Gå til innhold

Er det riktig at eg skal få såppas mye som ung ufør?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du lang nedbetalingstid på lånet, er det slik du har fått så mye i lån?

Anonymkode: ec364...486

har lang betalingstid ja. I tilleg cp. som gjør at eg er avhengig av rullestol og andre hjelpemidler i hverdagen.

Anonymkode: 84e16...b9c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette høres riktig ut🌸 Gratulerer med at du har fått på plass en stabil inntekt. Om du føler det er litt mye, så betyr det at du er god med penger. Forsett med det, så kan du spare deg opp til det du skulle ønske deg gjennom livet. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer nok det, ja! Jeg er godt og får utbetalt ca 19 400kr i mnd. Har boliglån, så får fratrekk på det.

Anonymkode: ef138...352

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ufør. Får utbetalt litt over 25 k. Men 2 k er barnetillegg for 1 barn. Har jobbet litt før jeg ble syk da. 19-20 k er lite per mnd. Med lån, forsikringer og levestandard... nei, du vil nok se at du ikke har så god råd, ts.

Anonymkode: acb76...e62

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nice.

Jeg jobber 75% i butikk og får utbetalt 17 tusen.

Anonymkode: 0f23c...edd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Husk; det vil alltid lønne seg i lengden å stå i jobb. Over tid vil din lønn øke på, og mer jobberfaring gjør deg mer attraktiv for nye jobber fremover. Synd selvsagt for uføre, men slik må jo systemet være. 

Anonymkode: a1308...9bc

Nettopp. Dessuten er det jo ingen som velger å bli varig syk, ufør og alt det medfører av lite innhold og masse utfordringer i livet. 

Anonymkode: 0c3a6...d29

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du trekker for mye i skatt. Tipper du skal bruke tabell 7107. Da får du utbetalt 21351,- og får 0 - et eller annet fratrekk tilbake i 2023. 

Anonymkode: ca6b5...483

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.1.2022 den 16.06):

Eller er dette feil? Enslig 26 år. Ingen barn, ingen bil, ingen samboer. Boliglån på 1,8 millioner via husbanken. Fikk sjokk når jeg så min neste utbetaling var på 20 000 kr. Skattetrekk står at er på 5 793 kr. er dette riktig eller vil jeg få en diger skattesmell?. har ikke vert ufør lenge. 

hva få dere andre unge uføre uten barn ?

Anonymkode: 84e16...b9c

20.000 utbetalt er ikke noe særlig å skryte av, spesielt hvis man er syk og har utgifter som de fleste andre ikke har. Det er vanlig for en del uføre at apoteket + fylle opp hele egenandel kortet, tilsvarer minst 1.000 - 1.250 kr per måned av uføretrygden deres, der 250 kr per måned fordeles utover 12 måneder for "frikortet" og apoteket tar resten i diverse utgifter som langt ifra alltid dekkes på blå resept. 

Jeg forstår ikke hvorfor folk henger seg så mye opp i "ung ufør", da makstrygden er LANGT høyere - over 420.000 kr brutto. Er det noe å skryte av, så er det den, men det er bare en liten andel av uføre som har maks trygdesats. 

Ung før, altså ca 20.000 netto per måned er ikke mer enn det du får som enslig minstepensjonist på særskilt sats. 

Minstepensjonen er oppgitt netto, da de ikke betaler skatt av det, og den særskilte satsen for enslige er på 224.878 kroner.

Det betyr at en minstepensjonist har 18.740 kr netto per måned. Da tenker du at en minstepensjonist har fortsatt 1.260 kr mindre enn ung ufør. FEIL.

Minstepensjonisten kan søke bostøtte. Da kan du se på Husbanken sin kalkulator.

Bruttoinntekt: 18.740, den er brutto og netto fordi minstepensjonisten får oppgitt dette i netto.

Jeg valgte Bergen som kommune for minstepensjonisten.

Husleie: 8,500 kr uten strøm.

Ellers så satte jeg 0 kr på formue, og andre inntekter.

Da viser kalkulatoren at minstepensjonisten får 2.692 kroner i bostøtte og 1.500 kr i strøm, totalt 4.192 kroner i tillegg til de 18.740 kroner. 

Totalt 18.740 + 2.692 + 1.500 for strøm = rett under 23.000 kr netto. 

Under dette scenarioet har altså en enslig 67-årig minstepensjonist nesten 3.000 kroner mer i måneden enn en, la oss si, 47-årig ung ufør.

 

 

Anonymkode: 62a91...879

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.1.2022 den 16.15):

Hvordan klarer dere leve på så lite🤔 jeg som sykepleier med master har det dobbelte..

Anonymkode: 51c31...882

Utrolig, siden du tilhører en av de  yrkesgruppene som definitivt syter mest om hvor lite dere tjener.

Anonymkode: ee059...826

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.1.2022 den 21.25):

Nettopp. Dessuten er det jo ingen som velger å bli varig syk, ufør og alt det medfører av lite innhold og masse utfordringer i livet. 

Anonymkode: 0c3a6...d29

Nåvel… Det er må plenty med arbeidssky folk som har ufør som mål i livet.

Anonymkode: ee059...826

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker said:

Nåvel… Det er må plenty med arbeidssky folk som har ufør som mål i livet.

Anonymkode: ee059...826

Ja jøss, det er bare å skrive arbeidssky på søknaden, så får man trygd med en gang... 🙄

Anonymkode: 2a7d4...bac

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldige du. Får 17500 utbetalt, men har ikke ung ufør men minstesats ufør.

Anonymkode: a5af9...cb8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/16/2022 at 4:20 PM, AnonymBruker said:

Jeg ble ufør når jeg var 34 år og hadde rukket å jobbe 100% i 6 år etter endt utdanning. Får knapt 19.500 pr måned og har også studielån etter å ha studert i 5 år.

Merkelig at de som får ung ufør og kanskje ikke hverken har jobbet eller utdannet seg får like mye.

Har ikke noe valg når man er ufør og ikke klarer å jobbe.

Anonymkode: 91d1a...ef4

Det er jo mange av oss som har jobbet, men likevel får MINDRE enn de "unge".

Poenget med ung-satsene var vel opprinnelig å ivareta de som aldri fikk sjansen til å jobbe, men det er veldig mange som faller utenfor ordningen, enten pga. udokumentert sykdom, trenering i helsevesenet/NAV eller fordi de var så utrolig dumme at de jobbet deltid før de ble uføre.

Anonymkode: 699c9...2d0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ja jøss, det er bare å skrive arbeidssky på søknaden, så får man trygd med en gang... 🙄

Anonymkode: 2a7d4...bac

For du tror uføretrygd er den ene sosiale ordningen som ikke er utsatt for svindel?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel få ettergitt både studielån og boliglån når man blir uføretrygdet?

Anonymkode: 5d4c1...48f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan vel få ettergitt både studielån og boliglån når man blir uføretrygdet?

Anonymkode: 5d4c1...48f

Studielån ja, men ikke boliglån. Det hadde jo vært digg om startlånet mitt kunne blitt sletta, ville frigjort nesten 6000 kr i måneden.

Anonymkode: 2a7d4...bac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 16.1.2022 den 16.12):

Nei. Det er umoralsk for oss som jobber lavtlønnet. Du har like mye som meg.

Anonymkode: fabd1...30a

Finn deg en bedre betalt jobb da..... De som får ung ufør fortjener hver eneste krone. Ingenting umoralsk. Du er heldig som kan jobbe deg oppover til bedre lønn, det kan ikke en som er ufør.

Anonymkode: e518b...e05

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unner dere som får ung ufør hver krone. Tror ikke dokke flest aner hvordan hverdagen for unge, syke er. Vokste opp med en alvorlig syk søster. Respekt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var faktisk litt nedtur å lese. Jobber 100% og tjener mindre enn trygden. 
 

Slitt psykisk og følt meg skikkelig dritt de siste årene. Kanskje jeg skal søke om ung ufør jeg også . Jeg tjener jo faktisk på det

Anonymkode: d28ba...afb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette stemmer nok, jeg har ung ufør og et lån på 1,1 mill og betaler 5500 i skatt. får utbet 20 200 mnd fra i år. Det er ned 500 kr i skatt fra nov 2021.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...