Gå til innhold

Barnehage brukte ipad?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt går i barnehage og er snart 2 år. Når far hentet i barnehagen sitter de 4 unger å ser på peppa gris. Er dette vanlig, at de ser på skjerm i barnehagen? 

Synes det er litt merkelig for å være ærlig, tenker dette er noe vi foreldre skal styre hjemme.. Vil liksom ikke ha ungen i barnehagen å de sitter med nesen planta i skjermen. 

Anonymkode: 5997b...e35

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kanskje vi skal være litt rause med hverandre nå med viruset, sykemeldinger og karantene, og enorm underbemanning?

Tenker sånn på generelt grunnlag. Kanskje ikke sende ungene i barnehagen i det hele tatt disse dagene før jul? 

Anonymkode: 09aff...18e

Ok da får vi ta me oss barnet på jobb da. 

• Liker 13
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Tvile de satt hele dagen, en liten stund er ikke farlig.

Skrevet

Helt normalt at de gjør det litt innimellom. Og det er da ikke farlig. 

• Liker 16
Skrevet

Kjent sak, det. 
I vår barnehage har de satt opp en diger skjerm på avdelingen, som står på i hytt og pine. Det er en uting da barn ser alt for mye på skjerm fra før av, vi sender ikle barna i barnehagen for at de skal bli satt foran TV’en 🤦‍♀️

Anonymkode: 06cdf...769

• Liker 14
Skrevet

I barnehagelærerutdanninga anbefaler vi bruk av nettbrett. Jeg jobber innenfor matte, og det er fine spill som kan brukes, barna kan ta bilder av ting og bruke det til å reflektere, argumentere, være kreative og lære. I tillegg er det mange filmer som har gode pedagogiske kvaliteter som ikke alle pedagoger vil komme på selv og heller ikke skal bruke tiden sin på. Det er masse annet det kan brukes til også. 

I tillegg kommer aspektet med inkludering. I noen barnehager leker mange barn rolleleker fra serier som peppa gris eller andre. Hvis noen barn ikke har sett dette, blir de utenfor, og i de tilfellene anbefaler vi også at barna får se på nettbrett slik at de har samme utgangspunkt. 

Det kan også være tilfeller der dette er en ok måte å roe noen barn på slutten av dagen hvis de ikke har kapasitet til andre ting, og om det er korte perioder og barna opplever det som kos, tror jeg ikke det er så skadelig.

Anonymkode: 08925...297

• Liker 36
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ok da får vi ta me oss barnet på jobb da. 

Du valgte å svare på siste setning, men ignorerte første delen glatt.

Jeg kopierer svaret du fikk:

" Kanskje vi skal være litt rause med hverandre nå med viruset, sykemeldinger og karantene, og enorm underbemanning? "

Jeg har ikke barn i barnehage, heller ikke jobber jeg i barnehage selv, men jeg kjenner førskolelærere som forteller meg at det er fullstendig kaos for tiden fordi det er mye sykefravær, og ikke mulighet til å sette inn vikarer.  Spesielt går dette ut over småbarnsavdelingene, siden de større barna er mer selvhjulpne.

Skjer det hele tiden, også på gult nivå, må det så klart tas opp med barnehagen, men hvis det skjer unntaksvis tenker jeg at litt raushet må være på sin plass.

Anonymkode: a8d46...163

• Liker 21
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I barnehagelærerutdanninga anbefaler vi bruk av nettbrett. Jeg jobber innenfor matte, og det er fine spill som kan brukes, barna kan ta bilder av ting og bruke det til å reflektere, argumentere, være kreative og lære. I tillegg er det mange filmer som har gode pedagogiske kvaliteter som ikke alle pedagoger vil komme på selv og heller ikke skal bruke tiden sin på. Det er masse annet det kan brukes til også. 

I tillegg kommer aspektet med inkludering. I noen barnehager leker mange barn rolleleker fra serier som peppa gris eller andre. Hvis noen barn ikke har sett dette, blir de utenfor, og i de tilfellene anbefaler vi også at barna får se på nettbrett slik at de har samme utgangspunkt. 

Det kan også være tilfeller der dette er en ok måte å roe noen barn på slutten av dagen hvis de ikke har kapasitet til andre ting, og om det er korte perioder og barna opplever det som kos, tror jeg ikke det er så skadelig.

Jeg opplever tvert motsatt. De gangene barnet ser på eks peppa gris regulerer hen følelsene sine veldig dårlig. Blir fortere sint å irritabel. Nesten på grensen til overstimlert.

Synes de argumentene for å bruke ipad er veldig tynn. Barnet mitt er ikke 2 år enda å bruker ikke ipad for å lære seg matematikk. Slike ting som å kose å se litt skjerm kan man gjøre hjemme. Men anbefaler dere så små barn å se på skjerm? Det tviler jeg på er ''pedagogisk riktig''. Barn kan finne samhold med å leke i lag å oppleve verden utenfor skjerm! Nå vet jeg at jeg høres helt nasi ut å det er jeg heller ikke. Skjermtid har vi,men jeg undret på om dey er vanlig i en barnehage. 

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du valgte å svare på siste setning, men ignorerte første delen glatt.

Jeg kopierer svaret du fikk:

" Kanskje vi skal være litt rause med hverandre nå med viruset, sykemeldinger og karantene, og enorm underbemanning? "

Jeg har ikke barn i barnehage, heller ikke jobber jeg i barnehage selv, men jeg kjenner førskolelærere som forteller meg at det er fullstendig kaos for tiden fordi det er mye sykefravær, og ikke mulighet til å sette inn vikarer.  Spesielt går dette ut over småbarnsavdelingene, siden de større barna er mer selvhjulpne.

Skjer det hele tiden, også på gult nivå, må det så klart tas opp med barnehagen, men hvis det skjer unntaksvis tenker jeg at litt raushet må være på sin plass.

Anonymkode: a8d46...163

Jeg valgte å ignorere resten av det som var skrevet fordi det ikke er relevant til spørsmålet mitt. Om barnet ser på ipad i barnehagen har da ingenting med juletider eller henting/ å være hjemme å gjøre. 

Å være rause med hverandre har heller ingenting med spørsmålet mitt å gjøre. I forhold til pandemien vet jeg ikke om det endrer slike ting som eks skjermtid i barnehagen. Det er jo da derfor jeg har skrevet innlegge. For æ innhente informasjon om hva andre foreldre opplever. Er ikke ute etter å forklare eller unnskylde meg for å ha barnet mitt i barnehage. Så der har du svaret ditt :)

• Liker 2
Skrevet

I dag er planen i barnehagen "julekino". Jeg syns det er helt supert at de skal få se på julefilm i barnehagen i dag, det er jo tross alt lille julaften. Aller helst skulle jeg hatt de hjemme, men det var ikke mulig i år. 

Hadde de brukt skjerm hver eneste dag hadde det selvfølgelig stilt seg annerledes, men vi er i desember - og barnehagene skriker etter bemanning. Hvis du syns barnet får for mye skjermtid kan du jo bare kutte skjermtid hjemme den dagen.

Anonymkode: 4037d...456

• Liker 19
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker said:

Barnet mitt går i barnehage og er snart 2 år. Når far hentet i barnehagen sitter de 4 unger å ser på peppa gris. Er dette vanlig, at de ser på skjerm i barnehagen? 

Synes det er litt merkelig for å være ærlig, tenker dette er noe vi foreldre skal styre hjemme.. Vil liksom ikke ha ungen i barnehagen å de sitter med nesen planta i skjermen. 

Synes det er trist at barnehagetantene lar de se på skjerm. Barnehagene skal gi mat og pass, men dette blir for dumt.

Anonymkode: 9c8c9...f4b

• Liker 6
Skrevet

De har storskjerm i bhg unga går. Der samles de innimellom og ser på ting. Ang iPad har jeg bare opplevd det på avdeling med større barn (fra 3 år), men det er aldri lenge av gangen.. MAKS 15-20 min kanskje.

Ble stort sett brukt som en sosial greie hvor de så noe de kunne lære noe av, og dele som samtaleemne. En sjelden gang ble det nok brukt for å roe ned unger som hadde lekt og rasa hele dagen og var dritt lei. 
Enig i at de minste kanskje fortere blir overstimulert av å se iPad, men tror (personlig) de overlever en episode med peppa. 
Med mindre du er misfornøyd med mye annet der, hadde jeg stolt på at bhg visste hva de drev med. Kanskje hadde flere av barna snakket om peppa den dagen. 

Anonymkode: 6b596...fde

• Liker 3
Skrevet

Her brukes ikke ipaden til den type ting. 

Når det er sagt så hadde jeg nok hatt full forståelse for om det blir gjort nå i disse dager. Mtp underbemanning og all vaskingen de må drive med i tillegg til vanlige oppgaver. 

Vær litt raus. 

Anonymkode: 24cdd...35f

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg valgte å ignorere resten av det som var skrevet fordi det ikke er relevant til spørsmålet mitt. Om barnet ser på ipad i barnehagen har da ingenting med juletider eller henting/ å være hjemme å gjøre. 

Å være rause med hverandre har heller ingenting med spørsmålet mitt å gjøre. I forhold til pandemien vet jeg ikke om det endrer slike ting som eks skjermtid i barnehagen. Det er jo da derfor jeg har skrevet innlegge. For æ innhente informasjon om hva andre foreldre opplever. Er ikke ute etter å forklare eller unnskylde meg for å ha barnet mitt i barnehage. Så der har du svaret ditt :)

Du spør "er dette vanlig".

Brukeren gav da en troverdig forklaring på hvorfor iPad kanskje ble brukt i dette tilfellet, med en oppfordring om å være raus i stede for å prøve å ta barnehagen på dette.

Noe jeg synes var et veldig godt poeng.

• Liker 26
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg opplever tvert motsatt. De gangene barnet ser på eks peppa gris regulerer hen følelsene sine veldig dårlig. Blir fortere sint å irritabel. Nesten på grensen til overstimlert.

Synes de argumentene for å bruke ipad er veldig tynn. Barnet mitt er ikke 2 år enda å bruker ikke ipad for å lære seg matematikk. Slike ting som å kose å se litt skjerm kan man gjøre hjemme. Men anbefaler dere så små barn å se på skjerm? Det tviler jeg på er ''pedagogisk riktig''. Barn kan finne samhold med å leke i lag å oppleve verden utenfor skjerm! Nå vet jeg at jeg høres helt nasi ut å det er jeg heller ikke. Skjermtid har vi,men jeg undret på om dey er vanlig i en barnehage. 

Jeg synes ikke det å regulere følelsene dårlig var det motsatte av de argumentene jeg nevnte. Jeg har selvfølgelig også opplevd det med mine barn om de ser på skjerm alene hjemme, men om du bruker det som faglitteraturen anbefaler, blir det helt annerledes. 

Jeg har ikke referert til kilder her, men det er bred forskning innen flere fagfelt som ligger til grunn. Og jo, toåringer skal også lære matte som å sortere former, farger, funksjoner osv for å lære språk og annet i verden rundt seg, lære om avstander og dimensjoner for å kunne bevege seg trygt, lære rim, regler og takt for å ha det gøy og kjenne samhold og mange andre ting som de fleste ikke tenker på som matte.

Du nevner at de skal leke sammen for å kjenne samhold, men det gjør de ikke hvis tre barn leker peppa gris og sistemann ikke har sett dette og da ikke klarer å delta. Nå sier jeg ikke at dette var grunnen i ditt tilfelle, men jeg mener jeg har gode argumenter for å noen ganger bruke nettbrett i barnehagen og håper det er vanlig. Derimot håper jeg ikke det er vanlig å bruke det som barnepass i lengre perioder. Der er vi nok helt enige. Det lærer de lite av, spesielt av det viktige sosiale samspillet.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

I vår barnehage når det er litt ekstra stas en dag så har de kinolerret og setter opp stoler foran og har kino og smågodt ( ja smågodt) ungene storkoser seg og får leke kino. 

de har også oppe dette lerretet og ser på BlimE dansen og lærer seg trinnene av og til. 

i tilegg hvis et barn har slått seg og har vondt og venter på foreldrene så har vi sett at de får sitte på fanget og se litt på en mobil. Ser ikke problemet 

Anonymkode: 3839f...f37

• Liker 6
Skrevet

Barnehagen vår bruker også litt iPad, men som regel er det rett før stengetid / alle barna er hentet.
De bruker de også av og til om de vil spille en sang som har en dans , som alle barna kan lære . 
Personlig syns jeg dette er greit, det er ikke som de sitter der hele dagen, ofte max 10 min på slutten av dagen. 

Anonymkode: b472b...094

• Liker 1
Skrevet

Er ikke du litt vel hysterisk nå? Altså om barna ser på ipad en gang i blant i barnehagen, så er ikke det krise. Du får heller være med ungene dine på ettermiddagen da, og ikke la de sitte foran skjermen mens de er hjemme. 

Nei, jeg jobber ikke barnehage men har selv et barn i barnehage og forstår veldig godt om de ansatte må ty til ipad innimellom for å få gjort alle tingene de skal. 

Anonymkode: 77748...27f

• Liker 8
Skrevet

I barnehagene ungene har gått i så har de gjerne brukt litt ipad den aller siste tiden før ungene blir henta, når det gjerne er en eller to unger igjen og ventetiden føles veldig lang ut, og de ansatte har noen ting de må gjøre ferdig. Vært en blanding av å hjelpe til med det og ipad. Men også hvis en unge er pjusk enten av skade eller sykdom og venter på å bli henta, fint å kunne sitte på fanget og kunne ha oppmerksomheten på noe annet. 

For minstemann har jeg sagt rett ut til dem at de kan bruke ipad om det gjør ting lettere, han får medisinsk behandling som tar litt tid og han må sitte i ro for. Noen ganger trengs det ikke. Andre ganger hjelper det veldig. Noen ganger er han alene, andre ganger er andre sammen med han og ser. Han trenger også hjelp til å sitte ned og slappe av litt. Etterhvert kan det hende de bruker det innimellom til det og, og andre ting innimellom. Og da kan det også være sammen med andre

Anonymkode: b4a14...d98

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...