Pauline Skrevet 25. oktober 2005 #41 Skrevet 25. oktober 2005 Huff, nå gjorde jeg noe feil med den der greia igjen. Det datt rett og slett ut. Går ut fra at dere forstod uansett........
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2005 #42 Skrevet 26. oktober 2005 Så man bør altså ha utelyset av hvis man ikke ønsker masse renn på døra den dagen? Jeg har vurdert å også koble ut ringeklokka siden jeg skal passe en ganske vaktsom hund som kommer til å bli ganske stresset og bjeffete om det ringer på til stadighet, men det beste hadde vært så lite holoi utenfor som mulig, så jeg håper at det fungerer med utelyssignalet.
BettyB Skrevet 26. oktober 2005 #43 Skrevet 26. oktober 2005 SKjønner ikke hva som er greia med å kle barna opp som hekser og spøkelser! En skikkelig uting! En tradisjon som går ut på å skremme å oppføre seg uskikkelighvis en ikke får viljen sin. Dere som er redde for at barna deres skal bli holdt utenfor hvis de ikke får gå halloween, finn på noe annet kjekt og oppmuntrende den dagen. Unger er ikke vanskelige, bare hvis forelderene er usikre og redde. Forklar hvorfor dere ikke liker denne tradisjonen og lag deres egen tradisjon heller. Noe koselig!
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2005 #44 Skrevet 26. oktober 2005 Vi har alldri feiret Halloween før, ungene har gått litt i gata og folk flest har syntes det er helt o.k, men kun på datoen 31/10. i år kom vi på ideen å sammle venner til Halloween fest. der alle må kle seg ut til no skummelt, Tror dette blir kjempe poppulært. har i hvertfall bare fått posetiv respons tilbake
Ugla Skrevet 27. oktober 2005 #45 Skrevet 27. oktober 2005 Hvorfor i all verden skal vi adoptere disse utenlandske greiene (som halloween og valentin)? Fordi handelsstanden "presser på"?? Hvorfor ikke heller ta vare på gamle norske tradisjoner og merkedager, og gjøre noe hyggelig ut av de? Det er jo så masse norske merkedager, og når man spør folk og disse dagene, så vet de ikke engan hva/når de er! Kanskje en ide for handelsstanden å ta opp igjen, og fokusere på noen av disse dagene? De går jo helt i "glemmeboken"! Ingen halloween her i gården (og utelysene får jeg ikke slått av, 5 stk som er automatisk koblet, og jeg trenger de!!).
SissiB Skrevet 28. oktober 2005 #46 Skrevet 28. oktober 2005 Her går de aller fleste ungene Halloween, så da får naturligvis mine to også lov. Jeg har forsåvidt ingen dårlige erfaringer med Halloween, ingen eggkasting her med andre ord. Men så får jo alle som kommer godteri også da. Dvs de som kommer selve dagen. Halloween er 31.oktober, og skal de adoptere denne skikken får de gjøre det ordentlig. Så kommer noen dagen før, sier jeg feil dag, kom tilbake på Halloween. Meeeen, jeg foretrekker julebukker da. Er liksom litt mer koselig med en gjeng syngende unger i nisseklær (så sant de ikke skal ta ALLE versene av julesangen)
Gjest Maddy Skrevet 28. oktober 2005 #47 Skrevet 28. oktober 2005 Jeg har vært vant med feire det sammen med andre utenlandske, men det at alle ungene i nabolaget nå springer rundt synes jeg er litt kjipt egentlig. Det er ikke en Norsk tradisjon og jeg føler vel det samme med Valentines Day. Alt for å tjene penger. Men jeg kommer nå til å ha noe godsaker fremme uansett da. Jeg håper at det er voksne med de minste barna jeg for jeg hadde ikke følt komfort med å la dem vandre der ute alene.
Lillie Skrevet 28. oktober 2005 #48 Skrevet 28. oktober 2005 Jeg er egentlig ikke noe for denne feiringa, men kommer likevel til å møte ungene med et smil og litt godterier .
Gjest KR Skrevet 28. oktober 2005 #49 Skrevet 28. oktober 2005 Til dere som feirer halloween: Er det døden dere feirer, hekseri og alskens idioti? Utfra maskene som selges, og som ungene som kommer hit på døra bruker, så skulle en tru at det først og fremst er døden som skal feires. Når ungene kommer hit, så går jeg ut til dem, forteller dem at jeg gjerne vil snakke med dem, men da uten disse fæle maskene. Når de har tatt av maskene, så får vi alltid en hyggelig samtale. Det er utrulig at foreldre lar ungene gå med slike perverse masker.
Gjest Melk Skrevet 28. oktober 2005 #50 Skrevet 28. oktober 2005 Og hva med Valentinedagen. Jammen meg en amerikansk dag det også. Hører få som klager på den, men det er kanskje fordi den er mer hyggelig med kort, gaver, roser og andre oppmerksomheter ← Boikotter både den og Halloween. Julebukker er derimot hjertelig velkomne, synes det er veldig synd den tradisjonen er på vei ut til fordel for det kommersielle. Bor i nytt nabolag og mannen er redd vi blir oppfattet som fæle om vi ikke gir (elv om jeg har foreslått å slå av lys, late som om vi ikke er hjemme, evt åpne og si hyggelig at vi ikke har godt.). Så han har kjøpt inn noe godt selv som han skal gi om de kommer.
Gjest Bellatrix Skrevet 28. oktober 2005 #51 Skrevet 28. oktober 2005 Og hva med Valentinedagen. Jammen meg en amerikansk dag det også. Hører få som klager på den, men det er kanskje fordi den er mer hyggelig med kort, gaver, roser og andre oppmerksomheter ← Den blir fint boikotta. Det er forsåvidt enkelere å boikotte. Da får jeg i hvert fall ikke dårlig samvittighet overfor forventningsfulle barn.
Gjest gjest1 Skrevet 30. oktober 2005 #52 Skrevet 30. oktober 2005 Noen som har hatt Halloweengjengere på døra i helga? Kom 4 stk her i kveld, så nå er jeg virkelig spent på om de tar en ny runde i morra med annet kostyme...
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2005 #53 Skrevet 30. oktober 2005 Bor i en blokk hvor det sjeldent ferdes barn, så jeg regner med det blir stille her. Har twist i bakhånden for sikkerhets skyld. Har selv en sønn på 11 som skal ut å gå med en kompis. Har forklart ham at de ikke går der lyset er slått av, og at de må ta hensyn til at dette ikke er en norsk skikk, dermed kan de ikke regne med at folk er "med på leken". De hadde tenkt å blåse papirkuler på vinduene til de som ikke ga, og det syntes jeg forsåvidt ikke hørtes så ille ut. Så får jeg bare håpe formaningene huskes når de går ut, fort gjort at unger blir oppfinnsomme i selskap med andre.. :/
Gjest Violetta Skrevet 30. oktober 2005 #54 Skrevet 30. oktober 2005 Den blir fint boikotta. Det er forsåvidt enkelere å boikotte. Da får jeg i hvert fall ikke dårlig samvittighet overfor forventningsfulle barn. ← Veldig enkelt å boikotte for meg også, er jo singel. Så da så.
Gjest Kålungen Skrevet 30. oktober 2005 #55 Skrevet 30. oktober 2005 Har ikke sansen for halloween jeg heller, men jeg har ikke hjerte til å nekte sønnen min på 7 å gå. Han gleder seg vilt til i morgen
Gjest gjest1 Skrevet 30. oktober 2005 #56 Skrevet 30. oktober 2005 Ja så lenge de går på riktig dag så er det nå en ting, men å gå flere dager på rad blir feil.
Brunhilde Skrevet 31. oktober 2005 #57 Skrevet 31. oktober 2005 Halloween er en keltisk feiring som ble started for hundreder av år siden i det som nå er Irland. Det var den viktigste festen i året, for å feire slutten på sommeren. Det var en festival for å takke gudene for grøden og ønske vinteren velkommen. Halloween var også markeringen av kelternes nytt år, og ble feiret med stor glede. Dette er bare et lite utdrag av hva halloween er, mer kan dere lese her. Dere som er så opptatt av "norske tradisjoner" må huske at svært få av de "tradisjonene" vi har er norske! Juletreet er for eksempel ikke en norsk tradisjon opprinnelig, men har blitt det! Det samme gjelder morsdag/farsdag som veldig mange markerer. Verden er i forandring og det syns jeg vi bør akseptere. Ungene er altså velkommen til meg i kveld og godteri skal de få uten å måtte forklare hverken det ene eller det andre! Hvor mange unger er det forresten som vet hvorfor de gr julebukk?
Susanna Skrevet 31. oktober 2005 #58 Skrevet 31. oktober 2005 Ja vi feirer Halloween! Jeg mener det blir for dumt å nekte ungene å gjøre det som de fleste andre gjør, bare fordi det ikke er en norsk tradisjon. Jeg tror at om ti år, så er det ikke like mange som ragerer på det å feire Halloween, for da har det nok blitt en tradisjon her også tror jeg
Malama Skrevet 31. oktober 2005 #59 Skrevet 31. oktober 2005 Om det kom noen til oss i helga, så var vi ikke hjemme, men de kommer vel i kveld. Sabo ble sendt alene på butikken sent på kvelden på lørdag for å skaffe mat, og da han sto deri kassa kom han på jhalloween, og har handlet inn masser av snop.... Så det bør komme noen. Egentlig håper han nok at det ikke skal komme noen, sånn at han kan spise alt selv (han husker nemlig noe om at han fikk spise det han kjøpte inn i fjor fordi ingen kom. Det han glemmer er at i fjor var vi ikke hjemme (for de tre siste helgene i oktober er vi ikke hjemme fra tidelig morgen til sen kveld, dt gjentar seg hvert år det)
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2005 #60 Skrevet 31. oktober 2005 Vi hadde en gjeng på døra her i helga, og jeg mistenker dem for å komme til å ta en ny runde i kveld, men da spørs det om døra ikke er låst. Synes det blir litt sykt å si at vi skal møte unger med godter, gresskar og gudene vet hva fordi Halloween er i ferd med å bli en tradisjon her. For 4-5 år siden var det "ingen" som feiret Halloween så noen tradisjon kan det knapt kalles.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå