Gå til innhold

Halloween

Anbefalte innlegg

Skrevet

Feirer dere halloween?

Mine barn får ikke lov.. synes det er en tullegreie.. Gå og tigge på dørene og "true" dersom ikke de får noe gotteri. En ny tulleting som er blitt en farsott...

(Julebukker derimot blir godt mottatt, nettopp fordi det er en koseligere ramme rundt det hele...)

Videoannonse
Annonse
Gjest Violetta
Skrevet

Jeg også er motstander av hele Halloween-greiene, men har motstrebende gått med på at min datter går med vennene, for at hun ikke skal falle utenfor.

Julebukk er jo tross alt en gammel, norsk tradisjon, og noe helt annet slik jeg ser det.

Skrevet

Når er det egentlig halloween? Bare sånn at jeg kan være bortreist den dagen....

Skrevet

Kommer nok til å kjøpe noen halloween ting ja. Halloween gjør meg ingenting. Synes det bare er gøyt jeg :Nikke:

Skrevet

Nei vi feirer ikke Halloween. Vi har jo ikke noen tradisjoner vedrørende den dagen her og jeg synes det blir feil å plutselig skulle begynne å feire dagen fordi butikkene har "adoptert" den som festdag slik at de kan tjene mer penger. I tillegg synes jeg det er en helsikes uting å gå rundt og f.eks. kaste egg på vinduene dersom man ikke får godter.

Skrevet

Vi har ikke barn, og feirer det ikke selv, men om våre fremtidige barn får gå... antakeligvis, for å ikke falle utenfor, men med en viss opplæring.

(forøvrig, du som spurte, det er 31. oktober)

Det er jo opprinnelig en amerikansk skikk, og den av opplegget er også at dersom lysene er slått av, også uytlyset i oppkjørselen, så skal man bare gå forbi dette huset. Det er et signal. Her i landet respekteres ikke den deen i det ehle tatt. Ungne har jo ikke hørt om det. De vet bare at det handler om å kreve snop, ikke noe annet....

Også tropper de opp i romjula i de samme stygge, skremmende utkledningsklænra og krever snop da også, uten å synge, for... nei, det gidder de ikke.

Og siden dette er en mandag i år.. gjett om de kommer til å gå hele helga før... I fjor begynte de et par dager før og fortsatte i uka etterpå...

Det er EN dag. Skal man først innføre denne ikke-norske tradisjonen, så bør man gjøre det skikkelig, ikke bare sånn på tøv.

Skrevet
Det er jo opprinnelig en amerikansk skikk, og den av opplegget er også at dersom lysene er slått av, også uytlyset i oppkjørselen, så skal man bare gå forbi dette huset. Det er et signal. Her i landet respekteres ikke den deen i det ehle tatt. Ungne har jo ikke hørt om det. De vet bare at det handler om å kreve snop, ikke noe annet....

Kjempeirriternede.

Jeg skur av lyset - og oppfattes sikkert som nabolagets grinebiter - da jeg ikke har godteri - og forteller dem at om de skal gjøre det på den amerikanske måten - får de også lære seg hvilke signaler som betyr at de skal holde seg unna.

Skrevet

Om flere gjorde som du, eller at foreldrene forklarte dem dette før de slapp edm ut! så hadde kanskje det hele vært litt greiere...

Skrevet

Enig - foreldrene burde fortelle dem det (og jeg forteller foreldrene det når jeg får muligheten)

Skrevet

Ja, her skal dagen feires. Vi har allerede kjøpt inn diverse pynt til å stæsje huset med. Mannen min skal i år som i fjor skjære til et gresskar som vi setter lys inni, som skal stå utenfor for å vise barna i nabolaget at vi er med på feiringen. Vi har kjøpt inn morsomt godteri på Nille (blant annet sjokoladekuler pakket inn i folie som ser ut som et øyeeple, samt annet "skummelt" godteri). Tror det blir morsomt jeg.

MEN - vi er kun med på leken mandag 31. oktober. De som kommer i helgen vil dessverre ikke få godteri. Jeg håper de andre naboene gjør det samme, slik at det kan bli en fast greie med at man kun går på denne datoen.

Skrevet

Har ikke barn og feirer ikke Halloween stort. Hender vi har vært på halloweenparty da og det er egentlig ganske artig.

Skjønner jo at enkelte syns det er en tullegreie, men å nekte bana syns jeg er syns. Det gjør jo at de blir utafor når de andre kommer på skolen og forteller. Trist syns jeg...

Og halloween er på vei inn i landet og har kommet for å bli, sånn er det. Det er jo bare å ikke lukke opp døra den dagen for de som ikke vil det.

Og hva med Valentinedagen. Jammen meg en amerikansk dag det også. Hører få som klager på den, men det er kanskje fordi den er mer hyggelig med kort, gaver, roser og andre oppmerksomheter ;)

Gjest Violetta
Skrevet

Synes å ha lest at det opprinnelig er en irsk skikk som amerikanerne har adoptert og preget jeg, men er ikke helt sikker...

Skrevet
Synes å ha lest at det opprinnelig er en irsk skikk som amerikanerne har adoptert og preget jeg, men er ikke helt sikker...

Stemmer det:

" Halloween er en keltisk feiring som ble started for hundreder av år siden i det som nå er Irland.

Det var den viktigste festen i året, for å feire slutten på sommeren. Det var en festival for å takke gudene for grøden og ønske vinteren velkommen. Halloween var også markeringen av kelternes nytt år, og ble feiret med stor glede."

http://www.halloween.no/

Skrevet

Det er ikke opprinnelig en amerikansk skikk nei, men slik den kommer hit til landet nå er det amerikansk den kommer... bare at ungne har plukket opp den "kreve snop" delen i skumle klær, men ikke de signalene og "reglene" som ligger rundt. I all hovedsak fordi foreldrne ikke har fortalt dem det.

Jeg er IKKE med på dette i helga. Jeg har snop som jeg deler ut Halloween-dagen (sambo syntes det var kjempestas i fjor, han kjøpte inn sort/lilla haloweenbrus som vi hadde hjemme..) men når de kommer i dagene før og etter.... hallo....

Gjest Bellatrix
Skrevet

Men hva sier dere da? Hvis det kommer noen søte små barn 2 dager før?

Skrevet

Synes ikke noe særlig om denne skikken, som de fleste her inne. Synd ikke barna er enige ! Datteren min på sju er fryktelig ivrig, og mener hun MÅ ha en heksekjole til 300 kr. Det kommer ikke på tale ihvertfall !

Skrevet
Men hva sier dere da? Hvis det kommer noen søte små barn 2 dager før?

Det er ikke Halloween i dag!

Skrevet

At jeg ikke har noe snop å gi dem. (for det har jeg ikke heller...) At det ikke er Halloween enda, men at de er velkommen tilbake på mandag, da lover jeg å ha snop til dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...