Gå til innhold

Skal du på demonstrasjon på torsdag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nei. Økte strømpriser har vært varslet siden før jeg var født, og likevel har befolkningen demonstrert mot økt produksjon. 

 

Men jeg blir gjerne med på en fremtidig demonstrasjon der vi demonstrerer for økt utbygging av kraftproduksjonen. Nok er nok! Invester i arvesølvet. Strøm er veldferdsstatens gull. :)  

 

Anonymkode: 16316...ca3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ryddet for brukerdebatt, persondebatt, brudd på opphavsrett og siteringer av slettede innlegg.

- Rhodiola, mod.

Endret av Rhodiola
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Synes støtten de har kommet med nå, er bra nok. Jeg er alene med 2 tenåringer, og ufør på minstesats, bor i halvparten av en tomannsbolig på 120 m2, og synes ikke strømregningen nå ble så ille. Og da blir den jo bedre neste måned, da vi får mer støtte. Og jeg bor på østlandet, hvor prisene er høyest. 

Anonymkode: 26ddd...b4b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg blir ikke å demonstrere!

Høye strømpriser er et virkemiddel for å få ned strømforbruket når vannmagasinene er lave. At Staten subsiderer stømregningen bidrar ikke til å redusere forbruket. Rent hypotetisk kan en slik subsidiering, gitt at vi er riktig uheldige, føre til at enkelte regioner må skrus helt av. Da kan vi snakke om konsekvenser for liv og helse!

Dessverre er det også slik at med lave strømpriser blir det aldri gjort investeringer som øker vår strømproduksjon / -kapasitet. Det rett og slett ikke økonomisk lønnsomt / forsvarlig. 

Å skylde på kablene blir også for dumt!

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Nei. Synes støtten de har kommet med nå, er bra nok. Jeg er alene med 2 tenåringer, og ufør på minstesats, bor i halvparten av en tomannsbolig på 120 m2, og synes ikke strømregningen nå ble så ille. Og da blir den jo bedre neste måned, da vi får mer støtte. Og jeg bor på østlandet, hvor prisene er høyest. 

Anonymkode: 26ddd...b4b

Vi er alle i samme båt her, at du har 2 tenåringer, er utfør osv. er irrelevant. At vi blir subsidiert gjør ikke at vi endrer forbruket vårt. La oss si 2022 blir enda tørrere enn 2021 og magasinene blir så kritisk lav at strømmen rett og slett må skrus av for enkelte regioner. 

 

Anonymkode: 30421...019

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei. Synes støtten de har kommet med nå, er bra nok. Jeg er alene med 2 tenåringer, og ufør på minstesats, bor i halvparten av en tomannsbolig på 120 m2, og synes ikke strømregningen nå ble så ille. Og da blir den jo bedre neste måned, da vi får mer støtte. Og jeg bor på østlandet, hvor prisene er høyest. 

Anonymkode: 26ddd...b4b

Selv om staten tar 80% over 70 øre, så blir strømmen her dobbelt så dyr, det svir i lommeboka. Kanskje du klarer deg fint, men andre gjør ikke det. Norge sender jo ut strøm hele tida, selv om det er lav produksjon. Det er klart at strømkablene til utlandet har skylda, hvert land skulle sørget for egen strøm!

Anonymkode: 2af78...680

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Nei, jeg blir ikke å demonstrere!

Høye strømpriser er et virkemiddel for å få ned strømforbruket når vannmagasinene er lave. At Staten subsiderer stømregningen bidrar ikke til å redusere forbruket. Rent hypotetisk kan en slik subsidiering, gitt at vi er riktig uheldige, føre til at enkelte regioner må skrus helt av. Da kan vi snakke om konsekvenser for liv og helse!

Dessverre er det også slik at med lave strømpriser blir det aldri gjort investeringer som øker vår strømproduksjon / -kapasitet. Det rett og slett ikke økonomisk lønnsomt / forsvarlig. 

Å skylde på kablene blir også for dumt!
 

Anonymkode: 30421...019

Hadde vi ikke hatt disse siste utenlandskablene hadde vi hatt mer enn nok strøm i Norge. Dette er dokumentert. Vannkraften er VÅR, Norges innbyggere og har blitt stjålet fra oss og gitt til EU! Andre land kan sørge sot seg selv og sitt eget kraftbehov.

Dersom Norge skal bli ett batteri for Europ, er du klar over hvordan hverdagen vår vil bli fremover? Massekonkurser/massearbeidsledighet/hus på tvangssalg/matmangel!

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hadde vi ikke hatt disse siste utenlandskablene hadde vi hatt mer enn nok strøm i Norge. Dette er dokumentert. Vannkraften er VÅR, Norges innbyggere og har blitt stjålet fra oss og gitt til EU! Andre land kan sørge sot seg selv og sitt eget kraftbehov.

