Gå til innhold

Barnehage brukte ipad?

Fremhevede innlegg

Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker said:

Ok da får vi ta me oss barnet på jobb da. 

Anonymkode: 5997b...e35

Det er jo MYE bedre, langt mer stimuli om barnet må sitte i en krok eller lignende mens foreldende jobber.

Skulle tro skjerm var giftig, når man tyr til å ta med barnet på jobb i stedet for å la det være i barnehagen med andre barn og folk som passer på, leker og følger dem opp.

Anonymkode: bc262...0d1

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når ungen er i barnehagen fra 7-16 klager du for at de ser på ipad på slutten av dagen? fordi de ser nok hjemme?

Hallo hva om du klarer underholde ungen med annet enn ipad de 2-3 timene dere har sammen i løpet av en dag?

Anonymkode: 4ae5e...4ce

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Når ungen er i barnehagen fra 7-16 klager du for at de ser på ipad på slutten av dagen? fordi de ser nok hjemme?

Hallo hva om du klarer underholde ungen med annet enn ipad de 2-3 timene dere har sammen i løpet av en dag?

Anonymkode: 4ae5e...4ce

Kjære deg. Tror du virkelig vi sitter å ser på ipad hjemme? Da er vi opptatte med å lage middag sammen å spise, leke før leggetid. Slutt å hopp til konklusjoner om hvor lenge barnet er i barnehagen å hvordan vi gjør ting her hjemme. Spørsmålet mitt igjen er rettet til om dette er normalt i en barnehage. Folk klarer virkelig ikke svare på ting på dette forumet, bare hopper til vimsende konklusjoner å hersketeknikker. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er jo MYE bedre, langt mer stimuli om barnet må sitte i en krok eller lignende mens foreldende jobber.

Skulle tro skjerm var giftig, når man tyr til å ta med barnet på jobb i stedet for å la det være i barnehagen med andre barn og folk som passer på, leker og følger dem opp.

Anonymkode: bc262...0d1

Det var ironisk ment. Selfølgelig tar jeg ikke barnet med meg på jobb. Jeg må jo jobbe?

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

barnehagetantene

Man sier ikke det lenger

• Liker 6
Skrevet
Lisaaaaa skrev (2 minutter siden):

Man sier ikke det lenger

Litt synd egentlig, synes det er et koselig ord, som sier noe om at barna får et nært forhold til dem. De er nok minst like glad i (og tilbringer jo mer tid med) barnehageansatte som de ekte tantene sine. ❤❤❤

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg opplever tvert motsatt. De gangene barnet ser på eks peppa gris regulerer hen følelsene sine veldig dårlig. Blir fortere sint å irritabel. Nesten på grensen til overstimlert.

Synes de argumentene for å bruke ipad er veldig tynn. Barnet mitt er ikke 2 år enda å bruker ikke ipad for å lære seg matematikk. Slike ting som å kose å se litt skjerm kan man gjøre hjemme. Men anbefaler dere så små barn å se på skjerm? Det tviler jeg på er ''pedagogisk riktig''. Barn kan finne samhold med å leke i lag å oppleve verden utenfor skjerm! Nå vet jeg at jeg høres helt nasi ut å det er jeg heller ikke. Skjermtid har vi,men jeg undret på om dey er vanlig i en barnehage. 

Hjemme er dere 2 voksne på 1-2 barn. I barnehagene nå er de 2 voksne på 9 ettåringer eller 18 "store" barn.

Når du sier barna skal se på iPad hjemme, skjønner du hvor urimelig du er?

Anonymkode: 36d6e...9a0

• Liker 7
Skrevet

Jobber som barnehagelærer på småbarnsavdeling. Min erfaring tilsier at det er helt normalt at iPaden hentes frem for å se en episode med Peppa eller Fantorangen en gang i blant. Vi gjør det selv også. Men aldri mer enn rundt 15 minutt, og langt fra daglig. Vil også tro at terskelen for å hente iPaden er lavere for de fleste nå, når vi er på gult nivå. Er nok ingenting å bekymre seg for 😊

• Liker 8
Skrevet

Kanskje vi skal være litt rause med hverandre nå med viruset, sykemeldinger og karantene, og enorm underbemanning?

