Gjest Bellatrix Skrevet 19. oktober 2005 #21 Skrevet 19. oktober 2005 Det er ikke Halloween i dag! ← Ok. Er ikke så flink til å avvise folk. Spesielt ikke barn.
Malama Skrevet 19. oktober 2005 #22 Skrevet 19. oktober 2005 Ikke avvise. Bare be dem komme tilbake den dagn det gjelder. DA skal de få noe. Om man bare gir dem noe hver dag de kommer utkledd, så får vi jo aldri bukt med den uskikken. Det er EN dag det er Halloween, og det får da vitterlig holde.
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2005 #23 Skrevet 20. oktober 2005 Jeg kan ikke fordra denne feiringa, idiotisk Gå rundt å nabolaget å forvente å få snop, nei ellers takk!
Angelheart Skrevet 20. oktober 2005 #24 Skrevet 20. oktober 2005 Her hvor jeg bor så har ikke denne skikken tatt av enda..... I fjor hadde jeg tom. kjøpt inn en ladning med godis, slik at jeg skulle være vel forberedt til de søte, små kom på døra, men tror du det kom noen,da???? Ble nesten litt lei meg, jeg... Men det ble mer godis på oss, da
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2005 #25 Skrevet 20. oktober 2005 Jeg har heller ingenting til overs for denne (for oss) nye feiringen. Det er så mye godis hele året, det er ikke rart det blir feite unger av slikt. Noen får så mye godis at de "lever" på det i en uke.
Gjest Gjesta Skrevet 20. oktober 2005 #26 Skrevet 20. oktober 2005 Jeg syns faktisk det er litt artig at ungene går rundt på Halloween. I vårt nabolag her vi heldigvis ikke sett så mye til fanteri, men jeg har hørt om både eggkasting og steinkasting. Men, hos oss blir gotteri kun utdelt på selve Halloween
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2005 #27 Skrevet 24. oktober 2005 Men hva sier dere da? Hvis det kommer noen søte små barn 2 dager før? ← Jeg forteller alle som kommer i det ærendet at jeg ikke feirer halloween og knapt vet hva det er. Enkelt og greit og den fulle sannhet.
Lilith Skrevet 24. oktober 2005 #28 Skrevet 24. oktober 2005 Jeg liker Halloween, det må jeg bare innrømme, og jeg synes ikke feiringen har tatt overhånd i Norge - ennå. Men for to år siden bodde jeg i Irland, og der var det skummelt. Halloween-natta var jeg og kjæresten inne og hadde på radioen. Det var sammenhengende rapporter og innringinger fra skremte og forbanna folk. Folk som hadde fått husene sine griset ned, foreldre som hadde 'mistet' barna sine, svære bål i nabolaget som hadde tatt overhånd, og generelt hærverk. Det var ganske skummelt, og jeg håper ikke vi får sånne tilstander her i Norge. Det er jo en slags forsøpling av en gammel skikk det er verdt å ta vare på (synes jeg).
Gjest LoisLane Skrevet 24. oktober 2005 #29 Skrevet 24. oktober 2005 Jeg har ikke sansen for halloween i det hele tatt. Er så glad jeg ikke bor midt i et boligfelt nå! Vet at det har vært mange ukoselige epiosder, særlig med litt halvstore barn. Flere av kollegene mine (lærere) reiser bort denne dagen pga. dårlige erfaringer. ¨Nå har yngstedatteren vår blitt bedt på halloween-fest, og jeg nekter henne ikke å dra på det. Flere familier har slått seg sammen, det blir sikkert både hyggelig og familievennlig. Var og så etter kostymer på lørdag, det er jo et utall av kostymer og effekter å få kjøpt til halloween. Det er ikke uten grunn at tradisjonen har kommet til Norge i løpet av noen få år. Når romjula kommer, skal vi gå julebukk!
