AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #101 Skrevet 24. desember 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): ALDRI blitt krenka av å bli kalt TANTE det er en hedersbetegnelse fra både nieser og barna i barnehagen. Hadde verdens beste TANTE både i familie og i barnehagen jeg gikk i for 40 år sia. Klarer ikke om jeg prøver engang og bli trist, lei meg eller sinna på noen som kaller meg TANTE Anonymkode: 4ae5e...4ce Vel jeg er tante men ikke til barna i bhg og er glad de har gått bort fra å si det Anonymkode: 4d620...455 2
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #102 Skrevet 24. desember 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Det er jo veldig relevant for det du spør om? Eller var det bare ikke svaret du ønsket deg? Anonymkode: c7e28...9b5 Hva mener du? Nei det er jo ikke ønsket svar når alle sporer av å svarer at jeg må være raus eller at jeg er kjip forelder. Jeg må igjen formidle at jeg var ute etter svar om det er normalt/vanlig med slik bruk i barnehagen.. For ikke vet jeg. Det er jo tydeligvis kriminellt å stille slike spørsmål her inne 😂 Anonymkode: 5997b...e35 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #103 Skrevet 24. desember 2021 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Ok da får vi ta me oss barnet på jobb da. Anonymkode: 5997b...e35 Høres ut som en riktig avgjørelse for deg. Som en nevnte over her, prøv å være litt raus og forståelsefull for situasjonen vi alle er i nå. Anonymkode: 1a093...e17 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #104 Skrevet 24. desember 2021 Pennant skrev (19 timer siden): Det høres bare merkelig ut for alle oss andre, for bhg er en dagjobb. Tidligvakt = 06.30-14.00 Mellomvakt = 08.00-15.30 Seinvakt = 09.30-17.30 Anonymkode: d0ff5...9c7 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #105 Skrevet 24. desember 2021 Jeg er selv pedagog i barnehage, og synes det er en uting å bruke skjerm i barnehagen. Jeg etterstreber at min avdeling skal være mest mulig skjermfri, fordi etter hva barna forteller, så ser de mer enn nok av skjerm hjemme. Jobber på avdeling med 3-6 åringer, og når de forteller om hva de har gjort i helgen, så kommer det dessverre altfor mange svar om at de har "sett på tv", "sitti på ipaden" osv. Skjerm brukes kun i forbindelse med læring, f.eks. kan jeg finne frem en barnevennlig "dokumentar" på et par minutter om et dyr, et land, naturfenomen osv. Vi undrer oss også mye over ting, og da kan jeg google frem svaret hvis jeg ikke vet det selv, men da leser jeg kun opp svaret for barna, vi sitter ikke og ser på skjermen. Eventuelt kan vi se på noen bilder om det er relevant. Kun en gang i året ser vi på film, og det er en ettermiddag før jul. Dette er uavhengig om jeg har seinvakt og har 9 barn igjen alene. De klarer da å leke, selv om jeg er alene på slutten av dagen. Om de er slitne så kan de ta seg en bok. Har jeg mulighet, så legger vi oss på et teppe/madrass og prater om dagen, leser en bok, og slapper av på den måten. Blir skremt av å lese hvor mange barnehageansatte som forsvarer bruk av skjerm i barnehagen. Skal selv få mitt første barn nå, og om dette er holdningene rundt omkring i barnehagene, så kommer jeg til å få et problem som mor. Det finnes ingen grunn til å sette barna foran en skjerm i barnehagen. Hjelper ikke å si at den ansatte er sliten. Det er jo jobben vår å være sammen med barna. Om det er for slitsomt, så er det kanskje feil yrke? Anonymkode: add44...381 5
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #106 Skrevet 24. desember 2021 Så utrolig lite tiltro folk har til barnehager altså, men alikevel hyler dere veldig høyt om de må stenge eller redusere åpningstiden? Barna er i barnehagen i 9-10 timer hver dag, dere ser en liten brøkdel når dere leverer/henter, også tror dere liksom at barna sitter foran en skjerm hele dagen? Regner med de har mye frilek, utetid, måltider osv i tillegg, så om de får se et par episoder peppa gris i løpet av en dag så går det helt fint altså. Husk at tempoet er mye mer hektisk i en barnehage en hjemme, så det kan faktisk hjelpe til med å roe ned barna litt og. For nei, en 2-3 åring klarer faktisk ikke å regulere det selv og slappe av i sofaen når det leker 10-12 barn rundt. Det skal liksom alltid være noe å ta barnehagene på? Anonymkode: 81357...4fb 3
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #107 Skrevet 24. desember 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Så utrolig lite tiltro folk har til barnehager altså, men alikevel hyler dere veldig høyt om de må stenge eller redusere åpningstiden? Barna er i barnehagen i 9-10 timer hver dag, dere ser en liten brøkdel når dere leverer/henter, også tror dere liksom at barna sitter foran en skjerm hele dagen? Regner med de har mye frilek, utetid, måltider osv i tillegg, så om de får se et par episoder peppa gris i løpet av en dag så går det helt fint altså. Husk at tempoet er mye mer hektisk i en barnehage en hjemme, så det kan faktisk hjelpe til med å roe ned barna litt og. For nei, en 2-3 åring klarer faktisk ikke å regulere det selv og slappe av i sofaen når det leker 10-12 barn rundt. Det skal liksom alltid være noe å ta barnehagene på? Anonymkode: 81357...4fb Nå lager du en situasjon som ikke var slik da. Det var ikke 10-12 barn rundt. Det er snakk om 4 barn til sammen. Barnet mitt er ikke 2-3 år men SNART 2 år. Å igjen va er det med alle disse konklusjonene. Er det virkelig ikke lov å undre om det er innafor at de bruker ipad i en barnehage for så små barn? Jeg har aldri '' tatt'' barnehagen på noe, tvert imot så har jeg vist barnehagen tillit og synes de som jobber der er flotte folk som gjør en god jobb. Men det skal da ikke være nødvendig at jeg må forklare eller utdype noe mer om hvorfor jeg lurer på det er normalt med IPAD en ipad til så småe barn. Kjenner jeg er virkelig skuffet over denne tråden å selve responsen jeg har fått. Folk angriper å anklager meg for å være en ikke raus person som bare mobber å skal ta barnehagen? Når alt jeg har sagt er at jeg lurer på dette og at jeg ikke synes noe om selve bruken. Anonymkode: 5997b...e35 3
nomore82 Skrevet 24. desember 2021 #108 Skrevet 24. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå lager du en situasjon som ikke var slik da. Det var ikke 10-12 barn rundt. Det er snakk om 4 barn til sammen. Barnet mitt er ikke 2-3 år men SNART 2 år. Å igjen va er det med alle disse konklusjonene. Er det virkelig ikke lov å undre om det er innafor at de bruker ipad i en barnehage for så små barn? Jeg har aldri '' tatt'' barnehagen på noe, tvert imot så har jeg vist barnehagen tillit og synes de som jobber der er flotte folk som gjør en god jobb. Men det skal da ikke være nødvendig at jeg må forklare eller utdype noe mer om hvorfor jeg lurer på det er normalt med IPAD en ipad til så småe barn. Kjenner jeg er virkelig skuffet over denne tråden å selve responsen jeg har fått. Folk angriper å anklager meg for å være en ikke raus person som bare mobber å skal ta barnehagen? Når alt jeg har sagt er at jeg lurer på dette og at jeg ikke synes noe om selve bruken. Anonymkode: 5997b...e35 Nå spiller du offerkortet. Det er egentlig ikke første innlegget som nødvendigvis gjør folk negative her, selv om en kan lese misnøyen din mellom linjene. Det som trigger folk er måten du svarer på. Du har fått svar. Men liker ikke svaret. Og er spydig tilbake. Og nå offerkortet. 3
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #109 Skrevet 24. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er selv pedagog i barnehage, og synes det er en uting å bruke skjerm i barnehagen. Jeg etterstreber at min avdeling skal være mest mulig skjermfri, fordi etter hva barna forteller, så ser de mer enn nok av skjerm hjemme. Jobber på avdeling med 3-6 åringer, og når de forteller om hva de har gjort i helgen, så kommer det dessverre altfor mange svar om at de har "sett på tv", "sitti på ipaden" osv. Skjerm brukes kun i forbindelse med læring, f.eks. kan jeg finne frem en barnevennlig "dokumentar" på et par minutter om et dyr, et land, naturfenomen osv. Vi undrer oss også mye over ting, og da kan jeg google frem svaret hvis jeg ikke vet det selv, men da leser jeg kun opp svaret for barna, vi sitter ikke og ser på skjermen. Eventuelt kan vi se på noen bilder om det er relevant. Kun en gang i året ser vi på film, og det er en ettermiddag før jul. Dette er uavhengig om jeg har seinvakt og har 9 barn igjen alene. De klarer da å leke, selv om jeg er alene på slutten av dagen. Om de er slitne så kan de ta seg en bok. Har jeg mulighet, så legger vi oss på et teppe/madrass og prater om dagen, leser en bok, og slapper av på den måten. Blir skremt av å lese hvor mange barnehageansatte som forsvarer bruk av skjerm i barnehagen. Skal selv få mitt første barn nå, og om dette er holdningene rundt omkring i barnehagene, så kommer jeg til å få et problem som mor. Det finnes ingen grunn til å sette barna foran en skjerm i barnehagen. Hjelper ikke å si at den ansatte er sliten. Det er jo jobben vår å være sammen med barna. Om det er for slitsomt, så er det kanskje feil yrke? Anonymkode: add44...381 En gang iblant når alt skjer på en gang og avdelingen har gått i lenger periode underbemannet (noe som påvirker både ansatte og barn) så har jeg forståelse for lettvinte løsninger. Får ikke til selv, da jeg også ønsker mest mulig skjermfri barnehage, men dømmer ikke kollegaer som gjør det. Og tenker som i hi, om dette skjedde en ettermiddag i hentetid så burde ikke foreldre dømme heller. Når alt har gått litt skeis så har jeg i ettertid tenkt, hadde det kanskje vært bedre for alle om de så på skjerm i fem minutter når det stormer som verst. Ikke alle barnegrupper er like, ikke alle som setter seg selvstendig med en bok. I fjor fikk jeg en kopp der det stod at barnehageansatte har åtte armer, jeg har ikke åtte armer, ikke alle i barnehagen er supermennesker hele tiden. Om alle som ikke har åtte armer hele tiden skal finne seg ny jobb, så tror jeg ikke det hjelper på bemanningskrisa i sektoren... Men til det som drøftes i hi, så er jeg enig, barna er ikke i barnehagen for å se på skjerm, så om dette blir en gjenganger så synes jeg en absolutt skal stille spørsmål om barnehagens bruk av skjerm. Digital tid i barnehagen skal være gjennomtenkt. Å i utgangspunktet skal barnehager være mest mulig skjermfri Anonymkode: 7d84b...ca0 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #110 Skrevet 24. desember 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Vel jeg er tante men ikke til barna i bhg og er glad de har gått bort fra å si det Anonymkode: 4d620...455 herrefred i de 15 årene jeg har jobbet i barnehage er det vel 3-4 besteforeldre som har kalt meg tante og at man skal b li krenka fordet Jisssesss ikke lett for de forskjellige som henter vite hva de skal kalle de ansatte, assistent? ped leder? barnehagelærer? styrer ? støtteassistent? pedagogisk medarbeider? sikkert glemt noen av titlene i barnehagen men you see? Anonymkode: 4ae5e...4ce 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #111 Skrevet 24. desember 2021 45 minutter siden, AnonymBruker said: herrefred i de 15 årene jeg har jobbet i barnehage er det vel 3-4 besteforeldre som har kalt meg tante og at man skal b li krenka fordet Jisssesss ikke lett for de forskjellige som henter vite hva de skal kalle de ansatte, assistent? ped leder? barnehagelærer? styrer ? støtteassistent? pedagogisk medarbeider? sikkert glemt noen av titlene i barnehagen men you see? Anonymkode: 4ae5e...4ce Tante er også lettere å si for de små enn vanskelige navn og titler. Ser ikke for meg 3-åringer si "hei du pedagogiske førskolelærerinne Mbalenhle-Jacqueline, jeg er sulten". Anonymkode: ddf45...22e 2
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #112 Skrevet 24. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): herrefred i de 15 årene jeg har jobbet i barnehage er det vel 3-4 besteforeldre som har kalt meg tante og at man skal b li krenka fordet Jisssesss ikke lett for de forskjellige som henter vite hva de skal kalle de ansatte, assistent? ped leder? barnehagelærer? styrer ? støtteassistent? pedagogisk medarbeider? sikkert glemt noen av titlene i barnehagen men you see? Anonymkode: 4ae5e...4ce Krenka? Jeg er ikke krenka, bare ser ikke poenger med å kalle noen i en jobb for tante. Kaller du alle rabdom folk for tante og onkel da? Anonymkode: 4d620...455 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #113 Skrevet 24. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tante er også lettere å si for de små enn vanskelige navn og titler. Ser ikke for meg 3-åringer si "hei du pedagogiske førskolelærerinne Mbalenhle-Jacqueline, jeg er sulten". Anonymkode: ddf45...22e Godt de sier navn de da Anonymkode: 4d620...455 2
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #114 Skrevet 24. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 23.12.2021 den 23.01): Skjerp dere. Beveg dere inn i 2021 og ikke 1951. Ærlig talt. Anonymkode: c0181...482 Krenk og bli krenka! Ærlig talt. Snøfnugg! Anonymkode: b5beb...10e 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #115 Skrevet 24. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 23.12.2021 den 9.07): Barnet mitt går i barnehage og er snart 2 år. Når far hentet i barnehagen sitter de 4 unger å ser på peppa gris. Er dette vanlig, at de ser på skjerm i barnehagen? Synes det er litt merkelig for å være ærlig, tenker dette er noe vi foreldre skal styre hjemme.. Vil liksom ikke ha ungen i barnehagen å de sitter med nesen planta i skjermen. Anonymkode: 5997b...e35 Er faktisk et krav med skjermtid Anonymkode: 7aef4...065
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #116 Skrevet 27. desember 2021 Nå er jeg vikar i noen barnehager og må si at IPad-bruk i 10-15 min er ikke skadelig. Dette skjer ikke hver dag, men innimellom. Ofte har jeg tatt på Blime dansen og fått ungene med på dansen (De store barna), mens med 2 åringer har det vært Fantus for eksempel! Når det gjelder 2 åringer som jeg har vært mye med , så er det MYE lek, turer osv i barnehagen. IPad i 15 min mot slutten av dagen går veldig fint innimellom, de blir ganske sliten av mye leking, og når noen av de de blir hentet litt senere, at det er godt for de og slappe av rundt bordet mens de ser på IPad ! Har opplevd en forelder som har sagt ifra at ungen deres ikke skal se på IPad i det hele tatt, og ungen får ikke se på TV hjemme heller, kun i helgene.. og det respekteres! Så du må gjerne gi beskjed til barnehagen hvis dere er imot det Men også tenke på barnet deres sitt behov ! Anonymkode: 1ff33...1b7 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #117 Skrevet 27. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 23.12.2021 den 9.16): Ok da får vi ta me oss barnet på jobb da. Anonymkode: 5997b...e35 Ja, og hva driver barnet med hele dagen på jobben din? Ingenting med skjerm håper jeg. Anonymkode: ae6f1...c66
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #118 Skrevet 27. desember 2021 13 hours ago, AnonymBruker said: Nå er jeg vikar i noen barnehager og må si at IPad-bruk i 10-15 min er ikke skadelig. Dette skjer ikke hver dag, men innimellom. Ofte har jeg tatt på Blime dansen og fått ungene med på dansen (De store barna), mens med 2 åringer har det vært Fantus for eksempel! Når det gjelder 2 åringer som jeg har vært mye med , så er det MYE lek, turer osv i barnehagen. IPad i 15 min mot slutten av dagen går veldig fint innimellom, de blir ganske sliten av mye leking, og når noen av de de blir hentet litt senere, at det er godt for de og slappe av rundt bordet mens de ser på IPad ! Har opplevd en forelder som har sagt ifra at ungen deres ikke skal se på IPad i det hele tatt, og ungen får ikke se på TV hjemme heller, kun i helgene.. og det respekteres! Så du må gjerne gi beskjed til barnehagen hvis dere er imot det Men også tenke på barnet deres sitt behov ! Anonymkode: 1ff33...1b7 Ingen barn har behov for å se skjerm.. Det er mange måter å slappe av med og roe ned barnehagebarn som ikke er å se på skjerm (ja jeg har jobbet som assistent og som vikar i bhg selv). At man bruker skjermen til felles aktiviteter som feks dans blir noe annet. Vi gjorde det samme der jeg jobbet uten skjerm da, bare med musikk, men skjønner det er gøy om det er en koreografi man skal følge som ikke de voksne kan. Anonymkode: 1dcea...dc3
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #119 Skrevet 27. desember 2021 On 12/24/2021 at 2:12 PM, AnonymBruker said: Tante er også lettere å si for de små enn vanskelige navn og titler. Ser ikke for meg 3-åringer si "hei du pedagogiske førskolelærerinne Mbalenhle-Jacqueline, jeg er sulten". Anonymkode: ddf45...22e Ingen barn i barnehage kaller vel de voksne for tante. De sier navnet på den voksne. Da jeg var vikar en periode lærte barna kjempefort navnet mitt men om de ikke husket det sa de bare "du voksne" feks. Barn er ikke så dumme Anonymkode: 1dcea...dc3
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #120 Skrevet 10. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 24.12.2021 den 4.55): Vel jeg er tante men ikke til barna i bhg og er glad de har gått bort fra å si det Anonymkode: 4d620...455 fordi det er negativt ladet da eller??? Anonymkode: 4ae5e...4ce
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå