AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #81 Skrevet 23. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Kjent sak, det. I vår barnehage har de satt opp en diger skjerm på avdelingen, som står på i hytt og pine. Det er en uting da barn ser alt for mye på skjerm fra før av, vi sender ikle barna i barnehagen for at de skal bli satt foran TV’en 🤦♀️ Anonymkode: 06cdf...769 Men at dere setter unga foran skjerm de få timene dere har de hjemme, det er greit.. Du sender unga i bhg fordi du må på jobb. Anonymkode: 35875...76d 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #82 Skrevet 23. desember 2021 Blir trist (og antropologisk interessant) å se resultatet av generasjon skjerm. Hvis nazistene hadde invadert i 2040 og ikke 1940 så hadde ikke våre unge lagt merke til at de var her en gang før tok-tokene begynte å få flere og flere tyske ord. Anonymkode: ddf45...22e 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #83 Skrevet 23. desember 2021 Just now, AnonymBruker said: Blir trist (og antropologisk interessant) å se resultatet av generasjon skjerm. Hvis nazistene hadde invadert i 2040 og ikke 1940 så hadde ikke våre unge lagt merke til at de var her en gang før tok-tokene begynte å få flere og flere tyske ord. Anonymkode: ddf45...22e Tok-tok er sannsynligvis neste versjon av tik-tok da... Anonymkode: ddf45...22e 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #84 Skrevet 23. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): I barnehagelærerutdanninga anbefaler vi bruk av nettbrett. Jeg jobber innenfor matte, og det er fine spill som kan brukes, barna kan ta bilder av ting og bruke det til å reflektere, argumentere, være kreative og lære. I tillegg er det mange filmer som har gode pedagogiske kvaliteter som ikke alle pedagoger vil komme på selv og heller ikke skal bruke tiden sin på. Det er masse annet det kan brukes til også. I tillegg kommer aspektet med inkludering. I noen barnehager leker mange barn rolleleker fra serier som peppa gris eller andre. Hvis noen barn ikke har sett dette, blir de utenfor, og i de tilfellene anbefaler vi også at barna får se på nettbrett slik at de har samme utgangspunkt. Det kan også være tilfeller der dette er en ok måte å roe noen barn på slutten av dagen hvis de ikke har kapasitet til andre ting, og om det er korte perioder og barna opplever det som kos, tror jeg ikke det er så skadelig. Anonymkode: 08925...297 Dersom dere blir «anbefalt bruk av nettbrett» i barnehagen på barnehagelærerutdanningen så må jeg si jeg syntes det er svakt. Barna er i barnehagen for å sosialiseres og lære samspill og evt. «matte» som du nevner, via lek. Skjermbruk er det nok av i de tusen hjem. Jeg er dog enig i at barna kan lære av diverse app’er på nettbrett, men dette er i så fall noe dere kan oppfordre foreldrene til å la barna gjøre hjemme, da bruk av nettbrett ikke er sosialt og barna har nok av tid uten lekekamerater hjemme. Det er lett å gå seg vill i de tusenvis av lære-app’ene som finnes, så noen gode tips til foreldrene hadde vært gull. 👌🏻 Men at barna skal sitte foran en skjerm i barnehagen mener jeg er en uting. AnonymBruker skrev (5 timer siden): I dag er planen i barnehagen "julekino". Jeg syns det er helt supert at de skal få se på julefilm i barnehagen i dag, det er jo tross alt lille julaften. Aller helst skulle jeg hatt de hjemme, men det var ikke mulig i år. Hadde de brukt skjerm hver eneste dag hadde det selvfølgelig stilt seg annerledes, men vi er i desember - og barnehagene skriker etter bemanning. Hvis du syns barnet får for mye skjermtid kan du jo bare kutte skjermtid hjemme den dagen. Anonymkode: 4037d...456 På ettermiddagene skal foreldrene lage middag, vaske klær osv., og det kan være utfordrende med en klengete 3-åring som henger i skjørtene på en. Da kan man faktisk ha et større behov for litt Peppa Gris enn i en barnehage med et dusin lekekamerater. At noen barn «faller utenfor leken» dersom de ikke har sett Peppa Gris har jeg liten tro på, all den tid den barnehageansatte lett kunne forklart at «Peppa og Georg er griser. De bor sammen med mamma og pappa Gris, og frøken kanin har alle jobbene i hele byen.» Barn har god fantasi, det der hadde de funnet ut av. Vår barnehage setter for øvrig gjerne på storskjermen fra tidlig morgenen av. Kino på lerret høres koselig ut, men jeg antar at det ikke er noe som skjer hyppig. Og da er det selvsagt ok. Anonymkode: 06cdf...769 1
Gjest 96erjente Skrevet 23. desember 2021 #85 Skrevet 23. desember 2021 Så de hadde satt ungene foran en iPad da jeg hentet en gang i den gamle barnehagen ungene gikk i. Tenker ikke så mye over det, var sikkert en grunn til det, og ungene hadde det jo ikke fælt akkurat. En annen ting, vi har et barn med autisme som har iPad med snapcore (altså talemaskin fordi hun ikke har språk), og hun har timer med trening i barnehagen. En av forsterkerne hun har er å se en musikkvideo på YouTube på iPaden, og noen ganger er andre barn på avdelingen med på treningsrommet og får naturligvis óg det samme som datteren vår for at det skal bli likt. Kan være flere grunner til at ungene ser på en skjerm eller andre ting i barnehagen. Så lenge de ikke setter ungene foran iPaden "hele tiden" hadde jeg ikke brydd meg😅
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #86 Skrevet 23. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Dette er bare noe krenkesamfunnet har funnet på. Det har aldri vært nedlatende med tittelen tante eller onkel i barnehage. Det har vært en hedersbetegnelse som sier noe om det gode forholdet de får til barna våre. når det er sagt så skal vi ikke kalle dem tante om de ikke vil. Men virker nesten mer som om folk har blitt gjort bevisst at dette kan oppfattes krenkende. For SÅ å finne ut at de ikke liker å bli kalt tante. Anonymkode: 3839f...f37 ALDRI blitt krenka av å bli kalt TANTE det er en hedersbetegnelse fra både nieser og barna i barnehagen. Hadde verdens beste TANTE både i familie og i barnehagen jeg gikk i for 40 år sia. Klarer ikke om jeg prøver engang og bli trist, lei meg eller sinna på noen som kaller meg TANTE Anonymkode: 4ae5e...4ce 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #87 Skrevet 23. desember 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): ALDRI blitt krenka av å bli kalt TANTE det er en hedersbetegnelse fra både nieser og barna i barnehagen. Hadde verdens beste TANTE både i familie og i barnehagen jeg gikk i for 40 år sia. Klarer ikke om jeg prøver engang og bli trist, lei meg eller sinna på noen som kaller meg TANTE Anonymkode: 4ae5e...4ce Bare ikke gjør det. Trodde vi var ferdig med den tante-diskusjonen for 20 år siden. Har ikke opplevd det selv mer enn en gang, og det var i 1999. Tviler på at det er så vanlig å gjøre lenger. Bare troll her på kg som insisterer på å si det. Anonymkode: b4a16...ccb 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #88 Skrevet 23. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): ALDRI blitt krenka av å bli kalt TANTE det er en hedersbetegnelse fra både nieser og barna i barnehagen. Hadde verdens beste TANTE både i familie og i barnehagen jeg gikk i for 40 år sia. Klarer ikke om jeg prøver engang og bli trist, lei meg eller sinna på noen som kaller meg TANTE Anonymkode: 4ae5e...4ce Enig. Jeg er så lei dette krenkesamfunnet! Barnehagetante er et koselig ord syns jeg. Da jeg gikk på barneskolen kalte vi læreren for frøken, men er vel ikke lov lenger det heller. Den politiske korrektheten går over alle støvleskaft! Anonymkode: b5beb...10e 3
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #89 Skrevet 23. desember 2021 11 hours ago, AnonymBruker said: I barnehagelærerutdanninga anbefaler vi bruk av nettbrett. Jeg jobber innenfor matte, og det er fine spill som kan brukes, barna kan ta bilder av ting og bruke det til å reflektere, argumentere, være kreative og lære. I tillegg er det mange filmer som har gode pedagogiske kvaliteter som ikke alle pedagoger vil komme på selv og heller ikke skal bruke tiden sin på. Det er masse annet det kan brukes til også. I tillegg kommer aspektet med inkludering. I noen barnehager leker mange barn rolleleker fra serier som peppa gris eller andre. Hvis noen barn ikke har sett dette, blir de utenfor, og i de tilfellene anbefaler vi også at barna får se på nettbrett slik at de har samme utgangspunkt. Det kan også være tilfeller der dette er en ok måte å roe noen barn på slutten av dagen hvis de ikke har kapasitet til andre ting, og om det er korte perioder og barna opplever det som kos, tror jeg ikke det er så skadelig. Anonymkode: 08925...297 Men WHO anbefaler ikke skjerm for barn under 2 år, da er det litt spesielt at barnehagelærerutdanningen anbefaler nettbrett i barnehagen. Personlig mener jeg det er en uting at barnehagene bruker nettbrett. De ansatte i barnehagene vet ikke hvor mye barna ser på skjerm hjemme, og de bør derfor holde barna unna. Anonymkode: f8b2f...b66 5
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #90 Skrevet 23. desember 2021 12 hours ago, AnonymBruker said: Jeg synes ikke det å regulere følelsene dårlig var det motsatte av de argumentene jeg nevnte. Jeg har selvfølgelig også opplevd det med mine barn om de ser på skjerm alene hjemme, men om du bruker det som faglitteraturen anbefaler, blir det helt annerledes. Jeg har ikke referert til kilder her, men det er bred forskning innen flere fagfelt som ligger til grunn. Og jo, toåringer skal også lære matte som å sortere former, farger, funksjoner osv for å lære språk og annet i verden rundt seg, lære om avstander og dimensjoner for å kunne bevege seg trygt, lære rim, regler og takt for å ha det gøy og kjenne samhold og mange andre ting som de fleste ikke tenker på som matte. Du nevner at de skal leke sammen for å kjenne samhold, men det gjør de ikke hvis tre barn leker peppa gris og sistemann ikke har sett dette og da ikke klarer å delta. Nå sier jeg ikke at dette var grunnen i ditt tilfelle, men jeg mener jeg har gode argumenter for å noen ganger bruke nettbrett i barnehagen og håper det er vanlig. Derimot håper jeg ikke det er vanlig å bruke det som barnepass i lengre perioder. Der er vi nok helt enige. Det lærer de lite av, spesielt av det viktige sosiale samspillet. Anonymkode: 08925...297 Kan du vise oss faglitteraturen som sier at skjerm er bra for 2-åringer? Anonymkode: a8c7e...d14 3
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #91 Skrevet 23. desember 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Barnet mitt går i barnehage og er snart 2 år. Når far hentet i barnehagen sitter de 4 unger å ser på peppa gris. Er dette vanlig, at de ser på skjerm i barnehagen? Synes det er litt merkelig for å være ærlig, tenker dette er noe vi foreldre skal styre hjemme.. Vil liksom ikke ha ungen i barnehagen å de sitter med nesen planta i skjermen. Anonymkode: 5997b...e35 Omg! Ring politiet!!! Anonymkode: c0181...482 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #92 Skrevet 23. desember 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Her brukes ikke ipaden til den type ting. Når det er sagt så hadde jeg nok hatt full forståelse for om det blir gjort nå i disse dager. Mtp underbemanning og all vaskingen de må drive med i tillegg til vanlige oppgaver. Vær litt raus. Anonymkode: 24cdd...35f Ts driter i det serru. Er ikke i hennes volabulær å være raus, spesielt ikke nå før jul i en pandemi. She is that parent... Anonymkode: c0181...482 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #93 Skrevet 23. desember 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvem i alle dager har sagt at jeg er stresset og sint for at de brukte ipad i barnehagen? Igjen jeg siterer til selve spørsmålet jeg har skrevet som er om det er vanlig med slik bruk. Det er normalt å undre å lure på hva som er normalt eller ikke. Hvordan skal jeg vite hva som er normal bruk av ipad i barnehage? Jeg jobber ikke der. Jeg synes ikke om selve bruken men det betyr ikke at jeg er stresser eller flyger i taket av den grunn å ska angripe barnehagen. Ta deg en stor bolle du og ha en fin jul -ts Anonymkode: 5997b...e35 Du fikk ikke svarene du ønsket deg, ingen ville være med i lynsjemobb av bhg.ansatte, som sliter ræva av seg om dagen. Hvis dette er det du henger deg opp i om dagen har du ikke mange problemer. Kanskje du kan bidra litt i frivillig arbeid når du har så mye ledig tid til å lage drama? Anonymkode: c0181...482 4
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #94 Skrevet 23. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Enig. Jeg er så lei dette krenkesamfunnet! Barnehagetante er et koselig ord syns jeg. Da jeg gikk på barneskolen kalte vi læreren for frøken, men er vel ikke lov lenger det heller. Den politiske korrektheten går over alle støvleskaft! Anonymkode: b5beb...10e Skjerp dere. Beveg dere inn i 2021 og ikke 1951. Ærlig talt. Anonymkode: c0181...482 4
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #95 Skrevet 23. desember 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Blir trist (og antropologisk interessant) å se resultatet av generasjon skjerm. Hvis nazistene hadde invadert i 2040 og ikke 1940 så hadde ikke våre unge lagt merke til at de var her en gang før tok-tokene begynte å få flere og flere tyske ord. Anonymkode: ddf45...22e Hvem er tok-tokerne? Aldri hørt om... Anonymkode: c0181...482
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #96 Skrevet 23. desember 2021 Pennant skrev (9 timer siden): Hva slags barnehage har åpent på kveldstid? 🤭 Gjør du deg til eller har du så lite allmenn kunnskap? Latterlig. Anonymkode: c0181...482
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #97 Skrevet 23. desember 2021 Jobber i barnehage og er ikke noe fan av å bruke Ipad til programmer som Peppa Gris. Det kan man bruke hjemme. Men det kan være et nyttig verktøy feks i forbindelse med Brannvernuken å se Bjørnis program for de minste barna. Ellers så bruker vi gjerne læringsprogrammer på Ipad som handler om å se og lytte, koble bilder til ord osv. Med hensyn til store skjermer i barnehager, så vet jeg også at disse brukes til f.eks tegneprogram, abc, matte osv for de største barna - da er det godt med en stor skjerm som alle ser. Man skal bruke digitale verktøy i barnehagen; https://www.udir.no/laring-og-trivsel/rammeplan-for-barnehagen/arbeidsmater/digital-praksis/ Anonymkode: fa58a...97d
Sheik Skrevet 23. desember 2021 #98 Skrevet 23. desember 2021 Her i barnehagen hadde de satt på film på prosjektor. Det gjør de i blant rundt jula. Synes virkelig ikke det er et problem. Det har vel skjedd en-to ganger i året i de fem årene barnet mitt har gått i barnehagen. Noen ganger tar de fram iPad for å lære mer om for eksempel sommerfugler eller blomster de har kommet over på tur. Tror neppe dette skjer ofte i din barnehage heller 😊 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #99 Skrevet 23. desember 2021 Herregud alt man skal klage på... Anonymkode: 41b13...5b9 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #100 Skrevet 23. desember 2021 Nei. Er ikke nettbrett eller tv i barnehagen. Anonymkode: 2e69a...8af 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå