AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #41 Skrevet 1. januar 2022 Nei, man knipser ikke, totalt unødvendig. Min mor gjorde dette på yngstemann som var den typen som var overalt- hele tiden. Sa i fra akkurat som du gjorde, at jeg hadde da oppdratt to små før han, uten å måtte ty til slike midler og jeg hadde ingen planer om å gjøre slikt med han og hadde satt pris på at hun heller ikke gjorde de slik-for da ble det vanskelig for meg å komme på besøk. Det ble med den ene gangen:) Anonymkode: 2f105...3f6 5
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #42 Skrevet 1. januar 2022 Det spiller ingen rolle om det og slå er verre, det er nedverdigende, vondt og ikke minst forbudt å bruke fysisk avstraffelse, inkludert knipsing. Hadde min svigermor gjort det mot mine barn hadde hun aldri fått være barnevakt. Aldri! Noe så jævlig kvalmt. Anonymkode: f8276...ef4 10
Entern Skrevet 1. januar 2022 #43 Skrevet 1. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ungen fortjente det nok. La det ligge. Anonymkode: 06771...53a Du veit virkelig ikke hva du snakker om. Vi snakker om en TOÅRING. 9
abderitt Skrevet 1. januar 2022 #44 Skrevet 1. januar 2022 Det å knipse barn er vell uloveleg, om eg ikkje tek heilt feil. Var vertfall ein forelder som vart dømd for å knipse bornet sitt bl.a. Bra du står opp mot svigermor! Hadde det vore meg, hadde eg nok knipsa ho bra tilbake. At det er mogeleg å knipse eit barn. 5
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #45 Skrevet 1. januar 2022 Minmorsbarn skrev (35 minutter siden): Enig i at svigermor ikke skulle knipsa. Men hvor var mor som skal passe på at barnet ikke rører ting de ikke skal når man er på besøk hos andre? Hun rakk sikkert ikke å stoppe barnet før det var for sent da. Og de var jo hos svigermor, altså bestemoren til ungen. Så da er det jo vanlig at besteforeldrene også kan passe på. Anonymkode: ccb3e...a76 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #46 Skrevet 1. januar 2022 Å knipse barna på fingrene var vanlig når jeg vokste opp på slutten av 70-tallet. Heldigvis vet vi bedre i dag, men noen henger tydeligvis igjen i fortiden. Synes du gjorde helt rett i å si i fra. Anonymkode: 5bd88...40f 4
Entern Skrevet 1. januar 2022 #47 Skrevet 1. januar 2022 abderitt skrev (16 minutter siden): Det å knipse barn er vell uloveleg, om eg ikkje tek heilt feil. Var vertfall ein forelder som vart dømd for å knipse bornet sitt bl.a. Bra du står opp mot svigermor! Hadde det vore meg, hadde eg nok knipsa ho bra tilbake. At det er mogeleg å knipse eit barn. Også en bitteliten toåring da ☹️ Bra du presiserer at dette er ulovlig 😊 4
Raven.Writingdesk Skrevet 1. januar 2022 #48 Skrevet 1. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvordan ville dere ha reagert i mitt sted? Anonymkode: 20155...98b Forventer at barnefar kommer på banen og setter ned foten. Svigermor får ikke se barnet før hun innser at dette er uakseptabelt. Ville også blitt genuint bekymret for min manns barndom og potensielle syn på barneoppdragelse om han har blitt skada av dette kvinnemennesket. 9
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #49 Skrevet 1. januar 2022 Ikke greit. Men lurer jo på hvorfor du ikke passer på og korrigerer slik oppførsel selv? Anonymkode: 8c0d8...72b 4
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #50 Skrevet 1. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ungen er to år, og på besøk hos svigerforeldre i romjulen knipsa svigermor ungen på fingrene fordi han rørte ting han ikke fikk lov til. Jeg sa til svigermor at jeg ikke syntes det var ok, at jeg ikke ønsker at han skal oppdras med fysiske virkemidler. Og nå er hun fonærma på meg. Jeg kommer ikke til å be om unnskyldning for at jeg sa fra om at det ikke er greit. Ikke nok med at hun knipsa ungen, hun kritiserte også meg for å trøste ungen da han gråt. Anonymkode: 20155...98b Du hadde all rett til å si ifra. Hadde noen knipsa på mitt barn hadde jeg spurt hva hun holdt på meg, også hadde jeg blitt forbanna. Du skal ikke be om unnskyldning for at du beskyttet barnet ditt. Hadde noen knipsa på meg idag, nå som jeg er voksen, hadde jeg klikka i vinkel. Det er vondt og nedverdigende. Anonymkode: 079d6...bb5 5
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #51 Skrevet 1. januar 2022 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Å knipse barna på fingrene var vanlig når jeg vokste opp på slutten av 70-tallet. Heldigvis vet vi bedre i dag, men noen henger tydeligvis igjen i fortiden. Synes du gjorde helt rett i å si i fra. Anonymkode: 5bd88...40f Jeg vokste opp på 80-tallet og opplevde ikke det, men jeg har søsken som vokste opp på 70-tallet, og de ble aldri knipsa på. Var nok forskjellig fra familie til familie. Anonymkode: 079d6...bb5 3
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #52 Skrevet 1. januar 2022 Det er overhodet ikke greit! Jeg hadde sagt sagt klart i fra!😡 Anonymkode: f7fe6...4cc 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #53 Skrevet 1. januar 2022 Jeg opplevde også dette med min svigermor. Jeg ropte "Hva er det du gjør??", tok ungen og gikk i bilen. Mannen ble like rasende. Hun har ikke fått være alene med ungen etter dette. Vokste opp med fysisk avstraffelse, og ungene mine skal ikke oppleve det. Jeg lærte bare å mislike meg selv og være redd for foreldrene mine. Har fortsatt en veldig utrygg tilknytning til dem. Vil helst bare leve uten dem i livet mitt. Anonymkode: d4d95...2f5 8
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #54 Skrevet 1. januar 2022 Minmorsbarn skrev (7 timer siden): Enig i at svigermor ikke skulle knipsa. Men hvor var mor som skal passe på at barnet ikke rører ting de ikke skal når man er på besøk hos andre? Jeg tenker at jeg ikke trenger å sitte oppå ungen hele tiden når vi er sammen med familie. Jeg gikk faktisk både på do og hentet ting på kjøkkenet når ungen var i stua med de andre. Anonymkode: 20155...98b 6
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #55 Skrevet 1. januar 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Syns ikke akkurat det var helt riktig, men har faktisk bare hørt en side av saken... Ikke særlig greit å knipse, men vært verre og slå. Så vet jeg heller ikke om du visste at de tinga var hun redd for og kanskje burde "ledet" ungen bort fra det - om du så hun/ han var på vei for og ta det... Eller om du er en av de som syns din egen unge må få helt fri oppdragelse uten at engang si fra om du VET hun/ han gjør noe galt... Når det gjelder svigermoren din, så bør hun kanskje tenke litt mer etter andre metoder hun også..- og kanskje heller sette bort tingene hun er mest redd for!- en to- åring er gjerne litt fort "overalt"! Anonymkode: 22952...f6e Nei, jeg synes at man skal si nei og eventuelt lede ingen bort. Han skal ikke få lov til alt. Men fysiske virkemidler er ikke ok. Og nei, det var ikke noe hun var ekstra redd for, det var mer en prinsippsak. Ellers så tenker jeg at det ikke er så mange sider av saken. Om svigermor mener at jeg gjør noe feil i oppdragelsen, så kan hun si det til meg. Ikke straffe barnet. Anonymkode: 20155...98b 4
Adrenalina1 Skrevet 1. januar 2022 #56 Skrevet 1. januar 2022 (endret) Barn i dag vokser opp pakket inn i bomull. Når de gjør noe galt, får de ikke konsekvenser. De vokser opp til å bli noen pesilleblad som ikke tåler noen ting. De takler rett og slett ikke livet fordi de skal skånes for alt. Derav mye psykiske problemer blant dagens generasjon. Vold i barneoppdragelse er ikke greit. Men et lite knips eller en smekk på fingrene(ikke fryktelig hardt), er innafor synes jeg. Jeg synes du og føre andre her overreagerer. Jeg er ikke interessert i noen videre diskusjon. Jeg har sagt min mening☺️ Endret 1. januar 2022 av Adrenalina1 6
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #57 Skrevet 1. januar 2022 Adrenalina1 skrev (23 minutter siden): Vold i barneoppdragelse er ikke greit. Men et lite knips eller en smekk på fingrene(ikke fryktelig hardt), er innafor synes jeg. Jeg synes du og føre andre her overreagerer. Jeg er ikke interessert i noen videre diskusjon. Jeg har sagt min mening☺️ Da er det greit å være klar over, dersom du har eller får egne barn, at norsk lov er uenig med deg og den må du forholde deg til. Anonymkode: ad477...bdc 13
Rot Skrevet 1. januar 2022 #58 Skrevet 1. januar 2022 Adrenalina1 skrev (1 time siden): Barn i dag vokser opp pakket inn i bomull. Når de gjør noe galt, får de ikke konsekvenser. De vokser opp til å bli noen pesilleblad som ikke tåler noen ting. De takler rett og slett ikke livet fordi de skal skånes for alt. Derav mye psykiske problemer blant dagens generasjon. Vold i barneoppdragelse er ikke greit. Men et lite knips eller en smekk på fingrene(ikke fryktelig hardt), er innafor synes jeg. Jeg synes du og føre andre her overreagerer. Jeg er ikke interessert i noen videre diskusjon. Jeg har sagt min mening☺️ Det er faktisk heilt dønn ulovleg å knipse barn på fingrane og foreldra kan bli straffa for dette. https://www.nrk.no/sorlandet/domt-for-a-knipse-datter-som-bannet-1.11928035 Foreldre som må bruke truslar eller fysiske virkemiddel i barneoppdragelsen behøver råd og rettleiing. Det er fullt mogeleg å sette grenser og oppdra barn utan å utøve vald - som det å knipse er. 5
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #59 Skrevet 1. januar 2022 Nå bør alle roe seg helt ned.. NEI det er ikke greit. JA det var bra du sa i fra. Men altså…. Barnet tok ikke skade, og svigermor er fra en generasjon der dette var vanlig, og ganske mild korrigering. Hun ser ikke at dette i dag blir ansett som vold mot barn. Hun gjorde en tankeløs ting. Men uten at det lå annet enn gammel vane og dårlig kunnskap bak. Ikke flå svigermor for en feil. Gi beskjed på en ordentlig måte at man i 2021 ikke gjør slik mot barn, og dette ikke blir akseptert. Mulig svigermor ble flau, hårsår, eller rett og slett syns du er hysterisk. Og det er ok, hun har rett til sine følelser. Så lenge hun tar til seg dine ord, respekterer deg, og ikke gjør det igjen. Anonymkode: dc694...d88 6
mingus Skrevet 1. januar 2022 #60 Skrevet 1. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ikke greit. Men lurer jo på hvorfor du ikke passer på og korrigerer slik oppførsel selv? Anonymkode: 8c0d8...72b Hvis svigerforeldre maser og maser om at man må komme oftere med barnebarna på besøk, får de virkelig bidra litt. De kjenner hjemmet sitt best, og vet hva barna ikke skal holde på med. Men de får nå for faen meg roe seg ned et par hakk og ikke bruke knipsing for å forhindre det. Foreldre er med barna sine dagen lang og klarer å oppdra uten å ty til mild vold, så da skal man liksom akseptere at svigermors tålmodighet er slutt etter en time eller to, og vise forståelse for sånn oppførsel? Jaja vi lever jo i 2022 nå, hvor barna skal være pottetrent når de er 1,5, selvstendige sosiale vesner i barnehagen fra de er 6 mnd, og snakke flytende og forstå alt innen de er 2 år, ikke rart folk har sånne holdninger ovenfor denne situasjonen. 6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå