Gå til innhold

Hjelp oss og hjelpe tenåringen som er rådvill i valg av utdanning! Jente som vil gjøre noe annet enn kanskje de fleste! Hjelp oss 😊


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hun vil ikke ha en jobb som gir "belønning" i form av glede og at det er givende da? Hva med veterinær? Dersom hun er glad i dyr må det jo være drømmejobben?

Hva liker hun? 

Anonymkode: 02158...f30

Veterinær er ingen ubetinget drømmejobb. For de som er glad i dyr er det ingen drøm å måtte avlive dem.

https://www.dn.no/innlegg/den-norske-veterinarforening/medisin/arbeidsliv/innlegg-mye-selvmordstanker-blant-veterinarer/2-1-1132699

"En tidligere studie har vist høy selvmordsrate blant veterinærer i Norge. Veterinærene hadde dobbelt så høy selvmordsrate som den generelle befolkningen i perioden 1960–2000."

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hareena skrev (Akkurat nå):

Veterinær er ingen ubetinget drømmejobb. For de som er glad i dyr er det ingen drøm å måtte avlive dem.

https://www.dn.no/innlegg/den-norske-veterinarforening/medisin/arbeidsliv/innlegg-mye-selvmordstanker-blant-veterinarer/2-1-1132699

"En tidligere studie har vist høy selvmordsrate blant veterinærer i Norge. Veterinærene hadde dobbelt så høy selvmordsrate som den generelle befolkningen i perioden 1960–2000."

I tillegg har veterinærer lang utdannelse og dårlig lønn. Man må enten jobbe i eget firma med alt det innebærer, eller kommunalt som kan være svært ensomt. Det er mangel på veterinærer i distriktene, men det er ikke så rart. Jeg er veldig glad i dyr, og arbeider med dyr selv, men veterinær ville jeg aldri blitt. (Med mindre man er interessert i fisk, da kan man få en ok jobb som veterinær.)

Anonymkode: 60f9b...52a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for jenta di som tenker utenfor boksen! Jeg mener at morgendagens vinnere er jenter i mannsdominerte bransjer som har fagbrev i bunnen og har bygget videre til bachelor/master. F.eks  fagbrev i informasjonsteknologi og medieproduksjon som bygges videre til dataingeniør. Hvis du da har spesialisert deg i f.eks cybersikkerhet, blir du garantert verdifull. Helseteknologi er og en mulighet.

Hva med fagbrev som automatiker (automatiseringsfaget). Dit rekrutteres det både fra elektrofag og fra industri- og teknologifag. Senere kan hun om ønskelig studere kybernetikk/robotikk og veldig mange andre ingeniørfag eller rett og slett jobbe som automatiker.

De unge har begrenset kjennskap til hva som finns der ute, det er så uendelig mye mer enn gartner og tømrer. Bruk nettet vilbli.no og utdanning.no

Det er alltid bruk for flinke jenter, særlig der menn dominerer og der de dominerer er betingelsene langt bedre på alle nivåer.

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips er å bare vente med utdanning. Prøve seg i arbeidslivet. Da finner man ut hva man i hvert fall ikke vil jobbe med.

Det var det jeg måtte gjøre. Jeg visste ikke hva jeg ville med livet før jeg var rundt 30.

Anonymkode: 4afe1...8db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elektro.
Eller en studieforberedende linje. Sønnen min var og skolelei etter ungdomsskolen. Han går 1. året på idrettsfag breddeidrett. Han stortrives.  Han kan studere etter vgs samtidig som trening er en del av skolehverdagen og ikke bare sitte stille i et klasserom som på vanlig studiespes. 

Anonymkode: 7d789...f27

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hun vil ikke ha en jobb som gir "belønning" i form av glede og at det er givende da? Hva med veterinær? Dersom hun er glad i dyr må det jo være drømmejobben?

Hva liker hun? 

Anonymkode: 02158...f30

Er du klar over hvor vanskelig det er å komme inn på veterinær?

Du må ha 59,6 poeng, og om hun er skolelei så vil hun nok ikke ha 8,5-9 år skole til før hun kan jobbe😬

Anonymkode: 20baf...2c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Mitt tips er å bare vente med utdanning. Prøve seg i arbeidslivet. Da finner man ut hva man i hvert fall ikke vil jobbe med.

Det var det jeg måtte gjøre. Jeg visste ikke hva jeg ville med livet før jeg var rundt 30.

Anonymkode: 4afe1...8db

Når vi var yngre var det nok lettere å teste seg litt ut i arbeidslivet for å så bestemme seg, men slik verden er i dag er det jo nesten umulig.. Du må ha utdannelse for nesten alle slags jobber iallfall vgs!

Tror ikke hun blir mer klok på hva hun vil med å jobbe i kassa på butikken, gamlehjemmet eller i barnehage.. Der det kanskje er størst mulighet å få jobb som ufaglært.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yrkesfag i mitt ❤️ :) Jeg gikk selv elektrolinja for flere år siden, og stortrivdes! Man får brukt både hodet og hendene i teori og praksis, og man får kjekke utplasseringsperioder i lokale bedrifter.

Om man starter på VG1 elektro (Mulig det heter noe annet nå), så har man utallige muligheter etterpå. Man kan bli for eksempel automatiker, elektriker, energimontør, heismontør, tavlemontør, flymekaniker, avioniker, låsesmed, dataelektroniker, telemontør osv, og det beste av alt er at man trenger ikke ha bestemt seg for hva man vil bli før etter første året. Da vil hun få tid til å undersøke de forskjellige fagene i YFF-timene, og se hvilken yrkesretning som er interessant. 

Jeg gikk ut i lære som elektriker, dvs tjente penger fra jeg var 18 år, tok fagbrev og fikk fast jobb. Noen år etterpå tok jeg teknisk fagskole (men man kan også ta Y-veien å bli ingeniør uten å ta påbygg), og i dag jobber jeg som elektroingeniør i et stort selskap. Om man ikke ønsker å jobbe videre med faget etter fagbrev, kan man ta påbygg å gå rett inn på alle slags andre studier. Mulighetene er mange! :) 

Anonymkode: 9288a...fcc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valg av vgs har jo egentlig ikke sååå mye å si for videre utdanning hvis det ikke er noe spesielt hun absolutt vil gå på. Jeg gikk yrkesfag, men tok påbygg og studerte etterpå. Så det er jo mulig å ombestemme seg. 

Men samtidig må hun jo lage seg en plan og tenke realistisk etterhvert. Jeg har ei venninne som tok studiekompetanse,så  tok hun yrkesfag i et yrke det er fryktelig vanskelig å få jobb innen, og nå når realiteten har slått til og hun har innsett at hun bare burde ta en utdannelse som lett gir jobb, har hun for dårlig snitt til å komme inn. 

Kanskje dattera di skal ta seg et år på fhs eller noe, og tenke seg litt om. Jeg ville anbefalt at hun går noe som hun er interessert i, men som også gir jobb. Bygg/ anlegg/ elektriker osv gir jo jobb, det. Sålenge hun fullfører. Og senere er det mulig å ta påbygg og utdannelse hvis hun heller vil det. Men hun må jo innfinne seg med å gjøre en innsats, kan ikke være skolelei også bare gå noe man tror er lett. 

 

Anonymkode: f4881...8bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler jordbrukskole! 

Her kan du gå naturbruk og få generell studiekompetanse samt ta valgfag i kjemi og matte dersom du vil satse litt høyere på et universitetsstudie. 

Det er ikke bare for "bondetamper", det er for alle og mange lærere anbefaler både skoleleie elever og elever som sliter litt å gå på jordbrukskole. 

 

Anonymkode: 81a71...47d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elektro og forsøke lokfører videre? 

Det er jo en kort utdanning etter vgs i tillegg, som gir god lønn :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler studiespes på jordbruksskole. De har en helt annen hverdag enn vanlig studiespes og endel fag utgår til fordel for landbruksfag (som å ta traktorlappen, ri hester, stelle, osv.) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva liker hun å gjøre? 

TIP, Bygg og anlegg og elektro er supre utdanningsretninger.

 

Kjenner en som vil bli ambulansesjåfør, og som da valgte Helse og oppvekst. I Vg2 velger man da ambulansesjåfør, men det er få skoler som tilbyr det, og det kan være kjempevanskelig å komme inn. I gamle Østfold (Moss) kreves det langt over 5 i snitt fra Vg1 for å komme inn på ambulansesjåfør. Min bekjent hadde 5,3 i snitt, og måtte til en annen skole i et annet av de gamle fylkene, og man bør jo være rimelig motivert for å flytte på hybel som 17-åring, samt skoleflink for i det hele tatt å ha sjanse for å komme inn.

Sånn ellers ville jeg ikke anbefale Helse og oppvekst til ei jente som vil gjøre noe annet.

Man kan jo alltids ta påbygg etter vgs/fagbrev dersom man vil studere etterpå.

Om man er veldig interessert i musikk, drama eller idrett/idrettsteori, kan man også ta det på vgs. Man har de samme teoretiske fellesfagene som studiespesiesialisering (norsk, engelsk, matte, naturfag, samfunnskunnskap, historie o.l.), og man har flere timer i uka enn stud.spes., men da er de timene fylt med fag man kanskje interesserer seg ekstra for. Det er en fordel å være skoleflink i et slikt løp. Det er ofte godt samhold i disse klassene.

 

Anonymkode: 4120a...a18

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Elektro, snekker eller anleggsgartner. 
Elektro og teknikk kommer bare mer og mer. Snekkere er det alltid bruk for. 
anleggsgartner/anleggsfagene kan være utroig allsidig, planter, stein, rør, vedlikehold og brøyting. Lett og få jobb og godt betalte yrker alle sammen. Og alle kan bygges videre på. 
 

Selv er jeg anleggsmaskinfører og har stortrivdes som kvinne i yrket mitt.
Velg utradisjonelt! Godt betalt og fri hver helg! 😊

I helsefag får man gjerne bare vikar/halvstillinger, og i ambulansefag ikke en stilling en gang. 
Ville rådet til å ta påbygg før hun blir lærling, da har hun hele verden for sine føtter som 19åring. Det angrer jeg på selv! 

Anonymkode: 589d9...a09

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hva med å sjekke hva folkehøyskolene har å tilby? Hun ønsker tydeligvis å jobbe med hendene, men er man skolelei er det ikke lett å få kunnskapen til å sitte. Selv på yrkesfagene har man jo mye pugging og fellesfag. 

 

Anonymkode: b8e9a...24c

Folkehøgskolene har 18 års aldersgrense, så hun er for ung til å begynne der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Elektriker med mulighet for elektroingeniør dersom man ønsker noe mer akademisk senere. 

Anonymkode: 7c4aa...f6a

Enig her! Angrer selv for at jeg ikke tok den veien. Min bror er det og min ene søster skal ta den utdanningen.

bror gjør det meget godt! Og har tatt diverse kurs mm etter endr utdanning. Har hatt leder posisjoner og er meget ettertraktet på markedet👏👏

Anonymkode: 5ecc4...dc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TIP er absolutt et alternativ hun burde å se på, man kan velge mye å utdanne seg i der. Det er kjekt for ungdom som er skolelei og ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sommermor skrev (16 minutter siden):

Folkehøgskolene har 18 års aldersgrense, så hun er for ung til å begynne der.

Det varierer. Flere har 16-årsgrense.

Anonymkode: 4120a...a18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1/17/2022 den 20.30):

Da bør hun gå allmennfaglig. Absolutt alle som er «skoleleie» får anbefalt yrkesfag. Og hva er resultatet av det? Skolene fylles opp av store mengder umotiverte diltere som ikke egentlig har lyst til å være der, og i alle fall ikke ønsker lære noe som helst. Skal en gå yrkesfag bør en være ekstremt godt motivert, fordi en ikke vil få drahjelp fra de andre elevene. En vil knapt få drahjelp fra lærerne, som må hale hele klasser med ungdommer over de enkleste hinder.

At man er «lei» skole betyr egentlig bare at man ikke har hatt ok lærere, eller at man ikke har gode venner. Både venner og lærere vil endre seg i møte med en ny skole. At man er «lei» av å gå på skole er helt irrelevant - en blir ikke mindre lei av at det man går på kalles jobb. Man lærer seg å motivere seg selv. Og motivasjon må dere lære barnet at er ens eget ansvar. Og at man tar det på alvor.

Anonymkode: 76972...b5c

Så da i stedet for 2 år med mix av teori og praksis etterfulgt av 2 år som lærling og fagbrev i ett yrke en har interesse av, så vil du varmt anbefale 3 år med skole som etterfølges av valg av høyskole i x år for å så få jobb 🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...