Gå til innhold

Hvis en i forholdet ikke vil gifte seg...den andre vil være gift


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Selv er jeg dame, og ingen interesse av og gifte meg!  Det er langt fra fordi jeg ikke elsker min samboer gjennom mange år. Det er heller ikke for at jeg vil være utro! Vi har faktisk samme "regler" i forholdet som om vi skulle vært gift. Forskjellen er masse papirer og diverse en må rydde opp i OM det skulle bli slutt! Ingen planer om det, og har det bra nå- men bare litt realist.. Tror ikke at om en er gift så er man lykkelig til døden skiller dem! Det har vel like mye hverdag og opp, og nedturer som forhold hvor man ikke er gift! For meg er ekteskap  et par fine dager der og da- men så kommer hverdagen igjen der også! Hva er forskjellen!?  Vel- jg ser liksom ikke helt grunnen, og forskjellen på å være gift og ikke! Vi har det supert som samboere, stoler på hverandre, har hver våre penger( men kan samarbeide om det trengs!) , og deler livets utfordringer og gleder helt fint uten måtte ha ring på fingen😊   

Anonymkode: a37a6...394

Har dere ikke papirer å rydde opp i om et langvarig samboerskap tar slutt eller en av dere dør? Eier dere ikke noe sammen - leier dere bolig? Ingen barn inne i bildet? 

Anonymkode: 3d1b9...97f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men nesten ingen gjør det, for skreddersøm er bare enkelt for de som kan det eller har råd til skredder.

Anonymkode: 3d1b9...97f

Tull. Man må være ganske uopplyst og blåst om man trenger advokat for dette. Av de uopplyste er det forøvrig mange som får seg overraskelser, når de ser hvilke konkrete resultater ekteskapslovens regler om felleseieskifte gir ved et samlivsbrudd. Bruk iallfall et minimum av energi på å tenke gjennom samlivsbruddsituasjonen før dere gjør investeringer sammen eller setter barn til verden. Det er faktisk nødvendig uavhengig av hvorvidt man inngår ekteskap eller ei.

Jeg skjønner at mange mennesker er tradisjonalister med et ureflektert forhold til de tradisjonene de mer eller mindre blindt ønsker å følge. Greit nok, men da synes jeg de bør innrømme at det er slik, og ikke prøve seg med juridiske kvasibegrunnelser eller uholdbare rasjonaliseringer for at de gjør som de gjør.

Anonymkode: 81c06...51d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tull. Man må være ganske uopplyst og blåst om man trenger advokat for dette. Av de uopplyste er det forøvrig mange som får seg overraskelser, når de ser hvilke konkrete resultater ekteskapslovens regler om felleseieskifte gir ved et samlivsbrudd....

Anonymkode: 81c06...51d

Og hvor mange, ifølge statistikken, er så ublåst at de tegner samboerkontrakt eller tegner opp gjensidig testamente? 

Anonymkode: 3d1b9...97f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og hvor mange, ifølge statistikken, er så ublåst at de tegner samboerkontrakt eller tegner opp gjensidig testamente? 

Anonymkode: 3d1b9...97f

Det anser jeg som irrelevant i forhold til min argumentasjon. Det finnes mange eksempler på utbredte praksiser som er irrasjonelle. Det at mange er sløve, og driver med strømmen, er altså ikke noen garanti for at det de gjør (eller ikke gjør) er klokt. Det er i så måte interessant å se hvor mye energi og ressuser mange bruker på å følge meningsløse trender og moter uten overhodet å tenke gjennom sine prioriteringer.

Anonymkode: 81c06...51d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det anser jeg som irrelevant i forhold til min argumentasjon. Det finnes mange eksempler på utbredte praksiser som er irrasjonelle. Det at mange er sløve, og driver med strømmen, er altså ikke noen garanti for at det de gjør (eller ikke gjør) er klokt. Det er i så måte interessant å se hvor mye energi og ressuser mange bruker på å følge meningsløse trender og moter uten overhodet å tenke gjennom sine prioriteringer.

Anonymkode: 81c06...51d

Men det var ytterst relevant for min argumentasjon, som er at i praksis er folk uten rettigheter når de ikke gifter seg, fordi de ikke vil eller kan benytte seg av mulighetene som reint teoretisk ligger å få samme rettigheter og plikter på andre måter. 

Jeg er en av de få som faktisk alltid har hatt samboerkontrakt på stell, så det er ikke meg du prater nedlatende om. 

Anonymkode: 3d1b9...97f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

visp skrev (På 14.1.2022 den 21.09):

Om det å være gift er viktigere for deg enn personen så er det noe veldig feil i mine øyne.

Dette.

 

Vurderer man å gå fra den man er sammen med fordi man ikke får ring på fingeren er forholdet antakelig uansett ikke liv laga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alauda skrev (20 timer siden):

Dette.

 

Vurderer man å gå fra den man er sammen med fordi man ikke får ring på fingeren er forholdet antakelig uansett ikke liv laga.

Og hvorfor får man ikke ring på fingeren, kan man spørre den andre. 

Anonymkode: 28176...91e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Men det var ytterst relevant for min argumentasjon, som er at i praksis er folk uten rettigheter når de ikke gifter seg, fordi de ikke vil eller kan benytte seg av mulighetene som reint teoretisk ligger å få samme rettigheter og plikter på andre måter. 

Jeg er en av de få som faktisk alltid har hatt samboerkontrakt på stell, så det er ikke meg du prater nedlatende om. 

Anonymkode: 3d1b9...97f

Du blander kortene. En av problemstillingene som ble aktualisert av HI var hvorvidt man ideelt sett bør gifte seg eller ei. I den forbindelsen er det irrelevant at noen faktisk ikke gidder å sette seg inn i de rettslige konsekvensene av å investere og/eller få barn sammen innenfor rammen av et samliv. Det er verken komplisert eller spesielt ressurskrevende. De som snubler inn i et  forhold med hodet under armen får ofte overraskelser ved samlivsbrudd enten de har valgt å gifte seg eller ei. 

Anonymkode: 81c06...51d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du blander kortene. En av problemstillingene som ble aktualisert av HI var hvorvidt man ideelt sett bør gifte seg eller ei. I den forbindelsen er det irrelevant at noen faktisk ikke gidder å sette seg inn i de rettslige konsekvensene av å investere og/eller få barn sammen innenfor rammen av et samliv. Det er verken komplisert eller spesielt ressurskrevende. De som snubler inn i et  forhold med hodet under armen får ofte overraskelser ved samlivsbrudd enten de har valgt å gifte seg eller ei. 

Anonymkode: 81c06...51d

Men hallo, vær nå litt kritisk til hvem du diskuterer med da.

Anonymkode: 2321d...ef4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...