Gå til innhold

Starten på 3. verdenskrig?

Gjest AnonymBrukerJa

Anbefalte innlegg

Gjest AprilRyan

Vi som er forbrukere kan velge de kildene vi ønsker å lese og vi burde også være litt kritisk til det. Om man kun baserer seg på informasjon fra VG og Dagbladet så er det ikke rart at man blir både skremt og til tider villedet.

Disse lever jo på klikk og sensasjonelle overskrifter og det vet man jo så det er ingen grunn til å bruke de kildene om eneste informasjon.

Nå sier jeg ikke at de aldri har gode artikler, men tabloidaviser er opptatt av det sensasjonelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

«Russlands utanriksdepartement kallar rettssaka i Haag for «absurd», skriv Reuters»

Javel,

Virkelighetsoppfatning ?!!! Det eneste som er ABSURD her er hvordan Russland bomber ihjel voksne og små barn!!

Har de en ellers annen sinnslidelse hele forbanna gjengen??!

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilRyan skrev (29 minutter siden):

Vi som er forbrukere kan velge de kildene vi ønsker å lese og vi burde også være litt kritisk til det. Om man kun baserer seg på informasjon fra VG og Dagbladet så er det ikke rart at man blir både skremt og til tider villedet.

Disse lever jo på klikk og sensasjonelle overskrifter og det vet man jo så det er ingen grunn til å bruke de kildene om eneste informasjon.

Nå sier jeg ikke at de aldri har gode artikler, men tabloidaviser er opptatt av det sensasjonelle.

har du bedre kilder som baserer på nyheter som har tyngde og troverdighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

evybergen skrev (27 minutter siden):

«Russlands utanriksdepartement kallar rettssaka i Haag for «absurd», skriv Reuters»

Javel,

Virkelighetsoppfatning ?!!! Det eneste som er ABSURD her er hvordan Russland bomber ihjel voksne og små barn!!

Har de en ellers annen sinnslidelse hele forbanna gjengen??!

Det er skremmende hva for en kultur som har fått etablere seg i mange år. Og jeg reagerer at det ikke var noen statsledere som så deres framtreden. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AprilRyan
Egenskap skrev (3 minutter siden):

har du bedre kilder som baserer på nyheter som har tyngde og troverdighet?

Nå tror jeg ikke på 100% nøytrale medier, men jeg synes for eksempel NRK holder seg ganske greit i måten de fremstiller ting. Aftenposten har likt tidligere, men jeg gidder ikke å betale for enda et abonnement akkurat nå.

Men jeg synes ikke at man kan klage på at tabloidaviser er nettopp tabloide. Det vet man jo. Jeg leser Dagbladet og VG jeg også, men jeg vet også at de er opptatt av sensasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilRyan skrev (14 minutter siden):

Nå tror jeg ikke på 100% nøytrale medier, men jeg synes for eksempel NRK holder seg ganske greit i måten de fremstiller ting. Aftenposten har likt tidligere, men jeg gidder ikke å betale for enda et abonnement akkurat nå.

Men jeg synes ikke at man kan klage på at tabloidaviser er nettopp tabloide. Det vet man jo. Jeg leser Dagbladet og VG jeg også, men jeg vet også at de er opptatt av sensasjon.

Jeg synes NRK er bedre enn forventet, og eksperter fra NUPI og forsvaret har sagt ting som jeg tror på.

Jeg har til og med fått inntrykk av at eksperter fra NUPI eller forsvaret frekventerer norske prorussiske lukkede facebokgrupper. Der foregår det ordvekslinger som har en interessant tendens. Prorusserne (mine ord, de kaller seg ikke prorussere, men det er mitt inntrykk at stemningen var slik) var veldig Ukrainakritiske før invasjonen, men på et innlegg i dag som var sterkt Putinkritisk så merket jeg meg emojiresponsen. 12 "likes" og 4 "latter" (betyr latterlig dumt). Ut ifra denne statistisk alt for begrensede "meningsmålingen" så har 75% av Norske prorussere blitt veldig sinte på Putin.

Endret av I Grosny
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AprilRyan skrev (13 minutter siden):

men jeg vet også at de er opptatt av sensasjon.

rød skrift og bevegelig tekst... de er iallfall opptatt å få oppmerksomhet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AprilRyan
I Grosny skrev (1 time siden):

Jeg synes NRK er bedre enn forventet, og eksperter fra NUPI og forsvaret har sagt ting som jeg tror på.

Jeg har til og med fått inntrykk av at eksperter fra NUPI eller forsvaret frekventerer norske prorussiske lukkede facebokgrupper. Der foregår det ordvekslinger som har en interessant tendens. Prorusserne (mine ord, de kaller seg ikke prorussere, men det er mitt inntrykk at stemningen var slik) var veldig Ukrainakritiske før invasjonen, men på et innlegg i dag som var sterkt Putinkritisk så merket jeg meg emojiresponsen. 12 "likes" og 4 "latter" (betyr latterlig dumt). Ut ifra denne statistisk alt for begrensede "meningsmålingen" så har 75% av Norske prorussere blitt veldig sinte på Putin.

Du har fått inntrykk av det. Jaha, jeg vet ikke. Baserer meg ikke akkurat på hva som blir skrevet i grupper på facebook, men det kan sikkert stemme at noen har snudd i sitt synspunkt. Det er ikke helt uvanlig at noen gjør det tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Urias

Dette er skremmende. Chernobyl uten strøm. Er ikke strømmen tilbake innen 48 timer, er sjansen for radioaktivt utslipp veldig stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AprilRyan
Urias skrev (3 minutter siden):

Dette er skremmende. Chernobyl uten strøm. Er ikke strømmen tilbake innen 48 timer, er sjansen for radioaktivt utslipp veldig stor.

Tja, Det internasjonale atomenergibyrået mener at det ikke er noe kritisk rundt sikkerheten på Tsjernobyl, men jeg håper at det ikke blir noe utslipp derfra.

https://www.nrk.no/nyheter/1.15885518

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urias skrev (2 minutter siden):

Leste det akkurat 😲. Det er helt sinnsykt at myndighetene i Russland/de russiske soldatene ikke skjønner hvor mye dette vil gå utover alle! At man skal være nødt til å trygle og be for at man skal få fikset dette problemet uten å bli skutt på er helt vilt! Sier mye om mentaliteten til enkelte russere. Æsj 🤮

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilRyan skrev (46 minutter siden):

Du har fått inntrykk av det. Jaha, jeg vet ikke. Baserer meg ikke akkurat på hva som blir skrevet i grupper på facebook, men det kan sikkert stemme at noen har snudd i sitt synspunkt. Det er ikke helt uvanlig at noen gjør det tror jeg.

Jeg baserer meg på alle inntrykk jeg får.  Fakta er at noen (aner ikke hvor mange) skifter mening , og min teori er at årsaken er at de mister tillit til en informasjonskilde, og bytter over til en eller flere andre informasjonskanaler. Når jeg observerer at en vesentlig del av en liten gruppe skifter mening så aner jeg en klar tendens.

Propagandakrigen handler om kontrollen eller påvirkningen av folks meninger.

Jeg tror folks meninger kan avgjøre krigen, og da mener jeg folks meninger i Russland, ikke minst i russisk Duma, russisk arme og FSB.

Putin taper propagandapoeng når han tas i løgn og mamma får unggutten sin hjem i likpose. Når vakre småbarn drepes taper han propagandapoeng. For min del tapte han den siste rest av propagandapoeng den dagen han invaderte Ukraina.

Jeg tror krigen kan avgjøres av at mange nok i Russland skifter mening. Om mange nok er 1 person eller 50 millioner vet jeg ikke, trolig noe i mellom.

Endret av I Grosny
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AprilRyan skrev (1 minutt siden):

Tja, Det internasjonale atomenergibyrået mener at det ikke er noe kritisk rundt sikkerheten på Tsjernobyl, men jeg håper at det ikke blir noe utslipp derfra.

https://www.nrk.no/nyheter/1.15885518

Men sier det det for at det ikke skal bryte ut panikk? Hvis de ikke får igang strømmen igjen så er det jo kritisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egenskap skrev (4 timer siden):

kan vi definere at Russland gjør et folkemord mot et folk?

Hva kan Russland forvente fremover som et land?

Her står det litt om hva som regnes som folkemord: https://www.fn.no/tema/konflikt-og-fred/folkemord

Slik jeg forstår teksten, tror jeg at Putin fort vil kunne dømmes for folkemord. Dette fordi Putin ikke anerkjenner ukrainere som ukrainsk og tydeligvis mener de gjør seg best russisk, eller død. Dette fordi han nekter evakuering til andre enn Russland og går løs på sivilie, der det ikke engang vises nåde for de aller svakeste gruppene som barn og eldre.

Endret av Trampstamped
Lenke til kommentar
Del på andre sider

likestilling skrev (12 timer siden):

Det handler ikke så mye om hva som er realiteten, men om hva "offisielle" Kina sier. Hvis man vil lese hva f.eks. Kina mener er kinesisk statseid media en bedre kilde enn NRK. Det er ikke bare Kina som sier andre ting enn man får inntrykk av fra norske medier, India og Pakistan er to andre store aktører. India er "alliert" med Russland og Pakistan har inngått avtale om å kjøpe råmaterialer og sier at de ikke er nikkedukker for NATO.

Det er riktig at det kan være verdifullt å lese nyheter også fra slike kilder. Men da må man være veldig bevisst på hva man leser og gjerne søke etter kunnskap også fra uavhengige kilder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
malifika skrev (7 minutter siden):

Men sier det det for at det ikke skal bryte ut panikk? Hvis de ikke får igang strømmen igjen så er det jo kritisk?

Nei altså...

Det er vel mer noe Ukraina sier for at det skal bryte ut panikk...

Hva er bedre egnet til å skremme enn noe slikt? Nå er jeg ikke ekspert, men hvorfor skulle det bli kritisk om de ikke har strøm? Det er jo "bare" gammelt radioaktivt avfall som ligger begravet under enorme mengder betong og denslags.

Jeg tar det i alle fall med ro...

chernobyl-sarcophagus.jpg

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urias skrev (26 minutter siden):

Er det offiserer som ber dem skyte i hytt og pine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AprilRyan
I Grosny skrev (12 minutter siden):

Jeg baserer meg på alle inntrykk jeg får.  Fakta er at noen (aner ikke hvor mange) skifter mening , og min teori er at årsaken er at de mister tillit til en informasjonskilde, og bytter over til en eller flere andre informasjonskanaler. Når jeg observerer at en vesentlig del av en liten gruppe skifter mening så aner jeg en klar tendens.

Propagandakrigen handler om kontrollen eller påvirkningen av folks meninger.

Jeg tro folks meninger kan avgjøre krigen, og da mener jeg folks meninger i Russland, ikke minst i russisk Duma, Russisk arme og FSB.

Putin taper propagandapoeng når han tas i løgn og mamma får unggutten sin hjem i likpose. Når vakre småbarn drepes taper han propagandapoeng. For min del tapte han de siste rest av propagandapoeng den dagen han invaderte Ukraina.

Jeg tror krigen kan avgjøres av at mange nok i Russland skifter mening. Om mange nok er 1 person eller 50 millioner vet jeg ikke, trolig noe i mellom.

Ja, jeg tror det blir vanskeligere og vanskeligere for Putin å opprettholde bildet av at det ikke er krig i Ukraina jo mer tid det går. Selv om han da kan fortelle folket at Ukrainerne er onde og derfor drepte de russiske soldatene som bare hadde gode intensjoner. Det virker som det er en forskjell på generasjonene i Russland. Der de unge lettere finner informasjon andre steder og de eldre baserer seg mer på informasjon de får fra statlige medier og også at de som bor i de større byene ikke stoler like mye på de statlige mediene.

malifika skrev (11 minutter siden):

Ja, jeg vet ikke, men det er i hvert fall ikke kritisk enda. Håper de får i gang strømtilførsel på en slags måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

likestilling skrev (5 minutter siden):

Hva er bedre egnet til å skremme enn noe slikt? Nå er jeg ikke ekspert, men hvorfor skulle det bli kritisk om de ikke har strøm?

Mulig strøm trengs for å drive pumper for kjølevann eller noe sånt?

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...