Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Har alltid pyntet treet lille julaften selv om vi har kunstig tre, men for å kunne stresse litt mindre på lille julaften så pyntes det nå en dag tidligere. 
Å ha juletreet fremme før huset er vasket og julepyntet blir som «å pynte grisen» for min del. 

Anonymkode: 435f9...598

Det høres egentlig bare ekkelt ut.

Huset her er ikke renere i jula enn ellers. Vi holder det jevnt rent og ryddig her. Så hvilken dag vi tar frem tre og julepynt er egentlig irrelevant. 

Anonymkode: 9e8b8...7ea

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Setter det opp fjerde søndag i advent og tar det ned 1. nyttårsdag. Vokste opp med pynting lille julaften, men jeg har mer nytte av julestemningen før jul enn å ha treet oppe lenge etter jul, så da har jeg begynt min egen tradisjon på det.

• Liker 2
Skrevet

Vi setter det opp 22. eller 23. desember hos oss, aldri før. Juletreet er jo den ultimate julepynten, men nå er det advent og ikke jul. Samtidig får treet vårt faktisk stå inne gjennom jula; vi tar det ut 13.- eller 20.-dagen. Har inntrykk av at mange av de som starter jula veldig tidlig kaster ut juletreet en eller annen gang mellom 2.-dag og 1. januar. 

Men det skader meg jo ikke, og jeg tenker egentlig at de som ergrer seg over slike ting har få ekte problemer her i verden. Jeg  er ikke blant de som skriver sinte tirader på Facebook når julebrusen og julemarsipanen kommer i butikkene i oktober, for å si det slik. 😂

• Liker 5
Skrevet

Vi har falskt og setter opp 1. desember. Synes det tar så lang tid å pynte til jul, så liker at det står oppe hele måneden da. Og det hjelper på julestemningen gjennom adventstiden! 

Anonymkode: 1b4de...0e8

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kjøper fra lokal produsent slik at du vet det er nyhogst. 

Borrer et hull i stammen slik at vann kan trekke inn.

Har en skikkelig fot, slik at treet kan stå i vann. 

Vårt holder fint fra ca 10. desember til 1.januar. 

Forå svare på spm: Har to mindre plasttre som har stått siden november. Et ekte tre på 220 kommer alltid opp når desember er ca halvveis til jul 

Takk for tips 🙂 Det er desverre ingen lokale produsenter her så langt, de blir importert fra Danmark såvidt jeg har forstått. Dansk edelgran. Men vi har flust med grantrær (furu?) i skauene rundt oss, holder de kanskje lengre? Det pleier å være selvhogst-party i småbygder osv, men vi har aldri gjort det så langt. 

Anonymkode: 256ec...b2f

Skrevet
tangent skrev (1 time siden):

Setter det opp fjerde søndag i advent og tar det ned 1. nyttårsdag. Vokste opp med pynting lille julaften, men jeg har mer nytte av julestemningen før jul enn å ha treet oppe lenge etter jul, så da har jeg begynt min egen tradisjon på det.

Det er planen vår i år også, nyter treet mer i ventetiden enn i romjulstiden. Men når julen har nærmet seg har jeg alltid feiget ut og treet har kommet opp lillejulaften, slik tradisjonene vi vokste opp med er 😅 Men i år blir det fjerde søndag i advent, håper det vil føles som en suksess så blir det vår tradisjon. 

Anonymkode: 256ec...b2f

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Juletre allerede? Flere som allerede har fått satt opp juletre? Vi venter til lillejulaften eller noen dager før 

Anonymkode: 1ad34...738

altfor tidlig, her er det enten 20 eller 23 stort sett

Anonymkode: 1de8c...02a

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Tydeligvis, ungene har mast hele dagen. Så noen har tydeligvis det. Kanskje de bør få se hva som skjer om vi setter inn et ekte tre nå... for å få en slutt på maset i all evig tid? 😛 Alle som har de oppe nå har selvsagt plastikktre. Jeg trenger ett som lukter gran, stikker meg i føttene og barnåler i kriker og kroker helt frem til sommeren. Det er jul for meg. Det tas inn 23.12 og pyntes til Kvelden før Kvelden, ferdig til Grevinnen og hovmesteren. Har bare gjort det sånn i 40 år, så tror det blir sånn i 40 til 😄 

Anonymkode: bf3db...097

Takk for at det er flere som meg. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker de som pynter nå er litt enkle. Det er ikke jul før julaften... 

Anonymkode: 32ef3...684

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jula starter kl 17.00, 24/12, men da bruker jeg tiden med familie, ikke på å pynte juletre 🤣

• Liker 4
Skrevet

Ja, juletreet er oppe 1. desember og ut igjen til 1. januar. Da er det nytt år!! De som er gammeldagse tar det opp 23. des- 20 januar. 

Anonymkode: 7f8ca...89f

• Liker 4
Skrevet

Folk kan ha juletre i stua hele året for min del, men det er jo ikke jul, for det. Vi vanner ut jula mer og mer for hvert år, og det er skikkelig trist. Personlig skjønner jeg ikke dette styret og maset med jul flere måneder før det faktisk er jul, det ødelegger jo det spesielle med jula. 

Her pyntes treet alltid lille juleaften. Uten unntak. 

Anonymkode: 3f3c3...8b6

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Denne trenger jeg at du begrunner. Hvorfor trekker du paralleller til intelligens? Hva i alle dager har det med når man setter opp juletreet? Forøvrig setter jeg opp mitt ca 23.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, juletreet er oppe 1. desember og ut igjen til 1. januar. Da er det nytt år!! De som er gammeldagse tar det opp 23. des- 20 januar. 

Anonymkode: 7f8ca...89f

Stor forskjell på å være gammeldags, og å faktisk vite når det er jul. Det er ikke jul 1. desember selv om du pynter treet.

• Liker 8
Skrevet

Lille julaften. Det jeg er oppvokst med og synes det er hyggelig at de tradisjonene vår familie har føres videre. 

Hyggelig det blir mer og mer jul frem mot julaften 🙂

Anonymkode: a5e62...b38

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Stor forskjell på å være gammeldags, og å faktisk vite når det er jul. Det er ikke jul 1. desember selv om du pynter treet.

Det er ikke jul 23. desember heller.

Og juletre og nissen har egentlig ingenting med jul å gjøre.

I det hele tatt har ikke julehøytiden noe med Norge å gjøre en gang. Det meste er egentlig bare en kombinasjon av tyske og kristne tradisjoner som man har adoptert i nyere tid. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

For en tilfeldighet, jeg tenker at de som går rundt å irriterer seg offentlig over at andre ikke har samme tradisjon som de, er mindre begavede og kanskje ressurssvake også!  

Endret av BunnyChester
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Man vet jo at det ikke er julaften selv om man setter opp juletre 1. desember. Jeg liker å komme i julestemning i adventsperioden, og juletre og annen pynt hjelper på dette. Hyggelig med tre i bakgrunn når jeg pakker inn gaver, pynter pepperkaker osv. Hvorfor er det et problem? Det betyr ikke at julen feires hele perioden treet er oppe.

Anonymkode: 1b4de...0e8

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det er ikke jul 23. desember heller.

Og juletre og nissen har egentlig ingenting med jul å gjøre.

I det hele tatt har ikke julehøytiden noe med Norge å gjøre en gang. Det meste er egentlig bare en kombinasjon av tyske og kristne tradisjoner som man har adoptert i nyere tid. 

Takk for barneskoleleksjonen :roll: 

• Liker 2
Skrevet

Vi skal sette opp treet i midten av desember, kanskje litt før. Vi trenger alt av lys og koselige ting vi kan få nå, da vi er inni en superstressende periode i livet, og både hans arbeidsplass og mitt studiested er fullt av smitte, så vi er rimelig nedstemt for tia (og redd for smitte før jul). Så alt koselig vi kan gjøre nå, suger vi til oss. ❤️

Anonymkode: ed170...528

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...