AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #42 Skrevet 23. desember 2021 Huff og huff! Barnet ditt er nok skada for livet nå! Mer enn ett minutt med skjerm daglig er livsfarlig for alle under 18 år! Anonymkode: b5beb...10e 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #43 Skrevet 23. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kjære deg. Tror du virkelig vi sitter å ser på ipad hjemme? Da er vi opptatte med å lage middag sammen å spise, leke før leggetid. Slutt å hopp til konklusjoner om hvor lenge barnet er i barnehagen å hvordan vi gjør ting her hjemme. Spørsmålet mitt igjen er rettet til om dette er normalt i en barnehage. Folk klarer virkelig ikke svare på ting på dette forumet, bare hopper til vimsende konklusjoner å hersketeknikker. Anonymkode: 5997b...e35 Oi 😮🤔 men du hopper vel like mye til konklusjoner selv overfor bhg ansatte som du nå er sinnsykt stresset og sint over at barnet ditt har fått brukt iPad sikkert en bitte liten stund i bhg. Ærlig talt. Anonymkode: b311a...4e1 7
Pennant Skrevet 23. desember 2021 #44 Skrevet 23. desember 2021 (endret) nomore82 skrev (1 time siden): Tror du sliter med leseforståelsen. Dersom du mener jeg sliter med leseforståelsen, så burde du forklare meg hva jeg har misforstått. solmåneogstjerner skrev (56 minutter siden): Hjelpemeg, nå må du ta deg sammen. Ingen av oss skrev at ipad er bedre for barn enn en bok. Men det er da ikke noe farlig at et barn ser en skjerm noen minutter i løpet av en dag. Det er aldri "bare noen minutter i løpet av en dag". våroghøst skrev (32 minutter siden): De skal lære om teknologi Hvordan lærer man om teknologi ved å se på en video på et nettbrett? Endret 23. desember 2021 av Pennant 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #45 Skrevet 23. desember 2021 Ellers er der det med å se ting litt i perspektiv. Barn er barnehagen 8-9t om dagen mandag til fredag. Om barna får se peppa gris 20-30min en fredag eller to i måneden, så er det ingenting galt med det. Det er hva man kaller litt fredagskos og ingen tar skade av det. Det skaper gode minner. Hvis det er noe barna liker så hvorfor ikke en gang i blant? TS; dette her kommer til å gå kjempebra, dette er ingen stor krise, barnet ditt vil mest sannsynlig ikke ta stor skade av det, og hun eller han eller hen kommer helt sikkert til å ikke utvikle atferdsproblemer eller hva du er redd for av dette ❤️😅 God jul Anonymkode: b311a...4e1 8
Heln Skrevet 23. desember 2021 #46 Skrevet 23. desember 2021 Vil tro det er ganske vanlig i dag at barnehagene bruker skjerm. Ikke hele tiden, men innimellom. I den ene barnehagen jeg jobbet i satte de på film til barna mens flere ansatte hadde pause og de måtte ordne til lunsj og sånn. Rett og slett for å ha flesteparten rolig mens de var for få til å følge med. Men det skjedde ikke hver dag, og jeg tenker det ikke skader. Mesteparten av tiden i barnehagen brukes til lek uansett. 1
Pennant Skrevet 23. desember 2021 #47 Skrevet 23. desember 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er hva man kaller litt fredagskos og ingen tar skade av det. Det skaper gode minner "Skape gode minner" av å sitte foran en iPad? Haha. Hadde du sagt en gjeng som ser film sammen, så greit. Men iPad? Nei. 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #48 Skrevet 23. desember 2021 Pennant skrev (1 time siden): Og dette folkens, er grunnene til at vi har masse skjermavhengige barn og unge i dag. Til og med barnehagelærerutdanninga har blitt lurt til å tro at å se på en skjerm er like bra som eller bedre enn å lese bøker og skrive for hånd. Nei, vi tror ikke at å se på en skjerm er like bra eller bedre enn å lese bøker eller skrive for hånd. Hvis du kritiserer noen av de tingene jeg faktisk sa, skal jeg heller svare på hvorfor og at ingen av de tingene fører til avhengighet på en dårlig måte. Men vi kommer nok aldri tilbake til en tid uten skjerm, så det viktige er å etterhvert (ikke så mye når de er 2) lære barna (og voksne) om hvordan det er bra å bruke skjerm og hvordan det ikke er det. Anonymkode: 08925...297 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #49 Skrevet 23. desember 2021 Pennant skrev (27 minutter siden): Dersom du mener jeg sliter med leseforståelsen, så burde du forklare meg hva jeg har misforstått. Det er aldri "bare noen minutter i løpet av en dag". Hvordan lærer man om teknologi ved å se på en video på et nettbrett? Hvordan tror du? En video på nettbrett åpner ikke seg selv. Anonymkode: 40c4c...9d0
Pennant Skrevet 23. desember 2021 #50 Skrevet 23. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvordan tror du? En video på nettbrett åpner ikke seg selv. Anonymkode: 40c4c...9d0 Var dette et svar på hvordan man lærer om teknologi ved å se en video på et nettbrett? Lære om teknologi og lære seg bruk av teknologi er to forskjellige ting. 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #51 Skrevet 23. desember 2021 I vår barnehage har de gjerne brukt iPad helt i slutten av dagen, eller kinolerret. Ser ikke problemet. De er jo mye ute, har samlinger, lek og gjør masse andre givende ting? Er jo mest sannsynligvis ikke sånn at de sitter med skjerm HELE dagen? Anonymkode: efbe5...297 4
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #52 Skrevet 23. desember 2021 Da barnet mitt var 1,5-2 år hendte det de hadde stående iPad på når jeg henta. Typisk var det musikkvideoer som blime-dansen som barna stod og dansa til sammen med en av de ansatte. Dette var under gult nivå og de minste barna hadde to små rom å oppholde seg på (vinter) uten mulighet for å bruke f.eks «gymsalen» til barnehagen pga smittevernstiltak. Syntes dette var en super måte å variere litt og aktivisere barna når de måtte være inne(det var alltid en voksen med i dansen). Vet de bruker iPad litt når de har samling også, men da til pedagogisk bruk, typisk til å vise bilder og lyder av dyr(mer alderstilpassede senere) mens de prater om dyrene Anonymkode: 35b91...e9b 1
Pennant Skrevet 23. desember 2021 #53 Skrevet 23. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Da barnet mitt var 1,5-2 år hendte det de hadde stående iPad på når jeg henta. Typisk var det musikkvideoer som blime-dansen som barna stod og dansa til sammen med en av de ansatte. Dette var under gult nivå og de minste barna hadde to små rom å oppholde seg på (vinter) uten mulighet for å bruke f.eks «gymsalen» til barnehagen pga smittevernstiltak. Syntes dette var en super måte å variere litt og aktivisere barna når de måtte være inne(det var alltid en voksen med i dansen). Vet de bruker iPad litt når de har samling også, men da til pedagogisk bruk, typisk til å vise bilder og lyder av dyr(mer alderstilpassede senere) mens de prater om dyrene Anonymkode: 35b91...e9b Dette er noe helt annet enn barn som sitter alene og ser Peppa Pig. 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #54 Skrevet 23. desember 2021 Barnehagene er nå i unntakstilstand, sykemeldinger, karantene. Pandemi, lav bemanning så at de ser i en ipad på slutten av dagen ser jeg ikke på som krise. I barnehagen til mitt barn får ikke barn være ute å leke for det henger istapper fra taket som ingen tar bort. Anonymkode: 8f456...b4a 3
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #55 Skrevet 23. desember 2021 Barnehagen har i Norge en rammeplan med også bruk av IKT, og da inngår det nødvendigvis bruk av skjerm. Kan være greit å sette seg inn I hva som kommer fra regjeringen. Anonymkode: 86d76...1c8 5
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #56 Skrevet 23. desember 2021 solmåneogstjerner skrev (2 timer siden): Litt synd egentlig, synes det er et koselig ord, som sier noe om at barna får et nært forhold til dem. De er nok minst like glad i (og tilbringer jo mer tid med) barnehageansatte som de ekte tantene sine. ❤❤❤ Greia er at det er veldig nedlatende, spesielt dersom man har tatt en bachelor eller master. Man har ikke potensielt brukt 5 år på skolebenken for å omtales som tante. Min venninne er spesialpedagog og har to år lengre utdanning enn det jeg har. Allikevel blir det mer respekt fra en del ift min utdanning, fordi den inneholder fag som fysikk og matematikk. Jeg har 'bare' bachelor. Blir like dumt som å kalle sykepleiere for rævtørker. De er jo ikke tanter, eller familie i det hele tatt, og det er jo også flere menn som jobber i barnehage? Og nei, jeg er ingen av delene (sykepleier eller barnehagelærer), men jeg kan forstå skuffelsen i å få undergravd utdannelsen sin på den måten. Ikke ment som kritikk til ditt innlegg. Anonymkode: 06caf...a11 4
Pennant Skrevet 23. desember 2021 #57 Skrevet 23. desember 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Barnehagen har i Norge en rammeplan med også bruk av IKT, og da inngår det nødvendigvis bruk av skjerm. Kan være greit å sette seg inn I hva som kommer fra regjeringen. Anonymkode: 86d76...1c8 Rammeplanen innebærer ikke å se på Peppa Pig o.l. Bruk av IKT er noe heeelt annet. 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #58 Skrevet 23. desember 2021 En seinvakt for noen uker siden i bhg. Alene igjen de siste 45 min, 9 unger igjen, etter en stund gjør et av barna på seg(Akkurat sluttet med bleie) , må skiftes og vaskes. Står nærmest mulig baddøra så jeg kan skifte og følge med de andre barna. Noen starte å krangle pga et spill, jeg må vrenge av hansker og roe/ løse situasjonen. Tilbake til stellsituasjon med mye gris. Så begynner de andre å løpe rund, en slår seg og jeg må trøste og løping stanse. Tredje par hansker på, blir ferdig med vasking samtidig som en bestefar kommer å skal hente og trenger hjelp å finne tingene. Hjelper bestefaren. Tar ungen som er vasket og klærne dens med inn på avdelingen. Forteller eventyr mens jeg kler på barnet og flere blir etterhvert hentet og jeg smiler og forteller at vi har hatt fiskekaker til lunsj og koset oss med juleverksted på ettermiddagen. Hjelper barna som kranglet om spillet med å rydde opp, ligger spillbrikker overalt så tar tid. Synger, leker og rydder så godt jeg kan. En bæsjbleie må så skiftes i superfart. Tilbake på avdelingen har et barn funnet tusj, tegnet på bordet og tegnet vennen med lilla tusj i fjeset, vi prøver å vaske. Ungene er slitne og rastløs, ti minutter før stengetid er det fire barn igjen, jeg begynner å knyte igjen søpla og når det er fem minutter til vi stenger og jeg er ferdig på jobb begynner jeg å ta på sko og jakke på det siste barnet og legger matpakke og drikkeflaske i sekken. Foreldre kommer stressende de siste minuttene, spørre etter noen nye votter de desverre ikke har rukket å merke, sier jeg skal se etter de i morgen. Låser døren etter de siste på minutte vi stenger. Rydder noen minutter til så ikke vi får klage fra renholder igjen. Slukker lys, tømmer stimer på kjøkkenet. Tar med meg søpla ut. Så kan jeg endelig dra hjem og lande i sofaen. Å da spør jeg meg, hvorfor tok jeg ikke bare frem Ipad? Jo, blant annet for at foreldrene ikke skulle opprette slike tråder på kvinneguiden.... Anonymkode: 7d84b...ca0 8
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #59 Skrevet 23. desember 2021 Pennant skrev (8 minutter siden): Rammeplanen innebærer ikke å se på Peppa Pig o.l. Bruk av IKT er noe heeelt annet. AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Greia er at det er veldig nedlatende, spesielt dersom man har tatt en bachelor eller master. Man har ikke potensielt brukt 5 år på skolebenken for å omtales som tante. Min venninne er spesialpedagog og har to år lengre utdanning enn det jeg har. Allikevel blir det mer respekt fra en del ift min utdanning, fordi den inneholder fag som fysikk og matematikk. Jeg har 'bare' bachelor. Blir like dumt som å kalle sykepleiere for rævtørker. De er jo ikke tanter, eller familie i det hele tatt, og det er jo også flere menn som jobber i barnehage? Og nei, jeg er ingen av delene (sykepleier eller barnehagelærer), men jeg kan forstå skuffelsen i å få undergravd utdannelsen sin på den måten. Ikke ment som kritikk til ditt innlegg. Anonymkode: 06caf...a11 Dette er bare noe krenkesamfunnet har funnet på. Det har aldri vært nedlatende med tittelen tante eller onkel i barnehage. Det har vært en hedersbetegnelse som sier noe om det gode forholdet de får til barna våre. når det er sagt så skal vi ikke kalle dem tante om de ikke vil. Men virker nesten mer som om folk har blitt gjort bevisst at dette kan oppfattes krenkende. For SÅ å finne ut at de ikke liker å bli kalt tante. Anonymkode: 3839f...f37 4
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #60 Skrevet 23. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): En seinvakt for noen uker siden i bhg. Alene igjen de siste 45 min, 9 unger igjen, etter en stund gjør et av barna på seg(Akkurat sluttet med bleie) , må skiftes og vaskes. Står nærmest mulig baddøra så jeg kan skifte og følge med de andre barna. Noen starte å krangle pga et spill, jeg må vrenge av hansker og roe/ løse situasjonen. Tilbake til stellsituasjon med mye gris. Så begynner de andre å løpe rund, en slår seg og jeg må trøste og løping stanse. Tredje par hansker på, blir ferdig med vasking samtidig som en bestefar kommer å skal hente og trenger hjelp å finne tingene. Hjelper bestefaren. Tar ungen som er vasket og klærne dens med inn på avdelingen. Forteller eventyr mens jeg kler på barnet og flere blir etterhvert hentet og jeg smiler og forteller at vi har hatt fiskekaker til lunsj og koset oss med juleverksted på ettermiddagen. Hjelper barna som kranglet om spillet med å rydde opp, ligger spillbrikker overalt så tar tid. Synger, leker og rydder så godt jeg kan. En bæsjbleie må så skiftes i superfart. Tilbake på avdelingen har et barn funnet tusj, tegnet på bordet og tegnet vennen med lilla tusj i fjeset, vi prøver å vaske. Ungene er slitne og rastløs, ti minutter før stengetid er det fire barn igjen, jeg begynner å knyte igjen søpla og når det er fem minutter til vi stenger og jeg er ferdig på jobb begynner jeg å ta på sko og jakke på det siste barnet og legger matpakke og drikkeflaske i sekken. Foreldre kommer stressende de siste minuttene, spørre etter noen nye votter de desverre ikke har rukket å merke, sier jeg skal se etter de i morgen. Låser døren etter de siste på minutte vi stenger. Rydder noen minutter til så ikke vi får klage fra renholder igjen. Slukker lys, tømmer stimer på kjøkkenet. Tar med meg søpla ut. Så kan jeg endelig dra hjem og lande i sofaen. Å da spør jeg meg, hvorfor tok jeg ikke bare frem Ipad? Jo, blant annet for at foreldrene ikke skulle opprette slike tråder på kvinneguiden.... Anonymkode: 7d84b...ca0 Applaus til deg Anonymkode: 3839f...f37 5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå