AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #1 Skrevet 1. januar 2022 Litt flaut å spørre her. Da jeg er interiør konsulent og har jobbet med dette i flere år. Men det er noen år siden siden jeg er satt ut av spill pga helse. Også har jeg alltid hatt store problemer med å ta avgjørelser på eget fremfor andres. Kalles vel bestemmelses vegring..... 🙈 Uansett. Det er en diger stue. Den må males og få nytt gulv på. Jeg tenker en lys eller nellomgrå i varm nyanse på veggene. Da det i dag er hvitt og føles tomt. Men jeg er usikker på om det er lurest å gå for en type hvit/grå eik på gulvet. Eller en mellomgrå for å få mørkere gulv. Siden rommet er så stort. Det skal iallefall være ganske nøytralt. Men usikker på om et lyst eller litt mørkere gulv er lettere å selge. Noen so. Har noen tanker? PS : det er mye lys inn i rommet Anonymkode: a6157...7a7 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #2 Skrevet 1. januar 2022 Ville ikke lagt nytt gulv for å selge, la de som bestemmer velge nyanse selv. Det er kjipt å kjøpe et hus med grålig nylagt gulv hvis man ønsker seg varmere farger i rommet, da må det nye gulvet byttes for at det ikke skal bli mismatch. Å male en vegg eller tre på nytt er derimot ikke noe problem. Lyst gulv er mest inn i dag, så om du på død og liv skal legge nytt gulv gå for lys, enstavs. Anonymkode: f769d...b15 19
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #3 Skrevet 1. januar 2022 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Ville ikke lagt nytt gulv for å selge, la de som bestemmer velge nyanse selv. Det er kjipt å kjøpe et hus med grålig nylagt gulv hvis man ønsker seg varmere farger i rommet, da må det nye gulvet byttes for at det ikke skal bli mismatch. Å male en vegg eller tre på nytt er derimot ikke noe problem. Lyst gulv er mest inn i dag, så om du på død og liv skal legge nytt gulv gå for lys, enstavs. Anonymkode: f769d...b15 For å si det sånn. Å selge huset slik det står er nesten som å gi det bort. Så litt må det nok gjøres. Feks gulvet på kjøkkenet er det bla hull i. Og skal ha samme som i stue. Men tenker på mest overflate oppussing. Men tenker et nytt kjøkken er lurt, da det originalt fra 70 tallet og utslitt. Freche opp soverommene og mulig bytte 3 store vinduer og 7 i mer dører. Det koster ikke så sykt mye iht hva, man da får igjen. Mulig bytte ved ovn også. Huset er ellers ganske bra. Men slik det står nå, er det litt avskrekkende. Men veldig bra beliggenhet Anonymkode: a6157...7a7
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #4 Skrevet 1. januar 2022 Hvor i landet er dette? Har du snakket med en megler i området om overflateoppussing kan lønne seg eller ikke? Hvis det kun er behov for overflateoppussing tenker jeg at de som kjøper ønsker å gjøre det selv for å få ting i sin stil heller, det hadde i alle fall jeg foretrukket. Bytte vinduer er noe annet som kan lønne seg å gjøre før salg hvis du vet du kan få gjort det billig ettersom det kan skremme vekk en del som tror det er dyrere enn det er. Men vil uansett anbefale deg å snakke med en megler før du går igang. Anonymkode: dc181...078 6
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #5 Skrevet 2. januar 2022 Jeg liker ikke grå gulv, så jeg ville valgt lys eik. I det minste noe som kan pusses slik at fargen ikke er permanent. Freshe opp kjøkkenet er også litt både og. Anonymkode: c8421...764 10
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #6 Skrevet 2. januar 2022 Ikke legg nytt gulv! Men et strøk maling kan fort gjøre underverker. Anonymkode: 59b47...ee0 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #7 Skrevet 2. januar 2022 Jeg syns det er fint at du pysser opp. Vi finnes ikke handy, og ville styrt unna huset hvis det var hull i gulvet, for å si det sånn. Anonymkode: af819...83d 5
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #8 Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): For å si det sånn. Å selge huset slik det står er nesten som å gi det bort. Så litt må det nok gjøres. Feks gulvet på kjøkkenet er det bla hull i. Og skal ha samme som i stue. Men tenker på mest overflate oppussing. Men tenker et nytt kjøkken er lurt, da det originalt fra 70 tallet og utslitt. Freche opp soverommene og mulig bytte 3 store vinduer og 7 i mer dører. Det koster ikke så sykt mye iht hva, man da får igjen. Mulig bytte ved ovn også. Huset er ellers ganske bra. Men slik det står nå, er det litt avskrekkende. Men veldig bra beliggenhet Anonymkode: a6157...7a7 Det vil ikke lønne seg. Utover litt maling. Folk foretrekker å gjøre slikt selv. Og det sitter mye lengre inne (og gir en dårlig følelse i magen) å rive ut noe som er nytt på grunn av smak, enn å fjerne noe som uansett må bort. Mange klør i fingrene etter et "blankt lerret". De som kjøpte vårt forrige hus rev ut det helt nye kjøkkenet ganske umiddelbart. Vi visste ikke vi skulle flytte så raskt, ellers ville vi aldri pusset opp. Anonymkode: 3eec7...f8b 5
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #9 Skrevet 2. januar 2022 Grått gulv er helt ute av trend nå. Lys eikefarge (ikke den helt hvite) er det som er mest in. Anonymkode: a8889...1ce 15
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #10 Skrevet 2. januar 2022 Dere som sier at det ikke vil lønne seg, så ikke stua på huset vårt før vi kjøpte det. Det kostet oss 6000 i ny parkett og lister, samt en helg med arbeid, og stua gikk fra shabby til fin. Vi er sikker på at selger ville fått noen titusen mer om de hadde gjort jobben selv før salg. Anonymkode: e3905...683 5
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #11 Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvor i landet er dette? Har du snakket med en megler i området om overflateoppussing kan lønne seg eller ikke? Hvis det kun er behov for overflateoppussing tenker jeg at de som kjøper ønsker å gjøre det selv for å få ting i sin stil heller, det hadde i alle fall jeg foretrukket. Bytte vinduer er noe annet som kan lønne seg å gjøre før salg hvis du vet du kan få gjort det billig ettersom det kan skremme vekk en del som tror det er dyrere enn det er. Men vil uansett anbefale deg å snakke med en megler før du går igang. Anonymkode: dc181...078 Greia er at forrige takst var på ca en mill. Samme bolig i samme område ligger på ca 3,5. Og de er ikke pent oppusset. Det vil nok stå igjen litt arbeid. Men tenker boligen må fikses slik at man kan flytte rett inn. Og slippe å pusse opp før man flytter inn. Så tenker at 5-600k kan lønne seg å bruke før salg. Huset er godt innrøket. Så lukt må ut. Men det vet jeg hvordan. Så håper å kunne selge for mellom 2,5 og 3mill. Men da må kjøkken, dører, gulv og vinduer byttes. Samt male opp igjen soverom. Jeg vet endel triks på å få alt nøytralt og litt eksklusivt. Så bare finne ut av gulvtyoe først. Og stil, så får jeg til å sette sammen noe som fungerer bra. Huset er litt dødt iht stil bla Anonymkode: a6157...7a7
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #12 Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dere som sier at det ikke vil lønne seg, så ikke stua på huset vårt før vi kjøpte det. Det kostet oss 6000 i ny parkett og lister, samt en helg med arbeid, og stua gikk fra shabby til fin. Vi er sikker på at selger ville fått noen titusen mer om de hadde gjort jobben selv før salg. Anonymkode: e3905...683 Her er det så ille at det kan være avgjørende for å i det hele tatt selge. Det er bla svi merker i gulvet på stua og hull i gulvbelegg et på kjøkkenet. Det er ikke en flate i hele huset som kan være som det er for ny kjøper. Anonymkode: a6157...7a7 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #13 Skrevet 2. januar 2022 Er selv på boligjakt og blir avskrekket fra kjøpet dersom ALT må fikses på. Vi har små barn og fulltidsjobber og det er begrenset hvor mye tid og ork vi har til å pusse opp. Det koster også å ha to boliger dersom oppussingen er så omfattende at man ikke kan bo i boligen mens det foregår. Jeg foretrekker gulv i lys eik (gjerne laminat siden jeg ikke orker ørten hakk i parketten) Anonymkode: 677a7...9d3 7
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #14 Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Grått gulv er helt ute av trend nå. Lys eikefarge (ikke den helt hvite) er det som er mest in. Anonymkode: a8889...1ce Enig. Grå gulv var ikke pene da de var in en gang. Jeg droppet å dra på visning i boliger med grått gulv, grått og trist. Anonymkode: 49cad...0f5 11
Jytte Skrevet 2. januar 2022 #15 Skrevet 2. januar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Greia er at forrige takst var på ca en mill. Samme bolig i samme område ligger på ca 3,5. Og de er ikke pent oppusset. Det vil nok stå igjen litt arbeid. Men tenker boligen må fikses slik at man kan flytte rett inn. Og slippe å pusse opp før man flytter inn. Så tenker at 5-600k kan lønne seg å bruke før salg. Huset er godt innrøket. Så lukt må ut. Men det vet jeg hvordan. Så håper å kunne selge for mellom 2,5 og 3mill. Men da må kjøkken, dører, gulv og vinduer byttes. Samt male opp igjen soverom. Jeg vet endel triks på å få alt nøytralt og litt eksklusivt. Så bare finne ut av gulvtyoe først. Og stil, så får jeg til å sette sammen noe som fungerer bra. Huset er litt dødt iht stil bla Anonymkode: a6157...7a7 Bruk ozon-maskin for å få vekk røyklukt før du maler. Kjøkken fra sekstitallet kan være sjarmerende, puss ned, mal og bytt ut knotter /håndtak og benkeplate, legg på gulvbelegg, helst svart-hvitt i ruter, det var stilen den gang og retro er in. Dessuten kommer du billig fra det selv om det er en del jobb. Ville ikke hatt grått gulv, men lys eik og helst enstavs. Selv har jeg ikke lys eik, men liker den varme tonen. Gråe vegger kan være fint, men selv ville jeg ikke hatt det. Har poesi i stua, den kan minne om lys grå med et snev av mint, og en vegg med rimelig smartpanel i lys beige, og mørkblå (jeans, tror jeg den heter) på soverommet på den ene langveggen og ellers malt i fargen poesi på de andre. Poesi passer til alle andre farger. Da tenker jeg dører, vinduskarmer m.m. Bytt vinduene, men ikke bruk mer penger og energi enn du må. Endret 2. januar 2022 av Jytte 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #16 Skrevet 2. januar 2022 Grått er på vei ut. Nå er det lune farger som beige og grønt som gjelder. Kjøkken ville jeg unngått å bytte, vi har latt være å by fordi det var satt opp et helt nytt kjøkken som ikke passet oss. Det å bytte et helt nytt kjøkken er så bortkastet, at da ventet vi heller på neste objekt. For meg høres det hinsides ut å bruke 500 000 på å få solgt og så er det enkle ting som kjøkken og dører. Må være noe mer om dere fikk takst på en million og de andre går for 3,5. Hvordan er det med drenering, tak, fukt etc? Har du fått råd fra megler på hva som lønner seg i ditt område? Anonymkode: ffbff...3a4 5
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #17 Skrevet 2. januar 2022 Jeg kjøpte nettopp en leilighet hvor badet var helt nyoppusset, fra bunnen av. Leiligheten ellers er ganske slitt, kjøkkenet gammelt, gulvene må byttes, er blant annet hull i gulvet i gangen. Fikk den 400.000 under takst. Tror den hadde gått for det samme, selvom badet skulle ha vært gammelt. Så, ikke gjør mer enn nødvendig… Anonymkode: 9979d...b69 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #18 Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Greia er at forrige takst var på ca en mill. Samme bolig i samme område ligger på ca 3,5. Og de er ikke pent oppusset. Det vil nok stå igjen litt arbeid. Men tenker boligen må fikses slik at man kan flytte rett inn. Og slippe å pusse opp før man flytter inn. Så tenker at 5-600k kan lønne seg å bruke før salg. Huset er godt innrøket. Så lukt må ut. Men det vet jeg hvordan. Så håper å kunne selge for mellom 2,5 og 3mill. Men da må kjøkken, dører, gulv og vinduer byttes. Samt male opp igjen soverom. Jeg vet endel triks på å få alt nøytralt og litt eksklusivt. Så bare finne ut av gulvtyoe først. Og stil, så får jeg til å sette sammen noe som fungerer bra. Huset er litt dødt iht stil bla Anonymkode: a6157...7a7 Men har du snakket med megler om hva han tror du kan få hvis du fikser disse tingene? De andre boligene kan ha den prisen av andre grunner, bedre beliggenhet, finere utsikt osv. og no-offence men du sier du har triks for at ting ser ekslusivt ut, men du snakket nettopp om grå gulv😳en heslig trend fra 2015 som forsvant like fort som den kom. Kjøpte nettopp selv et rekkehus med mørkt grått gulv og jeg må rive ut alt, ser helt jævlig ut. Der hadde forresten også tidligere eier bestemt seg for å pusse opp ett bad og et kjøkken. Og jeg hater dem for det, bare billig ikea kjøkken og skikkelig dårlige løsninger, åpenbart gjort av noen som ikke har tenkt til å bruke det selv, så de kastet bort 600k som jeg kunne brukt på å få det ordentlig. Jeg kjøpte kun dette rekkehuset fordi det ligger i et bra område i Oslo, så om ditt hus ligger uti gokk så ville jeg ikke kastet bort de pengene om jeg var deg. Hvis noen får blanke ark så kan de få det til en billigere pris også gjøre ting slik de vil. Hvis du alt har brukt de pengene og de ikke liker løsningene dine så finner de noe annet. hvis du hører med megleren din så kan du vise inspirasjonsbilder slik at megleren kan se hva slags stil du går for, de vet jo hva selgerene ser etter. Lykke til! Anonymkode: 955b5...ffe 10
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #19 Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men har du snakket med megler om hva han tror du kan få hvis du fikser disse tingene? De andre boligene kan ha den prisen av andre grunner, bedre beliggenhet, finere utsikt osv. og no-offence men du sier du har triks for at ting ser ekslusivt ut, men du snakket nettopp om grå gulv😳en heslig trend fra 2015 som forsvant like fort som den kom. Kjøpte nettopp selv et rekkehus med mørkt grått gulv og jeg må rive ut alt, ser helt jævlig ut. Der hadde forresten også tidligere eier bestemt seg for å pusse opp ett bad og et kjøkken. Og jeg hater dem for det, bare billig ikea kjøkken og skikkelig dårlige løsninger, åpenbart gjort av noen som ikke har tenkt til å bruke det selv, så de kastet bort 600k som jeg kunne brukt på å få det ordentlig. Jeg kjøpte kun dette rekkehuset fordi det ligger i et bra område i Oslo, så om ditt hus ligger uti gokk så ville jeg ikke kastet bort de pengene om jeg var deg. Hvis noen får blanke ark så kan de få det til en billigere pris også gjøre ting slik de vil. Hvis du alt har brukt de pengene og de ikke liker løsningene dine så finner de noe annet. hvis du hører med megleren din så kan du vise inspirasjonsbilder slik at megleren kan se hva slags stil du går for, de vet jo hva selgerene ser etter. Lykke til! Anonymkode: 955b5...ffe Jeg var litt usikker på om siden flaten er så stor, at det kunne ha lønt seg med mørkere enn helt lyst gulv. Her er grått fortsatt in. Og ville uansett ikke gått for noe stygt. Resten er ikke noe problem. Da jeg har gjort dette for mange meglere tidligere. Har bla designet leiligheter i Oslo også som har gått 2-3 mill over takst. Pga detaljene og løsninger. Forøvrig er utfordringen her et pregløst husbank hus. Men finner vel på noe for å gi litt særpreg. Kjenner også stilen som selger i området her. Kjøkkenet lager jeg praktisk, har vært litt kjøkken tegner tidligere. Så vet hva som fungerer. Jytte skrev (7 timer siden): Bruk ozon-maskin for å få vekk røyklukt før du maler. Kjøkken fra sekstitallet kan være sjarmerende, puss ned, mal og bytt ut knotter /håndtak og benkeplate, legg på gulvbelegg, helst svart-hvitt i ruter, det var stilen den gang og retro er in. Dessuten kommer du billig fra det selv om det er en del jobb. Ville ikke hatt grått gulv, men lys eik og helst enstavs. Selv har jeg ikke lys eik, men liker den varme tonen. Gråe vegger kan være fint, men selv ville jeg ikke hatt det. Har poesi i stua, den kan minne om lys grå med et snev av mint, og en vegg med rimelig smartpanel i lys beige, og mørkblå (jeans, tror jeg den heter) på soverommet på den ene langveggen og ellers malt i fargen poesi på de andre. Poesi passer til alle andre farger. Da tenker jeg dører, vinduskarmer m.m. Bytt vinduene, men ikke bruk mer penger og energi enn du må. Dette kjøkkenet er alt annet enn sjarmerende. Upraktisk er det også. Et Ikea kjøkken kommer på mellom 50/100K. Tegner selv. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men har du snakket med megler om hva han tror du kan få hvis du fikser disse tingene? De andre boligene kan ha den prisen av andre grunner, bedre beliggenhet, finere utsikt osv. og no-offence men du sier du har triks for at ting ser ekslusivt ut, men du snakket nettopp om grå gulv😳en heslig trend fra 2015 som forsvant like fort som den kom. Kjøpte nettopp selv et rekkehus med mørkt grått gulv og jeg må rive ut alt, ser helt jævlig ut. Der hadde forresten også tidligere eier bestemt seg for å pusse opp ett bad og et kjøkken. Og jeg hater dem for det, bare billig ikea kjøkken og skikkelig dårlige løsninger, åpenbart gjort av noen som ikke har tenkt til å bruke det selv, så de kastet bort 600k som jeg kunne brukt på å få det ordentlig. Jeg kjøpte kun dette rekkehuset fordi det ligger i et bra område i Oslo, så om ditt hus ligger uti gokk så ville jeg ikke kastet bort de pengene om jeg var deg. Hvis noen får blanke ark så kan de få det til en billigere pris også gjøre ting slik de vil. Hvis du alt har brukt de pengene og de ikke liker løsningene dine så finner de noe annet. hvis du hører med megleren din så kan du vise inspirasjonsbilder slik at megleren kan se hva slags stil du går for, de vet jo hva selgerene ser etter. Lykke til! Anonymkode: 955b5...ffe Huset ligger sjukt bra iht. beliggenhet og har god utsikt. 5 min gange til 3 skoler og 5 min gange til sentrum. En bolig med to soverom og ca halve m2 og skråtomt nyere dato ligger på 2,5. Her er tomten også helt flat og i barnevennlig område. Derfor er det nok også lurt å pusse opp, pga. aktuelt med barnefamilie. Det er også 4 romslige soverom. Badet er av eldre dato men i ok stand, og ikke dyrt å fikse heller. Men tenker at ny beboer kan vurdere å bytte bad og vaskerom. Da vaskerommet er mer egnet som bad. Derav antar jeg prisen max blir 2,5. Dessuten så er det ikke noe poeng i å satse på 3/3.5mill å fikse alt. Fordi innbyggere i området har ikke så mye penger. Og hus i den prisklassen er vanskelig å selge. Og de ligger lenge ute og ofte må ned i pris. Anonymkode: a6157...7a7
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #20 Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Dette kjøkkenet er alt annet enn sjarmerende. Upraktisk er det også. Et ikea kjøkken kommer på mellom 50/100K. Tegner selv. Anonymkode: a6157...7a7 Ingen ønsker et IKEA kjøkken til 100t. Med mindre dette er en enkel leilighet typisk for førstegangskjøpere. Så i praksis har du bare en kjøper som ikke bare vet de må rive ut kjøkkenet igjen, men også har en ekkel bismak med tanke på miljøet. Anonymkode: 3eec7...f8b 6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå