Gå til innhold

Positiv respons på alkoholfritt bryllup

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er det jeg også lurer på. Skal man måtte servere favorittrett og favorittdrikke til hver eneste gjest, tilrettelegge for lengde på taler, type kaker, lavkarboalternativ, paleoalternativ og så videre? Er det bare bryllup som er så spesielt, eller forventer folk favorittmat og -drikke i alle tilstelninger? Jeg ser også at noen skriver at jeg skal avspise gjestene med kaffe og kake når de har brukt maaaasse penger på fly og hotell. Hvorfor ikke lese der jeg skriver at vi spanderer fly og opphold for gjestene da? Og at vi ikke forventer noen dyre gaver, eller noen gaver i det hele tatt? Bryllup er ikke en kveld på restaurant der man kan bestille akkurat det man vil og klage på maten etterpå. 

Anonymkode: b399a...bad

Men så inderlig rart da, det at det jeg vil påstå at er en majoritet av voksne folk foretrekker et glass sprudlende drikke i festlig lag skal være synonymt med at hver eneste gjest skal tilbys favorittmaten sin eller paleodiett eller what not? Nei? Hvis det er du som er ts vil jeg påpeke at jeg ikke har satt meg så veldig inn i detaljene rundt akkurat bryllupet deres, jeg diskuterer dette på et generelt grunnlag. Spanderer dere virkelig fly og opphold på gjestene er jo det utrolig raust det. Men som sagt, på et generelt grunnlag synes jeg valgfriheten om man vil drikke litt alkohol eller ikke, hører med. Det handler ikke om at det er såkalt favorittmat eller favorittdrikke som skal tilbys hver bidige gjest, men det handler om at for mange er bryllup et festlig lag. Og du spør om det bare er bryllup som er så spesielt, jeg vil svare ja på det. Det er ikke det samme som å såkalt forvente å få favorittretten sin, selvfølgelig ikke, men et festlig lag er synonymt med å kanskje kunne drikke en øl og en drink. Det er jo det man gjør på fest, ihvertfall de aller fleste. Ihvertfall her i Trøndelag, hvor jeg er fra.

Jeg har vært kaffegjest i et bryllup hvor vi kun fikk kaffe og et kakestykke. Det var bar hvor man kunne kjøpe drinker til stiiiive priser. Ikke engang mineralvann fikk vi, så jeg kjøpte en Pepsi til en liten femtilapp som jeg satt med til det gikk an å kunne dra hjem. Ja, brudeparet bestemmer og det er deres dag, men det kan være lurt å sette seg i gjestenes sted og.
Som sagt kritiserer jeg IKKE ditt spesifikke bryllup, ts, jeg kritiserer bryllup av relativ størrelse hvor man velger å ikke ha valgfriheten om gjestene vil ha bobler eller mozell som velkomstdrink. Det er ikke sponsing av fyll, det er anerkjennelse av gjestene. Mener jeg da…

Ønsker ts en god bryllupsdag, det blir helt sikkert helt topp! Hvis jeg får gi et råd hadde jeg satsa på å ha raust med mineralvann og snacks på bordene ihvertfall, men det har du sikkert tenkt :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Dette synes jeg er veldig merkelig. Jeg er veldig glad i vin og drikker mer enn det du skriver at du gjør, men det er da ikke slik at bare det er vin, hever det smaken. Vin er i høy grad smak og behag. Man får ofte veldig kraftig vin, i bittesmå mengder. Å få 1,5 dl spansk rød som snurper munnen sammen og som skal vare halvannen time til hovedretten er jo bare kjipt. Da vil jeg heller ha en vin som passer min gane bedre, og mer av den, eller mineralvann eller alkoholfritt øl f eks. 

Og at vin til maten skal være avgjørende for om du deltar i bryllupet er jo helt absurd.

Du trakk selv parallellen til at en edru pratsom onkel kan være like slitsom som en beruset gjest. Gjelder ikke det måltidet også? Ok, du får den vinen, så du stiller opp, men kanskje du får en rett du ikke liker så godt, eller grønnsakene er overkokt, kjøttet tørt? 

Kanskje maten er himmelsk god, men du går glipp av den fordi du ikke synes den er verdt å spise uten vin? I stedet for å glede brudeparet, treffe familie eller venner, og vise vanlig høflighet over en nyyydelig middag, sitter du hjemme og spiser vanlig lørdagsmiddag for deg sjøl. Ikke drikker du vin heller, for det gjør du bare en gang i halvåret. 
Galskap!!

Anonymkode: 0fbbd...87f

Galskap, faktisk.

Jeg synes dine argumenter er like rare som du mener mine er, og det er ikke noe problem for meg. Andres bryllup er ikke så viktig for meg (med mindre det er noen helt nære som gifter seg), at jeg takker ja til absolutt alle bryllup jeg blir invitert i. Jeg har droppet bryllup i nær familie fordi jeg var på ferie, for eksempel. 

For meg er bryllupsmiddag ensbetydende med skikkelig god mat, da foretrekker jeg å drikke noe annet enn brus, vann eller eplemos. Etter middagen synes jeg det er hyggelig med en avec, og i løpet av festen er det trivelig å ta en drink eller litt vin. Det er det jeg forbinder med bryllup, så da kan jeg vel få lov til å mene det, uten å bli kalt gal. Ærlig talt.

Anonymkode: f787c...25d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Galskap, faktisk.

Jeg synes dine argumenter er like rare som du mener mine er, og det er ikke noe problem for meg. Andres bryllup er ikke så viktig for meg (med mindre det er noen helt nære som gifter seg), at jeg takker ja til absolutt alle bryllup jeg blir invitert i. Jeg har droppet bryllup i nær familie fordi jeg var på ferie, for eksempel. 

For meg er bryllupsmiddag ensbetydende med skikkelig god mat, da foretrekker jeg å drikke noe annet enn brus, vann eller eplemos. Etter middagen synes jeg det er hyggelig med en avec, og i løpet av festen er det trivelig å ta en drink eller litt vin. Det er det jeg forbinder med bryllup, så da kan jeg vel få lov til å mene det, uten å bli kalt gal. Ærlig talt.

Anonymkode: f787c...25d

Jeg er enig med deg. 

Denne alkohol eller ikke-debatten handler ikke om at man kanskje ikke liker maten eller at grønnsakene er kokt litt for lenge. Det handler, nå til det kjedsommelige, om at mange voksne mennesker setter pris på å kunne ta et par glass i festlig lag. For det gjør de aller fleste, i festlig lag. Biff og rødvin på lørdagskvelden er vel ikke helt uvanlig, flott middagsmat står seg godt med litt alkohol til. 

Og selv om "jeg" i denne tråden synes det er mye bedre med eplemost fra *dittellerdatt* gård til middagen, så er det mange som ikke tenker slik. Derfor greit å favne om alle. 

Personlig hater jeg vin til maten, jeg satt under hele bryllupsmiddagen min og lengta etter et iskaldt glass Pepsi max. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rebella81 skrev (26 minutter siden):

Jeg er enig med deg. 

Denne alkohol eller ikke-debatten handler ikke om at man kanskje ikke liker maten eller at grønnsakene er kokt litt for lenge. Det handler, nå til det kjedsommelige, om at mange voksne mennesker setter pris på å kunne ta et par glass i festlig lag. For det gjør de aller fleste, i festlig lag. Biff og rødvin på lørdagskvelden er vel ikke helt uvanlig, flott middagsmat står seg godt med litt alkohol til. 

Og selv om "jeg" i denne tråden synes det er mye bedre med eplemost fra *dittellerdatt* gård til middagen, så er det mange som ikke tenker slik. Derfor greit å favne om alle. 

Personlig hater jeg vin til maten, jeg satt under hele bryllupsmiddagen min og lengta etter et iskaldt glass Pepsi max. 

Jeg skjønner hvor noen av dere kommer fra, noen av dere forklarer meningen deres på en ikke bastant måte og det er greit.

Men jeg er fortsatt der at det å ikke velge å servere alkohol må være helt opp til hvert enkelt brudepar og jeg synes det er helt greit å ikke servere det. Fordi det med at alkohol hører med, som mange føler på, er et slags kulturelt fenomen som mange kjenner seg igjen i. I min og flere andres verden, har ikke alkohol noen større rolle enn brus. Og jeg synes at hvis man skal i bryllup er det veldig bra å være åpen for ulike måter å gjøre det på, uten å tenke at noe er galt eller ikke en ordentlig bryllupsfest. 

Anonymkode: 69844...8bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg skjønner hvor noen av dere kommer fra, noen av dere forklarer meningen deres på en ikke bastant måte og det er greit.

Men jeg er fortsatt der at det å ikke velge å servere alkohol må være helt opp til hvert enkelt brudepar og jeg synes det er helt greit å ikke servere det. Fordi det med at alkohol hører med, som mange føler på, er et slags kulturelt fenomen som mange kjenner seg igjen i. I min og flere andres verden, har ikke alkohol noen større rolle enn brus. Og jeg synes at hvis man skal i bryllup er det veldig bra å være åpen for ulike måter å gjøre det på, uten å tenke at noe er galt eller ikke en ordentlig bryllupsfest. 

Anonymkode: 69844...8bf

Er man gjest så må man selvfølgelig ta skikken dit man kommer. Det er selvfølgelig kun brudeparet som bestemmer mat og traktering, og om det skal være alkohol eller ikke. 

Jeg tror de aller fleste kan være enige i at et bryllup hvor man virkelig ikke blir tilbudt annet enn en kaffekopp og et kakestykke er litt kjipt. Man kommer gjerne med en gave til opp imot en tusenlapp, noen drar langt, ordner seg med barnevakt, "hele" lørdagen går liksom med. Da tenker jeg ikke nødvendigvis alkohol, men ikke engang tilgang til forfriskelser eller brus.

Er det økonomisk grunn til at man ikke har fri bar men synes det er greit med slkohol, hadde ihvertfall jeg prioritert valgfrihet med øl/vin til middagen og kaffe avec på vår regning, og så "øvrig drikke medbringes selv". Det hadde nå vært greit nok. 

Er det et lite bryllup hvor meningen er at barn ller mindreårige skal være til stede hele tiden bør det selvfølgelig være alkoholfritt. Man sitter jo ikke utover natta uansett da. 

Er det slik at f eks bruden har store traumer grunnet alkohol, er det selvfølgelig trist og må hensynstas, men jeg tenker og at da kan jo ikke bruden noen gang være til stede i noe som helst festlig lag, ever. Hvis det at noen drikker seg full potensielt trigger traumer eller vonde minner. Uten å bagatellisere, der hadde vært litt rart hvis brudeparet ikke kan servere gjestene alkohol i sitt eget bryllup pga brudens traumer og så helga etterpå deltar på sommerfest med jobben med hæla i taket? Julebord? Bursdagsfeiring? 

Selv er jeg ikke så veldig fan av alkohol, drikker det aldri til mat. Men som nevnt så prioriterte vi full servering til alle gjestene våre. Ikke at jeg skal fremheve meg selv så voldsomt, men ihvertfall i vårt tilfelle var det riktig å legge mest penger i traktering av gjestene våre, og lite penger i lokale (slitent!) samt at vi brukte lite penger på klær. Kjolen min kosta et par tusen, for meg er det galskap med en kjole til 80000, for andre helt riktig såklart. Vi har vanlige lønninger, så vi måtte prioritere. Billige klær, ingen morgengave og ingen bryllupsreise, men en episk fest. Det er straks ti år siden bryllupet vårt, men fremdeles kan folk snakke om det til oss, "glemmer aldri i bryllupet deres da...."

Vi er i tråden til ts og det skal vi huske, jeg er sikker på at dere og får en legendarisk kveld.  Jeg er her på generelt grunnlag, jeg svarer litt på det med at det "kun er brudeparets dag og ikke gjestenes" som det er nevnt tidligere i tråden. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rebella81 skrev (7 timer siden):

Er det slik at f eks bruden har store traumer grunnet alkohol, er det selvfølgelig trist og må hensynstas, men jeg tenker og at da kan jo ikke bruden noen gang være til stede i noe som helst festlig lag, ever. Hvis det at noen drikker seg full potensielt trigger traumer eller vonde minner. Uten å bagatellisere, der hadde vært litt rart hvis brudeparet ikke kan servere gjestene alkohol i sitt eget bryllup pga brudens traumer og så helga etterpå deltar på sommerfest med jobben med hæla i taket? Julebord? Bursdagsfeiring? 

Gode poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...