Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg elsker brødskriver, så faktisk hadde jeg blitt glad for å bli invitert og få servert brødskriver.

Anonymkode: 71719...682

Videoannonse
Annonse
Skrevet
37 minutter siden, Honey Dew said:

Torsk f eks er ikke snobbete mat. Det får da være måte på også. Har du ikke råd til å servere en torskemiddag engang, inviterer du ikke folk på middag. Inviter dem heller på julefrokost i stedet.

Torsk er dyrere enn både ribbe og kalkun. Men ikke svar ts seriøst, dette er nok bare tull. 

Anonymkode: f29ea...4bb

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet

Det er merkelig at hver gang noen påpeker at man har en forventning til tradisjon rundt høytidsdager så er man snobb og jålete.

TS: du har lovet en skikkelig julemiddag. Det du har tenkt å servere er verken middag eller har noe julete ved seg. I min verden er heller ikke kneip menneskemat. Men akkurat det siste der er min personlige smak.

Har du sjekket hva ribbe koster for dette antallet personer? REMA 1000 har ferdig krydret ribbe til 79,90/kg. For deg, to søstre, en svoger og et tantebarn = 5 personer blir det under 200 kr. Legg til mandelpoteter, kr 4,98/kg i 4 kgs pose = under 20 kr, rødkål ferdig - tipper 20-30 kr for dere, brun saus i toropose = 20-30 kr til. Da er vi i en total på på under 300 kr.

Det er klart at dersom du ikke har de 300 kr så skjønner jeg problemet, men da burde du ikke lovet skikkelig julemiddag. Kan du alliere deg med en av dem (som ikke har laget krumkaker) og spørre om de kan sponse deg?

Skrevet

Dersom jeg hadde blitt invitert til julefering og fått servert brødskiver hadde jeg ikke bare blitt skuffet, jeg hadde fått meg tidenes sjokk. 

Dette må være en spøk. 

Anonymkode: b2677...c83

• Liker 5
Skrevet

Tror også dette er en trolletråd. TS: Hadde du ikke nevnt at flere av produktene var Eldorado, hadde jeg kanskje - kanskje - trodd på deg. 

Men uansett: Menyen er ikke "et skikkelig koldtbord". Ikke engang noe som likner på et koldtbord. Det er en hverdagsfrokost. 

Dessuten har TS fått mange tips til billige julemiddager. 

Glemte jeg å si at jeg hadde blitt rett og slett forbanna hvis jeg hadde blitt lovet julemiddag og blitt servert en hverdagsfrokost? 

Anonymkode: 5f386...335

• Liker 8
Skrevet

Du må gi dem en mulighet til å bidra til et skikkelig måltid. Snakk med gjestene på forhånd og si hva de kan forvente seg. Jeg hadde blitt skuffet om jeg ble invitert og dette var det som ble servert uten at jeg fikk anledning til å bidra. 

• Liker 1
Skrevet

1. TS har lovet en skikkelig julemiddag, men planlegger å servere kneipbrød med pålegg. Det er å lure folk.
2. TS kaller dette "koldtbord" når det i realiteten er en hverdagsfrokost man spiser 364 dager i året. Nytter ikke å sminke grisen.
3. Ribbe, julepølse, pinnekjøtt, poteter og surkål/kålrot koster ikke mye, og er noe de aller, aller fleste har råd til å kjøpe inn på tilbud. Man trenger heller ikke kjøpe alt på en gang, men fordele det på flere lønninger.

Jeg hadde blitt dritskuffet. TS bør heller være ærlig nå, og gi en av de andre innbudte muligheten til å ha julemiddagen hos seg, med TS som gjest. TS kan heller invitere til frokost/brunsj en dag i jula. Kok noen egg i tillegg til resten, så blir det ok.
Om noen stempler meg som en følelseskald snobb av den grunn, så lever jeg godt med det. Det er juleaften en gang i året, og da er maten viktig for de fleste av oss. 

Anonymkode: 77d37...614

• Liker 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hadde du blitt skuffet om du var bedt på julaften, og vertskapet satt fram et skikkelig koltbord med brødskiver og pålegg.🤣

Har noen bokser med elderado appelsinjuice og eplejuice på boden. Og endel pålegg i kjøleskap som gulost, skinke, jordbær syltetøy, så noe for enhver smak. 

Er det innafor å servere dette i stede for ribbe eller pinnekjøtt. Hadde du satt pris på å heller få et slikt skikkelig koltbord med brødskive, juice og pålegg?

Anonymkode: 0ed00...343

Eplejuice og jorbærsyltetøy?   Har du ikke råd til å ha selskap så lar du heller vær.  Det er ikke et koldtbord, det er en vanlig frokost. 😆

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

TS her

Skjønner på svarene her at flere reagerer.

Er det noe som har forslag til varmmat som ikke trenger å koste mer enn koldtbordet jeg foreslo i starten av tråden?

Tar imot alle råd :) 

Ribbe med surkål og poteter

Anonymkode: 3cf17...7c0

• Liker 1
Skrevet

Det der er ikke vanlig julefrokost en gang. Varme rundstykker, eggerøre, kokt egg, røkelaks, hjemmelaget potetsalat, hjemmelaget eggesalat, diverse oster, nyrørt syltetøy, påleggsskinker, julesylte, lammerull etc = julefrokost/søndagsfrokost.

Hadde trodd det var en spøk om jeg fikk brødskiver med vanlig, kjedelig pålegg på julaften. Maten er størsteparten av kosen.

Anonymkode: df019...1ee

• Liker 7
Skrevet

Det du nevner er et ordinært frokostbord. Men et skikkelig koldtbord hadde jeg ikke hatt noen problemer med. 

Anonymkode: fe799...65c

• Liker 5
Skrevet

Heller det enn såkalt julemat. Men jeg innser jo at de fleste mener noe helt annet.

Skrevet

Og ribbe er ikke spesielt dyrt å lage, det blir fort dyrere med vanlig pålegg. Poteter er billig, ribbe er billig, surkål er billig pg enten lagerdu brun saus selv eller kjøper, også det billig. I disse dager er det en del som sliter, skal du holde selskap, som du kanskje inviterte til før blant annet strømpriser dro avgårde, så spør du en eller to av gjestene om litt hjelp. I disse dager, hadde jeg overhodet ikke reagert om noen hadde spurt pent om hjelp med matlaging/ budsjett/ innkjøp. Du vet vanligvis hvem av dine venner eller familie som aldri har masse ekstra, men du må ofte svelge litt stolthet og be om hjelp. Hadde jeg blitt invitert og verten spurte meg om hjelp hadde jeg ikke mokket. 

• Liker 3
Skrevet

Blir jeg invitert til middag og får servert brødskiver med hverdagspålegg, hadde jeg blitt skuffet selv på en vanlig mandag, Blir jeg invitert på middag på en av de mest tradisjonsrike festdagene, forventer jeg at at serveringen er deretter. Det handler ikke om å være snobbete, det handler om tradisjoner og sosial kutyme.  Kan man ikke leve opp til det som forventes av vertskapet, tar man det opp med gjestene på forhånd og blir enige om en løsning. Julaften er en dag som betyr mye for de fleste og hvor mat og drikke er en viktig del av det - om det ikke er så nye for en selv skal man ha respekt for at det kan være det for andre.

Jeg har for øvrig faktisk fått servert eldorado eplejuice til julemiddagen en gang. Jeg er familiens avholdsalibi, og da jeg ble spurt om hva jeg ønsket av drikke til maten, svarte jeg bare eplejuice uten å spesifisere nærmere. For meg er det åpenbart at det er forskjell på frokost-eplejuice og festmiddag-eplejuice, men for moren min som bare forholder seg til det første gikk det ut på ett. Nå insisterer jeg på å ta med meg drikke selv... Det handler ikke om pris eller merke, det handler om smak.

• Liker 12
Skrevet

Til fire voksne og ett barn bør du klare deg med 350,- 400,- i matvarer. (Ribbe med tilbehør). Det blir ikke dyrere enn ost og skinke og brødskiver til fem personer, i alle fall ikke nevneverdig. Også utrolig rart om dine søstre ikke alt vet om din situasjon. De burde tilbudt seg å hjelpe av seg selv. Jeg skal til min bror, han har ikke verdens beste råd, jeg kjøper inn mer enn halvparten av maten, og all vin og øl. Og jeg er ikke verdens rikeste jeg heller, men det er jul, og vi skal kose oss! 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Beklager, men ikke alle som er rike og med de strømprisene.

Vondt å høre at noen ville dratt tidlig og at snobbete mat står høyere enn godt selskap :( 

Hva er galt med elderado? Hvorfor skal jeg kjøpere dyrere juice som smaker akkurat det samme?

TS

Fordi billig juice er laget av konsentrat mens annen dyrere juice er bedre kvalitet og smaker mye bedre. 

Anonymkode: 69cc1...e41

• Liker 5
Skrevet

Et skikkelig koldtbord hadde selvsagt gått veldig bra, men et hverdagsmåltid, slik du beskriver, TS, hadde jeg blitt sur over å blitt tilbudt på julaften. Kjør på med ribbe, surkål og poteter, riskrem og rød saus til dessert. Alt dette får du for en veldig rimelig penge dersom du gidder å sjekke litt på forhånd.

Men jeg tror egentlig du tuller.

Anonymkode: abcb7...fb9

• Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet for latterliggjøringer, brukerangrep, avsporinger, sitat av slettede innlegg, brukerdebatt i tillegg til postede lenker uten kontekst.

- Rhodiola, mod.

Skrevet

Jeg hadde likt det som lunsj eller frokost. Men det er ikke middag det pålegget du nevner. Jeg må ha skikkelig middag på julaften.

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor heller ikke kjøre på med en skikkelig veganaften? Med nøttestek og det som hører med.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...