Gjest Gjest Skrevet 1. november 2005 #81 Skrevet 1. november 2005 Grisete Halloween feiring Ja, flott med nye tradisjoner altså.
Caramba Skrevet 1. november 2005 #82 Skrevet 1. november 2005 (endret) Er det så farlig med Halloween, da? Barna synes det er moro og koser seg. Skikker kommer og skikker forsvinner, sånn er det bare. Jeg skal hvertfal ikke nekte mine fremtidige barn å kle seg ut på Halloween. Jeg hadde også godteri på lur i går, men bor i blokk, så det kom ingen til oss. Endret 1. november 2005 av Caramba
Caramba Skrevet 1. november 2005 #83 Skrevet 1. november 2005 Vel, eggkasting er ikke fullt så kult, da....
Mistyen Skrevet 1. november 2005 #84 Skrevet 1. november 2005 Vi hadde et renn av unger her både lørdag og søndag, og med en toåring i hus, er det ikke noe artig, for han ble rett og slett skremt av disse maskene. Og i går tok de kaka, da de troppet opp i en gjeng på 15 bråkete unger! De kan da ikke forvente at folk skal ha noe til alle dem på en gang?? Nei, jeg er ikke noe for Halloween
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2005 #85 Skrevet 1. november 2005 Vi hadde et renn av unger her både lørdag og søndag, og med en toåring i hus, er det ikke noe artig, for han ble rett og slett skremt av disse maskene. Og i går tok de kaka, da de troppet opp i en gjeng på 15 bråkete unger! De kan da ikke forvente at folk skal ha noe til alle dem på en gang?? Nei, jeg er ikke noe for Halloween ← Og forskjellen på 15 på en gang å 15 enkle er?????
Malama Skrevet 1. november 2005 #86 Skrevet 1. november 2005 Jeg hadde hatt noe til 15 på en gang om det kom 15 på en gang, da hadde de bare ikke fått så mye hver. (i tilfelle det skulle komme flere...) 15 på en gang eller 15 enkle, det blir det samme. Men de bør aldir gå alene da. Sammen er bedre. Tryggere. Kom nå bare tre til oss. Jeg synes de er litt unge til å gå alene, men de gjør det (det er naboejnta og to av hennes venninner, og de har kommet (bare to før om årene) alene de siste tre årene. Hadde vi bodd slik til at jeg ventet flere, så hadde jeg uten tvil hatt mer orden på sakene også, nå hadde jeg bare sniopet i posene sine nå, ingn snopeskål eller noe, men det gikk helt fint de var jo bare disse tre. Om vi engang bor en plass der det kommer flere, så skal jeg lage det koselig jeg. Om vi får barn etterhvert, så skal de få feire Halloween. Men med full opplæring i alle "reglene". ikke gå inn til fremmede, ikke gå på feil side av gaten, holde seg på fortau om mulig, (følges av voksne når de er små) ha refleks, gjerne lommelykt, og ikke gå bort til hus der lyset er av, etc. Og ikke så veldig rampete rampestreker. Blåse erter på vinduet synes jeg er bedre enn å kaste egg (ettersom erter stort sett ikke trengs å vaskes bort (kan få litt erteblomster da om de faller i god jord, det er det eneste..)) Om de snur opp ned på dørmatta eller flytter søppeldunken rundt hjørnet synes jeg ikke egentlig det heller er så ille jeg.. Så lenge man holder seg til EN DAG, den RETTE DAGEN, og følger visse regler, så synes jeg Halloween kan være koselig. Men ettersom det me å slå av lyset ikke hjelper her i landet (få voksne kjenner "reglene", og enda ferre lærer barna sine noe om dette) så kan dt fort bli litt plagsomt...
Gjest Melk Skrevet 1. november 2005 #87 Skrevet 1. november 2005 Men med full opplæring i alle "reglene". ikke gå inn til fremmede, ikke gå på feil side av gaten, holde seg på fortau om mulig, (følges av voksne når de er små) ha refleks, gjerne lommelykt, Jeg håper de fleste barn i mørkelandet Norge har lært seg disse kunstene, uavhengig av om de feirer H eller ei.
