Gå til innhold

Starten på 3. verdenskrig?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Jeffe skrev (5 minutter siden):

I og med at artikkelen tilsynelatene nevner flere land enn Georgia og Ukraina kan vi konkludere at de går lengre tilbake i historien enn 1991.

Når du nå presiserer "moderne russland" forstår jeg definisjonen din. 

Ja, går man langt tilbake i tid finner man mye rart, men ikke noe som er relevant for dagens Russland mener jeg. Før 1917 er nesten førhistorisk og de var et monarki, og så kom revolusjonen og det ble et grusomt kommunistdikatur styrt av bolsjeviker. Ingen av disse epokene er særlig relevante, mens det som har skjedd etter oppløsningen av Soviet selvfølgelig er ... mer relevant. Det kommer jo an på hva målet er; om det er å gjøre folk klokere eller å demonisere. Sverige har vel angrepet en del naboland de og, om man går tilbake i tid.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eneste som "trøster" meg med det nyeste grepet (forby olje fra Russland), er at det biter oss selv massivt i ræva. Håper Putin ser humoren i det. 

• Liker 1
Skrevet
Lunarstone skrev (4 minutter siden):

Eneste som "trøster" meg med det nyeste grepet (forby olje fra Russland), er at det biter oss selv massivt i ræva. Håper Putin ser humoren i det. 

Relevant for det du skriver :)

Vi dytter alle andre enn EU/NATO mot hverandre. Vi vil få andre problemer enn energi også, selv om det er ille nok. Råvareprisene skyter i taket og verre skal det bli når vi går tom for gjødsel og korn og slikt.

https://www.foxbusiness.com/economy/wheat-prices-food-shortage-fears

Sitat

Russia and Ukraine account for around 29% of global wheat exports, 19% of global corn supplies, and 80% of the world’s sunflower oil exports. This reliance has many traders worried that any further military force could trigger a massive scramble by food importers to replace supplies normally sourced from the Black Sea region. 

...

Russia is also one of the world’s biggest exporters of all three major groups of fertilizers, and officials have said it could suspend exports, leaving farmers to bear the cost of any prolonged shortage. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg har lyst til å gå i dvale fra dette her og komme tilbake om noen uker. Ikke godt for psyken å lese at spesielt USA kommer med nye, massive sanksjoner. 

Poenget bak alle sanksjonene er å få folket i Russland til å stå opp mot Putin. Kommer det til å skje i nærmeste fremtid? Er folk tøffe nok? Jeg forstår godt at folk ikke tør! Dessuten er det fremdeles et drøss med mennesker i Russland som kjøper propagandaen - de vet faktisk ikke hva som foregår. Rekker opprøret å skje FØR Putin eventuelt sender ut atomvåpen eller bomber et annet land? 

Kina advarer oss mot flere sanksjoner, nettopp fordi Jinping ønsker å ha Putin værende i stillingen sin. Klarer Putin sitt folk å styrte Putin - ja da kan befolkningen i Kina bli inspirert til å gjøre nettopp det samme mot sin diktator! 

Nå får vi håpe at dette ender godt. Jeg er redd. 

Endret av Blomsterkaret
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Gjest Adobyen
Skrevet
mumrikk1 skrev (4 timer siden):

hvor får du det tilbudet?😊

Det er mulig å få fastprisavtaler med Polarkraft.no. 3-år og 5-års.  Sistnevnte koster 124 øre pr kwh nå.  Disse avtalene blir jo stadig dyrere  å finne og tilbudene forsvinner om det blir verre.

Skrevet
3 hours ago, Trampstamped said:

Å begrense Russlands muligheter til å gå til krig ved å ramme økonomien deres. Krigføring koster. I tillegg veier nok også etiske forhold tungt. Den inhumaniteten, manipulasjonen, løgnen og volden Russland representere som retter seg både mot Russlands egen befolkning, så vel som Ukrainas, er det få land som aksepterer. 

Tror du på dette selv? Den eneste måten dette kan fungere på må vel være om krigen varer i flere år. Noe den ikke kommer til å gjøre.

• Liker 1
Skrevet
matsats skrev (19 minutter siden):

Tror du på dette selv? Den eneste måten dette kan fungere på må vel være om krigen varer i flere år. Noe den ikke kommer til å gjøre.

De har allerede gjeld, selv på kort sikt kan det bli skikkelig kollaps 

• Liker 2
Skrevet

Polen sender alle sine jagerfly til USA. Blir så jævlig irritert av hvor idiotiske våre ledere er. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Ryddet for brukerdebatt, brudd på opphavsrett og brudd på rommets retningslinjer, og svar til det. 

_popcorn_, mod

Gjest Urias
Skrevet

Og der var også Coca Cola ute av Russland! McDonalds stenger alle restauranter. Starbucks stenger alt. + mange flere.

Gjest CrossRoad
Skrevet
Lunarstone skrev (31 minutter siden):

Polen sender alle sine jagerfly til USA. Blir så jævlig irritert av hvor idiotiske våre ledere er. 

Hvis det er sant er det idiotisk ja. Til USA altså?

Gjest CrossRoad
Skrevet
Urias skrev (2 minutter siden):

Og der var også Coca Cola ute av Russland! McDonalds stenger alle restauranter. Starbucks stenger alt. + mange flere.

De klarer seg nok uten Coca Cola, hamburgere og kaffe fra Starbucks. Liten pris å betale i forhold til det sivilbefolkningen i Ukraina gjennomgår. 

Skrevet

30 jagerfly skal nå fra Polen til USA for så til Ukraina...

Jaja, da økte sannsynligheten for atomkrig enda flere hakk. 

Går aldri bra det her. De tror altså at Russland aksepterer at NATO gjør så Ukraina vinner krigen + sanksjoneres ihjel. 

Det er nok bare å forberede seg på jordens undergang/ tredje verdenskrig, selv om jeg  selvfølgelig håper jeg tar feil. 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Ukarina får overta alle polske jagerfly, og USA har lovd Polen overta F-16 fly. Meg bekjent har også Norge faset ut en rekke F-16 jagerfly, og snakk om å skrote dem.  Synes det er merkeleg at dette skjer nå i desse "krisestider", og kanskje burde Polen  overta de gamle F-16 flyene fra Norge etterhvert som de blir erstattet med nye F -35. 

Image: Professor: - Nå får Ukraina jagerfly

Endret av Skybe
Skrevet (endret)
Jr.Garcon skrev (På 8.3.2022 den 22.10):

Endret av Lunarstone
  • Liker 1
Skrevet

Jeg støtter ikke krigen i Ukraina så det er sagt, men om det blir verdenskrig så er det nato landene sine feil, siden de ikke kunne unngå å blande seg for mye.

Selv om ikke nato sammen sender våpen, jagerfly etc, så er det nok mer enn nok at noen nato land gjør det på egenhånd. Det trigger Putin. 

Denne konflikten kunne holdt seg mellom Russland og Ukraina hadde man vært smart, men nei da. For at dette ikke skal ende opp i en verdenskrig, så tror jeg eneste alternativ snart er at Ukraina godtar de 4. kravene som Russland stiller. Da blir både ukrainske og andre liv i verden spart. 

• Liker 6
Skrevet

Ukarina får overta alle polske jagerfly, og USA har lovd Polen overta F-16 fly. Meg bekjent har også Norge faset ut en rekke F-16 jagerfly, og snakk om å skrote dem.  Synes det er merkeleg at dette skjer nå i desse "krisestider", og kanskhe burde Polen ounne overta de gamle F-16 flyene fra Norge etterhvert som de blir erstattet med nye. 

Eller blir det spennende å sjå hvilken effekt de økonomiske sanksjonene vil få på Russland, og den Russiske befolkning. 

Image: Professor: - Nå får Ukraina jagerfly

Gjest Nimbus2000
Skrevet (endret)
tussi84 skrev (2 timer siden):

Jeg støtter ikke krigen i Ukraina så det er sagt, men om det blir verdenskrig så er det nato landene sine feil, siden de ikke kunne unngå å blande seg for mye.

Selv om ikke nato sammen sender våpen, jagerfly etc, så er det nok mer enn nok at noen nato land gjør det på egenhånd. Det trigger Putin. 

Denne konflikten kunne holdt seg mellom Russland og Ukraina hadde man vært smart, men nei da. For at dette ikke skal ende opp i en verdenskrig, så tror jeg eneste alternativ snart er at Ukraina godtar de 4. kravene som Russland stiller. Da blir både ukrainske og andre liv i verden spart. 

Mener du at Andre verdenskrig er Storbritannia og Frankrikes  feil siden de blandet seg inn i krigen mellom Tyskland og Polen?

Endret av Nimbus2000
Skrevet
tussi84 skrev (9 minutter siden):

Enig i at Vesten nå bør sitte mer stille i båten og ikke gi etter for alt Zelensky ber om. Han er desperat og tenker ikke nødvendigvis på konsekvensene av sine bønnfalinger. Selv om Russland fortsetter å stille absurde krav, deltar de forhandlinger nå og der er gjennomført vellykket evakurering i dag som er fremskritt. Med å sende jagerfly nå, kan dette kollapse. Skjønner at Biden er presset av en haug demonstrasjoner i USA om at USA å hjelpe mer, men likevel. Målet må være å unngå mer krig. Ikke tilfredsstille den amerikanske befolkningens rettferdighetssans. 

• Liker 12
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...