Gå til innhold

Hvis en i forholdet ikke vil gifte seg...den andre vil være gift


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Brunello skrev (2 timer siden):

Men hva er poenget med å gifte seg da om man ikke gjør det av religiøse grunner?

Nei du vet, de juridiske grunnene? Sikkerheten det gir?

Anonymkode: 6fd95...bb1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har ring på fingeren, men han ønsker ikke å gifte seg, hvert fall ikke enda. 
Jeg ønsker å gifte meg, men har sagt det får være opp til han 😊
Ringen er mer et symbol på at han vil være med meg livet ut, uten å nødvendigvis gifte seg.

Anonymkode: 14e38...c4f

Om han ville være med deg «livet ut», ville han giftet seg. Det med ringen er bare noe du sier til deg selv...Du lurer deg selv. Sorry. 

Anonymkode: 28176...91e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (2 timer siden):

Vi lever i samme verden. En verden der ca. 50% er utro. Tror du at disse 50% utelukkende er folk du ikke kjenner? 

Er vel ikke helt utenkelig at det skjer hyppigere i noen miljø.

Anonymkode: 3d1b9...97f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Nei du vet, de juridiske grunnene? Sikkerheten det gir?

Anonymkode: 6fd95...bb1

Men de kan man jo også i det alt vesentlige avtale seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er vel ikke helt utenkelig at det skjer hyppigere i noen miljø.

Anonymkode: 3d1b9...97f

Ikke umulig, men det er nok av folk som har fått store overraskelser over hvem som har vært utro.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (29 minutter siden):

Men de kan man jo også i det alt vesentlige avtale seg til.

Ikke helt, og nesten ingen samboere har slike avtaler heller. 

Anonymkode: 3d1b9...97f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samboeren min vil ikke gifte seg. Han ville det før, men etter 3 barn og 12 år, så er det visst ikke så interessant. 

Når jeg skjønte det, for sånn 5 år siden... Så sluttet jeg å elske dypt. Min forsvarsmekanisme. Elsker ham, men det er ikke lenger sånn at jeg kjenner på en sorg bare av tanken på å miste ham. Noen ganger tenker jeg at han ikke elsker meg, og at det beste hadde vært å bare forlate ham. Men jeg blir. Både fordi jeg elsker ham, men mest for barnas skyld. 

Anonymkode: 5eec4...112

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Samboeren min vil ikke gifte seg. Han ville det før, men etter 3 barn og 12 år, så er det visst ikke så interessant. 

Når jeg skjønte det, for sånn 5 år siden... Så sluttet jeg å elske dypt. Min forsvarsmekanisme. Elsker ham, men det er ikke lenger sånn at jeg kjenner på en sorg bare av tanken på å miste ham. Noen ganger tenker jeg at han ikke elsker meg, og at det beste hadde vært å bare forlate ham. Men jeg blir. Både fordi jeg elsker ham, men mest for barnas skyld. 

Anonymkode: 5eec4...112

Triste greier 

Anonymkode: 3d1b9...97f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei du vet, de juridiske grunnene? Sikkerheten det gir?

Anonymkode: 6fd95...bb1

Det er ingen juridiske grunner til å gifte seg. Man kan oppnå alle rettsvirkningene på andre måter.

Anonymkode: 81c06...51d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke helt, og nesten ingen samboere har slike avtaler heller. 

Anonymkode: 3d1b9...97f

Jo, det kan man ved enkle avtaler. Med elementære grep, kan man til og med oppnå en langt klarere rettstilstand via avtaler/ektepakt/testament enn om man inngår ekteskap uten slike. 

Anonymkode: 81c06...51d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo, det kan man ved enkle avtaler. Med elementære grep, kan man til og med oppnå en langt klarere rettstilstand via avtaler/ektepakt/testament enn om man inngår ekteskap uten slike. 

Anonymkode: 81c06...51d

Ekteskapet er ei juridisk ferdigpakke. Få snekrer på pakka utenom. 

Anonymkode: 3d1b9...97f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er ingen juridiske grunner til å gifte seg. Man kan oppnå alle rettsvirkningene på andre måter.

Anonymkode: 81c06...51d

Man har jo forsørgerplikt overfor hverandre som gift. Aldri hørt om noen som lager seg spesielle avtaler om det, når man er samboere. Da kan man jo like så gjerne gifte seg. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gift, vi ble gift innen et år vi hadde møttes, vi har vært gift i snart 6 år, 2 barn

det er en veldig stor kjærlighetserklæring, en stor trygghet

hadde nok ikke gått all in, fått barn om vi ikke var gift

Anonymkode: 51d66...8fb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ekteskapet er ei juridisk ferdigpakke. Få snekrer på pakka utenom. 

Anonymkode: 3d1b9...97f

En ferdigpakke som er dårlig tilpasset manges behov. Det er enkelt å lage en avtalepakke basert på skreddersøm.

Anonymkode: 81c06...51d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke skjønne hvorfor folk er så jævla opphengt i titler. 

Elsker noen hverandre, så går det helt fint å leve sammen som samboere, uten å måtte gifte seg. Noen er jo prinsipielt mot institusjonelt visvas som f.eks ekteskap.  

Men, spør deg selv - dersom han hadde godtatt ekteskap, med forbehold om at det ikke ble noen seremoni, bare underskrift på papirer - hadde du fortsatt gjort det?

Anonymkode: 847bb...953

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (6 timer siden):

Man har jo forsørgerplikt overfor hverandre som gift. Aldri hørt om noen som lager seg spesielle avtaler om det, når man er samboere. Da kan man jo like så gjerne gifte seg. 

Jo, det er fullt mulig å avtale alt som er lovregulert vedrørende ekteskap. Det er ukomplisert, og lett å tilpasse individuelle ønsker og behov. Det er altså ingen juridiske grunner til å gifte seg; ekteskapet er lite fleksibelt, og reglene er unødvendig tungvinte, og ofte lite treffsikre, ved samlivsbrudd. Men for religiøse eller småborgelige mennesker kan det selvsagt fylle et behov.

Anonymkode: 81c06...51d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det er helt gratis, både å gifte seg og å skille seg, i Norge. 

Anonymkode: 296f9...eb3

Uten selskap og fest kanskje....😏

Anonymkode: a37a6...394

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv er jeg dame, og ingen interesse av og gifte meg!  Det er langt fra fordi jeg ikke elsker min samboer gjennom mange år. Det er heller ikke for at jeg vil være utro! Vi har faktisk samme "regler" i forholdet som om vi skulle vært gift. Forskjellen er masse papirer og diverse en må rydde opp i OM det skulle bli slutt! Ingen planer om det, og har det bra nå- men bare litt realist.. Tror ikke at om en er gift så er man lykkelig til døden skiller dem! Det har vel like mye hverdag og opp, og nedturer som forhold hvor man ikke er gift! For meg er ekteskap  et par fine dager der og da- men så kommer hverdagen igjen der også! Hva er forskjellen!?  Vel- jg ser liksom ikke helt grunnen, og forskjellen på å være gift og ikke! Vi har det supert som samboere, stoler på hverandre, har hver våre penger( men kan samarbeide om det trengs!) , og deler livets utfordringer og gleder helt fint uten måtte ha ring på fingen😊   

Anonymkode: a37a6...394

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg ville gifte meg, han ville ikke.

Han ville ha barn, jeg ville ikke.

Så datet vi i 4 år og jeg innså at jeg kanskje hadde fått lyst på barn..

Han kom frem til at hvis vi skulle ha barn var det fint med felles etternavn. Og at det jo var en mye større greie å få barn enn å bli gift. Skilt kan man bli og aldri se hverandre igjen. Barn knytter oss sammen for alltid. 

Etter giftemål lurte han på hvorfor han ikke hadde fridd før. ELSKER å omtale meg som kona, og elsker at ringen er en god måte å unngå kleine situasjoner med damer som tror han flørter bare fordi han er utadvent.

Hadde han sagt han ikke ville bindes pga tull hadde jeg stukket. Han hadde bare aldri tenkt så mye på det, og trodde det måtte være en fest med 200 gjester på 🤣

Anonymkode: 3c270...383

Så bra😊   Tror også dere har et flott og sant forhold!    Men...En ring på fingeren hindrer dessverre ikke alle og flørte eller være utro...  Ikke flørta med noen selv når jeg ser de har ring eller vet de er med noen, men fått noen tilbud opp gjennom fra gifte! 

Anonymkode: a37a6...394

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

En ferdigpakke som er dårlig tilpasset manges behov. Det er enkelt å lage en avtalepakke basert på skreddersøm.

Anonymkode: 81c06...51d

Men nesten ingen gjør det, for skreddersøm er bare enkelt for de som kan det eller har råd til skredder.

Anonymkode: 3d1b9...97f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...