Malama Skrevet 1. november 2005 #88 Skrevet 1. november 2005 (endret) Ja, men poenget mitt er at de skal lære også den siste delen! ALLE reglene. Ikke bare å gå med refleks og ikke gå inn, men OGSÅ å la mørkelagte hus være i fred! Å bare lære dem den delen du ramset opp, det er jo det som er feilen, og nettopp det jeg mener at jeg altså ikke skal gjøre. Lære dem HELE regla er viktig. Endret 1. november 2005 av Malama
Gjest Violetta Skrevet 1. november 2005 #89 Skrevet 1. november 2005 Vi hadde et renn av unger her både lørdag og søndag, og med en toåring i hus, er det ikke noe artig, for han ble rett og slett skremt av disse maskene. Og i går tok de kaka, da de troppet opp i en gjeng på 15 bråkete unger! De kan da ikke forvente at folk skal ha noe til alle dem på en gang?? Nei, jeg er ikke noe for Halloween ← Ser ikke helt problemet jeg. Hva med å bare skru av ringeklokken og utelyset?
Zoya Skrevet 1. november 2005 #90 Skrevet 1. november 2005 Da jeg kom hjem fra jobb dag så jeg at en pyntegjenstand jeg har kjøpt i Tallin var ødelagt. Den han ved siden av ringeklokken. Så det var min straff fra forbanna dritunger som var på døren min i går mens jeg selv var ute å gikk tur. Vet med sikkerhet at mine fremtidige barn ikke får lov til dette. Utrolig hvor ukritisk noen adopterer amerikanske\ irsk skikker. Akkurat som ikke norske barn er nok feite og har nok søtsaker. Det burde være en regler at der det er pyntet opp til H. med f.eks gresskar eller lys utenfor, der var det tegn på at man feriet H. der det ikke var tegn til feiring, der kan man bare passere.
Gjest Melk Skrevet 1. november 2005 #91 Skrevet 1. november 2005 Ser ikke helt problemet jeg. Hva med å bare skru av ringeklokken og utelyset? ← Hehe, noen kolleger hadde prøvd seg på det, hadde tilogmed av lyset i rommene ut mot veien. Men da snek barna seg rundt i hagen og tittet inn, til de fant der de satt "SE, DE ER HER!!!" ropte de, og gikk for å ringe på. Skikkelig sjarmerende oppførsel...
Malama Skrevet 1. november 2005 #92 Skrevet 1. november 2005 Utrolig hvor ukritisk noen adopterer amerikanske\ irsk skikker. Akkurat som ikke norske barn er nok feite og har nok søtsaker. ← Nå tror jeg kke EN dag fra eller til spilelr noen rolle i den sammenhengen. Også ER det egentlig en regel om at hus der utlyset er slått av skal man gå forbi. Det er bare det at siden flertallet av norske voksne ikke vet dette, og ikke forteller det til barna, som heller ikke har fått det med seg (merkelig, dette visste jeg uten å lese meg til det noen plass, dette lærte jeg på samme måte som jeg lærte om ahlloween generelt, gjennom amerikanske serier og filmer...) så overholdes ikke denne. Nettopp derfor er det grunnleggende for meg at fremtidige barn skal lære den delen også. OGSÅ drivre jeg aktiv voksenopplæring slik at voksne skal vite at de kan slå av lysene. Dersom vi sakte men sikkert klarer å lære flere og flere dette, så vil det nok fungere om noen år. For denne skikken er kommet forå bli. Lik det eller ikke.
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2005 #93 Skrevet 1. november 2005 Heldigvis kom det ingen unger hit Tror ryktene fra i fjor og i forfjor enda løper, og det synes jeg er helt greit. Slapp å mørkelegge huset også.
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2005 #94 Skrevet 1. november 2005 Da jeg kom hjem fra jobb dag så jeg at en pyntegjenstand jeg har kjøpt i Tallin var ødelagt. Den han ved siden av ringeklokken. Så det var min straff fra forbanna dritunger som var på døren min i går mens jeg selv var ute å gikk tur. Vet med sikkerhet at mine fremtidige barn ikke får lov til dette. Utrolig hvor ukritisk noen adopterer amerikanske\ irsk skikker. Akkurat som ikke norske barn er nok feite og har nok søtsaker. Det burde være en regler at der det er pyntet opp til H. med f.eks gresskar eller lys utenfor, der var det tegn på at man feriet H. der det ikke var tegn til feiring, der kan man bare passere. ← Heeelt enig i dette! Jeg merker at jeg faktisk blir litt provosert av de som mener at man bare kan slå av utelyset, hva om jeg ikke har lysst til å slå av utelyset? Jeg har faktisk utelyset på av en grunn og har ikke tenkt til å forandre på det på grunn av andre sine plutselige tradisjoner. Derfor synes jeg at man burde lage en ny regel i Norge som går på at de som f.eks. har gresskar utforbi huset feirer Halloween og derfor kan barna gå dit. Da blir jo alle fornøyde
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2005 #95 Skrevet 1. november 2005 Nå tror jeg kke EN dag fra eller til spilelr noen rolle i den sammenhengen. Også ER det egentlig en regel om at hus der utlyset er slått av skal man gå forbi. ← En dag fra eller til med godteri spiller ingen rolle, men det blir en dag her og en dag der og til sammen spiller dette en stor rolle, og gjør at vi har mange feite og usunne unger i Norge... Er det egentlig en regel som nesten ingen i Norge vet om, eller er det en regel for de som har sett masse amerikanske tv serier? Den der gresskarideen er mye bedre, for da må folk gjøre noe aktivt for å vise at de er med. Det er tross alt mindretallet av befolkningen som feirer halloween og det kan ikke forventes at folk slukker utelyset og skrur av ringeklokka.
kitty Skrevet 1. november 2005 #96 Skrevet 1. november 2005 NEI NEI NEI NEI NEI I går var det balluba her. Åpnet opp på første påringing og takket høflig med at jeg ikke hadde noen gotteri. Så gikk jeg for å legge sønnen min og da begynte spetaklet. Vi bor på byggefelt og det var vel sikkert over 100 ute på "tiggerferd". De fleste ringte på og da jeg ikke åpnet (fordi jeg holdt på å legge gutten vår) gikk de videre. De bråkte og hoiet riktignok men det får jeg nå bare tåle. Men noe jeg ikke tåler er når de begynner å sparke og hamre og slå i døra når den ikke åpnes. I dag tidlig oppdaget jeg at noen hadde kastet egg også. GRRrrr. De her som hadde barn som var ute i helgen: jeg håper dere hadde litt kontroll på hvordan barna oppførte seg for det hadde de ikke her. Personlig syns jeg det kan være kjekt å arrangere fest og kle seg ut, men den "gotteritigginga" den kan jeg ha meg frabedt.
Gjest Gjest_Eliza_* Skrevet 1. november 2005 #97 Skrevet 1. november 2005 Jeg vet at jeg nå henger meg opp i detaljer, men jeg legger merke til at "alle" anti Halloween damene her inne henger seg veldig mye opp i den "godteritigginga" Halloween fører med seg... Jeg må bare spør dere spørsmålet : Hva tror dere grunnen til at barna i dag går julebukk?? De fleste skjønner nok at det er fordi de vil ha godterier... Og det er da virkelig ikke så mange som legger sjelen sin i å synge sanger der heller.. Jeg personlig tror den tradisjonen vil falle bort om ikke så alt for mange år.. Merker også selv at det ikke er så mange som kommer på døren lengre som julebukk som det en gang var.. Heng dere heller opp i hvordan vi som foreldre kan oppdra barna våres til å feire Halloween på en finere måte. Som f.eks. at dersom utelysene er avskrudd, så er en ikke interisert..
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2005 #98 Skrevet 1. november 2005 Jeg vet at jeg nå henger meg opp i detaljer, men jeg legger merke til at "alle" anti Halloween damene her inne henger seg veldig mye opp i den "godteritigginga" ← Ja, den henger jeg meg veldig oppi fordi det viser seg at de fleste unger bare ser godteriaspektet. De går fra dør til dør og holder fram poser uten og si ett ord og ikke gidder de og kle seg ut heller. Og får de ikke godter så holder de et helsikes leven. Selv kom vi hjem og fant vinduene fulle av egg. Vi var ikke engang hjemme, så hva ville de ha funnet på om vi hadde åpnet døra og sagt nei, ingen godter her?
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2005 #99 Skrevet 2. november 2005 Heng dere heller opp i hvordan vi som foreldre kan oppdra barna våres til å feire Halloween på en finere måte. Som f.eks. at dersom utelysene er avskrudd, så er en ikke interisert.. ←
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2005 #100 Skrevet 2. november 2005 Heng dere heller opp i hvordan vi som foreldre kan oppdra barna våres til å feire Halloween på en finere måte. Som f.eks. at dersom utelysene er avskrudd, så er en ikke interisert.. ← Og igjen er det noen som kommer med de utelysene...Jeg har ikke lysst til å slå av utelysene og det må da jeg få bestemme selv! Jeg vil ha utelysene mine på og jeg vil ikke feire Halloween! Kan ikke folk bare respektere det... ←
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå