Gå til innhold

Hvis en i forholdet ikke vil gifte seg...den andre vil være gift


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I utganspunktet er forholdet bra- den ene er fornøyd slik det er, og vil fortsette slik, den andre drømmer om ring på fingeren og være i et ekteskap .,

Om du var den sistnevnte - ville du gått ut av forholdet , forlatt den du elsker og har delt seng med i over et halvt tiår.. eller ville du blitt i et forhold der den du er sammen med ikke vil «låse» seg til deg..

føles på en måte feil å gå, fordi jeg er med den jeg elsker... men vil ikke være ugift..

Anonymkode: f8559...a85

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Just now, AnonymBruker said:

I utganspunktet er forholdet bra- den ene er fornøyd slik det er, og vil fortsette slik, den andre drømmer om ring på fingeren og være i et ekteskap .,

Om du var den sistnevnte - ville du gått ut av forholdet , forlatt den du elsker og har delt seng med i over et halvt tiår.. eller ville du blitt i et forhold der den du er sammen med ikke vil «låse» seg til deg..

føles på en måte feil å gå, fordi jeg er med den jeg elsker... men vil ikke være ugift..

Anonymkode: f8559...a85

Jeg ville blitt, men ikke om begrunnelsen var at han ikke ville være gift for å holde andre muligheter åpne, selvsagt. 

Anonymkode: c9481...d05

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det å være gift er viktigere for deg enn personen så er det noe veldig feil i mine øyne.

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri gått fra min elskede fordi han ikke ønsket å gifte seg. Man kan være gift i hjertet, og det er i grunn det viktigste. 

Anonymkode: 8e001...77a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekteskapet er en latterlig foreldet småborgelig institusjon. Juridisk kan man regulere samlivet - og evt samlivsbrudd - akkurat som man måtte ønske uten å gifte seg.

Anonymkode: 81c06...51d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne av meg og mannen er inne i sitt 13 år som kjærester, med tre barn. Han vil ikke gifte seg, mens hun vil. De har hatt utallige prater om dette. Han vil ikke av prinsipp og mener det at de har barn sammen er en mye større tilknytning enn et giftemål. Hun lurer på hvorfor i alle dager de ikke kan gifte seg når de allikevel er så tilknyttet til hverandre via barna? Hun har ikke gått fra han av den grunn.

Jeg vet ikke om dette hjalp noe da, men kanskje 😅

Anonymkode: 3143c...c4f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er viktigst: forholdet eller å være gift?

Anonymkode: bc787...ed3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er der at jeg kunne godt tenkt meg å være gift, han er litt mer likegyldig og kan helst la være. Men han ønsker at jeg skal ta hans navn, det ser jeg ingen grunn til å gjøre om vi er ugifte🤷‍♀️

Anonymkode: a5bcb...15f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet tenker jeg at forholdet er viktigere enn å være gift - men jeg reagerer på argumentet om å ikke ville låse seg. Det får det jo til å høre ut som om dette forholdet er noe han nøyer seg med i påvente av noe bedre, og det er ikke godt nok for meg. 

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er der, jeg ønsker å gifte meg. Jeg gikk mange runder med meg selv, men innså at å være gift ikke var det viktigste for meg. Vi er veldig lykkelig som samboere på det 10 året, og kommer nok aldri til å gifte oss. Det er helt greit, forholdet vårt vil uansett ikke endre seg ved å få en ring på fingeren.

Anonymkode: ec7a4...0f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på begrunnelsen for ikke å ville gifte seg. Om en partner hadde sagt at han «ikke ville låse seg til meg», hadde jeg ikke blitt i forholdet uavhengig av diskusjoner om giftemål eller ikke.

Med en mer spiselig begrunnelse, og et godt forhold ellers, hadde jeg neppe laget mye bråk. 

Endret av Hippogriff
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

I utganspunktet er forholdet bra- den ene er fornøyd slik det er, og vil fortsette slik, den andre drømmer om ring på fingeren og være i et ekteskap .,

Om du var den sistnevnte - ville du gått ut av forholdet , forlatt den du elsker og har delt seng med i over et halvt tiår.. eller ville du blitt i et forhold der den du er sammen med ikke vil «låse» seg til deg..

føles på en måte feil å gå, fordi jeg er med den jeg elsker... men vil ikke være ugift..

Anonymkode: f8559...a85

«Låse seg»? 
Nei, jeg skulle aldri, noensinne, ønske at noen «låste seg» til meg. Verre skjebne enn at den du elsker blir med deg livet ut dersom han eller hun kunne fått et bedre liv uten deg finnes da ikke? 

Livets største forpliktelse er uansett ikke å gifte seg. Det er omgjort med en rask signatur.

Livets største forpliktelse er å få barn med noen. Vipps så er en bundet til hverandre uten noen form for utvei til en, begge eller ungene dør. Å, en kan slutte å være kjærester som foreldre. Men en kan aldri bryte foreldre-samarbeidet uten å miste all ære og selvrespekt.

Anonymkode: e6bd5...cf6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det m argumentet er at han ikke vil låse seg til deg... Tja, hadde nok kanskje vurdert det. 

Anonymkode: f14da...4fa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ring på fingeren, men han ønsker ikke å gifte seg, hvert fall ikke enda. 
Jeg ønsker å gifte meg, men har sagt det får være opp til han 😊
Ringen er mer et symbol på at han vil være med meg livet ut, uten å nødvendigvis gifte seg.

Anonymkode: 14e38...c4f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Verre skjebne enn at den du elsker blir med deg livet ut dersom han eller hun kunne fått et bedre liv uten deg finnes da ikke? 

Anonymkode: e6bd5...cf6

For noe vissvass.

«Åhh, jeg må kjenne etter hva jeg føøøler. Åhh, jeg må holde alle muligheter åååpne. La meg sjekke hva slags muligheter jeg har i dag. Synd, jeg har visst enda ikke sjans på Linda, må visst holde meg til Marie enda en dag eller to. Det viktigste i veeerden er å kjenne etter hva som er i hjertet. Det verste i veeerden er å ta ansvar og ha forpliktelser og å gjøre det man må. Sommerfugler, rosa skyer, å å å giiid. Følelser er som aksjer altså, de stiger og synker i verdi, og man må følge med heeele tiden.»

Det er faen ikke rart at det moderne mennesket lidet fra vugge til grav, enda det har alle muligheter åpne.

Eller, det er vel heller fordi det har alle muligheter åpne.

Men hva er det virkelig lykkelige mennesker gjør?

Jo de forplikter seg og tar ansvar og holder munn om alt som ikke vedrører det valget de - som voksne og ansvarlige individer, og av egen frie vilje - har tatt. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

I utganspunktet er forholdet bra- den ene er fornøyd slik det er, og vil fortsette slik, den andre drømmer om ring på fingeren og være i et ekteskap .,

Om du var den sistnevnte - ville du gått ut av forholdet , forlatt den du elsker og har delt seng med i over et halvt tiår.. eller ville du blitt i et forhold der den du er sammen med ikke vil «låse» seg til deg..

føles på en måte feil å gå, fordi jeg er med den jeg elsker... men vil ikke være ugift..

Anonymkode: f8559...a85

Hadde nok gått ut av forholdet mye før, men bedre sent en aldri.

Du har bare ett liv, og du må leve det på dine egne premisser, ikke på partnerens.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Føler at det er innafor at  dette er et problem hvis du føler at giftemål er en viktig ting for deg. Andre har jo sine ting som er viktige for dem. Hvorfor kan ikke giftemål være det for noen også? 

Jeg og andre har ingenting med dine ønsker her i livet å gjøre. At andre ikke syns giftemål er viktig, betyr ikke at det kan være en veldig viktig ting for deg. Hvis du lenge har ønsket å gifte det og det er slik du hadde sett for det livet så kan jeg skjønne at det kan være skuffende. 

Jeg personlig kunne likt å gifte meg, men for min del er det ikke så viktig at det er en deal breaker. 

Jeg må si jeg syns dette faktisk er et tema man burde ta opp tidlig i et seriøst forhold hvis det er en viktig ting for deg. Kanskje virker det litt rart å snakke om sånt tidlig men jeg tenker det er bedre å vite at man er på samme side om slike viktige ting. Er jo bare trist om man finner at samboer har helt motsatte ønsker i livet enn du har mange år inn i forholde fordi man tilfeldigvis ikke tok det opp tidlig. Det betyr jo ikke at man ønsker å gifte seg NÅ men bare at det er en ting man kan se for seg i framtiden. 

Anonymkode: db878...169

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

visp skrev (15 timer siden):

Om det å være gift er viktigere for deg enn personen så er det noe veldig feil i mine øyne.

Om det å IKKE være gift er så viktig at man ikke kan gjøre det for den man elsker, er det noe veldig feil i mine øyne.

Ekteskap betyr sosial, økonomisk og juridisk trygghet. For meg er det uaktuelt å eie bolig og få barn sammen uten å være gift. Men jeg har vært tydelig på dette helt fra starten og valgt bort noen potensielle partnere på grunn av ulikt syn der. For meg er det helt uforståelig at folk ønsker å få barn og eie bolig sammen, men absolutt ikke vil gifte seg. Det er litt patetisk, for særlig det å få barn sammen er i realiteten en MYE større forpliktelse enn å gifte seg. 

Anonymkode: 296f9...eb3

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han sagt at han ikke vil "låse seg" med deg, eller er det din tolkning, bare det du generelt kaller det når noen ikke vil gifte seg? 

Synes også det er rart at du skriver at du ikke vil være ugift, som om det å være gift i seg selv nærmest er større mål enn å være med den man elsker. Her synes jeg helt ærlig at det høres ut som du har feil prioriteringer.

Men om det faktisk er sånn at han ikke vil gifte seg med deg fordi han ikke ser for seg dere for resten av livet og sitter og venter på en bedre å gifte seg med, da skjønner jeg du vil gå.

Men om dere har et trygt og godt forhold og begge vil være sammen i all overskuelig fremtid, så skjønner jeg ikke hvorfor du skal gå bare fordi du vil skifte tittel/forholdsstatus på Facebook.

Anonymkode: 1e6c1...3e0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...