Gå til innhold

Hjelp oss og hjelpe tenåringen som er rådvill i valg av utdanning! Jente som vil gjøre noe annet enn kanskje de fleste! Hjelp oss 😊


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Beste rådet hun kan få er vel å ikke velge kvinnedominerte yrker, men heller mannsdominerte. 

Anonymkode: fcd72...12d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Smart å velge yrkesfag og få fagbrev om hun har interesse av det! Så kan hun evt. ta påbygning og gå videre med høyere utdanning senere om hun får lyst, og vil da kunne stille svært sterkt når hun søker jobber om hun f eks er ingeniør eller sivilingeniør med praktisk kunnskap i bunnen. 

Anonymkode: b2237...d68

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unngå allmennfag om hun er skolelei. Jeg ble rådet til å velge det i sin tid fordi jeg ikke viste hva jeg ville bli, og endte opp med å bruke seks år på å fullføre. Jeg burde ha valgt reiseliv som jeg selv ønsket, og heller tatt påbygging etterpå. Da hadde jeg i det minste gått noe jeg hadde interesse for. Jeg var og innom murer, og det er kanskje det jeg skulle ønske jeg hadde gått i dag, før jeg tok høyere utdanning. Tror bygg og anleggsteknikk åpner muligheter for mange spennende retninger hvor man også kan være kreativ.

Anonymkode: 35470...bb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke andre evner er det hun har bortsett fra at hun er skoleflink? 
Hvordan står det til med teknisk innsikt, kreativitet, interesse for mennesker, interesse for å formidle noe, naturinteresse osv..? 

Jeg vet om mang en ungdom som gikk ut av videregående uten at noen noensinne hadde tenkt på dem som skoleflinke, men som har skikkelig bra jobber i dag. Noen av dem blomstret til på videregående og ble plutselig skoleflinke ( evnene hadde nok vært der hele tiden) ..noen gikk ett år på videregående, gikk lei, jobbet og tok så utdannelse. 
 

I dag har du ofte flere veier videre, uansett hva du velger å gå på videregående. Velger du f.eks It og mediaproduksjon, har du flust med veier å gå videre. Velger du yrkesfag med studiespesialiserende, kan du velge litt mer, hva du skal gjøre fremover. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærer? Enkelt å lære bort grunnskole fag, mye ferie og relativ god lønn.

Anonymkode: a6f9b...d00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Mitt tips er å bare vente med utdanning. Prøve seg i arbeidslivet. Da finner man ut hva man i hvert fall ikke vil jobbe med.

Det var det jeg måtte gjøre. Jeg visste ikke hva jeg ville med livet før jeg var rundt 30.

Anonymkode: 4afe1...8db

Et dårlig tips for dagens unge. Det er fryktelig vanskelig å prøve seg i arbeidsliv rett etter 10. klasse. 

Anonymkode: 43cb5...f6e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis mine unger er skolelei, kommer jeg til å oppfordre dem til å gå elektrolinja. Selv var jeg skolelei, men pinte meg gjennom allmenn, hoppet litt frem og tilbake på studier før jeg tok opp en hel rekke fag og kom meg inn på jussen. Var ferdigutdannet som 30-åring. Mannen min gikk elektrofag, jobbet noen år som elektriker før han tok videreutdanning til elektroingeniør, og nå tjener han langt over meg i tillegg til at han hadde eid bolig og bil under studiene. I tillegg er det særs praktisk at han kan gjøre alt det elektriske arbeidet på huset, og han gjør stadig smarte oppdateringer for oss. Nå skal vi få oss solcellepanel, og vi trenger ikke betale en skyhøy pris for montør, for han bor i huset. Tipp-topp, gå elektrolinja.  

Anonymkode: 2b4ff...313

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mine barn har gått musikk, dans og drama (det spesialiseres når du kommer inn). Der får de full studiekompetanse og tre år med mye moro og godt samhold.

Anonymkode: e0bcb...f31

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.1.2022 den 17.39):

Hun skal søke videregående. Hun er skoleflink, så kan egentlig bli hva hun vil. 
Men, hun er skolelei… 

hun vil gå yrkesrettet, og har vært innom bygg og anlegg, anleggsgartner osv. 

Men det stopper seg der… 

 

Noen som har noen gode tips om utdanning? 
som kanskje ikke er veldig vanlig for jenter? 

Anonymkode: 998ff...7b3

Hvis hun liker hage, bygg og anlegg osv, så høres anleggsgartner lurt ut, ev. allmenn for å gå videre til landskapsarkitekt på NMBU. Skulle jeg valgt igjen i dag ville jeg valg arkitekt eller landskapsarkitekt, men det var noe jeg hørte lite om da jeg var ung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.1.2022 den 17.51):

Hun vil ikke ha en jobb som gir "belønning" i form av glede og at det er givende da? Hva med veterinær? Dersom hun er glad i dyr må det jo være drømmejobben?

Hva liker hun? 

Anonymkode: 02158...f30

Hun er skolelei . Vet du hvor mye jobb som ligger bak veterinær studier ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med yrkesfag kan man alltids ta påbygg til generell studiekompetanse på 3 studieår istedenfor å gå ut i læretid, om hun skulle ombestemme seg. Det åpner like mange dører som generell allmennfag. 

Skal man bli veterinær, lege, tannlege etc krever dette realfag og man må således gå allmennretningen med realfag for å få til dette. Om hun plutselig finner ut at et av disse yrkene vil passe henne og hun kun har generell studiekompetanse, må disse fagene tas etter fullført videregående løp før hun kan søke seg til utdannelse. 

Anonymkode: 3291e...aeb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1/17/2022 den 17.39):

Hun skal søke videregående. Hun er skoleflink, så kan egentlig bli hva hun vil. 
Men, hun er skolelei… 

hun vil gå yrkesrettet, og har vært innom bygg og anlegg, anleggsgartner osv. 

Men det stopper seg der… 

 

Noen som har noen gode tips om utdanning? 
som kanskje ikke er veldig vanlig for jenter? 

Anonymkode: 998ff...7b3

Har ei jente som går 1.år bygg og anlegg. Skal videre på anlegg eller betong til neste år. Må snart bestemme seg hun 

Anonymkode: 67ea0...488

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 17.1.2022 den 17.39):

Hun skal søke videregående. Hun er skoleflink, så kan egentlig bli hva hun vil. 
Men, hun er skolelei… 

hun vil gå yrkesrettet, og har vært innom bygg og anlegg, anleggsgartner osv. 

Men det stopper seg der… 

 

Noen som har noen gode tips om utdanning? 
som kanskje ikke er veldig vanlig for jenter? 

Anonymkode: 998ff...7b3

Anbefaler henne på det sterkeste å bite tenna sammen og få studiekompetanse, og studer videre innen IT, der er det mangel på jenter og nærmest umulig for kvinner å ikke få jobb. Hun kan jo ta friår etter vgs, og dra på utveksling på universitet om hun ønsker.  
 

Bare sterkt anbefaler å ta studiekompetanse, at hun ihvertfall går påbygg etter yrkesfag FØR hun går ut som lærling, det vil hun takke seg selv for senere.

Jeg selv gikk design og håndverk, og design og tekstil, rota rundt noen år og tok opp fag som privatist for å få studiekompetanse, me av det lå laaaangt inne i glemmebok!  Så få det gjort mens det sitter ferskt.  Eller evt ta fagene opp som privatist under lærlingtiden!

Kan legge til at startlønn med IT utdanning ligger rundt 500 tusen i året.  Mannen min startet med den lønna, 6 år etter har den lønna nesten doblet seg!  

 

Anonymkode: 4bcdf...015

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i samme situasjon etter ungdomsskolen, skolelei (men flink), og ville gjøre noe mer praktisk.

Jeg tok fagbrev som flymekaniker, så tok jeg studiekompetanse som privatist etterpå, og så ingeniørutdanning. Og jeg har absolutt fordeler av å ha en praktisk utdanning i bunnen. 

Anonymkode: b28df...d26

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Alle mine barn har gått musikk, dans og drama (det spesialiseres når du kommer inn). Der får de full studiekompetanse og tre år med mye moro og godt samhold.

Anonymkode: e0bcb...f31

Ja og sykt lange dager! Hvor du kommer hjem halv 5 og må da mekke middag, sette på en vaskemaskin, ta oppvasken og obs der bar det ikke mer tid til alle de leksene allmennfagene har, og ihvertfall ikke alt vås leksene hvor du skal skrive rapport og analysere en dans som var obligatorisk oppmøte på kl 18 på en fredag og eleven selv må betale inngangsbillett!

Gud hjelp meg! Det er grunnen for at jeg droppa ut etter et år, var helt forferdelig!

Men selve drama og kor var ganske gøy men for en 15/16 åring som må bo på hybel er det ikke gjennomførbart. 
 

Har mye bedre tid som fulltid universitetsstudent og mamma, og det sier litt!  
 

ikke la henne gå de svada linjene med slikt opplegg. Om hun er skolelei er det VIRKELIG en SYKT dårlig ide!

Anonymkode: 4bcdf...015

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tror det viktigste dere støtter henne i er at det går an å ombestemme seg og at det er mulig å gjøre ting i omvendt rekkefølge. Er hun skolelei så gå for yrkesfag og dropp maset om studiespesialisering. Det kan hun ta senere, hvis hun vil. 

Snakk med en veileder, sjekk ut hva de forskjellige yrkene innebærer, finn ut hva hun interesserer seg for - og vær klar over at det fort er en del teori på yrkesfag også. 

Anonymkode: da9cd...021

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utdanning.no har intervjuer med folk fra alle slags yrker. Hun kan lese litt der innefor noen yrker hun synes er spennende.

Jeg begynte på studiespesialisering fordi jeg ikke visste hva jeg ville bli. I ettertid ville jeg valgt yrkesfag: billakkererer, rørlegger eller transport (lastebil). Prøvde meg som maskinfører, men det gikk ikke bra (og umulig å få jobb). 

Begynte på høgskole året jeg fylte 28. Så jaaaa, bortkasta år i ungdommen. 🥲

Anonymkode: 85378...dd4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som er viktig å huske på er at hun alltids kan ta fagbrev for så å ta påbygg for å få studiekompetanse etterpå, men hun kan ikke få i pose og sekk på samme måte om hun fullfører studiespesialiserende, men angrer og finner ut at hun heller vil ta fagbrev. Da er veien mye lengre og mer kronglete.

Anonymkode: c69c6...519

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man er skolelei kan det være lurt å ta noe med fagbrev. Det kan man fint gjøre også selv om man ikke skulle være skolelei, det er en god mulighet som er veldig undervurdert og som jeg angrer på at jeg ikke gjorde selv. Med fagbrev og to år med læretid, så er man kvalifisert til et yrke etter fire år, og kan da velge å fortsette med det lenge eller kun noen år, og man kan likevel fint gå den akademiske veien med et år allmenn påbygg. Et år fra eller til når man er ung har veldig lite å si, og man får igjen for det senere i livet ved at man kan ha flere ulike kvalifikasjoner. 

Anonymkode: 589ea...bff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...