Gå til innhold

Halloween

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kom et par stk til oss i går kveld og de gadd ikke engang kle seg ut.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De kunne nå bare drømt om å få noe uten utkledning (man trenger ikke dyre antrekk, kan fint kle seg ut med det som finens i huset, men de må gjøre en innsats i alle fall) på feil dag hos oss i alle fall...

Nå var ikke vi hjemme i den mest aktuelle tiden, men det kom ingen sent på kvelden i alle fall. Om de kommer i dag så er vi klare. Men, BARE i dag!

Skrevet

Jeg synes Halloween er en skikkelig uting.

Barna går bare rundt med en plastpose og samler inn godteri?? Det gjør de i hvert fall hos oss, det er ingen som sier noe eller "presterer" noe som helst, de står bare der bak maskene sine og rekker fram posene.

Jeg blir faktisk drit irritert av hele opplegget, og mest av alt på foreldrene som godtar at barna løper rundt til naboene og tigger.

Det er nok de færreste av barna som vet hva halloween er. Jeg tør vedde på at 100% av barna gjør dette for å få gratis godteri.

Dere foreldre må gjerne lage halloweenfest hjemme, med pynting og gresskar og utkledning og det hele, men ikke involver hele nabolaget...

Grr.. Lykkeliten er provosert :ler:

Skrevet

Personlig har jeg absolutt ikke noe forhold til Halloween. Barna føler jeg allikevel må få lov til å delta i feiringen, slik at de ikke føler seg att utenfor. Derfor kjøper jeg inn kostymer til barna og snop til de som kommer på døren. Barna vet at mamma ikke synes dette er så veldig stas, men at hun allikevel støtter/deler deres glede over feiringen.

Skrevet
Jeg synes Halloween er en skikkelig uting.

Barna går bare rundt med en plastpose og samler inn godteri?? Det gjør de i hvert fall hos oss, det er ingen som sier noe eller "presterer" noe som helst, de står bare der bak maskene sine og rekker fram posene.

Jeg blir faktisk drit irritert av hele opplegget, og mest av alt på foreldrene som godtar at barna løper rundt til naboene og tigger.

Det er nok de færreste av barna som vet hva halloween er. Jeg tør vedde på at 100% av barna gjør dette for å få gratis godteri.

Dere foreldre må gjerne lage halloweenfest hjemme, med pynting og gresskar og utkledning og det hele, men ikke involver hele nabolaget...

Grr.. Lykkeliten er provosert  :ler:

Er du like provosert over julebukkene? For de var jo nye engang de også ;) Verden står ikke stille, selv om vi foreldre gjerne skulle ønske det. Ting fornyes, og halloween er nok kommet for å bli.

Lurer på hvor mange barn som egentlig vet hvorfor man går julebukk, for jeg tror faktisk ikke så mange vet det heller.

Skrevet (endret)

Har nettopp fått huset tilgriset av et eller annet fordi jeg var opptatt med å bade poden da tre "søte små" tenåringer ringte på. :frustrert:

De sto på ringeklokka, så måtte pent ta poden ut av badekaret, tusle meg ned og prøve å forklare at jeg ikke hadde mulighet til å gi akkurat nå, de måtte isåfall komme igjen. (Poden blir jo vill av å se godteriet, og en nybadet pode med nypussete tenner passer ikke ilag med godteri :ler: )

Hørte de kastet noe på døra da jeg lukket den igjen, håper det er lett å vaske bort.

Det verste er at hvis de hadde kommet igjen slik jeg tilbød, hadde de fått masse snop - Selv om de ikke var utkledd engang. :frustrert:

Endret av mockinbird
Gjest Bellatrix
Skrevet (endret)

Så irriterende, mockinbird. Håper det er noe som kan vaskes bort lett.

Endret av Fighter
Skrevet

Grådige unger vil det alltid være, uansett hvilken tradisjon man feirer. Husker mamman min ble provosert over noen guttunger som gikk julebukk med en bærepose, uten å ha kledd seg ut, og mumlet frem "We wish you a merry christmas".

Har selv feiret Halloween siden 1998, og ser ikke helt problemet. Når det gjelder dette med kostyme, har jeg til gode å høre noen klage over den ikke-norske tradisjonen karnevall som feires i skoler og barnehager i februar.

Jeg har kjøpt en pose karameller i tilfelle det er noen Trick or Treatere som får sneket seg inn i boretslaget her, men det ser heller dårlig ut :(

Skrevet

Det har ringt på døra her minst 15 ganger idag, jeg er skikkelig irritert på hele greia. En gang stod det ca 10 stk utenfor samtidig. "Kan vi få godteri" er det eneste de sier.

Nei, jeg er skikkelig irritert på dette, jeg har små barn som blir redde. Jeg har lært dem ikveld å si at Halloween er en dum ting. Ved 1900-tiden skalket jeg alle luker, skrudde av alt lys i 1. etg og forflyttet oss ned i kjellerstua. Så nå kan de bare ringe på!

--

Tiger

*Halloweenhater* :sinna:

Skrevet
Lurer på hvor mange barn som egentlig vet hvorfor man går julebukk, for jeg tror faktisk ikke så mange vet det heller.

Du fikk meg til å lure, hvorfor går man egentlig julebukk? :sjenert:

Skrevet

Vi har selv hatt en del barn uttenfor døren i kveld, og jeg synes de er kjempe søte!! De roper "godteri eller lureri!" i kor og holder på å le seg ihel! :ler:

Jeg spør de om de ikke kan noen sanger til oss, for spesielt gutten vår på 10 mnd er jo i ekstase da barna synger, og det er ingen som protesterer på det, så de synger for full hals!

De barna som har vært innom oss har bare vært søte og sjarmerendes ihvertfall! :Nikke:

Gjest Violetta
Skrevet

De som er så irriterte og har barn som er for små (eller ikke har barn, men planlegger å få barn en gang) bør tenke over at deres barn også blir store en gang. Denne tradisjonen er i ferd med å få feste her i landet, den kommer ikke til å dø ut fordi noen få setter seg på bakbeina. Hva om det var deres barn som møtte voksne som tok imot dem på den måten dere gjør det?

Det er forresten ingen tvang å åpne døren hverken på Halloween eller noen andre dager. Men å kreve at barna skal hele historien om Halloween på rams når det er så få voksne som kan den synes jeg blir drøyt.

Skrevet
De som er så irriterte og har barn som er for små (eller ikke har barn, men planlegger å få barn en gang) bør tenke over at deres barn også blir store en gang. Denne tradisjonen er i ferd med å få feste her i landet, den kommer ikke til å dø ut fordi noen få setter seg på bakbeina. Hva om det var deres barn som møtte voksne som tok imot dem på den måten dere gjør det?

Det er forresten ingen tvang å åpne døren hverken på Halloween eller noen andre dager. Men å kreve at barna skal hele historien om Halloween på rams når det er så få voksne som kan den synes jeg blir drøyt.

Jeg åpner, gir dem godter, men smiler ikke. Og kun fordi jeg ikke vil ha egg kastet på vinduet eller vaffelrøre på dørmatta. Jeg har opplevd begge deler. Jeg innser at dette ikke kommer til å forsvinne. Men jeg nekter å like det. Jeg forbeholder meg retten til å mislike Halloween.

Jeg låste døra og skrudde av alt lys i 1. etg og flyttet ned i kjellerstua etter kl. 1900 og ca 10 gotte-tigge-henvendelser. Etter at jeg sluttet å åpne hadde jeg minst 10 til. Direkte plagsomt!

:sinna::frustrert::kjempesinna:

Mine barn vil nok en dag også bli så store at de ønsker å tigge gotter på Halloween. Jeg kommer neppe til å nekte dem det, så lenge de opptrer høflig og ikke finner på faenskap hos de som ikke gir noe. Det er forresten en god skikk i USA som de også burde ta med seg hit, og det er at de som har skrudd av utelyset ikke ønsker besøk og blir respektert for det. Utelyset mitt var av, men 20 ganger ringte det på døra.

Jeg synes Halloween er en artig greie, Halloween-fest, kle seg ut, gresskar osv... men hvorfor gå fra dør til dør og tigge om gotteri uten mål og mening?

--

Tiger :frustrert:

*ekte Halloweenhater*

Skrevet

Kom heldigvis ingen på døra her i dag. De kom i går - uten kostyme. Snakket akkurat med min søster som kom hjem og fant alle stuevinduene tilgriset av ett eller annet svineri. Hun sa at det så ut som en blanding av mel og vann. Rutene så overhodet ikke ut. Om det er dette denne "tradisjonen" skal føre med seg, så nei takk.

Skrevet
Tradisjonen for julebukker har visst forskjellige bakgrunner. Men fra gammelt av så er prinsippet det samme som ved halloween. Man kledde seg ut, ba om mat og fikk de ikke det vanket det straff.

http://www.aktivioslo.no/juleguide/julebukk.htm

http://www.hf.uio.no/iks/ariadne/kulturhis.../julebukken.htm

http://www.caplex.no/web/Magazine.aspx?id=Juletid

Interessant...Men det stod ingen sted når man skal gå julebukk. Er det noen som vet?

Har hørt noen si at det er 13.dag jul, men så har jeg også hørt at det er i romjula?

Ellers så skjønner jeg ikke de foreldrene som sier at de egentlig ikke liker halloween men lar ungene gå fordet for ellers så blir de utenfor....Er dere sånn når det gjelder andre ting også?

Skrevet

Hang noen unger på dørklokka i går.

Men jeg gadd ikke åpne opp... hadde uansnett ikke at noe å gi dem så..

men dersom jeg ikke lukker opp etter et ring..så lukker jeg sikekrt ikke opp etter 10 heller...

tittet ut på døra senere på kvelden.. hadde heldigvis ikke blitt tilgriset

Skrevet (endret)

Her kom det barn i horder i går. Veldig moro. Det så ut til at barna hadde organisert seg, to voksne som fulgte 5-6 stk. Barna var unge da, de så ut til å være mellom 3 og 7 år. (Bortsett fra et par merkelige tenåringer, som sikkert var 16 år. Det passet seg ikke helt syntes nå jeg da.) Og barna både sang, pratet og bukket da de fikk godteri. Jeg syntes det var skikkelig ålreit jeg. Og ikke et eneste barn har kommet tidligere i helgen, alle holdt seg til riktig dag. Det som er greit med slike små er at de legger seg tidlig, så etter kl 19 var det fred å få. Så opplegget varte ikke lenger enn halvannen times tid.

Endret av Matahari
Gjest porselen
Skrevet
Her kom det barn i horder i går. Veldig moro. Det så ut til at barna hadde organisert seg, to voksne som fulgte 5-6 stk. Barna var unge da, de så ut til å være mellom 3 og 7 år. (Bortsett fra et par merkelige tenåringer, som sikkert var 16 år. Det passet seg ikke helt syntes nå jeg da.) Og barna både sang, pratet og bukket da de fikk godteri. Jeg syntes det var skikkelig ålreit jeg. Og ikke et eneste barn har kommet tidligere i helgen, alle holdt seg til riktig dag. Det som er greit med slike små er at de legger seg tidlig, så etter kl 19 var det fred å få. Så opplegget varte ikke lenger enn halvannen times tid.

Sånn var det i borettslaget hos oss også, de minste blir fulgt av foreldrene. Det var mange på døren vår i går, og det skal de ha alle sammen at de var utkledt og alle som en sa takk - både store og små. Noen synger en sang, og andre ler seg nesten i hjel. Vi har vært heldige med barna i området, ingen kaster egg eller gjør andre skitne triks.

Fine unger. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...