en nødvendighet her i kalde Norge, hvor vi kun har strøm som alternativ til energi i motsetning til andre land.

Så dette ser vi veldig ulikt på, det er sikkert.

Hvordor kunne vi ikke bare gitt Norge til Tyskland under krigen?

Anonymkode: b038a...886

Hvilke analyser? Det hadde vært interessant hvordan de kan konkludere så bastant. Spesielt med tidlig 2000-tallet, og da særlig 2006, friskt i minnet. 

Tidlig 2000-tallet siden gikk Statnett ut og advarte om periodiske underskudd i kalde perioder. Derfor en del av de store norske bedriftene lagde planer for å samarbeide med kraftselskapene om å redusere strømforbruket i de periodene. Det hjelper ikke å ha et årlig overskudd om du har et underskudd i januar. Det hjelper heller ikke med et overskudd på landsbasis når vi har flere regioner med underskudd og som mangler tilstrekkelig innenriks overføringskapasitet.

Nei, en analyse som viser at det aldri har vært et reelt behov for Øst-Norge å få strøm fra Sverige, den analysen vil jeg gjerne lese. 

Anonymkode: 16316...ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...