Dersom Norge skal bli ett batteri for Europ, er du klar over hvordan hverdagen vår vil bli fremover? Massekonkurser/massearbeidsledighet/hus på tvangssalg/matmangel!

Anonymkode: b038a...886

Beklager skrivefeil..

Anonymkode: b038a...886

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selv om staten tar 80% over 70 øre, så blir strømmen her dobbelt så dyr, det svir i lommeboka. Kanskje du klarer deg fint, men andre gjør ikke det. Norge sender jo ut strøm hele tida, selv om det er lav produksjon. Det er klart at strømkablene til utlandet har skylda, hvert land skulle sørget for egen strøm!

Anonymkode: 2af78...680

Hvor setter du grensen for hvilke nødvendighetsgoder hvert enkelt land skal sørge for selv? 
Mat? Klær? Fremkomstmidler?
Strøm er en råvare på lik linje med alt annet. Hvordan er det rimelig å kreve at den skal selges til deg for en gitt pris når det er andre som er villig til å betale mer for den?  
Det finnes andre løsninger på høye strømpriser enn å beholde all strømmen selv og la mennesker født i "feil" land fryse. Vi er så bortskjemte i dette landet at vi demonstrerer mot kraftproduksjon samtidig som vi bruker strøm til å pynte ute og inne, tine is m.m. Det sier seg selv at det ikke fungerer i lengden. Hverken med eller uten utenlandskabler. 

Mye hadde vært billigere om vi kuttet exporten. Men lavere priser gjør det mindre lønnsomt å investere. Norge har tidligere hatt perioder der vi ikke har produsert nok til å dekke eget strømforbruk. Slik vi holder på med manglende investering i egne anlegg så vil vi komme dit igjen. 

Anonymkode: 16316...ca3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi fått såpass med strømstøtte at for meg blir det sannsynligvis ikke dyrere enn i fjor på denne tiden. Helt greit med andre ord. Uansett ikke feil at vi får et innblikk i strømprisene de sliter med i resten av Europa, samt en insentiv til å spare på strømmen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvist skrev (3 minutter siden):

Nå har vi fått såpass med strømstøtte at for meg blir det sannsynligvis ikke dyrere enn i fjor på denne tiden. Helt greit med andre ord. Uansett ikke feil at vi får et innblikk i strømprisene de sliter med i resten av Europa, samt en insentiv til å spare på strømmen.

Nå er strømmen i Norge dyrere enn de landene vi selger strøm til da!

Anonymkode: 04278...aea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvist skrev (22 minutter siden):

Nå har vi fått såpass med strømstøtte at for meg blir det sannsynligvis ikke dyrere enn i fjor på denne tiden. Helt greit med andre ord. Uansett ikke feil at vi får et innblikk i strømprisene de sliter med i resten av Europa, samt en insentiv til å spare på strømmen.

 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei. Synes støtten de har kommet med nå, er bra nok. Jeg er alene med 2 tenåringer, og ufør på minstesats, bor i halvparten av en tomannsbolig på 120 m2, og synes ikke strømregningen nå ble så ille. Og da blir den jo bedre neste måned, da vi får mer støtte. Og jeg bor på østlandet, hvor prisene er høyest. 

Anonymkode: 26ddd...b4b

Jeg ønsker meg en strømregning jeg kan betale uten å motta sosiale ytelser fra staten, det går på min stolthet, Det er ikke støtte vi trenger men edruelige strømpriser .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (20 minutter siden):

 

Jeg ønsker meg en strømregning jeg kan betale uten å motta sosiale ytelser fra staten, det går på min stolthet, Det er ikke støtte vi trenger men edruelige strømpriser .

Det plager ikke meg, så lenge prisen på regningen er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei. Økte strømpriser har vært varslet siden før jeg var født, og likevel har befolkningen demonstrert mot økt produksjon. 

Men jeg blir gjerne med på en fremtidig demonstrasjon der vi demonstrerer for økt utbygging av kraftproduksjonen. Nok er nok! Invester i arvesølvet. Strøm er veldferdsstatens gull. :)  

Anonymkode: 16316...ca3

Endelig en fornuftig stemme her :) 100% enig an. produksjon.

I tillegg har mange vært utrolige sinker med å gjennomføre sparetiltak. Ref. hvor mange som fortsatt varmer opp med varmekabler eller panelovner, og som fortsatt bruker sløsedusjhoder som leverer uhorvelige mengder vann. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke. Vi er fortsatt i en pandemi og selv om omikron mest sannsynlig ikke er farlig for meg så ønsker jeg ikke å bli en smittebærer med vilje. 

Anonymkode: 31834...e69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hadde vi ikke hatt disse siste utenlandskablene hadde vi hatt mer enn nok strøm i Norge. Dette er dokumentert. Vannkraften er VÅR, Norges innbyggere og har blitt stjålet fra oss og gitt til EU! Andre land kan sørge sot seg selv og sitt eget kraftbehov.

Dersom Norge skal bli ett batteri for Europ, er du klar over hvordan hverdagen vår vil bli fremover? Massekonkurser/massearbeidsledighet/hus på tvangssalg/matmangel!

Beklager skrivefeil..

Anonymkode: b038a...886

Fra Statsnett egne sider tidligere idag:

image.png.738e7b5969030056a37a42ba24c6aecc.png

 

Ranet skjer fra Vest- og Sørlandet over til Østlandet. Østlandet importerer 4GW. Hadde kablene til Østlandet ikke eksistert så hadde prisene på Vest- og Sørlandet vært mye lavere. Hvorfor kan ikke Østlandet sørge for sitt kraftbehov uten å være avhengig av import? 

Det er heller ikke ran når man får bestalt for kraften som eksporteres! 

Anonymkode: 30421...019

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hadde vi ikke hatt disse siste utenlandskablene hadde vi hatt mer enn nok strøm i Norge. Dette er dokumentert. Vannkraften er VÅR, Norges innbyggere og har blitt stjålet fra oss og gitt til EU! Andre land kan sørge sot seg selv og sitt eget kraftbehov.

Dersom Norge skal bli ett batteri for Europ, er du klar over hvordan hverdagen vår vil bli fremover? Massekonkurser/massearbeidsledighet/hus på tvangssalg/matmangel!

Beklager skrivefeil..

Anonymkode: b038a...886

Dersom vi kutter kablene og "stenger grensene" for strøm, vil strømprisen gå ned midlertidig.

Når prisen går ned, vil lønnsomheten gå ned. Når lønnsomheten er lav, er det ingen som gidder å investere, altså bygge nye kraftverk eller reparere de gamle, for det er ikke noe å tjene på det. Derfor vil produksjonen forbli uendret eller gå ned, samtidig som befolkning og elektrifisering øker, slik at etterspørselen øker. Hva skjer når etterspørselen øker mens tilbudet er uendret? Jo, prisen går opp. Helt til prisen igjen blir så høy at det blir lønnsomt å investere.

Og akkurat da kan du være sikker på at vi får tre år med uvanlig vær. Lite snø, kald vår og knusktørr sommer, og vindstille på vestlandet. Hva skjer da? Prisen fyker i taket. Og vi sitter der og får ikke importert vindkraft fra Europa der det blåser friskt og de har så mye strøm at de ville ha gitt den til oss gratis. Hvis det bare hadde eksistert en kabel.

Det var det som skjedde i Texas. De ville ha all strømmen sin selv, ville ikke være batteri for noen. Det fungerte sånn tålelig, helt til de fikk den kaldeste vinteren i manns minne, og det ikke var strøm nok i landet. Folk fikk strømregning på 140 000,-. Og ikkeno Støre-støtte.

Anonymkode: 33f53...783

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg synes strømsutring er flaut. Og demonstrasjon mot høye strømpriser? 

Nordmenn sløser og forbruker, og klager når vi må bruke mer enn smuler av lønna vår til livsopphold. Så vi må bruke mindre på sløsing og luksusforbruk, det er bare sunt for oss. 

De som allerede strever med å få endene til å møtes, som har et allerede lavt luksusforbruk og gjør det de kan for å få økonomien sin til å gå rundt - de bør få strømstøtte som monner. Alle vi andre kan betale for oss, selv om det gjør at vi må leve litt trangere i januar og februar.. 

 

Anonymkode: e5956...152

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 hours ago, AnonymBruker said:

Nei er billig strøm her

Nei. Det får naverne ta seg av. 
Klokka 14 er jeg på jobb. 

Anonymkode: 74e4b...24f

Liker du å være ekkel?

Anonymkode: c2414...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, lol. Merker ikke forskjell fra en vanlig vinter. Strømpris er laaaaangt ned på listen over ting jeg tenker på i hverdagen.

Anonymkode: b547f...9cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, når man går ut i avisen og klager over høye strømpriser fordi man står og lader på to elbiler så er det ganske absurd. Hvordan er det forresten med andre her, noen som sitter på kryptoverdier som  klager over strømprisene mens de nyter godt av overforbruket til kryptomining? Folk eier ikke perspektiv. Strømmen koster, og mange her hadde fint klart seg med de høye strømprisene ved å kutte ned på en del luksus.

Anonymkode: 2815a...d09

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer det sterkt, ja. Jeg bryr meg ikke først og fremst for min egen del på kort sikt, men det er viktig å få orden på strømprisen ikke minst mtp. arbeidsplasser og norsk matproduksjon. Høye strømpriser vil forplante seg i flere ledd, og resultatet vil bli færre arbeidsplasser og flere på NAV. Ikke noe særlig smart fordeling, akkurat.

Anonymkode: 67fe6...116

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...