Gå til innhold

Hjelp oss og hjelpe tenåringen som er rådvill i valg av utdanning! Jente som vil gjøre noe annet enn kanskje de fleste! Hjelp oss 😊


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ja og sykt lange dager! Hvor du kommer hjem halv 5 og må da mekke middag, sette på en vaskemaskin, ta oppvasken og obs der bar det ikke mer tid til alle de leksene allmennfagene har, og ihvertfall ikke alt vås leksene hvor du skal skrive rapport og analysere en dans som var obligatorisk oppmøte på kl 18 på en fredag og eleven selv må betale inngangsbillett!

Gud hjelp meg! Det er grunnen for at jeg droppa ut etter et år, var helt forferdelig!

Men selve drama og kor var ganske gøy men for en 15/16 åring som må bo på hybel er det ikke gjennomførbart. 
 

Har mye bedre tid som fulltid universitetsstudent og mamma, og det sier litt!  
 

ikke la henne gå de svada linjene med slikt opplegg. Om hun er skolelei er det VIRKELIG en SYKT dårlig ide!

Anonymkode: 4bcdf...015

Kan forstå at det er en brå overgang fra "vanlig" skole til en litt hardere linje, men dette er jo en god foreberedelse til studielivet og/eller arbeidslivet. I arbeidslivet kommer man fort hjem senere, og mange må jobbe hjemmefra også for å rekke frister. 

Anonymkode: 589ea...bff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

En ting som er viktig å huske på er at hun alltids kan ta fagbrev for så å ta påbygg for å få studiekompetanse etterpå, men hun kan ikke få i pose og sekk på samme måte om hun fullfører studiespesialiserende, men angrer og finner ut at hun heller vil ta fagbrev. Da er veien mye lengre og mer kronglete.

Anonymkode: c69c6...519

(var jeg som skrev over deg).

Ja, det føltes umulig å skulle ta fagbrev etter jeg fullførte studiespesialisering. Det er også vanskeligere som voksen, for 40 % av fagarbeiderlønn det første halvåret blir tungt når man ikke bor på jenterommet. Jeg vet heller ikke om det stemmer, men leste en bedrift ikke får  støtte fra staten når den tar inn voksenlærlinger, men den gjør det om lærlingene kommer fra skolen.

Jeg ga egentlig opp, og følte inntrykket fra verden/samfunnet var høyere utdanning. Jeg kunne sikkert klart fagbrev, men jeg mista mye motivasjon.

Uansett, er noen jenter/damer der ute som viser hverdagen sin innenfor anlegg: anleggskvinner (snapchat), gulbloggen (instagram, anleggsmekaniker som jobber med klargjøring av maskiner), plumbida (instagram, rørlegger og rørleggerambassadør for blirorlegger.no) og damaikrana (tiktok tror jeg, kranfører)

Anonymkode: 85378...dd4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Utdanning.no har intervjuer med folk fra alle slags yrker. Hun kan lese litt der innefor noen yrker hun synes er spennende.

Jeg begynte på studiespesialisering fordi jeg ikke visste hva jeg ville bli. I ettertid ville jeg valgt yrkesfag: billakkererer, rørlegger eller transport (lastebil). Prøvde meg som maskinfører, men det gikk ikke bra (og umulig å få jobb). 

Begynte på høgskole året jeg fylte 28. Så jaaaa, bortkasta år i ungdommen. 🥲

Anonymkode: 85378...dd4

Jeg begynte på høyskole når jeg var 25, og vil overhode ikke si årene før var bortkastet.

Hadde jeg begynt på høyskole da jeg var 18/19, så viste jeg ikke hva jeg ville bli, og ville med stor sannsynlighet droppet og byttet linjer, og hatt høyere studiegjeld. Med å prøve og feile i ulike yrker først, så startet jeg på ett studie jeg viste jeg ville gå, og jeg var motivert.

For de fleste er det ikke bortkastet tid om man bruker tiden på å finne ut hva man vil, men heller mye nyttig lærdom. Man blir mer voksen før man studerer og blir sikrere på hva man vil. Jeg synes det er viktig å fortelle ungdommen at det er lov å prøve og feile, at man alltids kan velge noe nytt, og at man uansett lærer noe og at det ikke er bortkastet tid uansett hva man gjør, så lenge man gjør noe.

Anonymkode: f333a...641

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg begynte på høyskole når jeg var 25, og vil overhode ikke si årene før var bortkastet.

Hadde jeg begynt på høyskole da jeg var 18/19, så viste jeg ikke hva jeg ville bli, og ville med stor sannsynlighet droppet og byttet linjer, og hatt høyere studiegjeld. Med å prøve og feile i ulike yrker først, så startet jeg på ett studie jeg viste jeg ville gå, og jeg var motivert.

For de fleste er det ikke bortkastet tid om man bruker tiden på å finne ut hva man vil, men heller mye nyttig lærdom. Man blir mer voksen før man studerer og blir sikrere på hva man vil. Jeg synes det er viktig å fortelle ungdommen at det er lov å prøve og feile, at man alltids kan velge noe nytt, og at man uansett lærer noe og at det ikke er bortkastet tid uansett hva man gjør, så lenge man gjør noe.

Anonymkode: f333a...641

Helt enig med deg. 

I mine ungdomsår var min drøm å bli noe innenfor estetiske fag, mot dans eller scene… i starten av 20-åra behøvde jeg å utforske andre sider ved meg selv, og oppdaget en helt ny verden. Og valgte da et studie som er perfekt for meg, på helt andre siden av estetiske fag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IT fagskole virker gøy. Mye praktisk etc. 

kjenner et par derfra, virker som de stortrives. 

Anonymkode: 44f4e...e24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 19.1.2022 den 22.58):

Anbefaler henne på det sterkeste å bite tenna sammen og få studiekompetanse, og studer videre innen IT, der er det mangel på jenter og nærmest umulig for kvinner å ikke få jobb. Hun kan jo ta friår etter vgs, og dra på utveksling på universitet om hun ønsker.  
 

Bare sterkt anbefaler å ta studiekompetanse, at hun ihvertfall går påbygg etter yrkesfag FØR hun går ut som lærling, det vil hun takke seg selv for senere.

Jeg selv gikk design og håndverk, og design og tekstil, rota rundt noen år og tok opp fag som privatist for å få studiekompetanse, me av det lå laaaangt inne i glemmebok!  Så få det gjort mens det sitter ferskt.  Eller evt ta fagene opp som privatist under lærlingtiden!

Kan legge til at startlønn med IT utdanning ligger rundt 500 tusen i året.  Mannen min startet med den lønna, 6 år etter har den lønna nesten doblet seg!  

 

Anonymkode: 4bcdf...015

Nå er det veldig mange muligheter enn tidligere. 

Man kan eksempelvis få et fagbrev, og deretter søke inn på ingeniør eks dataingeniør via y vei uten påbygg. 

Det er også linjer hvor man går 4år på VGs og får fagbrev og studiespes. 

Dersom hun er skolelei er det mye bedre å starte med fagbrev, og heller ta det andre etterhvert. da har hun mye mer å falle tilbake på dersom hun ikke orker og ønsker så mye teori. 

Anonymkode: 71905...00a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...