Gå til innhold

Er det riktig at eg skal få såppas mye som ung ufør?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 16.1.2022 den 21.22):

Nice.

Jeg jobber 75% i butikk og får utbetalt 17 tusen.

Anonymkode: 0f23c...edd

Du har helsen don, og du kan øke inntekten din. Du kan jobbe 100% og/eller ta en utdannelse og tjene langt mer enn hva du har nå.

Anonymkode: 2bb48...948

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette var faktisk litt nedtur å lese. Jobber 100% og tjener mindre enn trygden. 
 

Slitt psykisk og følt meg skikkelig dritt de siste årene. Kanskje jeg skal søke om ung ufør jeg også . Jeg tjener jo faktisk på det

Anonymkode: d28ba...afb

Det avhenger om du er ugift/aleneboer og om du får ung ufør. hvis du er gift med minstesats så får du ca 14500 pr mnd etter skatt. ikke mye å skryte av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.1.2022 den 16.20):

Jeg ble ufør når jeg var 34 år og hadde rukket å jobbe 100% i 6 år etter endt utdanning. Får knapt 19.500 pr måned og har også studielån etter å ha studert i 5 år.

Merkelig at de som får ung ufør og kanskje ikke hverken har jobbet eller utdannet seg får like mye.

Har ikke noe valg når man er ufør og ikke klarer å jobbe.

Anonymkode: 91d1a...ef4

Er du ufør og får så lite får du slettet hele studielånet så dette må være trolling. 

Anonymkode: d78c9...f93

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like mye som en hjelpepleier med 20 års ansiennitet og 80% jobb i turnus.  

Anonymkode: 54101...6a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Dette var faktisk litt nedtur å lese. Jobber 100% og tjener mindre enn trygden. 
 

Slitt psykisk og følt meg skikkelig dritt de siste årene. Kanskje jeg skal søke om ung ufør jeg også . Jeg tjener jo faktisk på det

Anonymkode: d28ba...afb

Så skaff deg en annen jobb da. Ung ufør er ikke noe du bare søker på fordi du vil ha penger. Det å slite psykisk er ikke det samme som å være psykisk syk. 

Anonymkode: 6f99b...e58

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 19.1.2022 den 16.35):

20.000 utbetalt er ikke noe særlig å skryte av, spesielt hvis man er syk og har utgifter som de fleste andre ikke har. Det er vanlig for en del uføre at apoteket + fylle opp hele egenandel kortet, tilsvarer minst 1.000 - 1.250 kr per måned av uføretrygden deres, der 250 kr per måned fordeles utover 12 måneder for "frikortet" og apoteket tar resten i diverse utgifter som langt ifra alltid dekkes på blå resept. 

Jeg forstår ikke hvorfor folk henger seg så mye opp i "ung ufør", da makstrygden er LANGT høyere - over 420.000 kr brutto. Er det noe å skryte av, så er det den, men det er bare en liten andel av uføre som har maks trygdesats. 

Ung før, altså ca 20.000 netto per måned er ikke mer enn det du får som enslig minstepensjonist på særskilt sats. 

Minstepensjonen er oppgitt netto, da de ikke betaler skatt av det, og den særskilte satsen for enslige er på 224.878 kroner.

Det betyr at en minstepensjonist har 18.740 kr netto per måned. Da tenker du at en minstepensjonist har fortsatt 1.260 kr mindre enn ung ufør. FEIL.

Minstepensjonisten kan søke bostøtte. Da kan du se på Husbanken sin kalkulator.

Bruttoinntekt: 18.740, den er brutto og netto fordi minstepensjonisten får oppgitt dette i netto.

Jeg valgte Bergen som kommune for minstepensjonisten.

Husleie: 8,500 kr uten strøm.

Ellers så satte jeg 0 kr på formue, og andre inntekter.

Da viser kalkulatoren at minstepensjonisten får 2.692 kroner i bostøtte og 1.500 kr i strøm, totalt 4.192 kroner i tillegg til de 18.740 kroner. 

Totalt 18.740 + 2.692 + 1.500 for strøm = rett under 23.000 kr netto. 

Under dette scenarioet har altså en enslig 67-årig minstepensjonist nesten 3.000 kroner mer i måneden enn en, la oss si, 47-årig ung ufør.

 

 

Anonymkode: 62a91...879

Altså...

Dette er jo helt absurd. Det er HØYERE satser på Bostøtte AKKURAT NÅ fordi strømmen har vært så dyr. I tre måneder har du rett, men dette gjelder kun for tre måneder. Du kan ikke sammenligne med en fast ytelse som "ung-tillegg" som man får hver måned hele livet.

Jeg som ikke jobber med bostøtte vet ikke hva grensene er i Bergen når denne "strømkrisa" er over, men du kunne for det første tatt en annen plass enn bergen så hadde "scenarioet" ditt vært annerledes, eller enda viktigere; regnet med de tallene som er normale. Jeg tipper at de aller færreste minstepensjonister får bostøtte, og de får i alle fall ikke så mye som du skriver. Det er i så fall snakk om noen hundrelapper.

Grunnen til at folk henger seg opp i "ung ufør" er nok at MINSTESATS er så mye lavere. Hvem er det egentlig som fortjener minstesats? De som har jobbet 50% i 20 år? De som er utdannet sivliingeniør men ble utsatt for en ulykke da de var 27? De som har jobbet og hatt så lav lønn at de ikke kommer over minstesats fordi de har slitt hele livet?

Minstesats er fryktelig urettferdig og vilkårlig. Som om det er gitt at alle disse som får "ung ufør" ville jobbet som advokat i ti år før de ble uføre. Mange av dem har ikke fullført VGS engang. Alle som ender opp på minstesats har hatt skikkelig uflaks i livet. så jeg skjønner ikke at alder og "potensielt frafalt inntekt" skal gi en slik bonus til noen.

Anonymkode: 92b9f...9aa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/16/2022 at 4:12 PM, AnonymBruker said:

Nei. Det er umoralsk for oss som jobber lavtlønnet. Du har like mye som meg.

Anonymkode: fabd1...30a

Men du kan ta deg en utdanning eller finne en ny jobb som er bedre betalt. Det vil man ha store problemer med om man er for syk til å jobbe.

Anonymkode: 18bf3...f53

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper ung ufør blir avskaffet, der er ikke bare urettferdig for folk som står i arbeid, men andre uføre også som ble nektet det fordi de enten var for gamle eller fordi sykdommen ikke er "alvorlig" nok. Av de som mottar ung ufør så dominerer angst & depresjonslidelser ekstremt, selv om kun de alvorligste tilfellene egentlig skal kvalifisere. Ting som alvorlig adhd er også nevnt mens flere med alvorligere og smertefulle fysiske sykdommer eller arbeidsskader blir nektet.

Anonymkode: 64694...e19

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette var faktisk litt nedtur å lese. Jobber 100% og tjener mindre enn trygden. 
 

Slitt psykisk og følt meg skikkelig dritt de siste årene. Kanskje jeg skal søke om ung ufør jeg også . Jeg tjener jo faktisk på det

Anonymkode: d28ba...afb

Nå søker man ikke om ung ufør selv da, så det blir jo vanskelig. Du må jo gjerne søke vanlig uføretrygd, men sansynligheten for at du får ung ufør er ekstremt liten, siden du jobber 100%. Så du vil jo mest trolig ende opp med minstesats, om du i det hele tatt får innvilget uføretrygd 😅

Anonymkode: d930a...c77

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.1.2022 den 16.12):

Nei. Det er umoralsk for oss som jobber lavtlønnet. Du har like mye som meg.

Anonymkode: fabd1...30a

Er det umoralsk at de som ikke kan jobbe skal få en inntekt de kan leve av? 20.000 utbetalt er ikke så mye. Du har i alle fall muligheten til å få en jobb som betaler mer, de som er uføretrygdet må ta det de får. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Altså...

Dette er jo helt absurd. Det er HØYERE satser på Bostøtte AKKURAT NÅ fordi strømmen har vært så dyr. I tre måneder har du rett, men dette gjelder kun for tre måneder. Du kan ikke sammenligne med en fast ytelse som "ung-tillegg" som man får hver måned hele livet.

Jeg som ikke jobber med bostøtte vet ikke hva grensene er i Bergen når denne "strømkrisa" er over, men du kunne for det første tatt en annen plass enn bergen så hadde "scenarioet" ditt vært annerledes, eller enda viktigere; regnet med de tallene som er normale. Jeg tipper at de aller færreste minstepensjonister får bostøtte, og de får i alle fall ikke så mye som du skriver. Det er i så fall snakk om noen hundrelapper.

Grunnen til at folk henger seg opp i "ung ufør" er nok at MINSTESATS er så mye lavere. Hvem er det egentlig som fortjener minstesats? De som har jobbet 50% i 20 år? De som er utdannet sivliingeniør men ble utsatt for en ulykke da de var 27? De som har jobbet og hatt så lav lønn at de ikke kommer over minstesats fordi de har slitt hele livet?

Minstesats er fryktelig urettferdig og vilkårlig. Som om det er gitt at alle disse som får "ung ufør" ville jobbet som advokat i ti år før de ble uføre. Mange av dem har ikke fullført VGS engang. Alle som ender opp på minstesats har hatt skikkelig uflaks i livet. så jeg skjønner ikke at alder og "potensielt frafalt inntekt" skal gi en slik bonus til noen.

Anonymkode: 92b9f...9aa

Veldig enig. Har jobbet hele livet i lavtlønnjobb og kjempet for å klare det til tross for sykdom. Og ender opp på minstesats, mens en ungdom får 4 tusen mer i brutto fordi han er ung og aldri har klart seg i jobb. Urettferdig.

Anonymkode: a5af9...cb8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Veldig enig. Har jobbet hele livet i lavtlønnjobb og kjempet for å klare det til tross for sykdom. Og ender opp på minstesats, mens en ungdom får 4 tusen mer i brutto fordi han er ung og aldri har klart seg i jobb. Urettferdig.

Anonymkode: a5af9...cb8

Men hvorfor har du ikke skaffet deg en høyere utdannelse og en godt betalt jobb? Alle vet jo dette!

Anonymkode: 5d4c1...48f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Veldig enig. Har jobbet hele livet i lavtlønnjobb og kjempet for å klare det til tross for sykdom. Og ender opp på minstesats, mens en ungdom får 4 tusen mer i brutto fordi han er ung og aldri har klart seg i jobb. Urettferdig.

Anonymkode: a5af9...cb8

Alle syke burde få samme sum.

Anonymkode: 67317...222

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.1.2022 den 19.56):

Alle syke burde få samme sum.

Anonymkode: 67317...222

Helt enig

AnonymBruker skrev (På 21.1.2022 den 19.46):

Men hvorfor har du ikke skaffet deg en høyere utdannelse og en godt betalt jobb? Alle vet jo dette!

Anonymkode: 5d4c1...48f

Fordi jeg er syk og ikke hatt helse til det, da blir det lavtlønn jobb i små stillinger. Forsøkte i allefall å bidra det jeg klarte i samfunnet.

Anonymkode: a5af9...cb8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.1.2022 den 16.12):

Nei. Det er umoralsk for oss som jobber lavtlønnet. Du har like mye som meg.

Anonymkode: fabd1...30a

Det kan vel være dere har like store utgifter også?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 19.1.2022 den 16.38):

Utrolig, siden du tilhører en av de  yrkesgruppene som definitivt syter mest om hvor lite dere tjener.

Anonymkode: ee059...826

jepp! sammen med lærere tjener de godt over snittet, mens de klager og syter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnomynBruker
AnonymBruker skrev (På 16.1.2022 den 16.06):

Eller er dette feil? Enslig 26 år. Ingen barn, ingen bil, ingen samboer. Boliglån på 1,8 millioner via husbanken. Fikk sjokk når jeg så min neste utbetaling var på 20 000 kr. Skattetrekk står at er på 5 793 kr. er dette riktig eller vil jeg få en diger skattesmell?. har ikke vert ufør lenge. 

hva få dere andre unge uføre uten barn ?

Anonymkode: 84e16...b9c

Det høres riktig ut. Men om du vil ha helt korrekt svar kan du be om et møte hos Skatteetaten. Det gjorde jeg når jeg var i begynnelsen av tyveåra og jeg lærte masse. 

Du kan også gå inn på skatteetaten å legge inn tall selv. Du kan gå inn på lånet ditt og se hvor mye renter du skal betale i 2022 og legge inn dette. Skatteetaten kan hjelpe deg også med dette. 

Jeg har noen tips til TS, kanskje du vet det allerede da men: 

Honnørkort har du fått nå. Sett deg inn i hvor du får rabatt. Buss og kino er de viktigste, synes jeg. 

Søk også om stønad til småhjelpemidler, 4000,- annet hvert år. Disse er skattefrie mener jeg. 

Søk også om TT-kort om du ikke har det allerede. 

Se også om du har krav på noe grunnstønad. 

Sjekk om du kan få fritak på å betale frikortet. 

Søk alle medisinene dine over på Blå resept. 

Om du er bekymret for skattesmeller kan du enten be NAV om å f.eks trekke 500,- ekstra i mnd, eller spare til buffer som du kan ta av. Buffer må du uannsett ha nå når har egen leilighet. 

Du betaler ikke skatt i juni, og halv skatt i desember. Du får også økning av trygden i juni og etterbetaling fra mai. Da har du litt til ferie og til julegaver. 

Og har du studielån, søk om å få det slettet. 

Hør også med tannlegen om du kan få noen rabatter. Det kan være om du bruker mye medisin som gir munntørrhet. 

Og gratulerer med sikker inntekt. Den er ikke så høy, men med god budsjettering så vil dette bli bra for deg. 

Endret av AnomynBruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.1.2022 den 16.20):

Jeg ble ufør når jeg var 34 år og hadde rukket å jobbe 100% i 6 år etter endt utdanning. Får knapt 19.500 pr måned og har også studielån etter å ha studert i 5 år.

Merkelig at de som får ung ufør og kanskje ikke hverken har jobbet eller utdannet seg får like mye.

Har ikke noe valg når man er ufør og ikke klarer å jobbe.

Anonymkode: 91d1a...ef4

Om du har studielån kan du få det slettet. Jeg fikk mitt slettet. 

Anonymkode: 0ceb9...8e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Men hvorfor har du ikke skaffet deg en høyere utdannelse og en godt betalt jobb? Alle vet jo dette!

Anonymkode: 5d4c1...48f

Er dette sarkasme/trolling eller er det noen med ung ufør som ramlet ut av skolen før VGS og nå skal fortelle alle hvor lett det er å "bare få en godt betalt jobb"? Det er vanskelig å skille...

De som faktisk er født uføre eller har en veldig alvorlig sykdom burde heller få bedre tilrettelegging, og det er ikke dem jeg henvender meg til her. Det er alle disse med "ung ufør" på grunn av et eller annet psykisk som skal fortelle alle med minstesats som har jobbet i kassa på Rema i 20 år at de "bare kunne blitt kirurg!" og at de kan takke seg selv...

Anonymkode: 92b9f...9aa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...