AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #61 Skrevet 8. desember 2021 Her pyntes treet 5-6 dager før julaften. For meg daler julefølelsen etter julaften og vi feirer ikke julaften hjemme. For meg er julefølelsen tilstedet fra ca nå og frem til vi er ferdig med alt på julaften. Det er forberedelsene, julekalender, gaver under treet, julemiddagen osv som gir meg julefølelse. Når alt det er borte føles det som julen er over/på vei bort. Da er det greit å faktisk ha pynten fremme de dagene man faktisk føler det er jul selv husker selv da jeg var liten at jeg elsket å stå opp til et lysende juletre i den mørke stuen før jeg skulle på skolen, det var noe med dagene før dagen. Anonymkode: cad96...516
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #62 Skrevet 8. desember 2021 Synes det er helt på trynet at folk har full jul fra slutten av oktober. Jeg ser faktisk ned på slike folk, som ikke klarer å holde liv i gamle tradisjoner. Anonymkode: fa323...e51 7
Tanuki Skrevet 9. desember 2021 #63 Skrevet 9. desember 2021 gutten vår pynter "sitt" minitre første desember, mens det store kommer opp 23.12. pynter i huset da, syns det er så koselig med julepynt.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #64 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Synes det er helt på trynet at folk har full jul fra slutten av oktober. Jeg ser faktisk ned på slike folk, som ikke klarer å holde liv i gamle tradisjoner. Anonymkode: fa323...e51 Hvilke tradisjoner tenker du? Kan tenke meg dine oldeforelrde grøsset da enkelte begynte å forbinde julen med noe så merkelig som en nisse for 100 år siden. Og enda verre da de begynte å dra et tre (!) inn i stua. Alt etter påvirkning fra utlandet. Og hvor mange gaver, og kalendere, praktiseres hos dere, sett mot hva dine foreldre og besteforeldre gjorde? Pappa beskrev hvordan han var lykkelig når han fikk en appelsin med nellikspiker, og talte ned til jul på den. Anonymkode: 9e8b8...7ea 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #65 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 3.12.2021 den 19.46): aldri før Lille Julaften. Dette er tradisjon. Driter i hva andre nisser gjør😂 Anonymkode: fd33e...eeb I år bryter vi tradisjonen med 23.12. Kjøper tre til helgen. Minstemann (12år) og skikkelig julegutt får viljen sin🤩 Anonymkode: 80b5b...1a7
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #66 Skrevet 9. desember 2021 Fikk opp treet 1.desember. Jula skal vare så lenge som mulig🥰 Anonymkode: f8530...d94 2
Marisana Skrevet 10. desember 2021 #67 Skrevet 10. desember 2021 Satte opp treet forrige helg, pynta det søndag morgen sammen med datteren min på 3. Jeg er vokst opp med at treet settes opp 22.desember og pyntes lillejulaften, før vi tar det ned igjen 13.dag jul. For meg har jula alltid vært over 2.nyttårsdag, da har jeg ikke julestemning lenger, og jeg er lei jula. Jeg har derimot masse julestemning hele desember, og jeg ser ikke poenget med å pynte tre og pynte til jul bare for å ha det fremme ei uke… så her pyntes det i starten av desember og ryddes bort igjen i løpet av den første uka i januar. Slik liker vi det 🥰
Fame Skrevet 10. desember 2021 #68 Skrevet 10. desember 2021 Stått oppe en ukes tid nå. Det er plastikk da ^.^
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #69 Skrevet 11. desember 2021 Er det noen her som har satt opp et ekte tre enda? Hvordan holder det seg? Min erfaring er at det begynner å ry ganske fort 😕 Men ekte MÅ det være 🤩 Anonymkode: f74b6...08f
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #70 Skrevet 11. desember 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Er det noen her som har satt opp et ekte tre enda? Hvordan holder det seg? Min erfaring er at det begynner å ry ganske fort 😕 Men ekte MÅ det være 🤩 Anonymkode: f74b6...08f Det skal opp i morgen. Samme hvert år, to ukers tid før julaften. Det holder seg helt supert til 1.januar, da vi uansett kaster ut jula. Du må kjøpe nyhogd fra bonde. Vår åpner salget i morgen, og hogger rett før det, i motsetning til disse som har vært tilgjengelige i ukesvis, og enda verre - hogget og kjørt opp fra øst-europa. Deretter borre et hull under stammen. Velg en skikkelig fot der du kommer til og får vanne. Anonymkode: 9e8b8...7ea
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #71 Skrevet 11. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 7.12.2021 den 7.15): Mine foreldre på 70 endret seg faktisk for noen år siden når de så hvordan jeg gjorde dette. De innså galskapen i å stress, armer og bein 23/12, og så sitte og se på et nedstøvet juletre langt inn i januar. Så nå pynter de tidligere, har den der når julestemningen er der, og fjerner pynten når jula er over. Anonymkode: 9e8b8...7ea Så da er det mye bedre å se på et nedstøvet tre julaften? Eller støver det mer fra lille julaften til 13. dag, enn fra 1. desember til julaften? Anonymkode: 14694...949 4
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #72 Skrevet 11. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 9.12.2021 den 0.08): Dolk har tatt helt av. Bruker ekle, falske juletrær selv om de ikke er allergiske, har gjerne 4-6 trær i huset pyntet med farger som "passer interiøret" men som ikke har med jul å gjøre, pynter første søndag i advent, og har masse ræl som ikke betyr noe. Julen er i ferd med å bli ødelagt. Her holder vi oss til tradisjoner og det som betyr noe. Anonymkode: f74b6...08f Jeg skulle aldri ha plasttre... Så nøys jeg meg gjennom en hel jul. Tenkte det var sprøytemidlene som var brukt på de utenlandske trærne, så året etter var jeg og hugget ned et tre i en venninnes skog (ikke juletrefelt) og nøys like mye... Så da var det bare å bite i det sure eplet, og kjøpe et i plast Men, det blir ikke pyntet før 23. Anonymkode: 14694...949
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #73 Skrevet 11. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 3.12.2021 den 19.36): Juletre allerede? Flere som allerede har fått satt opp juletre? Vi venter til lillejulaften eller noen dager før Anonymkode: 1ad34...738 Hvis du ikke har juletre nå så vil jeg bare si bedre lykke til neste år! Anonymkode: abf6d...3a9
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #74 Skrevet 11. desember 2021 Jeg vokste opp med ekte juletre som ble satt opp og pyntet på lillejulaften, og det sto til langt ut i januar. Nå har jeg juletre av plast, det settes opp første desember, og tas ned på nyttårsaften 😊 Mange mener at det vanner ut julestemningen å pynte så tidlig, men jeg liker konseptet med å ha jul i hele desember. For meg er det der i mot helt utenkelig å la treet stå inn i det nye året 😄 Hva andre gjør bryr jeg meg ikke om, det hverken påvirker eller plager meg. Anonymkode: 663b3...b61 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #75 Skrevet 11. desember 2021 Vi setter opp treet denne helgen. Har ingen fast dato, men ble når det passer omtrent midt i desember. Jeg har julestemning før jul. Etter 2. juledag forsvinner den ganske fort, så da er det naturlig å pynte tidlig slik at jeg faktisk får nyte den litt. Er oppvokst med pynting 23. desember, men selv foreldrene mine har begynt tidligere nå. Tenker at tradisjonen er i endring og det er også helt naturlig. Anonymkode: 59add...c67
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #76 Skrevet 11. desember 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvis du ikke har juletre nå så vil jeg bare si bedre lykke til neste år! Anonymkode: abf6d...3a9 Hva mener du? Det er da ikke vanskelig å få tak i juletrær nå? Anonymkode: 663b3...b61
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #77 Skrevet 11. desember 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Så da er det mye bedre å se på et nedstøvet tre julaften? Eller støver det mer fra lille julaften til 13. dag, enn fra 1. desember til julaften? Anonymkode: 14694...949 Vi sliter faktisk ikke med støv, så det kunne nok stått til 13. her. Men hjemme styrer de jo med julegardiner, juleduker, fyring, og alt mulig annet og, så der støver det en del, ja. Poenget mitt var nok uansett at et juletre i januar er ganske meningsløst. Da er jo jula over, og man har ingen glede av det lenger. Anonymkode: 9e8b8...7ea
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #78 Skrevet 11. desember 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hva mener du? Det er da ikke vanskelig å få tak i juletrær nå? Anonymkode: 663b3...b61 Enig. Pleier ikke å være et problem 🤔 Anonymkode: f74b6...08f
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #79 Skrevet 11. desember 2021 Folk har glemt hva advent er, ventetida med lilla lys, forberedelser og forventninger. I tillegg styrer de med gaver hver eneste dag fra 1. desember, den ene dyrere og større enn den andre. Juletreet hører jula til, i adventstida er det adventsstjerne, adventslys og å glede seg og forberede seg til jula kommer. Anonymkode: 4eb24...7da 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #80 Skrevet 11. desember 2021 Det at mange her hjemme starter med juletre tidlig i desember tror jeg, fordi det blir gjort i USA. Husk at i USA så feires ikke advent, så derfor pyntes det tidligere der. Vanlig med advent i Europa. Anonymkode: c6bb8...909 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå