Gå til innhold

Starten på 3. verdenskrig?

Gjest AnonymBrukerJa

Anbefalte innlegg

Lunarstone skrev (1 time siden):

Har forberedt meg på dette i 13 dager nå. Du tar ikke feil. Vi kommer til å dø, alle sammen. Ser ikke en ende på dette, ingen er villige til å forhandle, alt går til helvette. 

Så nå ut som at jævla norske media fremstilte det mye mer avklart enn det er. For at de flyene skal sendes inn i Ukraina igjen så må en enstemmig NATO godkjenne det. 

Skjer med de norske drittavisene som gir fullstendig feil informasjon ??

Tror aldri en enstemmig NATO sender de inn og gjør de ikke det og heller ikke noe flysone forbud, så har jeg mer troen på at det her ikke eskalerer rett til helvete.

Endret av Jr.Garcon
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trampstamped skrev (18 minutter siden):

Enig i at Vesten nå bør sitte mer stille i båten og ikke gi etter for alt Zelensky ber om. Han er desperat og tenker ikke nødvendigvis på konsekvensene av sine bønnfalinger. Selv om Russland fortsetter å stille absurde krav, deltar de forhandlinger nå og der er gjennomført vellykket evakurering i dag som er fremskritt. Med å sende jagerfly nå, kan dette kollapse. Skjønner at Biden er presset av en haug demonstrasjoner i USA om at USA å hjelpe mer, men likevel. Målet må være å unngå mer krig. Ikke tilfredsstille den amerikanske befolkningens rettferdighetssans. 

synd å si det, men jo lenger denne krigen i Ukraina varer jo mer øker sjansen for at den eskalerer. Dette fordi det med tiden blir enda flere saksjoner mot Russland, vesten/nato blander seg mer og mer inn jo mer som tiden går. Og ja til slutt får Putin nok! 

på mange måter nå er det kun to land som kan endre at hele verden ikke blir dratt inn. Russland trekker seg (skjer ikke) eller at Ukraina godtar kravene til Russland (synd, men de sparer mange liv i Ukraina, og sparer masse liv ved å unngå 3-verdenskrig).

Det har vært konflikter mellom Russland og Ukraina lenge. Det er ikke sånn at de er helt uskyldig i denne saken. Å løse det med krigføring er jo feil, men media fremstiller bare en side av saken også. Russland den store stygge ulven, og Ukraina helt uskyldige. Ufortjent angripet ja, men konflikten bak er de begge skyld i. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jr.Garcon skrev (1 time siden):

Så nå ut som at jævla norske media fremstilte det mye mer avklart enn det er. For at de flyene skal sendes inn i Ukraina igjen så må en enstemmig NATO godkjenne det. 

Skjer med de norske drittavisene som gir fullstendig feil informasjon ??

Tror aldri en enstemmig NATO sender de inn og gjør de ikke det og heller ikke noe flysone forbud, så har jeg mer troen på at det her ikke eskalerer rett til helvete.

Helt enig med deg. Blir skikkelig provosert av det. Hva f er det de driver med? Staten/Stortinget bør sende de en melding, vurderer nesten å gjøre det selv. Men tviler på det hjelper... De må da begrunne og vektlegge saker før de poster det på nettsiden. Er jo helt tonedøvt og vilt hva de holder på med. Greit nok at media lever av clicks, men nå er det krig i Europa; en svært seriøs situasjon som bør tas i betraktning. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Becky skrev (Akkurat nå):

Helt enig med deg. Blir skikkelig provosert av det. Hva f er det de driver med? Staten/Stortinget bør sende de en melding, vurderer nesten å gjøre det selv. Men tviler på det hjelper... De må da begrunne og vektlegge saker før de poster det på nettsiden. Er jo helt tonedøvt og vilt hva de holder på med. Greit nok at media lever av clicks, men nå er det krig i Europa; en svært seriøs situasjon som bør tas i betraktning. 

Ja, det er helt drøyt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skybe skrev (3 timer siden):

Ukarina får overta alle polske jagerfly, og USA har lovd Polen overta F-16 fly. Meg bekjent har også Norge faset ut en rekke F-16 jagerfly, og snakk om å skrote dem.  Synes det er merkeleg at dette skjer nå i desse "krisestider", og kanskje burde Polen  overta de gamle F-16 flyene fra Norge etterhvert som de blir erstattet med nye F -35. 

Image: Professor: - Nå får Ukraina jagerfly

Meget sannsynlig. USA har jo lovet sine F-16 fly til Taiwan.. så de har vel egentlig ikke noe å gi til Polen uten å bryte den avtalen. Så at Norge gir sine til Polen er mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lunarstone skrev (3 timer siden):

Har forberedt meg på dette i 13 dager nå. Du tar ikke feil. Vi kommer til å dø, alle sammen. Ser ikke en ende på dette, ingen er villige til å forhandle, alt går til helvette. 

Det er egentlig ingenting å forhandle om, ikke av de større punktene i hvert fall. Russland har invadert, drept og ødelagt med tilnærmet null grunnlag. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest misssixty
malifika skrev (1 minutt siden):

Fy faen 😡

Bare tidsspørsmål før det smeller et eller annet sted nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Putin signs decree banning or restricting exports from Russia, imports to Russia of certain products, raw materials (interfax.com)

Russland svarer på sanksjoner:

Sitat

The decree introduces certain special economic measures to be in effect until December 31, 2022.

These include "a ban on exports outside of the Russian Federation's territory and (or) imports to the Russian Federation's territory of products and (or) raw materials according to lists determined by the Russian government."

The decree also restricts "exports outside of the Russian Federation's territory and (or) imports to the Russian Federation's territory of products and (or) raw materials according to lists determined by the Russian government."

Det er den listen blant annet Norge meldte seg på da de kom på at de skulle sende 2000 våpen til Ukraina

322053-sei92096097.jpg

Energikrise, pluss at Russland eksporterer andre viktige råvarer. Kunstgjødsel er kanskje en av de Europa vil merke godt.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilRyan skrev (På 7.3.2022 den 12.34):

Ser at Russland er ferdig med denne uvenn-lista og der står visst Norge også. Lurer på hva det vil bety og hvilke tiltak Russland vil gjøre.

Det blir noen cyberangrep, men ikke noe vi ikke kan takle på sikt. Forsvaret vil angre på at de har kuttet 200 millioner kroner i budsjettet til Cyberforsvaret. Men de pengene har staten å gi nå når strøm og bensin er så dyrt - så det er ingen fare :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukraina-krigen: - Gutt vandret gråtende over grensa (dagbladet.no)

Sitat

I et veldig sakte tempo vandrer den unge gutten med den stripete jakka fra krigsherjede Ukraina og over til en tryggere hverdag i Polen.

Med seg i den venstre hånda har han en liten sjokolade og i den høyre hånda skraper en gjennomsiktig pose, med et sort og hvitt kjæledyr, langs bakken.

Han gråter og ser trist inn i kameraet til fotografen, i et klipp publisert av Sky News.

Selvfølgelig må dette på forsiden.

Den enorme overskriften er:

Sitat

- Alene over grensa: hjerteskjærende

Jeg vet ikke om de har endret artikkelen, men overskriften på forsiden av dagbladet stemmer ikke med innholdet i artikkelen der det står at de ikke vet om han kom alene.

Sitat

#StopFakeNews
 We would like to inform you that, contrary to the unfortunately disseminated information in the media, 4-year-old Valerij z did not cross the border alone, he was with his family. At the border crossing #PSGMedyka he received sweet gifts from the officers.

He and his family are safe in Poland

Fra grensevakter i Polen.

#StopFakeNews dagbladet.

Selvfølgelig veldig trist at en gutt må flykte med familien, men språket i artikkelen er "propagandaspråk" og det er heller ikke sant at han var alene.

De har en annen gigantisk overskrift like under med "Se nå: ryster en hel verden" der de viser videoen.

Øverst på Dagbladet har vi "- Atomkraft-ansatte tortureres" med et sitattegn foran slik at man kan si at det bare var noe som en eller annen sa, som er akkurat det det er snakk om. Om man leser artikkelen står det at de er "fysisk og psykisk slitne", som helt sikkert stemmer. Dette blir hevdet av Ukrainas energiminister på facebook, hvor han også sier at de må lage videoer som brukes av russerne.

Det er et stykke fra det folk forbinder med "tortur" til "sliten". Jeg har ikke sett noe mer enn et sitat, men det er vel litt av poenget. Sitatet er historien.

Bare for å ha det sagt; dette handler ikke om handlingene, men om Dagbladet sin måte å formidle ... løgn på. Det de skriver, og det som er sant/bevist er to helt forskjellige ting.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Becky skrev (5 timer siden):

Først ute med det nyeste… Garantert at de har ferdig dommedag-forsider også. For bare noen år siden publiserte jo en nettavis at Kong Harald var død, litt av en blemme. Hvis jorden går under om få minutter, spiller det noen rolle om Dagbladet postet først? Blir helt matt. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

likestilling skrev (2 timer siden):

Bare for å ha det sagt; dette handler ikke om handlingene, men om Dagbladet sin måte å formidle ... løgn på. Det de skriver, og det som er sant/bevist er to helt forskjellige ting.

Krig er både dreping og juging, og dersom løgn er det beste forsvar så skal det brukes. Men Dagbladet bør være mer kildekritisk. Ukritisk viderformidling svekker troverdigheten, og vestlige media mister litt av det troverdighetsovertaket de har over Putins propaganda.

Kampen om sannheten er helt avgjørende. Når Putin mister sin troverdighet blant sine tilhengere ligger han dårlig an.

Putins støtte i Hvite-Russland og Kina er på vei ned, og forhåpentligvis støtten i Russland også (men det er stygge meningsmålingstall)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Natos generalsekretær Jens Stoltenberg advarer Russland mot å angripe forsyningslinjene Nato-land benytter inn til Ukraina.

– Et angrep mot Nato-territorium, mot Nato-styrker og mot Nato-kapasiteter vil være et angrep mot Nato, sier Stoltenberg til kanadiske CBC News.

Det fryktes at Russland vil forsøke å hindre omverdenen fra å frakte våpen og andre forsyninger til ukrainske styrker, og Stoltenberg medgir at forsyningslinjene inne i landet er sårbare for artilleri- og flyangrep.

Nato-landenes rett til å forsyne Ukraina med våpen, er imidlertid nedfelt i FN-charteret, sier han. (NTB)

Dette er en helt annen retorikk fra Nato. I stedet for å la seg true at krigsforbrytelsene til Russland, så er det nå Putin og Russland som får beskjed om å passe seg for NATO og dens hummanitre hjelp. Jeg har sagt det tidligere, ikke innbill dere at NATO har tenkt til å stå på sidelinjen å bli diktert av Putin og den inkompetente styrken hans. Det handler bare om å gå inn i konflikten på en fornuftig måte.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vellykket evakuering av Sumy. Kan tilstrømming av russisktalende Ukrainere til Hviterussland (som tar med seg ekte informasjon om invasjonen) skape så stor motstand mot invasjonen at Lukaschenko vil stoppe Russisk bruk av Hviterussisk territorium til troppetransport?

PS: Jeg sjekket et flyktingekart på VG nå og det er bare snaut 500 som har flyktet til Hviterussland. De fra Sumy har vel reist til Russland, men at russisktalende flyktninger tar med seg et virkelighetsbilde tror  jeg uansett. Ca 100 000 har i følge VG reist til Russland (men jeg mener at noen har sagt en million, den eventuelle millionen kan være eldre og ha flyktet fra Donbasskonflikten), Hva de forteller kan ikke jeg si, men de kan opplyse russiske folk og bidra til Putins propagandatap og fall.

Endret av I Grosny
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan vi definere at Russland gjør et folkemord mot et folk?

Hva kan Russland forvente fremover som et land?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egenskap skrev (20 minutter siden):

kan vi definere at Russland gjør et folkemord mot et folk?

Hva kan Russland forvente fremover som et land?

Jeg er usikker på definisjonen av folkemord, men de dreper iallfall mange, små og store, militære og sivile.

Russland går en veldig usikker framtid i møte. Det er ikke lett å spå noe som helst, ikke vet vi om de vil stå å okkupere Ukraina i noen dager eller mange år. Veldig mange hater Putin, men han har også kontroll på veldig mange gjennom knallhard medie- og "sannhetskontroll".

Russland kan ha glede av å bygge et moderne demokrati, men det er nok en idè Putin misliker.

Putin er bare et menneske. Han vil ikke leve i 1000 år, og blir han ikke arrestert, så vil han før eller senere bli stemt ut eller avgå etter eget ønske eller ved naturlig avgang. Det blir nok stor forandring etter Putin, men dersom historien gjentar seg så  kan det gå flere generasjoner med statsledere før man får en hyggelig leder.  Når Stalin falt fra , så tok det lang tid før Bresjnev var på plass. Det ligger nok mye omstillingstreghet i administrasjonen og i FSB, så jeg antar at bedring tar lang tid.

Noen forventer økonomisk sammenbrudd i Russland. Det blir i såfall knallhardt, men de har vært igjennom det før ved Sovjetunionens fall, så de står ikke uten evne til å takle dårlige tider.

Meningsmålinger av for meg ukjent kvalitet sier at 71% støtter Putin, men han har mange motstandere, og motstanderne er kanskje tusen ganger sintere enn Støres motstandere under den verste strømkrisa.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (27 minutter siden):

Jeg er usikker på definisjonen av folkemord, men de dreper iallfall mange, små og store, militære og sivile.

Russland går en veldig usikker framtid i møte. Det er ikke lett å spå noe som helst, ikke vet vi om de vil stå å okkupere Ukraina i noen dager eller mange år. Veldig mange hater Putin, men han har også kontroll på veldig mange gjennom knallhard medie- og "sannhetskontroll".

Russland kan ha glede av å bygge et moderne demokrati, men det er nok en idè Putin misliker.

Putin er bare et menneske. Han vil ikke leve i 1000 år, og blir han ikke arrestert, så vil han før eller senere bli stemt ut eller avgå etter eget ønske eller ved naturlig avgang. Det blir nok stor forandring etter Putin, men dersom historien gjentar seg så  kan det gå flere generasjoner med statsledere før man får en hyggelig leder.  Når Stalin falt fra , så tok det lang tid før Bresjnev var på plass. Det ligger nok mye omstillingstreghet i administrasjonen og i FSB, så jeg antar at bedring tar lang tid.

Noen forventer økonomisk sammenbrudd i Russland. Det blir i såfall knallhardt, men de har vært igjennom det før ved Sovjetunionens fall, så de står ikke uten evne til å takle dårlige tider.

Meningsmålinger av for meg ukjent kvalitet sier at 71% støtter Putin, men han har mange motstandere, og motstanderne er kanskje tusen ganger sintere enn Støres motstandere under den verste strømkrisa.

Jeg håper Russland blir satt tilbake og mister alle muligheter i fremtiden, og særlig aktørene som har fått ansvar å lede landet. Dette er tortur og forferdelige mennesker som alle statsledere engang har møtt forut. 

Jeg får ikke til å se for meg at noen kommer til å treffe dem igjen. 

Jeg bare minner på at utenriksministeren i Russland var i Kirkenes dager etter krigen brøt ut. Jeg er sjokkert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...