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 24. oktober 2005 #30 Skrevet 24. oktober 2005 I all verden for grinebiteri som hersker?! Jeg har nok ikke opplevd Halloween på samme måte som så mange av dere, for jeg gleder meg hvert år, jeg. Ble kjempeskuffa da ingen kom der vi bodde før, men så bodde vi jo i 3.etg og de i 2. var noen skikkelige surpomper, så jeg kan forstå at ungene unngikk den oppgangen... At det er så ille med godteri på Halloween synes jeg er helt fjernt. Det er da ikke 31. oktober som er problemet, det er jo at ungene spiser godteri 5 dager i uka! Hellandussen, en dag i året... Jeg skjærer ut gresskar, baker pai, kler meg ut og kjøper inn godis, så får vi se om det kommer noen i år. Håper ikke alle er skremt bort av sure miner og "halloween-er-noe-tull-gå-heller-julebukk"-holdning. Julebukken er mer plagsom, for de kommer jo hver dag i en uke.
Malama Skrevet 24. oktober 2005 #31 Skrevet 24. oktober 2005 Det er jo nettopp det at de kommer i en uke i strekk som er noe av et som irriterer meg med Halloween da! Julebukken kommer i en uke ja, men det er en uke alle stort sett har godter og kaker og frukt, det er jo jul, og de synger julesanger og er kjempekoselige. Unger som bare KREVER (og gjør ugang om de ikke får det) i en hel uke er litt mer irriterende... Jeg har dessuten ikke snop i huset flere dager før elller etter halloween, sambo spiser opp det som er der De som kommer den 31.20, de får. De som kommer i helga (garantert, det kommer til å kry av unger i helga, i alle fall der jeg bor, og der min mor bor (vidt forskjellige byer) er de normalt sett ute flere dager både før og etter, og helga er jo "praktisk" sånn) Nå re jeg stort sett ikke hjemme i helga heller da, men håper vitterlig ungene kan respektere dette.... når det ikke engang er Halloween....
Lilith Skrevet 24. oktober 2005 #32 Skrevet 24. oktober 2005 Om de kommer hele uka blir det jo helt feil, ja! Da skjønner jeg veldig godt at du ikke gir - Halloween er den 31. oktober - ikke før, og ikke etter.
Trebarnsmor Skrevet 25. oktober 2005 #33 Skrevet 25. oktober 2005 (endret) Ja vi har feiret i halloween siden 1998. Hele grunnen er at eldste vår er født på den dagen.Og vi bodde ett par år i UK + faren er engelsk.Da benytter vi dagen til å ha halloweenfest med alle jentene i klassen hennes. Det er utrolig koselig, og en jente etter en annen ringer på her med heksedrakt ol. Vi har vanlig bursdagsfeiring, men med kostymer, gresskar, spøkelser i taket og spindelvev på vinduene. Det ang knask eller knep: Ungene får en halvtime på seg (sammen med oss voksne som står utenfor og venter). De får IKKE lov å lage knep om folk ikke vil gi dem noe godterier. Vi har ikke opplevd at NOEN har laget noe tull her i området. For oss er hele greien sånn at det skal være koselig og gøy.Vi har hatt det så gøy hvert år at jentene i klassen hennes snakker om det.Og de gleder seg hvert år. Dette er fjerde året jentene i klassen hennes har vært (skal være) hos oss. I år blir det 17 jenter Her er foressten noen bilder (nede på siden) fra feiringen vår for 2 år siden. http://www.cuteskies.com/id33.htm Endret 25. oktober 2005 av Trebarnsmor
metteflette Skrevet 25. oktober 2005 #34 Skrevet 25. oktober 2005 Ikke lett dette her... datteren min i 2 klasse har også kommet hjem nå og spurt om å få gå Halloween. Jeg sier foreløpig nei. Jeg vil mye heller lage til en fest for ungene da, med kaker og mye gøy. ( ikke iår da, har termin 7/11...) Og så kan vi heller avtale med noen naboer at vi ringer på dørene deres i et bestemt tidsrom. Da er alle som vil med på det og man blir spart for masse ergrelser.
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2005 #35 Skrevet 25. oktober 2005 Jeg synes det er helt ok å kle seg ut og leke med denne dagen.. For litt større barn/ungdommer/voksne er det en fin "festanledning".. Men jeg synes ikke det er på sin plass å begynne å tigge godteri!! Det hører ikke noe sted hjemme. Dersom noen kommer hit vil svaret bli blankt nei!! Folk kan for søren kjøpe godis til ungene sine selv!
Gjest gjest1 Skrevet 25. oktober 2005 #36 Skrevet 25. oktober 2005 Julebukken er iallefall en tradisjon her i landet. Halloween er en "fest" dag adoptert av butikkene for at de skal tjene mer penger. Hadde du spurt folk for 4-5 år siden hva Halloween var, så tror jeg det hadde vært mange som hadde sett dumt på deg.
Gjest Mamma til 3 Skrevet 25. oktober 2005 #37 Skrevet 25. oktober 2005 Man kan se de på to måter: 1) Det er en styggedom av en skikk som kommer fra USA. Vi har aldri hatt tradisjon for det i Norge og skal for alt i verden unngå å få denne grusomme skikken hit. Ungene dine får ikke være med på dette. eller 2) Når nå en gang dette er begynt å komme til Norge velger man å la ungene sine delta i festen. Ungene gleder seg i mange uker og planlegger hva de skal ha på seg. På festdagen springer de ute hele kvelden og er skumle, og ingen sitter og spiller på datamaskinen. De er sammen og har det gøy. Vi lar ungene være med på festen. I begynnelsen syntes jeg det var noe skikkelig tull men jeg har gitt etter og skjønner godt at de syns det er gøy. Gotteriet de får på dørene må de dele. Får de masse gotter må de gjemme noe til lørdagsgotter. De får ikke lov å gjøre stygge knep (feks kaste egg på husene). Da blir det slutt på morroa. De skal heller ikke ringe på til folk som har utelysene slått av. Noen av klassekompisene får ikke delta på dette fordi foreldrene nekter dem. Helt ok det, men jeg må innrømme at jeg syns litt synd på ungene.
Malama Skrevet 25. oktober 2005 #38 Skrevet 25. oktober 2005 Ja, å nekte ungene å være med på det synes jeg også er litt synd, men å lære dem opp, det synes jeg burde være en selvfølge (og det er det dessverre ikke rundtom der jeg bor i alle fall) Ikke ringe på der utlysene er av. Og ikke gjøre dette annet enn den ENE dagen. I litt ordnede former, og gjerne noen voksne som følger etter barnegjengen (i alle fall til de er litt store) og ser til at det går greit for seg, det synes jeg er en stor fordel... Og ikke la barna komme som hekser som julebukk også (julebukker skal dessuten synge julesanger! Og ikke FORVENTE å nødvendigvis får noe i alle hus) Det er nå engang komemt til landet, så får vi gjøre det beste utav det
Gjest gjest1 Skrevet 25. oktober 2005 #39 Skrevet 25. oktober 2005 (endret) Jeg er oppvokst med at man skal dra på kirkegården og tenne lys på gravene til sine kjære på Allehelgensdag, ikke å løpe rundt i ekle kostymer og kreve godteri på dørene til folk. Måtte sjekke for sikkerhets skyld at det var samme dato, noe det ikke var, men likevel: vi feirer Allehelgensdag, og ikke Halloween. Tenkte jeg skulle endre igjen for å si at Allehelgensdag er den 6.november, men opprinnelig var det 1. november, og Allehelgensaften/Halloween er kvelden før. Datoen ble visstnok flyttet på fordi det var mer praktisk å ha det på søndag. Endret 25. oktober 2005 av Rosin
Pauline Skrevet 25. oktober 2005 #40 Skrevet 25. oktober 2005 (endret) Violetta 19.10.2005 (14:19) Jeg også er motstander av hele Halloween-greiene, men har motstrebende gått med på at min datter går med vennene, for at hun ikke skal falle utenfor. Julebukk er jo tross alt en gammel, norsk tradisjon, og noe helt annet slik jeg ser det. Er i samme båt. Min datter får også lov og har allerede masse planet til kostyme mm. Litt synd at vi voksne er så lette å overtale. De flste jeg kjenner synes at dette er noe tull.[ Endret 25. oktober 2005 av Pauline
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå