Gjest Melk Skrevet 2. november 2005 #101 Skrevet 2. november 2005 Jeg er helt enig med de som sier at man må få ha lys på om man ønsker det, og at de som feirer heller kan henge opp pynt. Folk har utelys på av ulike grunner. Noen er mørkeredde, noen venter besøk osv. Om man ikke feirer Halloween, kan man vel heller ikke forvente at disse vet nøyakttig hvilken da de skal slå av lysene? Når Halloween attpåtil feires både i helger før og etter, kan det jo bli litt praktisk vanskelig.
Malama Skrevet 2. november 2005 #102 Skrevet 2. november 2005 Er det egentlig en regel som nesten ingen i Norge vet om, eller er det en regel for de som har sett masse amerikanske tv serier? ← Nja, jeg har ikke sett MASSE amerikanske tv-serier, faktisk mye mindre enn mine jevnaldrede, siden jeg er oppvokst uten andre kanaler enn NRK og TV2 ot TVnorge, og fortsatt har jeg ikke flere. Likevel, jeg har jo sett flere slike sierer enn den den generasjonen som er eldre enn meg, (i alle fall ser mine kolleger fra en generasjon eller to over meg bare realityserier, ikke serier (for å se serier gjør folk (les meg) til tv-slaver, men å se realityserier gjør dem bare... det er jo bare at de ser bra) tv det...)9 Jeg har fått med meg dette utfra en viss interesse for tema kanskje, om det var en tv-serie, en film, ei bok eller engelskundervisninga på skolen... hvor jeg før oppdaga dette vet jeg ikke, men jeg har lært litt om Halloween på alle disse "arenaene" i alle fall. Og i går satte jeg meg ned og søkte et meget kjapt søk på "trick or treat rules" og fant masser av sider med ting foreldre burde lære sine barn. Alle om en nevner dette. Det ER en del av den amerikanske tradisjonen. Men hvordan jeg lærte det vet jeg ikke. Men alle som har lest denne tråden vet det også nå i alle fall (og alle andre tråder på andre fora der jeg har deltatt om samme tema) Sakte men sikkert lærer flere det. Og om de også lærer det til sine barn og naboer og familie, så sprer det seg, og funker etterhvert....
Gjest TomKrus Skrevet 2. november 2005 #103 Skrevet 2. november 2005 De som er så irriterte og har barn som er for små (eller ikke har barn, men planlegger å få barn en gang) bør tenke over at deres barn også blir store en gang. Denne tradisjonen er i ferd med å få feste her i landet, den kommer ikke til å dø ut fordi noen få setter seg på bakbeina. Hva om det var deres barn som møtte voksne som tok imot dem på den måten dere gjør det? ← Håper da den dør ut siden den er fullstendig tåpelig. Hvorfor ha to slike feiringer i året, og så nærme hverandre i tid? Kanskje på tide å innføre semijuleaften i juni med gaver og bbq, da det jo er slik man feirer jul i varmere strøk i jula? Er det sanne katoliker som kommer på døra mi, og vet litt mer om dette enn gratis godis, så skal de få litt.
Gjest gjest1 Skrevet 2. november 2005 #104 Skrevet 2. november 2005 Er det sanne katoliker som kommer på døra mi, og vet litt mer om dette enn gratis godis, så skal de få litt. Så når den lille treåringen kommer i sitt fineste kostyme, med stjerner i øynene og full av spenning over å skulle ringe på dører hos mennesker han ikke kjenner, så skal du teste hans kunnskaper, og når han ikke skjønner hva du spør om skal du si "nei lille tass, dine manglende kunnskaper kvalifiserer ikke for belønning. Du får ikke noe. Kameraten din derimot, han er kanskje flinkere enn deg, så det er mulig han får." Krever du det samme av julebukkene? Vet du hvorfor man går julebukk forresten?
SissiB Skrevet 2. november 2005 #105 Skrevet 2. november 2005 Så når den lille treåringen kommer i sitt fineste kostyme, med stjerner i øynene og full av spenning over å skulle ringe på dører hos mennesker han ikke kjenner, så skal du teste hans kunnskaper, og når han ikke skjønner hva du spør om skal du si "nei lille tass, dine manglende kunnskaper kvalifiserer ikke for belønning. Du får ikke noe. Kameraten din derimot, han er kanskje flinkere enn deg, så det er mulig han får." Krever du det samme av julebukkene? Vet du hvorfor man går julebukk forresten? ← Godt sagt. Ok at noen synes at Halloween er tull, men da burde du heller bare si "dessverre vi har ikke noe godteri". Ingen grunn til å la de små bli lei seg, de har tross alt gledet seg i lang tid til denne dagen. Jeg synes de er søte jeg. Var i utgangspunktet ikke særlig positiv til denne feiringen, men lar ikke mine barn måtte stå utenfor når de andre går, så ja, mine barn går Halloween. Jeg synes det er blitt litt koselig med flott pyntete barn (for de fleste gjør seg flid), som fnisende sier knask eller knep, og er fornøyd med en liten sjokoladebit eller kjærlighet. Ingen grunn til å være ekkel mot dem.
Gjest TomKrus Skrevet 2. november 2005 #106 Skrevet 2. november 2005 Så når den lille treåringen kommer i sitt fineste kostyme, med stjerner i øynene og full av spenning over å skulle ringe på dører hos mennesker han ikke kjenner, så skal du teste hans kunnskaper, og når han ikke skjønner hva du spør om skal du si "nei lille tass, dine manglende kunnskaper kvalifiserer ikke for belønning. Du får ikke noe. Kameraten din derimot, han er kanskje flinkere enn deg, så det er mulig han får." Krever du det samme av julebukkene? Vet du hvorfor man går julebukk forresten? ← Poenget er at skal du innføre en ny tradisjon bør du innføre hele kaka, og ikke bare glasuren. Blir jo som å innføre påske i et ikke-kristent land bare for påskeegget. Selv om mange i kristne land ikke vet helt hva påske dreier seg om, heller, og primært har noen dager på fjellet, så synes jeg det er greit du tar med hele pakka. Og kommer det en tre-åring alene på døra mi, sender jeg barnevernet og Steinar Lem etter foreldrene. Bare Steinar Lem hvis foreldre er med tassen. Og liker ikke julebukkene heller. Sjeldent de kler seg ut, synge kan de ikke, men godteri skal de ha.
Gjest lite penger Skrevet 2. november 2005 #107 Skrevet 2. november 2005 Hvorfor skal jeg bruke penger på å fore utkledde unger med snop? Jeg er student og har dårlig betalt deltidsjobb, og må selv nekte meg snop fordi jeg ikke kan prioritere denslags fremfor vanlige matvarer og faste regninger. Der jeg bor er det en lur løsning; De som har barn som går rundt, setter ut en tent fakkelboks. Så kan barna gå mellom de husene. Jeg har sagt at jeg dessverre ikke har noe godt å gi bort, når noen likevel har kommet på døra.
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2005 #108 Skrevet 2. november 2005 Godt sagt. Ok at noen synes at Halloween er tull, men da burde du heller bare si "dessverre vi har ikke noe godteri". Ingen grunn til å la de små bli lei seg, de har tross alt gledet seg i lang tid til denne dagen. Jeg synes de er søte jeg. Var i utgangspunktet ikke særlig positiv til denne feiringen, men lar ikke mine barn måtte stå utenfor når de andre går, så ja, mine barn går Halloween. Jeg synes det er blitt litt koselig med flott pyntete barn (for de fleste gjør seg flid), som fnisende sier knask eller knep, og er fornøyd med en liten sjokoladebit eller kjærlighet. Ingen grunn til å være ekkel mot dem. ← Jeg sier at jeg ikke feirer dette og at jeg ikke vet hva det er. Skal man lyve også nå? Unger tåler fint at alle andre ikke er som dem, det er foreldrene som er verst er min erfaring. Jeg er selvsagt hyggelig og alt det der, det er normal høflighet, men jeg ser ingen grunn til å lyve eller kjøpe godter egentlig.
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2005 #109 Skrevet 2. november 2005 Dersom du ikke kan skru av utelysene for denne ene dagen i året, ja så kan du bare ha det så godt! Da er du ikke særlig villig til å skape en god tradisjon rundt dette heller, og da går det (heldigvis) utover slike som deg som setter seg på bakbena for å prøve å hindre at barna skal feire Halloween! Men vet du hva? Det greier du ikke, for Halloween har kommet for å bli! ← Hvorfor i all verden skal man skape en god tradisjon rundt en "festdag" som butikkene har innført for å tjene mer penger? Jeg kommer iallefall til å gjøre mitt beste for å hindre at dette tullet får fotfeste og det samme vet jeg mange rundt her kommer til å gjøre etter at de måtte ut å vaske egg, mel, snøspray og gudene vet hva som var klint på vinduer og vegger.
Gjest fien Skrevet 3. november 2005 #110 Skrevet 3. november 2005 ...og hva med alle oss som ikke HAR utelys? (hvis vi feks bor i leiligheter) Nei, lær ungene deres til kun å ringe på de stedene der man har satt ut fakkel/gresskar/pyntet etc, og la oss som ikke øsnker å feire dette være i fred.
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2005 #111 Skrevet 4. november 2005 Jeg mener vi burde burde la vær å hive oss inn i Halloween sirkuset som butikker vil tjene penger på. Jeg jobber med barn og er svært tolerant, men en skikk som mener at unger får lov til å grise ned husdører og hus når dem ikke får godteri, støtter jeg ikke. I vår by har det vært mye innlegg i avisen fra fortvilede folk som kommer til tilgriset dør. Noen mener kanskje at slik uskyldig "lek" får man tåle. Halloween bringer nok også desverre frem det dårlige hos en del eldre barn og ungdom. Bl.a. P4 meldte at "Halloween gikk hardt for seg på Romerike, i Moss, Asker og Bærum i går kveld. Det rapporteres om eggkasting, knuste vinduer og sprengte postkasser." Det er som det blitt sagt i denne tråden her. Halloween blir så feil i Norge, fordi man bare får med seg bruddstykker av regler og tradisjon. -Men værst av alt, vi bidrar selv til å henge oss på business-sirkuset hvor butikker vil tjene på salg av Hallowen effekter.
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2005 #112 Skrevet 4. november 2005 jeg har alltid trodd at halloween og allehelgensaften er det samme, så jeg ble veldig forrvirret når jeg så at de var merket av på kalenderen på to forsjellige datoer. hva er forsjellen
Malama Skrevet 4. november 2005 #113 Skrevet 4. november 2005 Allehelgensaften er en gammel norsk tradisjin, der vi minnes de døde, gjerne i kirka/på gravstedet. Det er først søndagen i norvember. Halloween er en opprinnelig irsk, nå ansett som amerikasnk, skikk, og det feires 30. oktober. Opprinnelig er det jo med samme utgangspunkt, men ettesom vi har valgt å flytte det til næremeste søndag, og vår feiring alså er av religiøs og rolig art, så marekres det meget ulikt...
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2005 #114 Skrevet 5. november 2005 Allehelgensaften er en gammel norsk tradisjin, der vi minnes de døde, gjerne i kirka/på gravstedet. Det er først søndagen i norvember. Halloween er en opprinnelig irsk, nå ansett som amerikasnk, skikk, og det feires 30. oktober. Opprinnelig er det jo med samme utgangspunkt, men ettesom vi har valgt å flytte det til næremeste søndag, og vår feiring alså er av religiøs og rolig art, så marekres det meget ulikt... ← Men er All Hallows Eve og Halloween det samme?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå