17.11 Skrevet 11. desember 2021 #81 Skrevet 11. desember 2021 Jeg forstår ikke hvorfor dette temaet skaper såpass engasjement at man må komme med negative karakteristikker av de som gjør det annerledes enn man gjør selv. Jeg driter da i om naboen setter opp juletreet sitt 1 oktober eller 23 desember. Vi har ikke plass til juletre, og feirer uansett ikke jul her i leiligheten, men tipper jeg ville satt det opp i midten av desember om det var aktuelt.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #82 Skrevet 11. desember 2021 Har et falskt som ble satt opp sist helg. Anonymkode: 29719...748
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #83 Skrevet 11. desember 2021 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Enig. Pleier ikke å være et problem 🤔 Anonymkode: f74b6...08f Poenget er at jula snart er ferdig så hvis ikke treet er oppe enda hvorfor bry seg? Anonymkode: abf6d...3a9
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #84 Skrevet 11. desember 2021 Vi kommer nok til å sette opp juletreet neste helg, altså 18. eller 19. desember. Det blir tidligste noensinne hos oss. De siste årene har vi satt opp treet 21. eller 22. desember, og før det alltid 23. desember. Men det ble alltid så mye stress lillejulaften, så derfor har vi valgt å gjøre det noen dager før. Anonymkode: 646f7...bdd
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #85 Skrevet 11. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 9.12.2021 den 0.08): Dolk har tatt helt av. Bruker ekle, falske juletrær selv om de ikke er allergiske, har gjerne 4-6 trær i huset pyntet med farger som "passer interiøret" men som ikke har med jul å gjøre, pynter første søndag i advent, og har masse ræl som ikke betyr noe. Julen er i ferd med å bli ødelagt. Her holder vi oss til tradisjoner og det som betyr noe. Anonymkode: f74b6...08f Så du har fasiten for alle? Anonymkode: ca560...311 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #86 Skrevet 11. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 9.12.2021 den 0.16): Hvordan ødelegger det dine tradisjoner at folk velger annerledes? Du gjør jo som du ønsker uansett. Du har heller ikke enerett til å bestemme hva som betyr noe. For mange betyr det mye å få pyntet opp tidlig i desember, og gjøre det fint og koselig rundt i denne mørketiden. Dessuten er det mange falske juletrær som er skikkelig fine. Hvordan påvirker det det og ditt liv hva folk velger? Skjønner meg ikke på folk som skal bry seg med alt andre gjør og snakke negativt om valgene deres, til tross for at det overhodet ikke skader noen. Om noe så er det positivt for mange at de pynter tidlig. Anonymkode: 746a7...1c9 Helt enig Anonymkode: ca560...311
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #87 Skrevet 11. desember 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Poenget er at jula snart er ferdig så hvis ikke treet er oppe enda hvorfor bry seg? Anonymkode: abf6d...3a9 Fordi det forkorter julen for de som fremdeles holder tradisjonen med å starte julaften. Når kalenderen viser 2. dag jul, så er sosiale medier fullt av folk som puster lettet ut over å ha kastet juletreet ut og ryddet vekk de siste nissene. De som starter julen 1. desember er lei julepynt, julemat og kaker før julen egentlig har startet, og dette fokuset på å få vekk all julekos i det papiret på siste julegave er revet vekk, ødelegger julen for de som har klart å vente til lille julaften. Det gjøres ikke stille i egne stuer, men utbasuneres i alle forum og i sosiale sammenkomster tidlig på nyåret. Må si meg litt enig i at det å fråtse i julepynt og tilbehør fra 1. desember virker som et tegn på lite utviklet selvkontroll og evne til å utsette tilfredsstillelse. Skulle gjerne sjekket korrelasjonen med forbrukslån… Anonymkode: 8f478...be8 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #88 Skrevet 11. desember 2021 12 hours ago, AnonymBruker said: Folk har glemt hva advent er, ventetida med lilla lys, forberedelser og forventninger. I tillegg styrer de med gaver hver eneste dag fra 1. desember, den ene dyrere og større enn den andre. Juletreet hører jula til, i adventstida er det adventsstjerne, adventslys og å glede seg og forberede seg til jula kommer. Anonymkode: 4eb24...7da Jeg elsker jula så pynter tidlig til jul. Slutten av november. Julemusikk i september og kjempe glad når julevarer kommer tidlig. Nyttårsaften er jeg ferdig. I tillegg så liker jeg ikke lilla, kunne aldri tenkt meg å pynte til advent. Anonymkode: 6057b...0a5
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #89 Skrevet 11. desember 2021 Vi skal være borte i jula, så enten ble det ikke noe tre hjemme, eller så må vi sette det opp denne helga. Jeg var i tvil (har vokst opp med tre lille julaften selv) men barna syns det var alt for trist at vi ikke skulle ha tre hjemme. Så da pynter vi i morgen. Anonymkode: 72abf...edc
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #90 Skrevet 11. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 9.12.2021 den 6.49): Fikk opp treet 1.desember. Jula skal vare så lenge som mulig🥰 Anonymkode: f8530...d94 Men det er jo ikke jul selv om du fikk opp treet 1. desember. Helt merkelig å argumentere på denne måten. Anonymkode: 3f3c3...8b6 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #91 Skrevet 11. desember 2021 Skal prøve å skaffe ett i løpet av neste uke. Et ekte så klart. Følger jo de gamle, hedenske skikkene. Anonymkode: f5ed3...be8
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #92 Skrevet 11. desember 2021 9 minutter siden, AnonymBruker said: Men det er jo ikke jul selv om du fikk opp treet 1. desember. Helt merkelig å argumentere på denne måten. Anonymkode: 3f3c3...8b6 Ikke meg som skrev det, men føles som jul. Kommer i skikkelig julestemning hjemme med tre og pynt, kakebaking og julefilmer. Kjempe kos hele desember. Skikkelig jul, elsker det. Anonymkode: 6057b...0a5 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #93 Skrevet 12. desember 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Men det er jo ikke jul selv om du fikk opp treet 1. desember. Helt merkelig å argumentere på denne måten. Anonymkode: 3f3c3...8b6 Men jeg koser meg maks, hele desember. Vi sprer jula utover, fra månedsskiftet, frem til 1.januar. Finner frem alle lys og henger de opp sent november. Omtrent samtidig begynner vi å bestille inn alt av julegaver, og mat fra lokale bønder. ca 1.desember settes det opp to mindre plasttrær, og en god del pynt. Så har vi faste tradisjoner gjennom måneden. Pepperkakehus, kjøkkenaktiviteter, faste julemåltider, flere kalendre. Pynten blir gradvis satt frem. Ca 10-15.desember henter vi juletreet (ekte), og pynter det, mens vi drikker gløgg. Da jeg var liten ble det meste av dette komprimert til 23.desember. Man rakk ikke kose seg med pyntingen, for det var bare stress å få alt klart på så kort tid. Julaften er jo magisk uansett, på sitt vis. Romjulen er spesiell da man har fri, mye tid, brettspill, besøk, bøker og de faste programmene på TV. 1. januar ryddes alt. Huset vaskes ned. Og vi er klar for et nytt år og en ny start. Jeg virkelig hatet barndommen da juletreet og pynt stod til langt inn i januar, som et minne om noe som hadde vært. Og ikke minst hvor kjipt det var å rydde ned dette innimellom skole og lekser. Det er vår jul. Så får dere som ønsker dere lilla, ventetid, 23.desember og 13.dag jul, gjøre det slik. Anonymkode: 9e8b8...7ea 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #94 Skrevet 12. desember 2021 Lille julaften, ingen avvik der gitt! Å sette opp før den dagen henger ikke på greip, det bare ødelegger den gode stemningen med julen. Og tradisjonen med å ta den ut 13'nde dagen. Anonymkode: aab5e...a05
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #95 Skrevet 12. desember 2021 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Lille julaften, ingen avvik der gitt! Å sette opp før den dagen henger ikke på greip, det bare ødelegger den gode stemningen med julen. Og tradisjonen med å ta den ut 13'nde dagen. Anonymkode: aab5e...a05 For din del ja, for min skaper det altså julestemning som varer litt lenger og som starter før 23 desember Anonymkode: ca560...311
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #96 Skrevet 12. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Lille julaften, ingen avvik der gitt! Å sette opp før den dagen henger ikke på greip, det bare ødelegger den gode stemningen med julen for meg. Og tradisjonen med å ta den ut 13'nde dagen. Anonymkode: aab5e...a05 Jeg fikset for deg Anonymkode: 9e8b8...7ea 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #97 Skrevet 12. desember 2021 Vi har pleid å pynte på lillejulaften, men i år pyntet vi det tidligere. Det tar fort 2-3 timer å bli ferdig, selv om det er veldig koselig blir det fort litt stressende når man har mye jobb før jul også på lillejulaften. Har også tatt hensyn til sjansen for å bli smittet og bli syk før jul, så det er deilig å være ferdig med det meste, kun positivt tenker jeg. Men tradisjonen med trepynting står nok sterk hos mange, og de føler seg kanskje at den blir truet med at flere og flere ønsker å pynte tidligere. Vi har det godt som har så lite å henge oss opp i☺️ Anonymkode: 93cc3...78c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå