malifika Skrevet 28. februar 2022 #2881 Del Skrevet 28. februar 2022 Dolce skrev (17 minutter siden): Det snakkes så mye om at Putin kanskje har undervurdert Ukraina og motstanden der. Men ingen snakker om at han kanskje også undervurderer sitt eget folk. Jeg håper at det er det russiske folk som kan redde oss alle ut av denne farlige situasjonen. Tenk på det: Putin er gammel KGB-mann. I en tid der det var Sovjetunionen. Ingen sovjetborgere fikk forlate landet/unionen. Internett var ikke oppfunnet. Sovjetborgerne forholdt seg kun til en sannhet: Avisa "Pravda" og Sovjetstyrte tv- og radiokanaler. Nå bor det flere hundretusen russere rundt om i verden. De bor i Norge, i Europa, i Usa, i Australia. De lever i land der media ikke er sensurert. Og de har slekt og venner hjemme i Russland. Også inne i selve Russland klarer ikke Putin og hans folk å stoppe befolkningen fra å bli påvirket av det de leser og hører fra resten av verden. Russland er ikke Sovjetunionen. Russerne er ikke et kuet bondefolk uten forbindelser med resten av verden. Jeg tror og håper at det er det russiske folket som kan sette en stopper for galskapen vi ser nå. Jeg håper så inderlig at du har rett. Vi har sett at mange russere åpenbart ikke støtter Putin, men Jeg er redd for at flesteparten av russerne gjør det, selv de du nevner som bor i andre deler av verden. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dolce Skrevet 28. februar 2022 #2882 Del Skrevet 28. februar 2022 malifika skrev (Akkurat nå): Jeg håper så inderlig at du har rett. Vi har sett at mange russere åpenbart ikke støtter Putin, men Jeg er redd for at flesteparten av russerne gjør det, selv de du nevner som bor i andre deler av verden. Flesteparten støtter ham kanskje. Men hvem er disse "flesteparten?" Er det folk med ressurser? Er det folk med forbindelser? Og (sorry), er det folk med mange penger (les: makt)? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
malifika Skrevet 28. februar 2022 #2883 Del Skrevet 28. februar 2022 Jeg kom over en norsk mann på Facebook som bor i Ukraina med kone og barn. Han legger stadig ut bilder og videosnutter derfra hvor han forteller hva som skjer, hvordan de har det og hva de gjør for å holde seg trygge/overleve. Han bidrar også stort med å hjelpe folk og dyr i trygghet over grensa. For dere som er interessert så heter han Erik Helgesplass. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 28. februar 2022 #2884 Del Skrevet 28. februar 2022 KiksKaks skrev (7 minutter siden): Jeg kan ikke forstå at det russiske folk aksepterer Putin lenger eller ikke er redd for ham når han nå truer med atomvåpen 😪 De har vel ikke så mye valg? Russland er ikke et demokrati, men et diktatur hvor det mangler ytringsfrihet og pressefrihet. De som sier imot forsvinner bare, altså blir tatt av dage. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
malifika Skrevet 28. februar 2022 #2885 Del Skrevet 28. februar 2022 Dolce skrev (2 minutter siden): Flesteparten støtter ham kanskje. Men hvem er disse "flesteparten?" Er det folk med ressurser? Er det folk med forbindelser? Og (sorry), er det folk med mange penger (les: makt)? Sant. De har muligens og forhåpentligvis ikke noe makt sånn sett. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 28. februar 2022 #2886 Del Skrevet 28. februar 2022 (endret) malifika skrev (8 minutter siden): Jeg håper så inderlig at du har rett. Vi har sett at mange russere åpenbart ikke støtter Putin, men Jeg er redd for at flesteparten av russerne gjør det, selv de du nevner som bor i andre deler av verden. Når 80% av pensjonerte offiserer er i mot Putin, og det åpenbart er stor motvilje i invasjonsstyrken, så har Putins støtte falt veldig dramatisk. Jeg tror ikke det er mulig å styre en hær som ikke aksepterer oppdraget og sjefen. I andre land der hæren ikke har akseptert regjeringen har det blitt militærkupp. Jeg tror tiden da de fleste russerne støttet Putin er over. Han hadde jfr en meningsmåling 45 % i september. Nå har han startet et helvete som truer både Russland, Ukraina og til og med verden på livet. Snart han han bare Dumaen og stalinistene igjen. Han har mistet MYE goodwill. Endret 28. februar 2022 av I Grosny 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 28. februar 2022 #2887 Del Skrevet 28. februar 2022 Tvillingsjel skrev (6 minutter siden): De har vel ikke så mye valg? Russland er ikke et demokrati, men et diktatur hvor det mangler ytringsfrihet og pressefrihet. De som sier imot forsvinner bare, altså blir tatt av dage. Jeg vet ikke hvor mange som har blitt tatt, antar færre enn hundre. Putin kan ikke ta 100 millioner russere. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miss spjåk Skrevet 28. februar 2022 #2888 Del Skrevet 28. februar 2022 lille pille skrev (8 timer siden): Det å redde Ukraina er ikke lenger verdt det. At hele verden skal stå foran å bli blåst i filler pga Ukraina. Det er ikke sikkert det blir så ille å bo der under russisk styre heller. De hadde jo russiskvennlige president før? Så får heller NATO ha økt tilstedeværelse i alle gamle sovjet-land, samtidig som man jobber med en langvarig strategi hva angår Russland. Men hadde du ment det samme om det var Norge Putin invaderte? 😥 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
heavyheart Skrevet 28. februar 2022 #2889 Del Skrevet 28. februar 2022 Jajajane skrev (1 time siden): Leser i vg at; russiske atomvåpen kan plasseres på grensen mot Nato-landene Polen, Litauen og Latvia. De tror at målet vil være spesielt usa. Det er atomvåpen både i fly, båter og på land klare nå. Det står også at Russland har 10 ganger så mange atomvåpen enn Usa. jeg tror fortsatt at Nato (og andre) undervurderer Putin og hva han er i stand til å gjøre! Dette blir for dumt. Og Russland er redd for NATO mens de selv har et lass med atomvåpen? Nå må gjengen der borte våkne 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jajajane Skrevet 28. februar 2022 #2890 Del Skrevet 28. februar 2022 I Grosny skrev (22 minutter siden): Når 80% av pensjonerte offiserer er i mot Putin, og det åpenbart er stor motvilje i invasjonsstyrken, så har Putins støtte falt veldig dramatisk. Jeg tror ikke det er mulig å styre en hær som ikke aksepterer oppdraget og sjefen. I andre land der hæren ikke har akseptert regjeringen har det blitt militærkupp. Jeg tror tiden da de fleste russerne støttet Putin er over. Han hadde jfr en meningsmåling 45 % i september. Nå har han startet et helvete som truer både Russland, Ukraina og til og med verden på livet. Snart han han bare Dumaen og stalinistene igjen. Han har mistet MYE goodwill. Dette er veldig bra hvis det stemmer. Jeg tror likevel ikke helt på at de fleste russere er uenig i Putin sin måte å håndtere dette på. Meningsmålinger for et land som ikke skal ha «egne» meninger, hvis du skjønner. jeg tror vi er for naive i denne krisen, og tenker at alle andre har samme tankegang som oss. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miss spjåk Skrevet 28. februar 2022 #2891 Del Skrevet 28. februar 2022 Peanut skrev (7 timer siden): Spesielt at han er villig til å ofre egne barn og barnebarn på den måten synes jeg. Også har vi en pandemi oppi alt og en klimakrise som kan bli mye verre. (Jeg tror egentlig ikke jeg har godt av å være her inne- kan jo bli livredd av å lese). Har man psykopatiske trekk, som Putin helt tydelig har, betyr barn og familie ingenting. De er som alt annet, bare brikker/marionetter i en psykopats verden. Jeg er også redd nå, tror Putin er villig til å gå langt for å ikke tape ansikt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
usynelig3 Skrevet 28. februar 2022 #2892 Del Skrevet 28. februar 2022 tig skrev (13 timer siden): Jeg må nesten spørre siden det er tydelig du har tenkt gjennom dette her. Har du samme oppfattelse av pasivitet mot Sverige også, eller deler av Norge? Eller hva er din personlige grense for når vi bør reagere? Enig. Om resten av verden ikke reagerer fortsetter det bare med flere land. Russland har alltid tatt landområder fra andre land. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jajajane Skrevet 28. februar 2022 #2893 Del Skrevet 28. februar 2022 heavyheart skrev (10 minutter siden): Dette blir for dumt. Og Russland er redd for NATO mens de selv har et lass med atomvåpen? Nå må gjengen der borte våkne Russland er ikke redd for Nato i den forstand at de er redd de skal ta de. De er redd flere likesinnede land skal bli med i Nato, da mister de fotfeste i egen verden. De er i mot vestens syn på verden. De ønsker ikke å ha noe med vesten å gjøre. Nato skal ikke angripe, men forsvare. Og kun forsvare NATO-land. Hvis det ikke er noe å forsvare så trenger ikke Russland å bry seg stort om Nato. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 28. februar 2022 #2894 Del Skrevet 28. februar 2022 Jajajane skrev (1 minutt siden): Dette er veldig bra hvis det stemmer. Jeg tror likevel ikke helt på at de fleste russere er uenig i Putin sin måte å håndtere dette på. Meningsmålinger for et land som ikke skal ha «egne» meninger, hvis du skjønner. jeg tror vi er for naive i denne krisen, og tenker at alle andre har samme tankegang som oss. Den meningsmålingen på 45 % fra i høst er enten pålitelig, eller manipulert. Dersom den er manipulert var Putins støtte betydelig lavere allerede da. Det er tydelig mange som tar avstand fra Putin i forbindelse med invasjonen, men jeg aner ikke omfanget, og hvor mye støtte han har igjen. Bildet har endret seg siden fra i høst til etter invasjonen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KiksKaks Skrevet 28. februar 2022 #2895 Del Skrevet 28. februar 2022 Tvillingsjel skrev (28 minutter siden): De har vel ikke så mye valg? Russland er ikke et demokrati, men et diktatur hvor det mangler ytringsfrihet og pressefrihet. De som sier imot forsvinner bare, altså blir tatt av dage. Nei, men jeg mener at de nå uansett forhåpentligvis mange ikke støtter han i krigen/militæroperasjonen og utviklingen av den Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 28. februar 2022 #2896 Del Skrevet 28. februar 2022 heavyheart skrev (15 minutter siden): Dette blir for dumt. Og Russland er redd for NATO mens de selv har et lass med atomvåpen? Nå må gjengen der borte våkne Problemet med atomvåpen, er at de er helt ubrukelige. Det er som at begge parter står i 10 cm bensin og konkurrer om hvem som kan fyre opp en lighter først. Det eneste de kan brukes til, er å true uansvarlig med : man kan ikke få viljen sin med dem. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tutte Skrevet 28. februar 2022 #2897 Del Skrevet 28. februar 2022 (endret) Jajajane skrev (8 minutter siden): Dette er veldig bra hvis det stemmer. Jeg tror likevel ikke helt på at de fleste russere er uenig i Putin sin måte å håndtere dette på. Meningsmålinger for et land som ikke skal ha «egne» meninger, hvis du skjønner. jeg tror vi er for naive i denne krisen, og tenker at alle andre har samme tankegang som oss. Så et intervju i VG med en som forteller at russiske medier fortsatt får det til å fremstå som at målet er å redde russere ut fra Ukraina. De som fra før har vært Putin tilhengere tror dessverre fortsatt på det. Endret 28. februar 2022 av Tutte 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tutte Skrevet 28. februar 2022 #2898 Del Skrevet 28. februar 2022 Druid skrev (2 minutter siden): Problemet med atomvåpen, er at de er helt ubrukelige. Det er som at begge parter står i 10 cm bensin og konkurrer om hvem som kan fyre opp en lighter først. Det eneste de kan brukes til, er å true uansvarlig med : man kan ikke få viljen sin med dem. Bra sagt. At det ikke har blitt ulovlig for lenge siden, det forstår jeg ikke. Vi lever i 2022 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 28. februar 2022 #2899 Del Skrevet 28. februar 2022 Tutte skrev (1 minutt siden): Så et intervju i VG med en som forteller at russiske medier fortsatt får det til å fremstå som at målet er å redde russere ut fra Ukraina. De som fra før har vært Putin tilhengere tror dessverre fortsatt på det. Vel, jeg tror dette er mye mer komplekst. Jeg tror ikke det er mange russere som stoler udelt på mediene. De har 100 års erfaring med propaganda. Og jeg tror det er mange som er mot at Putin har gått til krig, men ser ingen annen utvei. Mye av "propagandaene", har tross alt vært ordrette sitat av uttalelser fra vesten: Man aksepterer ikke vestlig tankegang, og anser avvisningen av Putin sine krav som et svik mot det grunnleggende forholdet mellom land i etterkrigstiden. Det blir en spenning mellom hva man forventer og konsekvensene, men krig var nok aldri akseptabelt. (Det er akkurat dette som er så uforståelig med Putins handlinger nå.) Mye viktigere, på siden av Putin som politisk leder, er det en maktelite i oglikarkene. Og disse har et veldig blandet forhold til Putin akkurat nå. Ingenting irriterer en veldig, veldig, veldig rik mann så mye som risikoen på å bli en veldig fattig mann hengende fra nærmeste lyktestolpe, og første regel for å bli rik, er fred. De ble rike fordi Putin sikret at de ble rike, så i utgangspunktet, har han balletak på dem. Men på den annen side, når du blir rik nok, er det ingen i i hele verden du ikke kan få drept. Og akkurat nå, gjør han dem VELDIG fattig. Det er en ekstrem balansegang mellom verdien av Putin for å fortsatt ha muligheten til å være i sin posisjon i Russland til bedre tider, og risikoen av hva som skjer uten Putin. Hadde det fantes en smart alternativ til Putin som kunne bli plassert tilbake på plass, hadde Putin allerede vært historie. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KiksKaks Skrevet 28. februar 2022 #2900 Del Skrevet 28. februar 2022 Det kunne ikke ha vært aktuelt for Vesten å inngå en slags deal med Putin da? Tilby han gode muligheter for (en viss) rikdom og en viss makt (i en litt skjult stilling) eller noe annet som han kan godta. Er ikke rart at en mann kan bli gal om han føler han blir fratatt alt og kan havne i fengsel.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå