Gå til innhold

Bemanning i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det begynner å gå meg grundig på nervene, flere ganger i uken får vi meldinger om folk har mulighet til å holde barna hjemme, da de ikke klarer å ha nok folk på jobb… dersom ikke noen har mulighet må de stenge avdelinger, dette pluss at de legger mye vekt i meldingene på at barna vil møte mange fremmede fjes. Virker litt som at det skal gi oss dårlig samvittighet ovenfor å sende dem. Jeg jobber turnus så har dem hjemme når jeg kan det, men vi betaler jo for det første for full plass, som vi da ikke bruker, pluss matpenger for full plass. Jeg skjønner at de sliter med bemanningen, men det gjør alle nå, og det må jo bare løses. Det rammer veldig mange at de ikke kan ha alle ungene i barnehagen og da flyttes jo bare problemet videre til en annen arbeidsplass. Jeg er selvfølgelig veldig glad for at de ikke tar inn hvem som helst til å passe ungene, men dette burde de tatt høyde for for veldig lenge siden. Slik som dette har det vært stort sett hele pandemien, og arbeidet med å ta inn vikarer burde vært gjort for lenge lenge siden.  Når jeg holder dem hjemme føler jeg også at jeg fratar dem deres sosiale liv, de har planlagt å leke noe med noen dagen etter, men så får de ikke komme likevel…

Er sikkert ikke bare vår barnehage dette gjelder, men det er fryktelig irriterende. 

Anonymkode: 3d066...e8a

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

. Jeg jobber turnus så har dem hjemme når jeg kan det, men vi betaler jo for det første for full plass, som vi da ikke bruker, pluss matpenger for full plass. Jeg skjønner at de sliter med bemanningen, men det gjør alle nå, og det må jo bare løses. Det rammer veldig mange at de ikke kan ha alle ungene i barnehagen og da flyttes jo bare problemet videre til en annen arbeidsplass. Jeg er selvfølgelig veldig glad for at de ikke tar inn hvem som helst til å passe ungene, men dette burde de tatt høyde for for veldig lenge siden. Slik som dette har det vært stort sett hele pandemien, og arbeidet med å ta inn vikarer burde vært gjort for lenge lenge siden.  Når jeg holder dem hjemme føler jeg også at jeg fratar dem deres sosiale liv, de har planlagt å leke noe med noen dagen etter, men så får de ikke komme likevel…

Er sikkert ikke bare vår barnehage dette gjelder, men det er fryktelig irriterende. 

Jeg kan ikke trylle eller dele meg i to, kan du??

Alltid spennende med folk som sier "jeg vet det jeg spør om er umulig..., men det må bare fikses".

Ja ok, da så. 🤣

Anonymkode: 40749...36a

• Liker 36
Skrevet

Fint hvis du har en løsning TS. Da er det mange barnehager som trenger ditt tips!

Det barnehagen skriver ER jo sant?

- Er vi heldige å få vikar - så er de fremmede for barn og ansatte.

-Er det ikke forsvarlig så må de stenge.

På onsdag var der flere vikarer enn ansatte i barnehagen jeg jobber. Kommunen nekter å stenge. Aldri opplevd så mye gråtende barn i hele mitt liv... i går og i dag har jeg vært hjemme med migrene (som akkurat har begynt å slippe taket).

Anonymkode: 2371f...9b7

• Liker 25
Skrevet

Det må bare løses? Ja men da så

Anonymkode: f4d70...b75

• Liker 13
Skrevet

Hvordan mener du det skal løses? 

Når det er tomt for vikarer så er det tomt. 

Anonymkode: d46cb...57c

• Liker 20
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det begynner å gå meg grundig på nervene, flere ganger i uken får vi meldinger om folk har mulighet til å holde barna hjemme, da de ikke klarer å ha nok folk på jobb… dersom ikke noen har mulighet må de stenge avdelinger, dette pluss at de legger mye vekt i meldingene på at barna vil møte mange fremmede fjes. Virker litt som at det skal gi oss dårlig samvittighet ovenfor å sende dem. Jeg jobber turnus så har dem hjemme når jeg kan det, men vi betaler jo for det første for full plass, som vi da ikke bruker, pluss matpenger for full plass. Jeg skjønner at de sliter med bemanningen, men det gjør alle nå, og det må jo bare løses. Det rammer veldig mange at de ikke kan ha alle ungene i barnehagen og da flyttes jo bare problemet videre til en annen arbeidsplass. Jeg er selvfølgelig veldig glad for at de ikke tar inn hvem som helst til å passe ungene, men dette burde de tatt høyde for for veldig lenge siden. Slik som dette har det vært stort sett hele pandemien, og arbeidet med å ta inn vikarer burde vært gjort for lenge lenge siden.  Når jeg holder dem hjemme føler jeg også at jeg fratar dem deres sosiale liv, de har planlagt å leke noe med noen dagen etter, men så får de ikke komme likevel…

Ja, det er jo å løse det de holder med på i disse mailene. 

Det er ingen god løsning, men de tar sikkert imot et forslag om god løsning hvis du har. 

Barnehagene er drevet til bristepunktet, og har vært det lenge. Bruk foreldremakten din mot politikere og barnehageeiere - det er de som kan jobbe for økt bemanning. De ansatte i barnehagen og styrerne prøver å gjøre det beste ut av smulene de har. 

Anonymkode: e67d0...659

• Liker 25
Skrevet

Uff, a meg, er det irriterende for deg, stakkar?!
Hvordan tror du det er for oss som jobber i barnehage, da? Folk er utslitt, syke og fortvilte over situasjonen vi står i. Kom gjerne med forslag til forsvarlig drift. Kanskje du ser løsninger vi ikke har tenkt på. 

Nå skal vi kanskje "belønnes" med karantenefritak også, så da blir nok situasjonen mye bedre!

• Liker 17
Skrevet

Wow, for en gangs skyld blir ikke ansatte halshugget i en barnehagetråd på KG. Bortsett fra TS, som selvfølgelig sparker de som prøver å gjøre så godt de kan.

Dette løses ene og alene politisk. Tror du de ansatte synes situasjonen er bedre enn det du synes? Å være alene med 18 unger og en ukjent vikar som man må drive opplæring på er ikke enkelt!

Hører stadig om foreldre som blir slitne av 2 timer med barnebursdag med 8 unger én gang i året... Tenk om du skulle hatt pedagogisk opplegg for 18 unger i 8-9 timer daglig? Det er ikke akkurat mindre jobb enn å la barn løpe fritt et par timer i bursdag.

"Så slutt i jobben hvis det er så ille da". Jo, det kommer nok mange til å gjøre etter Korona og det finnes andre jobber der ute. Folk kommer til å rømme yrket! De fleste kollegaene mine har søkt på mange andre jobber, men det er svært få utlyst nå. Så det blir å jobbe som ufaglært på sykehjem og der er det jo samme stressnivå og skyhøyt sykefravær. Lettere å velge pest når man har pest, enn å velge bort pest for kolera bare for å ikke ha akkurat samme sykdom hele tiden...

Anonymkode: 40749...36a

• Liker 29
Skrevet

Dette er en unntakstilstand tenker jeg selv om den har vart en stund. God høyde under taket og vis litt respekt for at de står på.

Å be foreldre om å holde barn hjemme er siste utvei for en barnehage. Trur du de gjør det for morroskyld? 🤦‍♀️

Du sier at du har en jobb, men den er tydeligvis ikke påvirket i den grad en barnehage er. 

Jeg jobber ikke i barnehagen, men har full forståelse. Holdt barna hjemme hele denne uken fordi jeg hadde ferie igjen.

Ellers måtte de faktisk stengt hele avdelingen fordi et barn tippet hele bemanningen. Sånn er der med forkjølelse, omgangssyke og korona. Hvertfall når de ansatte har barn selv og havner i karantene.

Ja, de er/blir fritatt. Men her er det snakk om et godt arbeidsmiljø. Det er det ikke hvis en ansatt går med hjerte i halsen hvis de plutselig smitter en hel haug av unger.

Regner med at du som forelder hadde klaget da også. Hvem veit 🤷‍♀️

Anonymkode: 46a9a...48d

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Dette er en unntakstilstand tenker jeg selv om den har vart en stund. God høyde under taket og vis litt respekt for at de står på.

Å be foreldre om å holde barn hjemme er siste utvei for en barnehage. Trur du de gjør det for morroskyld? 🤦‍♀️

Du sier at du har en jobb, men den er tydeligvis ikke påvirket i den grad en barnehage er. 

Jeg jobber ikke i barnehagen, men har full forståelse. Holdt barna hjemme hele denne uken fordi jeg hadde ferie igjen.

Ellers måtte de faktisk stengt hele avdelingen fordi et barn tippet hele bemanningen. Sånn er der med forkjølelse, omgangssyke og korona. Hvertfall når de ansatte har barn selv og havner i karantene.

Ja, de er/blir fritatt. Men her er det snakk om et godt arbeidsmiljø. Det er det ikke hvis en ansatt går med hjerte i halsen hvis de plutselig smitter en hel haug av unger.

Regner med at du som forelder hadde klaget da også. Hvem veit 🤷‍♀️

Jeg har en jobb som i aller høyeste grad er påvirket jo, over halvparten av alle mine kolleger er sykemeldt, den andre halvparten står på så de antagelig snart blir det, men til forskjell fra barnehagedrift så kan ikke bemanningsproblemene på min jobb løses med at foreldrene må holde de hjemme. Problemene blir jo bare flyttet videre til noen andre, som ikke har noe annet valg enn å fikse det. Og som noen over nevner, jeg halshugger ikke barnehageansatte, jeg ser de står på, men ledelsen har ikke gjort nok, ei heller politikerne. Det er mer enn nok folk som nå er permittert som burde melde seg til tjeneste, må være flere som kan være kompetente til det. Jeg må få lov til å syntes at det er irriterende.. det er ikke sånn at det på magisk vis kommer en til å fylle mine sko fordi jeg må være hjemme med barn, da kommer det en helt ufaglært ukjent.

• Liker 7
Skrevet

Jobber i bhg, og jobber redusert pga helsen. Men har jobbet mye ekstra nå de siste mnd. Dette resulterer i at jeg konstant er dårlig. Blir ikke frisk og har gått med vondt i halsen siden september. Nå er hosten vekke etter flere uker, men nå er nesen begynt å renne. Håper ikke barnet med over 39 i feber smitter meg. Hadde barnet mye på fanget hin dagen. En avd er i karantene, og vi andre står på så godt vi kan. Nå er det redusert åpningstider, så håper det hjelper oss å hente oss litt inn mot julen. Vikarer er ikke lett å få tak i, heldigvis har vi noen som har jobbet der en stund og kjenner barn og avdelinger. Av og til må kokken inn på avdelinger, men vi kan lage mat på hver avdeling. 

Jobber med de minste og det er ikke bare bare å være alene med åtte til ni barn. Er det så mange igjen går vi litt over til tre barn er hentet. Vi har hatt mye sykdom blant barna, så ikke så ofte vi har hatt full gruppe. Vi har ikke bedt noen foreldre hente barn  hos oss, men andre avdelinger har måtte gjøre det. Når tre av fem er hjemme syk og bare en vikar kan komme. Da blir det et pusle spill å få dagene til å gå opp. 

Anonymkode: 9a132...e9b

• Liker 2
Skrevet

Barnehagen sender ut de mailene fordi det ikke er forsvarlig med tanke på sikkerheten til barna. Ønsker du å sende ditt barn ett sted hvor det ikke er forsvarlig mange nok ansatte til å ta vare på alle barna? Vikarer er ikke å oppdrive! Det er ikke nok folk. Selvfølgelig er det ingen nye som melder seg nå heller. Frister ikke å jobbe et sted man blir tråkket på av myndighetene. 

Barna trenger forutsigbarhet, noen som kjenner de. Når halve avdelingen er ukjente fjes bidrar det til ekstra belastning på faste ansatte fordi barna søker de som de har tilknytning til, og når det fanget allerede er fult så blir det mye gråt, usikkerhet og urolige barn.. 

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg har en jobb som i aller høyeste grad er påvirket jo, over halvparten av alle mine kolleger er sykemeldt, den andre halvparten står på så de antagelig snart blir det, men til forskjell fra barnehagedrift så kan ikke bemanningsproblemene på min jobb løses med at foreldrene må holde de hjemme. Problemene blir jo bare flyttet videre til noen andre, som ikke har noe annet valg enn å fikse det. Og som noen over nevner, jeg halshugger ikke barnehageansatte, jeg ser de står på, men ledelsen har ikke gjort nok, ei heller politikerne. Det er mer enn nok folk som nå er permittert som burde melde seg til tjeneste, må være flere som kan være kompetente til det. Jeg må få lov til å syntes at det er irriterende.. det er ikke sånn at det på magisk vis kommer en til å fylle mine sko fordi jeg må være hjemme med barn, da kommer det en helt ufaglært ukjent.

Du vil heller bhg skal drives uforsvarlig da?

Anonymkode: f4d70...b75

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Nettopp sånn er det i barnehagen. Det vil komme en ufaglært og ukjent som møter barna. Kanskje det kommer en uten null erfaring også. Men siden du mener jobben din er viktigere er det vel sånn. De argumentene du kommer med gjelder også for barnehagen. Jeg syns det er viktigere å prioritere tryggheten til barna.

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Det at folk er permitterte og burde melde seg til tjeneste, det kan godt være. Men det kan jo ikke ledelsen i barnehagen gjøre noe med, det må ordnes fra politisk hold i så fall. 
Enten har du mulighet til å holde barnet hjemme, eller ikke. Mine barn elsker å være hjemme fra barnehagen når de kan, selv om de har mange venner der. Så når du sier at dine helst vil være i barnehagen så høres det rart ut for meg. Kanskje prøv å skap litt koselig stemning hjemme?

Anonymkode: d31d4...1cc

• Liker 14
Skrevet

Jeg er glad for at jeg får vite om når det er så ille at jeg vet at barnet har det bedre hjemme. 
flyttes til annen arbeidsplass. Per i dag er det ALLE arbeidsplasser. Alle rammes på en eller annen måte. 

Anonymkode: d3102...296

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Det handler i bunn og grunn om økonomi. Barnehagene drives helt på minimum, og det er lite bemanning selv uten pandemi. Det må store forandringer til for å bedre dette problemet. Men så mye penger blir nok aldri tilgodesett barnehagene. 
En annen side av problemet er at ansatte i barnehagene ikke har noen form for smittevern og er ekstremt utsatt for smitte. Noe burde gjøres med det også, men hva?? 

Anonymkode: 36fbe...93f

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan umulig bry deg særlig mye om barna dine, som mener at man skal ta inn hvem som helst som vikar. Situasjonen nå er at det ikke er vikarer å oppdrive, bemanningsbyråene er støvsugd, og de fyker rundt fra barnehage til barnehage - noe som ikke er spesielt smittevernsvennlig. Om alle de permitterte ønsket å melde seg som vikar i barnehage, hadde de nok gjort det allerede, og blitt satt i arbeid. Kjell, 57, permittert fra fabrikken er kanskje ikke så interessert i det. 

Og når du som forelder har en sånn holdning om at hvem som helst kan jobbe i barnehage, så blir jeg bekymret for omsorgen din overfor egne barn. Du ser tydeligvis på barnehage som en oppbevaringsplass, så du kan komme deg på jobb, ikke som et godt omsorgs - og pedagogisk tilbud. 

Anonymkode: 4c411...e46

• Liker 8
Skrevet

Kanskje øke lønnen i barnehager vil løse problemet, samt ansette flere 100% men på forskjellige avdelinger( at en person er ansatt 100% men jobber feks 20% på hver avdeling sånn at barna blir kjent med disse personene, som da kan stille opp fullt ved sykdom og da kjenner jo ungene allerede denne personen litt. 
dette må ivertfall løses på en måte der ungene kan være trygge. 

Anonymkode: b4f31...01c

• Liker 1
Skrevet

Bemanningen er på et minimum allerede. Du kan jo feks sjekke ut barnehageopprøret og foreldreopprøret på instagram og FB. 

Anonymkode: 22944...70d

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...