Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg var sikker på du snakket om frokosten helt til jeg leste at det var i stedet for ribbe og pinnekjøtt.

Men jeg lurer egentlig mest på hvordan du har fått det for deg at dette er et "skikkelig koldtbord"...

Anonymkode: aa0ed...b36

• Liker 16
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Overrasket hadde jeg blitt. Blingser på julaften er ikke det jeg hadde ventet meg, men jeg har aldri vært fin på det. Selskapet er viktigere enn hva som blir servert. :) 

• Liker 4
Skrevet
FrankDrebin skrev (Akkurat nå):

Overrasket hadde jeg blitt. Blingser på julaften er ikke det jeg hadde ventet meg, men jeg har aldri vært fin på det. Selskapet er viktigere enn hva som blir servert. :) 

Så enig :)

Anonymkode: a1fb4...868

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så enig :)

Ja, jeg fikk servert ovnsbakt laks på 17. mai, men jeg hygget meg med selskapet og tilbehøret. ;) 

Skrevet
FrankDrebin skrev (1 minutt siden):

Ja, jeg fikk servert ovnsbakt laks på 17. mai, men jeg hygget meg med selskapet og tilbehøret. ;) 

Hva er galt med ovnsbakt laks på 17.mai??? :klo: Laks er jo klassisk 17.maimat. 

Anonymkode: c0734...2ae

• Liker 26
Skrevet

Det hørtes ut som frokost. Hadde blitt veldig skuffet. Jeg ville forventet varmmat om jeg ble bedt bort i middag, og på julaften ville jeg forventet ribbe, pinnekjøtt, skinkestek, torsk, lutefisk eller kalkun.  Hvis noe av dette ikke ville blitt servert ville jeg visst det på forhånd, for da hadde jeg heller laget julemat selv til sen lunsj så jeg kunne spist 1 skive med skinke og ost hos deg for å være hyggelig. 

Anonymkode: 92ba6...0db

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva er galt med ovnsbakt laks på 17.mai??? :klo: Laks er jo klassisk 17.maimat. 

Jeg vet, men jeg klarer ikke laks med mindre den er røkt eller rå. Hadde håpet på en pølsergyte, men sånn ble det da ikke. Dog er dette mitt problem, jeg er nok den eneste som ikke liker laks som er varmebeandlet på et vis. xD

Skrevet

TS, hvis du ikke har råd til en ribbe til 300 kr, så synes jeg du heller skal invitere til spleise-julaften. 

Jeg hadde blitt skuffet om jeg kom til ditt såkalte koldtbord, men om du hadde spurt meg om å dele julaftens mat-kostnader på antall hoder, hadde jeg med glede betalt. Veldig koselig å bli invitert :) Jeg hadde lett kommet å hjulpet med det praktiske ved matlagingen også :nissevink:

God jul til deg, håper det ordner seg for deg :) 

Anonymkode: 661a2...ebd

• Liker 21
Skrevet

TS her

Skjønner på svarene her at flere reagerer.

Er det noe som har forslag til varmmat som ikke trenger å koste mer enn koldtbordet jeg foreslo i starten av tråden?

Tar imot alle råd :) 

Anonymkode: 0ed00...343

Skrevet

Det er ikke innafor å invitere folk på julemiddag og servere brødskiver med syltetøy og gulost. 

Foreslår at du heller inviterer til spleiselag hvis det handler om økonomien. 

Anonymkode: 67641...7e2

• Liker 13
Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hadde du blitt skuffet om du var bedt på julaften, og vertskapet satt fram et skikkelig koltbord med brødskiver og pålegg.

Har noen bokser med elderado appelsinjuice og eplejuice på boden. Og endel pålegg i kjøleskap som gulost, skinke, jordbær syltetøy, så noe for enhver smak. 

Er det innafor å servere dette i stede for ribbe eller pinnekjøtt. Hadde du satt pris på å heller få et slikt skikkelig koltbord med brødskive, juice og pålegg?

Du kan heller invitere til julelunsj eller julefrokost. 

Skrevet

TS her

Er det noe som har forslag til varmmat som ikke trenger å koste mer enn koldtbordet jeg foreslo i starten av tråden?

Mitt råd er at du leser deg opp hva et koldtbord faktisk er. Det du har beskrevet er IKKE et koldtbord.

Her er utdrag fra WIkipedia:

https://no.wikipedia.org/wiki/Koldtbord

Koldtbord er en buffet bestående av forskjellige typer retter. Koldtbord består hovedsakelig av kalde retter, men varmretter forekommer også. Koldtbord serveres gjerne til sammenkomster som bryllup, konfirmasjon, dåp, mottagelse etter begravelse eller andre passende anledninger.

Eksempler på anretning:

Fisk og skalldyr

Kjøtt

Ost og diverse desserter er også vanlig.

Til koldtbord severes også tilbehør som brød, gjerne loff, og smør. Koldtbord regnes i likhet med snitter som tradisjonell selskapsmat.

• Liker 15
Skrevet
Million skrev (Akkurat nå):

Mitt råd er at du leser deg opp hva et koldtbord faktisk er. Det du har beskrevet er IKKE et koldtbord.

Her er utdrag fra WIkipedia:

https://no.wikipedia.org/wiki/Koldtbord

Koldtbord er en buffet bestående av forskjellige typer retter. Koldtbord består hovedsakelig av kalde retter, men varmretter forekommer også. Koldtbord serveres gjerne til sammenkomster som bryllup, konfirmasjon, dåp, mottagelse etter begravelse eller andre passende anledninger.

Eksempler på anretning:

Fisk og skalldyr

Kjøtt

Ost og diverse desserter er også vanlig.

Til koldtbord severes også tilbehør som brød, gjerne loff, og smør. Koldtbord regnes i likhet med snitter som tradisjonell selskapsmat.

Gi deg nå

• Liker 6
Skrevet

Man inviterer ikke gjester hvis man ikke har noe å by dem. Som vert/vertinne på julaften har man et ansvar for at alle får en fin jul. 

• Liker 13
Skrevet

TS her

Hvordan er det du beskrev et koldtbord?? 

Vil du servere billig varmmat så serverer du julepølser med poteter, grønnsaker, hjemmelaget brun saus og rødkål. 

Anonymkode: 67641...7e2

• Liker 9
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

TS her

Ribbe med surkål og rødkål. Surkål/rødkål koster 5 kroner pakka på rema. Mandelpoteter er på tilbud nå til ca 30 kroner for 5 kilo her jeg bor iallefall, og ribbe får du til ca 70 kroner kiloen. Hvor mange gjester skal du ha?

Blir dette for mye for deg, har du fått mange tips i tråden. 

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Beklager, men ikke alle som er rike og med de strømprisene.

Vondt å høre at noen ville dratt tidlig og at snobbete mat står høyere enn godt selskap :( 

Hva er galt med elderado? Hvorfor skal jeg kjøpere dyrere juice som smaker akkurat det samme?

TS

Jeg syns ikke det er noe galt med Eldorado juice. Det er det minste problemet med tanke på at det er til "middagen" på julaften. 

Man har forventninger til maten. Det er forbundet med tradisjon og som sagt, man har noen forventninger. Hadde jeg blitt bedt bort på julaften og fått servert brødskiver, så hadde jeg blitt veldig skuffet.

Anonymkode: 15c0c...a79

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

TS her

Som mange har påpekt, det du skisserer er ikke koldtbord, men enkel hverdagsfrokost. 

En middag på julaften vil nødvendigvis koste mer enn brød, ost og skinke, så det kommer du ikke unna. Du trenger annen drikke enn juice også. Dessuten trenger du dessert, julekaker og julegodteri. 

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

TS her

Du ramset opp ting du allerede hadde i huset, så da får jeg inntrykk av at du mener gratis? (Ville pålegget ditt holdt til fredag forresten?)

Anonymkode: 03f05...6e4

• Liker 7
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet (endret)

Ser de fleste er negative. Jeg hadde derimot elska det - er en brødskive-person og lite glad i tunge middager. Lite som slår godt brød med skikkelig pålegg i min verden. Men innser at jeg tilhører en minoritet på det området ;)

Hvis det er økonomien det står på, er jo ribbe veldig billig, det samme med poteter og andre grønnsaker, lager du sausen selv er det også billig. Mens skal du ha mange ulike gode pålegg kan det faktisk ende opp med å bli dyrere, tror jeg.

Hvis det er sånn at du skal invitere, kan du vel snakke med de som skal være gjester og høre hva de tenker. Kanskje kan noen av dem bidra til maten. Vet om mange som har det slik at A inviterer, B tar lager medisterkaker og C lager desserten.

Endret av Anonymus Notarius
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...