Gå til innhold

Klargjøring av hus for salg...

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg svarte tidligere, men skulle bare si at som du sikkert har lagt merke til så er mange skeptiske til rask oppussing før salg. Kom på da jeg så på bolig i fjor så styrte jeg unna alt som hadde nyoppussing samme år (altså så kort tid at de ikke hadde brukt det selv). Selv om det så greit ut så ble jeg skeptisk og tenker som mange nevner at nå er det billigste valgt uten noe tanker bak. Og som mange andre foretrekker jeg også å ta kjøkkenet selv, så det er en stor ulempe med helt nytt kjøkken.

Dessuten der jeg bor er oppussingobjekter ettertrakted, de går langt over prisantydning.

Var jeg deg hadde jeg fikset vegger, kanskje gulv om du absolutt måtte(men da noe som er lett å endre). Også ville jeg latt kjøkkenet stå eller gjøre som andre foreslo, lett maling eller noe lignende. Kan ikke se for meg at kjøkken og gulv kan øke prisantydningen så brektakelig mye mer enn det koster å få gjort? Materialer er jo dyrt om dagen, samme er snekkerne. Går jo ann å få inn en annen megler for ny prisantydning? Og du kan jo legge deg på hvilken pris du vil uansett hva de sier. Jeg nevnte tidligere at du burde høre med megleren hva denne oppussingen kan gi deg, hva sa han? Om du ikke har noe i mot å dele :)

Anonymkode: 955b5...ffe

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da er evnt du ikke interessant kjøper for vår del. De aller fleste med barn, ref 4 soverom. Har ofte hverken tid eller kapasitet til å pusse opp hele huset. Målgruppen for huset er småbarns familier. Da både antall soverom, beliggenhet iht skole, barnehage, sentrum og turområder ligger rett ved. Så å selge det slik det står, trekker nok mest til seg noen som ønsker å invistere ved å pusse det opp og selge det for fortjeneste selv. Så sa skjønner jeg ikke helt den negativiteten. Jeg er interiør konsulent, og klarer fint å finne gode løsninger noen kan flytte rett inn i. Om nye kjøpere ønsker å male veggene lilla, så gjør de jo det. Uansett de færreste boliger blir solgt med lilla vegger, så ønsker de det, så må de male lilla uansett hvilken bolig de måtte ønske. Nå ba jeg i utgangspunktet synspunkter ang gulv. Resten har jeg god kontroll på selv. Feks ikke mange grep som skal til for å lage soverom like bra som et hotell rom. Uten at det koster meg mer å gjøre det ordinært. 

Anonymkode: a6157...7a7

Uten at det koster meg mer enn å gjøre det ordinært 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg svarte tidligere, men skulle bare si at som du sikkert har lagt merke til så er mange skeptiske til rask oppussing før salg. Kom på da jeg så på bolig i fjor så styrte jeg unna alt som hadde nyoppussing samme år (altså så kort tid at de ikke hadde brukt det selv). Selv om det så greit ut så ble jeg skeptisk og tenker som mange nevner at nå er det billigste valgt uten noe tanker bak. Og som mange andre foretrekker jeg også å ta kjøkkenet selv, så det er en stor ulempe med helt nytt kjøkken.

Dessuten der jeg bor er oppussingobjekter ettertrakted, de går langt over prisantydning.

Var jeg deg hadde jeg fikset vegger, kanskje gulv om du absolutt måtte(men da noe som er lett å endre). Også ville jeg latt kjøkkenet stå eller gjøre som andre foreslo, lett maling eller noe lignende. Kan ikke se for meg at kjøkken og gulv kan øke prisantydningen så brektakelig mye mer enn det koster å få gjort? Materialer er jo dyrt om dagen, samme er snekkerne. Går jo ann å få inn en annen megler for ny prisantydning? Og du kan jo legge deg på hvilken pris du vil uansett hva de sier. Jeg nevnte tidligere at du burde høre med megleren hva denne oppussingen kan gi deg, hva sa han? Om du ikke har noe i mot å dele :)

Anonymkode: 955b5...ffe

Er gift med en snekker, og er handy selv. Kjøkkenet er satt iht avløp og ventilator. Så derfor bla jeg vurderer ikea, epoc eller aubo. Da kan man enkelt bytte kun fronter om man ønsker det. Uten å måtte rive ut alt. Samt kan endre på innmaten om man ønsker det, uten at det koster skjorta for ny kjøper. Å flytte rør og strøm blir dyrt og overlater evnt det til ny kjøper. Å male kjøkkenet redder det over hodet ikke. Det blir aldri blitt pent eller funksjonelt. Dessuten er det halveis ødelagt. Dessuten så har jeg laget mange utstillingsmodeller iht kjøkken som inspirasjon i butikk. Så skal nok klare å lage noe som funker og funker for folk flest. Og litt fancy. Har sett mange som har plukket kjøkken selv, og endt opp med noe som ikke fungerer eller er pent. Men ser anser jeg meg selv til å ha kunnskap og utdannelse nok til å unngå den fella. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=240232273

Eksempel på leilighet som bare er pusset opp for salg. Ikke pent. Som andre nevner ville jeg ikke hatt samvittighet til å endre noe særlig heller, siden alt er nytt. 

Anonymkode: c0d0c...960

Enig, den leiligheten der appelerer overhodet ikke til meg, ville foretrukket å pusse opp selv. Det sitter så utrolig langt inne å endre noe nyoppusset, da det bare blir å kaste materiale rett ut vinduet.

Har selv nettopp kjøpt et hus som ble oppusset for salg i 2021. Det verste er at huset vi kjøpte ble bygd i 2016, og kjøpt i 2021 av nye eiere som har byttet både bad, kjøkken og (etter min mening) ødelagt yttergangen. De endte opp med å ikke tjene en krone på endringene de gjorde, mens jeg og samboeren min blir nødt til å pusse opp enda en gang for å få yttergangen i brukbar stand, male veggene hvit igjen (nye eiere har malt alt lys grått.....) ,og fjerne de ufattelig stygge spileveggene som tydeligvis er såå moderne for tiden. Det satt LANGT inne å kjøpe huset, men for vår del så hadde vi ikke tid til å vente på noe annet. Men huset var mye finere før de nye eierne gjorde noe som helst med det. 

Anonymkode: ddc52...e11

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Resten av huset blir jo evnt kun et maling strøk. Om de ønsker da å endre. Derfor er det lurt å ha et gulv som funker for flest, samt et kjøkken som fungerer for de fleste. Om kjøper ønsker å bytte ut etter vi har solgt det, får isåfall være deres sak. Men det blir jo uansett pusset opp slik at det fungerer best mulig. Og ønsker de andre fronter, kan de evnt bare bytte frontene. Som koster mindre enn å bytte hele kjøkkenet. Ønsker de annen layout på kjøkkenet må de også flytte på vann og strøm. Så da må de evnt ta det selv. Da det ikke er så mange muligheter til å flytte på det som er plassert. 

Altså du vil åpenbart ikke skjønne det folk skriver til deg om at de som skal flytte inn i et hus for å bo der lenge gjerne vil velge kjøkken selv. Hvordan man bruker et kjøkken er veldig forskjellig. Noen lager mye mat, gjerne fancy matlaging og vil ha kjøkken ut fra det. Noen lager mest toro, vil ikke ha så mye duppeditter og har kjøkken ut fra det. Noen vil at kjøkkenet skal være en sosial sone, andre vil ha det avlukket, ect. Det er heller ikke "bare" å bytte frontene, det er tidkrevende og dyrt, og når løsningen ellers er dårlig og lite funksjonell etter eget behov så ender man heller opp med å bytte kjøkken (som igjen koster enda mer, og er noe man på ta med i betraktning på visning). Å flytte på vann/strøm er selvfølgelig aktuelle ting når folk skal kjøpe drømmeboligen, enda en grunn til å ikke bruke penger på å pusse opp kjøkkenet, så kan folk få ha vask, ventilator, stikkontakter ect der de selv syns er praktisk. Når du fremstiller huset som totalt nedsarvet er det neppe en god planløsning å spille på i utgangspunktet. 

Da er evnt du ikke interessant kjøper for vår del. De aller fleste med barn, ref 4 soverom. Har ofte hverken tid eller kapasitet til å pusse opp hele huset. Målgruppen for huset er småbarns familier. Da både antall soverom, beliggenhet iht skole, barnehage, sentrum og turområder ligger rett ved. Så å selge det slik det står, trekker nok mest til seg noen som ønsker å invistere ved å pusse det opp og selge det for fortjeneste selv. Så sa skjønner jeg ikke helt den negativiteten. Jeg er interiør konsulent, og klarer fint å finne gode løsninger noen kan flytte rett inn i. Om nye kjøpere ønsker å male veggene lilla, så gjør de jo det. Uansett de færreste boliger blir solgt med lilla vegger, så ønsker de det, så må de male lilla uansett hvilken bolig de måtte ønske. Nå ba jeg i utgangspunktet synspunkter ang gulv. Resten har jeg god kontroll på selv. Feks ikke mange grep som skal til for å lage soverom like bra som et hotell rom. Uten at det koster meg mer å gjøre det ordinært. 

Du vet ikke hvem som er interessenter, du aner ikke hva folk har tid og krefter til. De fleste bor ikke i hus med svimerker i interiøret og hull i gulvet heller, men DU gjør. Alle mine venner som har kjøpt de siste årene har gått for boliger der de selv kan bestemme interiør og oppussing, de har både tid, penger og kapasitet. En god beliggenhet utklasser ikke dårlig planløsninger, hastverksarbeid før salg, sminking med malte vegger og dekkoperasjoner fordi det stinker røyk. 

Du skryter av å være interiørkonsulent, men du virker jo helt tonedøv for de tilbakemeldingene du får, og det faktum at du tror grått gulv er hipt sier meg at du slett ikke har så god innsikt som du tror. Og du, jeg vil ikke ha et hotellrom som soverom, det finnes jo ikke funksjonelt. 

Anonymkode: f769d...b15

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=240232273

Eksempel på leilighet som bare er pusset opp for salg. Ikke pent. Som andre nevner ville jeg ikke hatt samvittighet til å endre noe særlig heller, siden alt er nytt. 

En ting er at det ikke er pent, men en kjapp titt på salgsoppgaven er nok til å se at de sminker brura. De har senket taket og lagt spotter selv står det ett sted - ett annet sted står det at det elektriske er gjort av fagfolk, en del av oppgraderingene på badet er gjort ved egeninnsats, det er mangler på ventilasjon både på kjøkken og bad, det er feil med fallet til sluken på badet, det mangler membran bak toalettet og det er heller ikke lekkasjevarsler, de har ominnredet fra to til tre soverom (men tydeligvis ikke søkt og fått det godkjent), og de "finner ikke" den ene av tre boder. Altså hva salgs folk er dette? Når man overtar en leilighet går man jo gjennom leiligheten med tilhørende boder sammen med selger, men her er tydeligvis det droppet siden ikke ikke finner og heller ikke har giddet å leite etter bod nr 3. Nei her er mange grunner til å styre unna, vegger og gulvfarge er det minste problemet. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Så må du huske at mange kjøper hus før de får de barna de skal ha også, nettopp for å kunne skape et drømmehjem for familien. Her hvor jeg bor går oppussingsobjekter for nesten det samme som beboelige hus og leiligheter, fordi det er mangel på nettopp familieboliger.

Det er heller ingen som snakker om å male veggene lilla, men vi forteller deg at grått er ut, og har vært det i en del år allerede. 

Når det gjelder kjøkken så må du også ta med i beregningen at det er leveringsproblemer både hos Ikea (pga pandemien) og hos Epoq (https://www.tv2.no/a/14385881/), så det trenger ikke nødvendigvis å gå fort å sette opp et enkelt kjøkken.

Hvor mye sier megler du kan tjene på å investere 500-600 000 pluss tid og arbeid?

Anonymkode: ffbff...3a4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Nehei? Jeg kjøpte selv bolig med 4 soverom i 2020 med noe oppussingsbehov (kjøkken, vegger, gulv) 😊 Da får vi huset vi ønsker oss med riktig beliggenhet til når vi starter familie om ikke så lenge. Men du gjør jo som du vil, tenkte kanskje det var nyttig med innspill fra andre perspektiv 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: c8579...fc1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

En ting er at det ikke er pent, men en kjapp titt på salgsoppgaven er nok til å se at de sminker brura. De har senket taket og lagt spotter selv står det ett sted - ett annet sted står det at det elektriske er gjort av fagfolk, en del av oppgraderingene på badet er gjort ved egeninnsats, det er mangler på ventilasjon både på kjøkken og bad, det er feil med fallet til sluken på badet, det mangler membran bak toalettet og det er heller ikke lekkasjevarsler, de har ominnredet fra to til tre soverom (men tydeligvis ikke søkt og fått det godkjent), og de "finner ikke" den ene av tre boder. Altså hva salgs folk er dette? Når man overtar en leilighet går man jo gjennom leiligheten med tilhørende boder sammen med selger, men her er tydeligvis det droppet siden ikke ikke finner og heller ikke har giddet å leite etter bod nr 3. Nei her er mange grunner til å styre unna, vegger og gulvfarge er det minste problemet. 

Oi, jeg leste ikke salgsoppgaven, du har selvsagt rett. Da betaler man dyrt for at det SER nytt ut. Huff.

Til TS, om jeg bodde et sted der husene kostet 3 mill hadde jeg kjøpt hus før jeg fikk barn.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Altså du vil åpenbart ikke skjønne det folk skriver til deg om at de som skal flytte inn i et hus for å bo der lenge gjerne vil velge kjøkken selv. Hvordan man bruker et kjøkken er veldig forskjellig. Noen lager mye mat, gjerne fancy matlaging og vil ha kjøkken ut fra det. Noen lager mest toro, vil ikke ha så mye duppeditter og har kjøkken ut fra det. Noen vil at kjøkkenet skal være en sosial sone, andre vil ha det avlukket, ect. Det er heller ikke "bare" å bytte frontene, det er tidkrevende og dyrt, og når løsningen ellers er dårlig og lite funksjonell etter eget behov så ender man heller opp med å bytte kjøkken (som igjen koster enda mer, og er noe man på ta med i betraktning på visning). Å flytte på vann/strøm er selvfølgelig aktuelle ting når folk skal kjøpe drømmeboligen, enda en grunn til å ikke bruke penger på å pusse opp kjøkkenet, så kan folk få ha vask, ventilator, stikkontakter ect der de selv syns er praktisk. Når du fremstiller huset som totalt nedsarvet er det neppe en god planløsning å spille på i utgangspunktet. 

Du vet ikke hvem som er interessenter, du aner ikke hva folk har tid og krefter til. De fleste bor ikke i hus med svimerker i interiøret og hull i gulvet heller, men DU gjør. Alle mine venner som har kjøpt de siste årene har gått for boliger der de selv kan bestemme interiør og oppussing, de har både tid, penger og kapasitet. En god beliggenhet utklasser ikke dårlig planløsninger, hastverksarbeid før salg, sminking med malte vegger og dekkoperasjoner fordi det stinker røyk. 

Du skryter av å være interiørkonsulent, men du virker jo helt tonedøv for de tilbakemeldingene du får, og det faktum at du tror grått gulv er hipt sier meg at du slett ikke har så god innsikt som du tror. Og du, jeg vil ikke ha et hotellrom som soverom, det finnes jo ikke funksjonelt. 

Nei jeg bor ikke der, jeg har vokst opp der. Man er bra blåst i huet om man ikke skjønner at det lønner seg å investere for å tjene penger. Hvorfor skulle jeg ønske å "gi" bort huset? 

Hvorfor står boliger i evigheter til salgs tror du, når det er mye å fikse på, tror du? Det er tross alt en stor oppgave å ta på seg. Og noe de færreste har kapasitet til å, og vrient å få til om man i tillegg har 10 tomneltotter 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For det første så er ikke boligen i annonsen stygg. Feil og mangler iht regelverket er alvorlige feil, feks  bad med feil helling mot sluk, er sannsynlig ikke gjort av fagfolk og må skiftes før man evnt får vannskade. Og er ikke av godkjent standard. Her skal vi ikke bytte bad. Pga at det feks kan være lurt for ny eier å vurdere å bytte vaskerom og badet feks. Begge de to rommene er funksjonable som de er. Men kunne ha fått en ny oppgradering. 

Det er mye strie tapet der, som er mye jobb å fjerne. Og det er stygt og med skader. Mulig et par innervegger som bør skiftes, plater på. 

Dessuten så er huset i orden generelt. Nymalt utendørs i fjor. Nytt og påbygd tak for litt under 10 år siden. 

Å begynne å bytte dører kjøkken og vinduer pluss bad er ikke noe folk fleste har lyst til å gjøre selv, selv om de er handy. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så må du huske at mange kjøper hus før de får de barna de skal ha også, nettopp for å kunne skape et drømmehjem for familien. Her hvor jeg bor går oppussingsobjekter for nesten det samme som beboelige hus og leiligheter, fordi det er mangel på nettopp familieboliger.

Det er heller ingen som snakker om å male veggene lilla, men vi forteller deg at grått er ut, og har vært det i en del år allerede. 

Når det gjelder kjøkken så må du også ta med i beregningen at det er leveringsproblemer både hos Ikea (pga pandemien) og hos Epoq (https://www.tv2.no/a/14385881/), så det trenger ikke nødvendigvis å gå fort å sette opp et enkelt kjøkken.

Hvor mye sier megler du kan tjene på å investere 500-600 000 pluss tid og arbeid?

Anonymkode: ffbff...3a4

Nå tegner jeg kjøkken selv da. Så jeg ikke får sånne dårlige løsninger, med dører ol som ikke kan åpnes. Og monteringen gjøres også selv. 

Ja har fått med meg at det er litt leverings problemer. Har sett epoq kjøkken. Fine utenpå, men liker ikke så godt innholdet. Så derfor jeg vurderer ikea isteden. Har ikke undersøkt iht aubo ennå mtp leveringsproblemer. Heldigvis kreves det ikke så mange skap. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå tegner jeg kjøkken selv da. Så jeg ikke får sånne dårlige løsninger, med dører ol som ikke kan åpnes. Og monteringen gjøres også selv. 

Ja har fått med meg at det er litt leverings problemer. Har sett epoq kjøkken. Fine utenpå, men liker ikke så godt innholdet. Så derfor jeg vurderer ikea isteden. Har ikke undersøkt iht aubo ennå mtp leveringsproblemer. Heldigvis kreves det ikke så mange skap. 

Jeg tror du misforstår om du leser at de tror du vil designe kjøkken hvor dører ikke kan åpnes. 

Flertallet i tråden sier at holdningene og verdien blant dagens kjøpere både ønsker å skreddersy boligen etter egne behov, samtidig som de er miljøbevisste. Å repusse opp gir en dårlig smak og oppleves både som umoralsk og bortkastet. 

Kombinasjonen av dette gjør at oppussingsobjekt er svært ettertraktet. Samtidig som boliger med «kjip» oppussing ikke er det.

Det er gode råd du får her for å maksimalisere ditt salg. Jeg har likevel ett til. Fin en god fotograf, god megler og god styling. Med disse kan du oppnå det samme billigere og mer miljøvennlig.

Anonymkode: 1bf21...ac0

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg tror du misforstår om du leser at de tror du vil designe kjøkken hvor dører ikke kan åpnes. 

Flertallet i tråden sier at holdningene og verdien blant dagens kjøpere både ønsker å skreddersy boligen etter egne behov, samtidig som de er miljøbevisste. Å repusse opp gir en dårlig smak og oppleves både som umoralsk og bortkastet. 

Kombinasjonen av dette gjør at oppussingsobjekt er svært ettertraktet. Samtidig som boliger med «kjip» oppussing ikke er det.

Det er gode råd du får her for å maksimalisere ditt salg. Jeg har likevel ett til. Fin en god fotograf, god megler og god styling. Med disse kan du oppnå det samme billigere og mer miljøvennlig.

Anonymkode: 1bf21...ac0

Gode råd? Tråden er full av dårlige råd. Og går stikk motsatt av hva meglerne sier. Kjenner jo flere av dem samt kjenner flere som brødfør seg på å kjøpe slike boliger som dette for å selge på nytt, med fortjeneste. Som ikke gjør så mye mer enn det vi skal. Jeg ber om råd iht mørkere eller lysere gulv, siden det i utgangspunktet heter seg at store rom bør ha litt mørkere gulv. Men har ikke noe intrykk av at folk ønsker mørke gulv i dag. Så ville sjekke litt iht det. Netopp for å ikke ta ut feil gulv. Derfor ble jeg litt i tvil om jeg skulle holde på lyst gulv. Iht tråden her kommer jo også det frem at magefølsen var rett. 

Men får råd om la være å tjene ca en mill ekstra, så det syntes ikke jeg er noe godt råd. At enkelte velger bort oppussede hjem, kan så vøre. En bolig kan uansett ikke passe alle. Og de som elsker chabby chick, vil feks neppe se på dette i utgangspunktet, da det ikke har sjarm eller er i nærheten av den stilen utvendig heller. 

Kjøkkenet er forøvrig lite. Og vil koste mellom 50/100K. Kommer an på frontene og innholdet. hvis vi feks går for ikea. Vil kjøper bygge om hele kjøkkenet, så kan de da enkelt kjøpe på det som mangler, og evnt bytte fronter om de ikke liker det. Burde isåfall være dumt å kaste ut nye skrog, for å kjøpe på nytt, av samme slag. Samt de kan velge å om innrede innholdet som de evnt måtte ønske, uten at det ikke er miljøvennlig eller rimeligere forandring for dem. Vil de begynne å flytte på rør og vegger ol der inne. Kan de fint gjenbruke skapene. Eller selge de, hvis de ønsker fra annen leverandør. Sånn det er bygd opp nå er det uansett ikke så mange valg iht å innrede. Pga str og plassering av vann og ventilator rør uttak. Så det blir på to små vegger. Alternativt kan de velge å ikke ha bord på kjøkkenet. Og sette skap på en vegg til. Og ha spiseplass på den store stua. Det blir isåfall detaljer kjøper får ta egne valg på. Men mulighetene for å utvide og endre uten å skifte alt er tilstede. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Gode råd? Tråden er full av dårlige råd. Og går stikk motsatt av hva meglerne sier. Kjenner jo flere av dem samt kjenner flere som brødfør seg på å kjøpe slike boliger som dette for å selge på nytt, med fortjeneste. Som ikke gjør så mye mer enn det vi skal. Jeg ber om råd iht mørkere eller lysere gulv, siden det i utgangspunktet heter seg at store rom bør ha litt mørkere gulv. Men har ikke noe intrykk av at folk ønsker mørke gulv i dag. Så ville sjekke litt iht det. Netopp for å ikke ta ut feil gulv. Derfor ble jeg litt i tvil om jeg skulle holde på lyst gulv. Iht tråden her kommer jo også det frem at magefølsen var rett. 

Men får råd om la være å tjene ca en mill ekstra, så det syntes ikke jeg er noe godt råd. At enkelte velger bort oppussede hjem, kan så vøre. En bolig kan uansett ikke passe alle. Og de som elsker chabby chick, vil feks neppe se på dette i utgangspunktet, da det ikke har sjarm eller er i nærheten av den stilen utvendig heller. 

Kjøkkenet er forøvrig lite. Og vil koste mellom 50/100K. Kommer an på frontene og innholdet. hvis vi feks går for ikea. Vil kjøper bygge om hele kjøkkenet, så kan de da enkelt kjøpe på det som mangler, og evnt bytte fronter om de ikke liker det. Burde isåfall være dumt å kaste ut nye skrog, for å kjøpe på nytt, av samme slag. Samt de kan velge å om innrede innholdet som de evnt måtte ønske, uten at det ikke er miljøvennlig eller rimeligere forandring for dem. Vil de begynne å flytte på rør og vegger ol der inne. Kan de fint gjenbruke skapene. Eller selge de, hvis de ønsker fra annen leverandør. Sånn det er bygd opp nå er det uansett ikke så mange valg iht å innrede. Pga str og plassering av vann og ventilator rør uttak. Så det blir på to små vegger. Alternativt kan de velge å ikke ha bord på kjøkkenet. Og sette skap på en vegg til. Og ha spiseplass på den store stua. Det blir isåfall detaljer kjøper får ta egne valg på. Men mulighetene for å utvide og endre uten å skifte alt er tilstede. 

Hvor gammel er boligen? Er rør og elektrisk anlegg eventuelt oppgradert? Er boligen etterisolert?

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 2.1.2022 den 16.59):

Ja hvorfor tror du jeg skrev at det var flaut å spørre. Forsåvidt regnet jeg med lys eik passer interessen til flest. Noe som også ser ut til å stemme. 

Helst ikke for lys. Alt av rusk og støv vises og jeg har aldri fulgt trender som kommer og går. Men det er min mening, jeg liker den gamle klassiske eiken som er mørkere. 

AnonymBruker skrev (På 2.1.2022 den 22.18):

Hadde noen lagt et gulv i en stue som nevnt over her til 6000 og i tillegg satt inn et nytt kjøkken for å selge hadde fått meg til å snu i døra. Oppussing for salg er gjennomsyret av dårlige løsninger og billige materialer jeg aldri ville kjøpt selv og jeg ville ikke kjøpt huset fordi det er ekstremt lite miljøvennlig å rive ut billig dritt noen andre har satt inn. Men markedet kan tilsi noe annet og alt av oppussing bør gjøres i samråd med en lokal megler som kjenner markedet og kjøperne godt. 

Anonymkode: d3268...90a

Jeg la et gulv i eik til cirka atten tusen i stua. Det er jo utrolig lite miljøvennlig hvis jeg selger og noen vil ha et lyst gulv eller noe annet, av kjøper eller? Meglere har lite peiling egentlig, de følger trender. Det samme rådet snekkeren min meg til å gjøre, altså ikke prismessig, men grått, men jeg sto på mitt. 

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg hadde HATET om huset jeg ønsket meg var nyoppusset med gulv og kjøkken jeg ikke likte - miljøsvineri uten like om man skal bytte ut splitternye ting 🤷🏼‍♀️ Du kan jo være heldig og treffe på noen som liker akkurat de løsningene du har valgt, men det innskrenker jo markedet ditt noe.. 

Da er det jo du som er miljøsvin, du trenger ikke kjøpe akkurat det huset? Eller du kan selge kjøkkeninnredningen og kjøpe nytt. 

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg tegna også kjøkkenet mitt selv sammen med min sønn. Det var en utfordring, et lite kjøkken og frem og tilbake fordi jeg ikke så det han så. Ble mer benkeplass og mye mer skapplass. Ikke høyglans (det hater jeg), men nøytralt og lyst. Valgte også noe utenom det vanlige, men snekkeren ga skryt for det. Var en dyktig snekker selv om han kunne irritere meg, han anbefalte også grått, gulv osv. Tror boligen steg i verdi med minst 5-6 hundre tusen, men gjorde også om på romløsningene. Valgte kjøkken fra Ikea. Tror de fleste unge gjør det? Det fungerer jo, og de var svært hjelpsomme under de rundene med planleggingen.

Trodde ts mente et kjøkken fra 50-60 tallet som var intakt. Var med på å pusse opp et sånt en gang. Da kan det bli fint med maling, gulvbelegg i svart-hvitt ruter som var in på den tida. Vi hadde EN stor utfordring, kona i huset hadde valgt babyrosa fliser. Så på utallige fargekart, det tok tid, og ble enige om farger, en som ikke gikk i rosa, men var  beige med et lite snev av oransje, og skapene i en nøytral litt dyp grønnfarge, pluss at vi dro ned taket ved å male hvitt cirka 15 cm øverst på veggen. Vi malte også innvendig i skuffer og skap, hvitt. Megleren ble imponert. Eier valgte selv belegg på gulvet, nå husker jeg ikke helt hvilken, men det ble bra for helhetsinntrykket. Stua trengte vi heldigvis ikke gjøre noe med, entreen ble malt. Badet var også ok. 

Men våre menn ble utålmodige og spurte om vi ikke snart var ferdige etter En dag. Husker ikke antall skap og skuffer, men de var mange. Mye jobb. Vi gjorde det grundig. Har sett resultat av andres slurv, og har tenkt tanken på hva var vitsen med å pusse opp. 

Tror de fleste foretrekker å flytte rett inn uten å måtte gå løs på oppussing selv om de ikke har barn, og det virker som ts vet hva hun driver med. Hun sier både hun og mannen er handy. 

Anbefaler å ikke følge trender, men gå for det klassiske. Jeg har mørke håndtak og knotter på kjøkkenet, snekkeren medga at det så bra ut selv om han ville valgt metall. Har mørk kjøkkenbenk, ikke svart men nesten og hvite fliser. 

Veldig takknemlig for at sønnen min hjalp til med å tegne kjøkkenet. Det var egentlig en håpløs oppgave alene og når jeg ser lignende boliger til salgs har ingen valgt samme løsning, noe som betyr mindre benk- og skapplass. 

Jeg valgte ikke høyglans for som sagt hater jeg det. Men skapene går helt til taket, med list øverst, og ett skap har belysning samt lys under benken. Vi "dro" kjøkkenet ca 35- 40 cm inn i stua. Der var jeg helt uenig for jeg ville ikke se kjøleskapet når jeg kom hjem, men sønnen min hadde rett. Han sa mamma, hvor ofte kommer du inn døra hjemme, en eller to ganger daglig? Og man legger ikke merke til det. Ble satt opp plate mellom kombiskapet og stua, der kom snekkeren med råd om å gjøre det for å skjule kjøkkenet. Nå er stua og kjøkken i en u-vinkel og det er skyvedør i tre til soverommet. 

Hvis jeg skulle planlagt alt dette selv, ville resultatet blitt verre. Fått skryt av en annen snekker (en venn), han sa at han ville valgt samme løsning. Det kostet ikke så mye. Jeg fulgte de fleste av rådene til snekkeren, men noen valg tok jeg selv. 

Lykke til ts. Tror det vil lønne seg. Jeg ville aldri bytta ut et funksjonelt kjøkken bare fordi det ikke falt helt i min smak. 

Leste mye om farger og siden poesi passer til alt, dørkarmer og andre farger (jeg har en del farger i form av puter osv i leiligheten) gikk jeg for den. 

Endret av Jytte
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Også hvorfor mener du huset skal pusses opp heslig? Merkelig påstand..... 

Hvor leste du at jeg mente det? Det er din påstand som er merkelig her, du prøver jo å tillegge meninger… Pussig oppførsel………

Anonymkode: 9ec53...c62

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, Jytte said:

Da er det jo du som er miljøsvin, du trenger ikke kjøpe akkurat det huset? Eller du kan selge kjøkkeninnredningen og kjøpe nytt. 

Nei, hvorfor skulle jeg trenge det? Nå var altså poenget at det hadde utelukket enkelte fra å ønske å kjøpe huset. Spesielt om det ikke bare gjelder kjøkkenet, men også vegger og gulv som det var snakk om. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det blir jo å gi bort huset. Og lønner seg absolutt ikke å ikke gjøre noe. Her er det i hovedsak gulv og vegger, pluss kjøkkenet som mangler iht å flytte rett inn. Du selger ikke en så bra tomt for en mill. Det er jo bare dumt

Om du ser på den nye tilstandrapporten som nå skal utarbeides, så skal det settes en verdi både på tomt og bolig. Så om tomten er verdt 3 millioner, så vil det komme klart frem.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...