Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Du kan ikke be inn til julemiddag uten å faktisk servere det folk er vant til å få til julemiddag. Har du ikke råd til det, må du avtale med gjestene dine at dere spleiser. 

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Man inviterer ikke gjester hvis man ikke har noe å by dem. Som vert/vertinne på julaften har man et ansvar for at alle får en fin jul. 

Anonymkode: c0734...2ae

Jeg har jo noe å tilby.

Synes det er frekt sagt at jeg ikke kan gi dem en fin jul.

TS

Anonymkode: 0ed00...343

Skrevet
Meadow skrev (1 minutt siden):

Du kan ikke be inn til julemiddag uten å faktisk servere det folk er vant til å få til julemiddag. Har du ikke råd til det, må du avtale med gjestene dine at dere spleiser. 

Hun kan gjøre hva pokker hun vil :)

Anonymkode: a1fb4...868

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

TS her

Skjønner på svarene her at flere reagerer.

Er det noe som har forslag til varmmat som ikke trenger å koste mer enn koldtbordet jeg foreslo i starten av tråden?

Tar imot alle råd :) 

Hva er budsjettet og hvor mange skal spise? 

Anonymkode: 92ba6...0db

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har jo noe å tilby.

Synes det er frekt sagt at jeg ikke kan gi dem en fin jul.

TS

Hvem er det du skal be da? Nære slektninger? Barn? 
Kan du be de spleise med deg til en grei julemiddag?

Anonymkode: d3e00...a03

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Som mange har påpekt, det du skisserer er ikke koldtbord, men enkel hverdagsfrokost. 

En middag på julaften vil nødvendigvis koste mer enn brød, ost og skinke, så det kommer du ikke unna. Du trenger annen drikke enn juice også. Dessuten trenger du dessert, julekaker og julegodteri. 

Anonymkode: c0734...2ae

Har avtalt med en av gjestene som skal ha med krumkaker, og har satt av penger til en sprutflaske med krem, så dessert er iværtfall i boks :)

Vi har vann i springen, så setter ikke bare frem juicen ;) 

Så noe forberedt er jeg iværtfall.

TS

Skrevet

Hun kan gjøre hva pokker hun vil :)

Anonymkode: a1fb4...868

Selvfølgelig. Men hun risikerer at gjestene føler at jula er ødelagt, fordi alle gleder seg til julemat, en stor del av julaften for de fleste. 

Da får hun i det minste si ifra på forhånd hva menyen består av. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har avtalt med en av gjestene som skal ha med krumkaker, og har satt av penger til en sprutflaske med krem, så dessert er iværtfall i boks :)

TS

Billigere å kjøpe kremfløte enn sprutflaske.

jeg tror dette bare er tull. 

Anonymkode: 92ba6...0db

• Liker 49
Skrevet

Hvem er det du skal be da? Nære slektninger? Barn? 
Kan du be de spleise med deg til en grei julemiddag?

To søstre, ene med mann og ett barn.

Føler ikke jeg kan be dem om å spleise. Synes rett og slett det hadde vært frekt. I tillegg har alt ene søster lovt å bake krumkaker, så da føler jeg ikke at jeg kan kreve mer.

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Hva er galt med elderado? Hvorfor skal jeg kjøpere dyrere juice som smaker akkurat det samme?

TS

Ikke alle vet at den eneste forskjellen på Eldorado-juice og Lerum er at teksten på kartongen er på bokmål på Eldorado og på nynorsk på Lerum. Så det er absolutt ingenting galt med Eldorado.

Anonymkode: 59862...a0a

• Liker 2
Skrevet

TS

Tror det viktigste i denne situasjonen er at du snakker med gjestene dine på forhånd om hva de kan forvente. Hvis de forventer å få servert tradisjonell julemiddag og kommer til brødskiver med hverdagspålegg og vann til drikke så kan det bli nokså lunken stemning. 

Anonymkode: 67641...7e2

• Liker 23
Skrevet

Jeg hadde ikke blitt skuffet. Men jeg hadde nok lurt litt. Men det beste jeg vet er julefrokost hos mine foreldre. Vanlige brødskiver og vanlig pålegg.

Anonymkode: 8aa1a...2ee

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Føler ikke jeg kan be dem om å spleise. Synes rett og slett det hadde vært frekt. I tillegg har alt ene søster lovt å bake krumkaker, så da føler jeg ikke at jeg kan kreve mer.

TS

Forbered de på menyen. 

• Liker 14
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker said:

Vondt å høre at noen ville dratt tidlig og at snobbete mat står høyere enn godt selskap :( 

Julemat som ribbe og pinnekjøtt er da virkelig ikke dyrt og snobbete mat.

For meg så er maten det viktigste med jula og hadde jeg på forhånd visst at det ble servert det koldtbordet du beskriver så hadde jeg takket høflig nei til å komme

Anonymkode: 1beea...b8b

• Liker 17
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

TS

Du har ingen penger? Regn med reaksjoner fra familien din. Det du vil servere er stusselig. Bedre at du sier det som det er og inviterer på frokost i stedet for middag.

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

TS

Tror de reagerer mer på å få servert brødskiver på julaften.

• Liker 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

TS

Mye billigere å piske kremen sjæl

Anonymkode: 5a02e...687

• Liker 9
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

TS her

Skjønner på svarene her at flere reagerer.

Er det noe som har forslag til varmmat som ikke trenger å koste mer enn koldtbordet jeg foreslo i starten av tråden?

Tar imot alle råd :) 

Kalkun? Bunnpris og Coop Obs har tilbud (30/60 kroner kiloen) Poteter, frosne grønnsaker og saus og tyttebær. Dessert har Coop eget merket av sjokoladekake "Mudcake" til 30 kroner for eksempel. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg ville mye heller ha vært med å spleise på julemiddagen enn å få servert brødskiver! 

Anonymkode: 67641...7e2

• Liker 22
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Beklager, men ikke alle som er rike og med de strømprisene.

Vondt å høre at noen ville dratt tidlig og at snobbete mat står høyere enn godt selskap :( 

Hva er galt med elderado? Hvorfor skal jeg kjøpere dyrere juice som smaker akkurat det samme?

TS

Men hvis det er snakk om dårlig økonomi som ligger idéen om en alternativ julemiddag m koldtbord, hvorfor invitere gjester ? 
Det vil være merkelig synes jeg. 
Spar pengene, og lag en middag for to istedenfor 

Anonymkode: 98b82...403

• Liker 9
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...