Tenker sånn på generelt grunnlag. Kanskje ikke sende ungene i barnehagen i det hele tatt disse dagene før jul? 

Anonymkode: 09aff...18e

Athena79 skrev (1 time siden):

Tvile de satt hele dagen, en liten stund er ikke farlig.

solmåneogstjerner skrev (1 time siden):

Helt normalt at de gjør det litt innimellom. Og det er da ikke farlig. 

I barnehagelærerutdanninga anbefaler vi bruk av nettbrett. Jeg jobber innenfor matte, og det er fine spill som kan brukes, barna kan ta bilder av ting og bruke det til å reflektere, argumentere, være kreative og lære. I tillegg er det mange filmer som har gode pedagogiske kvaliteter som ikke alle pedagoger vil komme på selv og heller ikke skal bruke tiden sin på. Det er masse annet det kan brukes til også. 

I tillegg kommer aspektet med inkludering. I noen barnehager leker mange barn rolleleker fra serier som peppa gris eller andre. Hvis noen barn ikke har sett dette, blir de utenfor, og i de tilfellene anbefaler vi også at barna får se på nettbrett slik at de har samme utgangspunkt. 

Det kan også være tilfeller der dette er en ok måte å roe noen barn på slutten av dagen hvis de ikke har kapasitet til andre ting, og om det er korte perioder og barna opplever det som kos, tror jeg ikke det er så skadelig.

Anonymkode: 08925...297

Og dette folkens, er grunnene til at vi har masse skjermavhengige barn og unge i dag. Til og med barnehagelærerutdanninga har blitt lurt til å tro at å se på en skjerm er like bra som eller bedre enn å lese bøker og skrive for hånd.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Kjære deg. Tror du virkelig vi sitter å ser på ipad hjemme? Da er vi opptatte med å lage middag sammen å spise, leke før leggetid. Slutt å hopp til konklusjoner om hvor lenge barnet er i barnehagen å hvordan vi gjør ting her hjemme. Spørsmålet mitt igjen er rettet til om dette er normalt i en barnehage. Folk klarer virkelig ikke svare på ting på dette forumet, bare hopper til vimsende konklusjoner å hersketeknikker. 

Men da tar jo barnet i allefall ikke skade av 15 minutter i barnehagen. Tvert i mot så er det kanskje greit å få se de samme tekniske hjelpemidlene som jevngamle får lov å bruke hjemme. Sånn at de ikke blir liggende bakpå på det teknologiske. 

Anonymkode: 3839f...f37

• Liker 9
Skrevet

Jobber som ped.leder i en stor bhg. iPad blir brukt, gjerne i slutten på dagen og kl nærmer seg stengetid og barna har hatt en lang dag. Mange barn har iPad tilrettelagt pga forskjellige diagnoser, og kan hende andre barn får se litt med de. Men dette skjer ikke hver dag og i svært liten tid. 

Anonymkode: 3743b...370

• Liker 3
Skrevet
Pennant skrev (1 minutt siden):

Og dette folkens, er grunnene til at vi har masse skjermavhengige barn og unge i dag. Til og med barnehagelærerutdanninga har blitt lurt til å tro at å se på en skjerm er like bra som eller bedre enn å lese bøker og skrive for hånd.

Det er ingenting i det du siterer som tilsier at noen har ment at pad er bedre enn bøker. Å skrive for hånd er muligens på vei ut. Det er en annen diskusjon og hører ikke hjemme i denne tråden. 

Anonymkode: 3839f...f37

• Liker 3
Skrevet

De har sett på ipad (småbarnsavdelingen hvor min yngste går) og storskjerm (avdelingen hvor min eldste går) nå i desember. De store har kost seg med julefilm, de små har bl.a. sett på "bablarna". Det har nok hatt litt med bemanningssituasjonen å gjøre. Men jeg tenker også at skjerm er en så stor del av livet i dag at det gjør absolutt ingenting for meg om de bruker det med måte.  

Anonymkode: 05783...fc8

• Liker 4
Skrevet
Pennant skrev (14 minutter siden):

Tror du sliter med leseforståelsen.

• Liker 7
Skrevet

Jeg synes det er dumt at de skal bruke skjerm i barnehagen..

Greit nok til konkrete læringsgreier der en ped.leder er med og det feks skal gjøres en oppgave eller vises noe spesifikt i en gruppe, men ikke ellers og ikke for å se på film/TV-serier.

Jeg har jobbet i bhg selv for 15 år siden og det var aldri behov for noe skjermtid da. Var barna slitne på slutten av dagen eller skulle trøstes så leste vi bok for dem feks, vi tok ikke frem mobilen og viste dem. 

Forstår og er enig i at skjerm har noen hjelpemidler som kan hjelpe med pedagogikken men man vet vel ikke helt konsekvensene av all skjermtid for barn og jeg tror det lett kan brukes av ufaglærte assistenter langt ut over det som er anbefalt i læreplan når det først er tilgjengelige. Jeg lurer også på hvor forskningsbasert alle råd i læreplanen er men det blir en annen sak. Tenker også at en 2åring mye bedre lærer ting om form, farge og alt det der ved å bruke fysiske hjelpemidler, en ved å trykke på de samme tingene på et nettbrett.

Anonymkode: 1dcea...dc3

• Liker 6
Skrevet

Rettelse - det var 15-10 år siden så de siste par årene hadde vi smarttelefoner og nettbrett tilgjengelige (dog ikke så bra som i dag) uten at det ble brukt. 

Skrevet
Pennant skrev (30 minutter siden):

15minutter i barnehagens åpningstid er ikke grunnen nei, men når ungene blir plassert foran skjerm fra kl.16 til 20 hjemme på kvelden og hele helga så blir det sånn.

Anonymkode: 36d6e...9a0

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg synes det er dumt at de skal bruke skjerm i barnehagen..

Greit nok til konkrete læringsgreier der en ped.leder er med og det feks skal gjøres en oppgave eller vises noe spesifikt i en gruppe, men ikke ellers og ikke for å se på film/TV-serier.

Jeg har jobbet i bhg selv for 15 år siden og det var aldri behov for noe skjermtid da. Var barna slitne på slutten av dagen eller skulle trøstes så leste vi bok for dem feks, vi tok ikke frem mobilen og viste dem. 

Forstår og er enig i at skjerm har noen hjelpemidler som kan hjelpe med pedagogikken men man vet vel ikke helt konsekvensene av all skjermtid for barn og jeg tror det lett kan brukes av ufaglærte assistenter langt ut over det som er anbefalt i læreplan når det først er tilgjengelige. Jeg lurer også på hvor forskningsbasert alle råd i læreplanen er men det blir en annen sak. Tenker også at en 2åring mye bedre lærer ting om form, farge og alt det der ved å bruke fysiske hjelpemidler, en ved å trykke på de samme tingene på et nettbrett.

Samfunnet endrer seg. For 150 år siden var det heller ikke et stort behov for skolebuss - skal det og slås ned på?

• Liker 12
Skrevet
Pennant skrev (35 minutter siden):

Hjelpemeg, nå må du ta deg sammen. Ingen av oss skrev at ipad er bedre for barn enn en bok. Men det er da ikke noe farlig at et barn ser en skjerm noen minutter i løpet av en dag. 

• Liker 4
Skrevet

Det er nok ikke så uvanlig. I barnehagen der min 3-åring går, har de blant annet vært på kino og sett brillebjørn, de har storskjerm på avdeling hvor de har sett Fantorangens Jul og Jul i Svingen hver morgen, i tillegg til mange andre fine aktiviteter. De er mye ute, og det lille de ser på av skjerm i barnehagen, er jeg ikke det minste bekymret for. I hverdagen, vet jeg de setter på Peppa eller lignende på en iPad på det ene grupperommet en gang i blant. 
Hadde ikke bekymret meg for dette, det tar opp såpass lite av tiden til barnet ditt at det ikke er noe å tenke på. 

Anonymkode: e1a07...b6c

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...