Gå til innhold

Klargjøring av hus for salg...

Fremhevede innlegg

Skrevet

At kjøkkenet må oppgraderes senker ikke taksten med 1,5 MNOK...

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Nei, hvorfor skulle jeg trenge det? Nå var altså poenget at det hadde utelukket enkelte fra å ønske å kjøpe huset. Spesielt om det ikke bare gjelder kjøkkenet, men også vegger og gulv som det var snakk om. 

Anonymkode: c8579...fc1

Som ts sier er det mange som spekulerer, kjøper oppussingsobjekt og selger med gevinst. Vet om en som hadde avtalt kjøp av en obos-bolig som ikke ble lagt ut på finn. Det var total oppussingsobjekt. Mange følger med på obos sine sider, og det dukket en dame opp som snudde i døra. Da hadde de gjort det verre enn det var for at den avtalen om kjøp selger og kjøper hadde ikke skulle bli spolert. 

AnonymBruker
Skrevet
Bindersen skrev (9 timer siden):

Hvor gammel er boligen? Er rør og elektrisk anlegg eventuelt oppgradert? Er boligen etterisolert?

Boligen er fra tidlig 70 tallet. Typisk kjedelig husbank hus. Men veldig praktisk og bra plantegning. Strøm og vann er tipp topp. Hviduer og innerdører bør oppgraderes. Lett å fyre. Og godt isolet. Ingen kjente feil med selve huset. 

Anonymkode: a6157...7a7

AnonymBruker
Skrevet
Summeer skrev (4 timer siden):

Nei men noen 100 m2 med gulv, vinduer og dører. Dumt å bare bytte det også trekker et kjøkken som ikke fungerer ned mye på prisen pga funker ikke og er ødelagt. Man må forstå forskjellen på nøkkelferdig, innflytningsklart og oppussings objekt. Vi satser på innflytningsklart. 

AnonymBruker
Skrevet
Jytte skrev (3 timer siden):

Som ts sier er det mange som spekulerer, kjøper oppussingsobjekt og selger med gevinst. Vet om en som hadde avtalt kjøp av en obos-bolig som ikke ble lagt ut på finn. Det var total oppussingsobjekt. Mange følger med på obos sine sider, og det dukket en dame opp som snudde i døra. Da hadde de gjort det verre enn det var for at den avtalen om kjøp selger og kjøper hadde ikke skulle bli spolert. 

Jada, vet mange ikke klarer å pusse opp bra, og gjør det værre enn det i utgangspunktet var. Det er når de ikke vet helt hva de driver med. Helt vanlig feil mange gjør. Og har reddet inn endel prosjekter for selvbyggere. Som bla har valgt feil og dårlige materialer ol. 

De fleste ønsker å sette litt eget preg på egen og ny bolig. Så da gjelder det jo å legge til rette så det blir bare en liten jobb og ikke så dyrt. Veldig mange kjøper etter feks hva de enkeltvis iht farger og materialer er pent i seg selv, men glemmer at det også skal fungere sammen. Og kan bli ganske stygt med feil sammensetning. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jada, vet mange ikke klarer å pusse opp bra, og gjør det værre enn det i utgangspunktet var. Det er når de ikke vet helt hva de driver med. Helt vanlig feil mange gjør. Og har reddet inn endel prosjekter for selvbyggere. Som bla har valgt feil og dårlige materialer ol. 

De fleste ønsker å sette litt eget preg på egen og ny bolig. Så da gjelder det jo å legge til rette så det blir bare en liten jobb og ikke så dyrt. Veldig mange kjøper etter feks hva de enkeltvis iht farger og materialer er pent i seg selv, men glemmer at det også skal fungere sammen. Og kan bli ganske stygt med feil sammensetning. 

Legge til : å bytte vinduer og dører er noe de færreste har lyst til å bruke pengene på. De vil helst pynte kaka. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Boligen er fra tidlig 70 tallet. Typisk kjedelig husbank hus. Men veldig praktisk og bra plantegning. Strøm og vann er tipp topp. Hviduer og innerdører bør oppgraderes. Lett å fyre. Og godt isolet. Ingen kjente feil med selve huset. 

Er det i tipp topp stand fordi det er oppgradert, eller er det originalt fra byggeår?

Så huset er også etterisolert? Standard fra 1970 årene er 10 cm isolasjon, og kan ikke på noen som helst måte kalles godt isolert!

Er det originalt er det bare idiotisk å sette inn nytt kjøkken og pynte på noe som helst. Ingen jeg kjenner overflateoppusser et 50 år gammelt hus, de totalrenoverer.

Endret av Bindersen
  • Liker 8
Skrevet
Bindersen skrev (25 minutter siden):

Er det i tipp topp stand fordi det er oppgradert, eller er det originalt fra byggeår?

Så huset er også etterisolert? Standard fra 1970 årene er 10 cm isolasjon, og kan ikke på noen som helst måte kalles godt isolert!

Er det originalt er det bare idiotisk å sette inn nytt kjøkken og pynte på noe som helst. Ingen jeg kjenner overflateoppusser et 50 år gammelt hus, de totalrenoverer.

Enig! Her jeg bor har det vært mulig å kjøpte relativt rimelige hus som er 40 - 70 år gamle og det er mange som selger videre etter å ha forsøkt seg med en "quick-fix" i retning av det TS ser for seg. Folk starter f.eks. med å renovere kjøkken og gulv, mens panelet på ytterveggene nærmest ramler av og det elektriske anlegget har stått uforandret de siste 50 årene eller mer. Siden eiendomsmarkedet her er forholdsvis lite og oversiktlig er det lett å se at disse husene gjerne går litt under eller til takst mens rene renoveringsobjekter blir solgt langt over takst etter budrunder med mange interessenter. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg mente at de gjorde det verre med vilje for at andre skulle miste interessen. Hva de gjorde vet jeg ikke, men dama snudde i døra. Når kjøpet var overstått ble det pusset opp med bra resultat. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Gode råd? Tråden er full av dårlige råd. Og går stikk motsatt av hva meglerne sier. Kjenner jo flere av dem samt kjenner flere som brødfør seg på å kjøpe slike boliger som dette for å selge på nytt, med fortjeneste. Som ikke gjør så mye mer enn det vi skal. Jeg ber om råd iht mørkere eller lysere gulv, siden det i utgangspunktet heter seg at store rom bør ha litt mørkere gulv. Men har ikke noe intrykk av at folk ønsker mørke gulv i dag. Så ville sjekke litt iht det. Netopp for å ikke ta ut feil gulv. Derfor ble jeg litt i tvil om jeg skulle holde på lyst gulv. Iht tråden her kommer jo også det frem at magefølsen var rett. 

Men får råd om la være å tjene ca en mill ekstra, så det syntes ikke jeg er noe godt råd. At enkelte velger bort oppussede hjem, kan så vøre. En bolig kan uansett ikke passe alle. Og de som elsker chabby chick, vil feks neppe se på dette i utgangspunktet, da det ikke har sjarm eller er i nærheten av den stilen utvendig heller. 

Kjøkkenet er forøvrig lite. Og vil koste mellom 50/100K. Kommer an på frontene og innholdet. hvis vi feks går for ikea. Vil kjøper bygge om hele kjøkkenet, så kan de da enkelt kjøpe på det som mangler, og evnt bytte fronter om de ikke liker det. Burde isåfall være dumt å kaste ut nye skrog, for å kjøpe på nytt, av samme slag. Samt de kan velge å om innrede innholdet som de evnt måtte ønske, uten at det ikke er miljøvennlig eller rimeligere forandring for dem. Vil de begynne å flytte på rør og vegger ol der inne. Kan de fint gjenbruke skapene. Eller selge de, hvis de ønsker fra annen leverandør. Sånn det er bygd opp nå er det uansett ikke så mange valg iht å innrede. Pga str og plassering av vann og ventilator rør uttak. Så det blir på to små vegger. Alternativt kan de velge å ikke ha bord på kjøkkenet. Og sette skap på en vegg til. Og ha spiseplass på den store stua. Det blir isåfall detaljer kjøper får ta egne valg på. Men mulighetene for å utvide og endre uten å skifte alt er tilstede. 

Det flere forsøker å fortelle deg i denne tråden, er at det ikke nødvendigvis er slik at det bare er å gjenbruke det du velger å sette inn, og bare bytte fronter. Mange har klare ønsker om hvordan de vil ha et kjøkken, og da helt ned på detaljnivå. 
Hvis de plutselig ønsker stekeovnen i høyskap (lurt med barn), er det da strøm lagt opp på rett sted? Og er det et høyskap som egner seg? Eller tenker du å kjøre "klassisk" platetopp og stekeovn på samme sted? (Slik at du slipper å gjøre noe med strømmen) 

Mange vil ha brede skapstammer med skuffeløsninger, og da er det ikke helt greit å gjenbruke smalere skapstammer. Det samme om du ikke tar skapene helt til taket. (Skap som ikke går helt til tak på kjøkkenet, er en uting, det samler seg bare masse støv og fett der.) Da må jo alle skapstammer byttes. 

Kanskje ønsker de annen vask, eller annet materiale i benkeplaten, og så må plutselig masse av kjøkkenet byttes igjen likevel. (Ferdig tilpasset benkeplate er vel tilnærmet umulig å få gitt bort eller solgt.) 

Og videresalg av "nytt" IKEA-kjøkken, hvor lett er det engentlig? Og får man noe igjen for det? 

Det er altså ikke slik at det du tenker er gode, pene, løsninger, nødvendigvis er praktiske i bruk for e en småbarnsfamilie. Om de som kjøper ikke ser verdi i den oppussingen som er gjort, men ser for seg store endringer, vil de ønske å betale som om det er oppussing.  

Jeg synes også det at du trekker frem at du har laget utstillingskjøkken til butikk, som erfaring med å lage kjøkken som fungerer godt, som litt "rar". 
Et kjøkken som fungerer godt er gjerne noe man erfarer hva er ved å BRUKE et kjøkken. Og retter dere dere mot småbarnsfamilier, så bør kjøkkenet ha løsninger som fungerer for småbarnsfamilier. (Som at stekeovnen er ute av rekkevidde for de små, og at det kanskje er lett både å ha noen ting tilgjengelig for barna, og andre ting utilgjengelig. Og så er det viktig å kunne "nå alt" uten å måtte flytte seg. Slik at man kan ha en hånd på ungen på kjøkkenbenken samtidig som man lager mat.) 

Men nå er jeg kanskje ikke helt i målgruppen din, for jeg kan lite eller ingenting om gulvfarger. Jeg vet bare at et gulv bør være varig, slitesterkt og relativt klassisk, slik at man slipper å skifte gulv igjen med en gang, bare for at det blir stygt eller umoderne.

Anonymkode: 41237...771

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Det flere forsøker å fortelle deg i denne tråden, er at det ikke nødvendigvis er slik at det bare er å gjenbruke det du velger å sette inn, og bare bytte fronter. Mange har klare ønsker om hvordan de vil ha et kjøkken, og da helt ned på detaljnivå. 
Hvis de plutselig ønsker stekeovnen i høyskap (lurt med barn), er det da strøm lagt opp på rett sted? Og er det et høyskap som egner seg? Eller tenker du å kjøre "klassisk" platetopp og stekeovn på samme sted? (Slik at du slipper å gjøre noe med strømmen) 

Mange vil ha brede skapstammer med skuffeløsninger, og da er det ikke helt greit å gjenbruke smalere skapstammer. Det samme om du ikke tar skapene helt til taket. (Skap som ikke går helt til tak på kjøkkenet, er en uting, det samler seg bare masse støv og fett der.) Da må jo alle skapstammer byttes. 

Kanskje ønsker de annen vask, eller annet materiale i benkeplaten, og så må plutselig masse av kjøkkenet byttes igjen likevel. (Ferdig tilpasset benkeplate er vel tilnærmet umulig å få gitt bort eller solgt.) 

Og videresalg av "nytt" IKEA-kjøkken, hvor lett er det engentlig? Og får man noe igjen for det? 

Det er altså ikke slik at det du tenker er gode, pene, løsninger, nødvendigvis er praktiske i bruk for e en småbarnsfamilie. Om de som kjøper ikke ser verdi i den oppussingen som er gjort, men ser for seg store endringer, vil de ønske å betale som om det er oppussing.  

Jeg synes også det at du trekker frem at du har laget utstillingskjøkken til butikk, som erfaring med å lage kjøkken som fungerer godt, som litt "rar". 
Et kjøkken som fungerer godt er gjerne noe man erfarer hva er ved å BRUKE et kjøkken. Og retter dere dere mot småbarnsfamilier, så bør kjøkkenet ha løsninger som fungerer for småbarnsfamilier. (Som at stekeovnen er ute av rekkevidde for de små, og at det kanskje er lett både å ha noen ting tilgjengelig for barna, og andre ting utilgjengelig. Og så er det viktig å kunne "nå alt" uten å måtte flytte seg. Slik at man kan ha en hånd på ungen på kjøkkenbenken samtidig som man lager mat.) 

Men nå er jeg kanskje ikke helt i målgruppen din, for jeg kan lite eller ingenting om gulvfarger. Jeg vet bare at et gulv bør være varig, slitesterkt og relativt klassisk, slik at man slipper å skifte gulv igjen med en gang, bare for at det blir stygt eller umoderne.

Dette er jo grunnen til at hvem målgruppen er, og hva objektet er, er så viktig.

Nyetablert par i førstegangs leilighet - ja, de vil nok falle for en sminket gris.

Men etablerte boligeiere kan jo dette her. At alt kan fikses. Omtrent hva det koster. Og hvem de skal kontakte. 

Sist vi kjøpte, det var faktisk et 70-tallshus - det eneste som har noe å si er lokasjon, og planløsning. Alt annen kan fikses. Forstod umiddelbart at taket måtte tas innen 5 år, og visste av erfaring at det koster ca 600 000 for den størrelsen. Kjøkkenet var så gammelt at det var en drøm å rive det og bygge drømmekjøkkenet, vinduene måtte tas raskt. Dessverre fin parkett, men vi ville ha lyst, så måtte rive ut. Og så videre.

Endte dessverre med solid budkrig, da vi ikke var eneste som forstod at dette var underpriset mot potensialet, gitt den beliggenheten. 

Anonymkode: 3eec7...f8b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg må bare legge til en ting til, og det er hvor dyrt det elektriske har vært når jeg har pusset opp kjøkken (tre ganger nå). Til mine kjøkken har jeg alltid lagt opp 5 elektriske kurser og mange stikkontakter i tillegg til komfyrvakt, aquastop ++ Alle disse tingene er like dyre uavhengig av kjøkken og det skal godt gjøres å komme under 50.000 for jobben. Å bytte ut et kjøkken fra 70-tallet innbærer altså også å bytte ut og forbedre det elektriske anlegget. Det er altså så utrolig mye mer jobb å bytte ett kjøkken enn å bare ta ut det gamle å sette inn et litt mer moderne ikea kjøkken, og når man dropper alle disse stegene blir boligen mindre attraktiv. 

Anonymkode: d3268...90a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Summeer skrev (15 timer siden):

Ja for det er jo det jeg har skrevet? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ta det helt med ro, før jeg utdannet meg so. Interiør konsulent så var jeg utdannet kokk. Å sette sammen kjøkken er et eget fag, og endel regler å forholde seg til. Som ex antall ganger nevnt før, så er grunnplanen uansett gitt. Pga plassering av vann / avløp ol. Så det er ikke mange valg muligheter der uten å begynne å rive bære vegger og div. Så det må for all del ny eier finne ut om de vil. 

Hvis du tror finn.no er full av flunka nye ikea kjøkken, så er det ikke det. Da jeg har sett etter iht netopp det du nevner at folk hiver ut nye kjøkkenskap. Men desverre ikke noe hell der nei. Og har fulgt med lenge. Har dukket opp et par som er veldig langt unna. Sp ser nok dette som et veldig lite problem enn deg. Dessuten så kan jeg gjenta at vi skal selge et innflytningsklart hus. Og ikke oppusdingsobkrkt. Og det jeg ba om, var inspill iht gulv. Dessuten så er sminke hus og pusse opp hus to forskjellige ting.  Feks å male et stygt baderomsgulv er sminke, ikke oppussing. Så greit å vite forskjellen på det også. Her er det forøvrig enkel oppussing som trengs. Men fortsatt mye jobb. 

AnonymBruker
Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Ta det helt med ro, før jeg utdannet meg so. Interiør konsulent så var jeg utdannet kokk. Å sette sammen kjøkken er et eget fag, og endel regler å forholde seg til. Som ex antall ganger nevnt før, så er grunnplanen uansett gitt. Pga plassering av vann / avløp ol. Så det er ikke mange valg muligheter der uten å begynne å rive bære vegger og div. Så det må for all del ny eier finne ut om de vil. 

Hvis du tror finn.no er full av flunka nye ikea kjøkken, så er det ikke det. Da jeg har sett etter iht netopp det du nevner at folk hiver ut nye kjøkkenskap. Men desverre ikke noe hell der nei. Og har fulgt med lenge. Har dukket opp et par som er veldig langt unna. Sp ser nok dette som et veldig lite problem enn deg. Dessuten så kan jeg gjenta at vi skal selge et innflytningsklart hus. Og ikke oppusdingsobkrkt. Og det jeg ba om, var inspill iht gulv. Dessuten så er sminke hus og pusse opp hus to forskjellige ting.  Feks å male et stygt baderomsgulv er sminke, ikke oppussing. Så greit å vite forskjellen på det også. Her er det forøvrig enkel oppussing som trengs. Men fortsatt mye jobb. 

Du har gjort det meget klart at du vet hva du vil, er svært kompetent og har bestemt deg for alt utover gulvfarge. Og at du samtidig ikke er interessert i kjøpergruppen som flertallet i denne tråden representerer. 

Lykke til med salget!

Anonymkode: 1bf21...ac0

• Liker 7
Skrevet

Vi er på boligjakt for tiden og ser etter en del avslørende detaljer som blant annet nylig renoverte detaljer og spesielt der hvor selger har gjort noe selv.

Det er ikke sikkert at det er dårlig kvalitet eller arbeid, men sånne ting tiltrekker min oppmerksomhet og jeg vil vite hvorfor valgte en å gjøre det nå før salg og hvem gjorde det. Jeg heller ofte mer mot et gammelt kjøkken montert av fagfolk, enn splitter nytt kjøkken montert av selger.

Jeg stusser og på dette med at siste takst var på 1 mill, men etter din mening så er tilsvarende boliger i området på 3,5 mill. Det var et veldig stort sprik. Ikke noe et nytt gulv, litt maling, nytt kjøkken og noen vinduer kan hente igjen. Her er det mer som du ikke ser, tenker over eller forteller. Eller veldig gammel takst?

Hadde jeg vært i din situasjon ville jeg først kontaktet megler og fått meglers vurdering (pluss ny takst) på boligens verdi, og hvilke tiltak dere bør gjøre for å øke verdien på boligen. Husk at du er ikke nøytral her, og kan fort bli blind på detaljer selger fort legger merke til. Megler skal faktisk selge boligen, og har solgt andre i området mest sannsynlig, og vet kanskje litt mer om hva som selger nå enn det dere gjør?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det høres ut som at TS har planer om å gjøre om rønna (for det må det være, med takst på 1 million?) til et sånn hus som jeg og veldig mange andre unge voksne med mye penger styrer langt unna. Nemlig et halvoppusset oppussingsobjekt med lettvinte løsninger som forsøker å trekke opp salgsprisen, men som ikke tilfører huset noen reell verdi overhodet. Tvert imot er det dritirriterende, da det er potensiale for at man både misliker den valgte kjøkkenløsningen, gulv og vegger sterkt, men kvier seg for å skifte det ut da det er så sykt unødvendig bl.a. for miljøet. I tillegg høres det ut som huset uansett må totalrenoveres (og ikke bare «pyntes») slik at man kanskje uansett må fjerne kjøkken, gulv og vegger for å for eksempel få lagt inn nytt elektrisk anlegg. Da koster huset kjøperen både mer i innkjøp og like mye i renovering. Jeg ser mye på annonser for hus som er i tipp topp stand både teknisk og estetisk, hus som er i god teknisk stand men som må totaloppusses pga at all innredning er fra 90-tallet, og hus som er i teknisk dårlig stand som i tillegg ser jævlige ut (de to sistnevnte hvis beliggenheten er veldig god). Mellomtingen som TS beskriver klikker jeg meg raskt bort fra.

Det vil sannsynligvis være større sjanse for å få mer enn prisantydning om du selger det som komplett oppussingsobjekt/tomt enn om du koster på det noen hundretusener. Overflatepynt som maling og nye gulv lønner seg for å få fine boliger til å bli enda mer stilige, men det er ikke tilfellet her. Du skal ikke slå til med litt sitater på veggene også da?

Men vi skjønner jo at du allerede har bestemt deg...

Anonymkode: ae74e...6a7

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg synes det høres ut som at TS har planer om å gjøre om rønna (for det må det være, med takst på 1 million?) til et sånn hus som jeg og veldig mange andre unge voksne med mye penger styrer langt unna. Nemlig et halvoppusset oppussingsobjekt med lettvinte løsninger som forsøker å trekke opp salgsprisen, men som ikke tilfører huset noen reell verdi overhodet. Tvert imot er det dritirriterende, da det er potensiale for at man både misliker den valgte kjøkkenløsningen, gulv og vegger sterkt, men kvier seg for å skifte det ut da det er så sykt unødvendig bl.a. for miljøet. I tillegg høres det ut som huset uansett må totalrenoveres (og ikke bare «pyntes») slik at man kanskje uansett må fjerne kjøkken, gulv og vegger for å for eksempel få lagt inn nytt elektrisk anlegg. Da koster huset kjøperen både mer i innkjøp og like mye i renovering. Jeg ser mye på annonser for hus som er i tipp topp stand både teknisk og estetisk, hus som er i god teknisk stand men som må totaloppusses pga at all innredning er fra 90-tallet, og hus som er i teknisk dårlig stand som i tillegg ser jævlige ut (de to sistnevnte hvis beliggenheten er veldig god). Mellomtingen som TS beskriver klikker jeg meg raskt bort fra.

Det vil sannsynligvis være større sjanse for å få mer enn prisantydning om du selger det som komplett oppussingsobjekt/tomt enn om du koster på det noen hundretusener. Overflatepynt som maling og nye gulv lønner seg for å få fine boliger til å bli enda mer stilige, men det er ikke tilfellet her. Du skal ikke slå til med litt sitater på veggene også da?

Men vi skjønner jo at du allerede har bestemt deg...

Anonymkode: ae74e...6a7

Helt enig! Vi har lett etter vårt «forever home» lenge nå, og det er trist hvor mange som prøver å selge med enkel sminking og pynting som blir gjort for å trekke fokus bort fra manglende isolasjon og gammelt elektrisk anlegg.

Eller å ikke nå opp i budrunder på oppussingsobjekt som blir spyttet ut igjen på markedet seksjonert med grå vegger, ikeakjøkken og annet gjesp. 

Valget står mellom veldig bra løsninger og oppgraderinger som inkluderer de kjedelige usynlige tingene eller noe vi kan renovere selv. 

Med tanke på hvor sjeldent interessante objekter dukker opp og hvor fort de forsvinner mistenker jeg at vi ikke er alene om å ønske det.

Anonymkode: 1bf21...ac0

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...