Gå til innhold

Er det riktig at eg skal få såppas mye som ung ufør?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eller er dette feil? Enslig 26 år. Ingen barn, ingen bil, ingen samboer. Boliglån på 1,8 millioner via husbanken. Fikk sjokk når jeg så min neste utbetaling var på 20 000 kr. Skattetrekk står at er på 5 793 kr. er dette riktig eller vil jeg få en diger skattesmell?. har ikke vert ufør lenge. 

hva få dere andre unge uføre uten barn ?

Anonymkode: 84e16...b9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan ikke vi svare på. Spør Nav og skatteetaten. 

Anonymkode: 1a86a...3e2

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ca 19.500tusen som ung ufør😊

Anonymkode: ede55...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det er umoralsk for oss som jobber lavtlønnet. Du har like mye som meg.

Anonymkode: fabd1...30a

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei. Det er umoralsk for oss som jobber lavtlønnet. Du har like mye som meg.

Anonymkode: fabd1...30a

oi er det:O oi, det var jo litt rart da.  

Anonymkode: 84e16...b9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan klarer dere leve på så lite🤔 jeg som sykepleier med master har det dobbelte..

Anonymkode: 51c31...882

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei. Det er umoralsk for oss som jobber lavtlønnet. Du har like mye som meg.

Anonymkode: fabd1...30a

Det var ikke moralen TS spurte om, men om det er riktig mtp på skattetrekk.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvordan klarer dere leve på så lite🤔 jeg som sykepleier med master har det dobbelte..

Anonymkode: 51c31...882

Hvordan klarer man ikke å leve på et slikt beløp? Jeg tjener selv langt mer, men hadde da ikke hatt noe problem med å leve meget godt på denne summen ...

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har 25793 brutto? Det er ikke mye når du skal betale både lån, evt felleskost, strøm, telefon, bredbånd, forsikringer, transport, sette av til buffer etc.

På Skatteetaten kan du regne ut skatten din. Gå inn på skattekortet, der er det en kalkulator der du legger inn forventet inntekt, inntekt og skatt hittil i år etc. Viktig å gjøre det i begynnelsen av året og sånn ca midt på, for å sikre at du ikke får restskatt.

 

Anonymkode: 327f8...8f4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble ufør når jeg var 34 år og hadde rukket å jobbe 100% i 6 år etter endt utdanning. Får knapt 19.500 pr måned og har også studielån etter å ha studert i 5 år.

Merkelig at de som får ung ufør og kanskje ikke hverken har jobbet eller utdannet seg får like mye.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvordan klarer dere leve på så lite🤔 jeg som sykepleier med master har det dobbelte..

Anonymkode: 51c31...882

Har ikke noe valg når man er ufør og ikke klarer å jobbe.

Anonymkode: 91d1a...ef4

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei. Det er umoralsk for oss som jobber lavtlønnet. Du har like mye som meg.

Anonymkode: fabd1...30a

Husk; det vil alltid lønne seg i lengden å stå i jobb. Over tid vil din lønn øke på, og mer jobberfaring gjør deg mer attraktiv for nye jobber fremover. Synd selvsagt for uføre, men slik må jo systemet være. 

Anonymkode: a1308...9bc

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du har 25793 brutto? Det er ikke mye når du skal betale både lån, evt felleskost, strøm, telefon, bredbånd, forsikringer, transport, sette av til buffer etc.

På Skatteetaten kan du regne ut skatten din. Gå inn på skattekortet, der er det en kalkulator der du legger inn forventet inntekt, inntekt og skatt hittil i år etc. Viktig å gjøre det i begynnelsen av året og sånn ca midt på, for å sikre at du ikke får restskatt.

 

Anonymkode: 327f8...8f4

Det står brutto 25 802. takk dette skal jeg sjekke :)

Anonymkode: 84e16...b9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg ble ufør når jeg var 34 år og hadde rukket å jobbe 100% i 6 år etter endt utdanning. Får knapt 19.500 pr måned og har også studielån etter å ha studert i 5 år.

Merkelig at de som får ung ufør og kanskje ikke hverken har jobbet eller utdannet seg får like mye.

Anonymkode: 91d1a...ef4

Har du søkt om sletting av studielånet?

Anonymkode: 92579...a61

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Eller er dette feil? Enslig 26 år. Ingen barn, ingen bil, ingen samboer. Boliglån på 1,8 millioner via husbanken. Fikk sjokk når jeg så min neste utbetaling var på 20 000 kr. Skattetrekk står at er på 5 793 kr. er dette riktig eller vil jeg få en diger skattesmell?. har ikke vert ufør lenge. 

hva få dere andre unge uføre uten barn ?

Anonymkode: 84e16...b9c

Jeg har ganske likt, betaler 500 kr mindre i skatt enn deg. Har høyere lån fra husbanken enn deg ellers så er alt det samme. Er spent på om det er riktig jeg også, men tallene i skattekortet skal være riktig hos meg i alle fall. Jeg betalte mer i skatt før boliglån og bolig. 

Anonymkode: 6f99b...e58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg ble ufør når jeg var 34 år og hadde rukket å jobbe 100% i 6 år etter endt utdanning. Får knapt 19.500 pr måned og har også studielån etter å ha studert i 5 år.

Merkelig at de som får ung ufør og kanskje ikke hverken har jobbet eller utdannet seg får like mye.

Anonymkode: 91d1a...ef4

Får du ikke lånet slettet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg ble ufør når jeg var 34 år og hadde rukket å jobbe 100% i 6 år etter endt utdanning. Får knapt 19.500 pr måned og har også studielån etter å ha studert i 5 år.

Merkelig at de som får ung ufør og kanskje ikke hverken har jobbet eller utdannet seg får like mye.

Anonymkode: 91d1a...ef4

Merkelig? Du vet at man får UNG ufør fordi man har vært for syk til å opparbeide seg en høyere utbetaling? Det er en grunn til at ung ufør har egen sats. For vi har ikke hatt noe mulighet til å jobbe i flere år før vi ble syke som sikret oss en fremtid. 

19.500 kr er ikke knapt, og er mer enn hva mange på uføretrygd som har jobbet i flere tiår får utbetalt. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvordan klarer dere leve på så lite🤔 jeg som sykepleier med master har det dobbelte..

Anonymkode: 51c31...882

Hvordan? Man lever etter evne for vi har jo ikke akkurat nå valg, er ingen hokus pokus. 

For de aller fleste så handler det om dyre levevaner. Må man gå ned det dobbelte i forbruk, så må man bare det. Man finner en måte å leve med det på. Det er tøft, surt og trist, men må man så må man. Kan ikke akkurat ta på meg et par ekstra vakter for å få bedre utbetaling når det blir trangt økonomisk. 

Anonymkode: 6f99b...e58

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg ble ufør når jeg var 34 år og hadde rukket å jobbe 100% i 6 år etter endt utdanning. Får knapt 19.500 pr måned og har også studielån etter å ha studert i 5 år.

Merkelig at de som får ung ufør og kanskje ikke hverken har jobbet eller utdannet seg får like mye.

Anonymkode: 91d1a...ef4

Hei jeg forstår din tankegang. Og kan forstå at du syntes det er urettferdig. Samtidig er du også heldig som klarte å jobbe i 10 år også da :) Jeg er født med cp og det er ikke moro å måtte bruke hele sin barndom på trening og på sykehus heller.  Eller å ikke klare å gå. mens resten av barna løper rundt. Det er slitsomt å ikke kunne gå å bruke armene sine også. Man kan si at det er urettferdig kankje. Men samtidig var det ikke min feil at jeg er født med cp heller og ikke klarer å gå:) håper du kan se begge sider. hilsen Ts

Anonymkode: 84e16...b9c

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker said:

Eller er dette feil? Enslig 26 år. Ingen barn, ingen bil, ingen samboer. Boliglån på 1,8 millioner via husbanken. Fikk sjokk når jeg så min neste utbetaling var på 20 000 kr. Skattetrekk står at er på 5 793 kr. er dette riktig eller vil jeg få en diger skattesmell?. har ikke vert ufør lenge. 

hva få dere andre unge uføre uten barn ?

Anonymkode: 84e16...b9c

Har du lang nedbetalingstid på lånet, er det slik du har fått så mye i lån?

Anonymkode: ec364...486

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg ble ufør når jeg var 34 år og hadde rukket å jobbe 100% i 6 år etter endt utdanning. Får knapt 19.500 pr måned og har også studielån etter å ha studert i 5 år.

Merkelig at de som får ung ufør og kanskje ikke hverken har jobbet eller utdannet seg får like mye.

Anonymkode: 91d1a...ef4

Er det ikke litt rart at du ikke vet at du kan søke om å få studielånet slettet når man blir uføretrygdet? Det skal vel ganske mye til å ikke få det godkjent.

Anonymkode: 19530...27d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer nok det, du får fratrekk i skatten med lån.

Anonymkode: 2a7d4...bac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...