Gå til innhold

barn med veldig sterk lukt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er fra Pakistan selv og takler ikke lukta fra krydderet etter at det er fortært. Enda maten er verdens beste så er det ikke til unngå at sterkt krydret mat setter seg i kroppen og klærne. Det vi må gjøre for at ungen og vi ikke lukter er å skifte klær etter maten og skifte før vi går ut. Vifta må alltid slås under matlaging og vinduene må være oppe ofte. Alt dette for å unngå å la lukten gå utover andre. Du kan si fra på en fin måte og pakke det inn at de kan følge disse tiltakene. Si at de indiske vennene dine gjør det👍🏾

Anonymkode: ab3d8...799

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Suck it up og pust gjennom munnen, dette venner du deg til. Jeg jobber med ressurssvake voksne, som mangler bosted, har dårlige hygienerutiner, voksne menn som lukter sur svette og gammel søppelcontainer, og lukta henger igjen i rommet en time etter at de har gått. Og det var ekkelt i starten, men jeg bestrebet meg på å behandle alle med samme respekt, og nå plager det meg ikke lengre. Jeg registrerer det, men det endrer ikke adferden min. Dette kan du også gjøre, og du bør være motivert for det, siden du jobber med barn, og dersom kollegaene dine ikke skjerper seg bør de rapporteres til leder. For du kan faktisk ikke fikse dette på noen annen måte, uten å tråkke på andre. Gjør jobben din og vis omsorg for barnet, for svarte helvete!

Anonymkode: 446b4...cbb

👌

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg tenker du må skifte jobb. Det virker som du er veldig var for lukter. 

Anonymkode: 8de14...b50

Jeg kjenner til hvordan det kan lukte da jeg har hatt naboer fra Somalia. Lukta er en blanding av røkelse, et helt spesielt krydder jeg ikke vet hva er samt en veldig sterk parfyme. Lukta sitter fast i leiligheten selv om de har flyttet. Det er vanskelig å si i fra. Bare de åpnet døra til leiligheten sin så oste det ut. Jeg tror også det er stor forskjell på folk fra disse landene men det verste var nok røkelsen. 

Anonymkode: d3983...e56

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Suck it up og pust gjennom munnen, dette venner du deg til. Jeg jobber med ressurssvake voksne, som mangler bosted, har dårlige hygienerutiner, voksne menn som lukter sur svette og gammel søppelcontainer, og lukta henger igjen i rommet en time etter at de har gått. Og det var ekkelt i starten, men jeg bestrebet meg på å behandle alle med samme respekt, og nå plager det meg ikke lengre. Jeg registrerer det, men det endrer ikke adferden min. Dette kan du også gjøre, og du bør være motivert for det, siden du jobber med barn, og dersom kollegaene dine ikke skjerper seg bør de rapporteres til leder. For du kan faktisk ikke fikse dette på noen annen måte, uten å tråkke på andre. Gjør jobben din og vis omsorg for barnet, for svarte helvete!

Anonymkode: 446b4...cbb

Uten å tråkke på noen andre? Å joda det går fint an, som voksen er det rett og slett bare enkelte ting man må tåle å høre, for svarte helvete🤦‍♀️🤦‍♀️ Hadde jeg som mamma fått høre det så hadde jeg tatt tak i problemet! Det er FAKTISK noe man kan gjøre noe med!!

Anonymkode: 868dd...03b

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Uten å tråkke på noen andre? Å joda det går fint an, som voksen er det rett og slett bare enkelte ting man må tåle å høre, for svarte helvete🤦‍♀️🤦‍♀️ Hadde jeg som mamma fått høre det så hadde jeg tatt tak i problemet! Det er FAKTISK noe man kan gjøre noe med!!

Anonymkode: 868dd...03b

Jada men det er to foreldre inne i bildet som ikke snakker norsk sant. Derfor må lederen ta det.  Kan være de kan gjøre noe med problemet, om de gjør som han øverst på siden her beskriver. 

• Liker 1
Skrevet

Men hvorfor tar ikke ped.leder tak selv? Hvis det er så ille lukt så merker andre det også. Uten tvil

Anonymkode: 16230...5e9

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men hvorfor tar ikke ped.leder tak selv? Hvis det er så ille lukt så merker andre det også. Uten tvil

Det lurer jeg ogsp på.. tror helt ærlig folk (inkl meg) er redde for å få dratt frem rasistkortet når dette ikke jar noe med det å gjøre. Hadde et norsk barn luktet sånn ville vi reagert likt

Ts

Anonymkode: 5f695...a12

• Liker 2
Skrevet

Kom på at en av barnehagene barna gikk i så hadde de et vannrom hvor 1-4 åringer fikk leke med vann og dermed også ble vasket/badet og smurt inn med fuktighetskrem.   De brukte det mye på ettermiddager hvor de griset mye. Hadde vært noe for mange barnehager om de føler at barns hygiene/lukt ikke er bra nok. 

Anonymkode: 0578f...2ba

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Kom på at en av barnehagene barna gikk i så hadde de et vannrom hvor 1-4 åringer fikk leke med vann og dermed også ble vasket/badet og smurt inn med fuktighetskrem.   De brukte det mye på ettermiddager hvor de griset mye. Hadde vært noe for mange barnehager om de føler at barns hygiene/lukt ikke er bra nok. 

Rosenhagen bhg?

Skrevet
KristinF skrev (På 30.11.2021 den 17.26):

Jeg skjønner deg veldig godt, ts. Regner med at du snakker om et barn av utenlandsk opprinnelse, og helt ærlig- noen av de (spesielt fra somalia) lukter HELT JÆVLIG. Lukter setter seg i klær og henger igjen i evigheten, også i nesen. Klarer det ikke selv. 

Dette.

Jeg har lang erfaring fra arbeidslivet med folk fra Somalia, og NOEN av de lukter …. Ikke godt. Min antagelse er at det ikke bare er krydret mat, men også en høyere toleranse for fex svettelukt. Bla virker det som om deodorant er fremmed. 
En lærling på min arbeidsplass ble sendt rett i dusjen av renholderen første dag på jobb 🙈

Ikke noe jeg ville ha gjort, men jeg skjønner på et vis handlemåten. 
Bare for å ha sagt det, de er herlige mennesker, og det kan like godt være vi norske som har for lav toleranse, men jeg skjønner greia og det må gå an å si uten å bli beskyldt for rasisme at denne lukta ikke kjennes god ut. 

Hva ts skal gjøre vet jeg ikke…. Vanskelig. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg tenker at man må ikke være så redd for å være rasist at det ikke blir meldt fra om manglende hygiene? 

Foreldrene, kan det være spisskummen og løk det lukter, eller lukter de uvasket og møkkete? Samme med barnet, er det rent? Det finnes mange barn som vokser opp i hjem med dårlig hygiene, uansett etnisitet. Jeg syns du skal ta en prat med lederen din og ytre bekymring rundt hygiene og høre hva lederen tenker. Barnehagen har meldeplikt ved mistanke om dårlig hygiene. 

Anonymkode: 56c0b...37e

Den siste setninga er feil. Det skal mer til en dårlig hygiene til for å utløse meldeplikten.

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner hva slags lukt du mener TS, og den er helt jævlig. 

Husker en person under studiet som var fra et afrikansk land, og det luktet så jævlig vondt av hen. Når hen var i nærheten stinket hele området. Ingen ville sitte ved hen heller stakkars, og vi ble sikkert alle opplevd som rasister av vedkommende, når sannheten var at man holdt på å brekke seg av lukta. Hadde personen gått i f.eks en trappeoppgang hang stanken igjen i mange timer eller dager. Man visste nøyaktig hvor denne personen hadde vært.

Får jo vondt av å tenke på hvordan vedkommende må ha hatt det, alle holdt god avstand. 

Anonymkode: a6920...db9

• Liker 3
Skrevet

Dere kan informere om det på brev til alle barna og skylde på allergi eller noe. Vond lukt er ikke bare vond for de som lukter den, men det går utover barnet det gjelder også!!

Jeg selv hadde en venninne fra India da jeg var liten som omtrent ingen ville leke med fordi hun «luktet vondt» dvs. luktet veldig sterkt av krydder fordi de ikke luftet hjemme hos henne, og det er bare trist at foreldre som på død og liv skal lage sterk mat ikke bryr seg om å lufte eller kanskje lage mindre av den, fordi det er barna det som regel går utover!

Anonymkode: a0ea7...5a2

• Liker 3
Skrevet

Hadde venner som sliter med allergi og sitrus og andre sterke parfymer og lukter (husker ikke alle) som førte til kraftig reaksjon, så det er grunner til å sørge for begrenset lukt.  

Skrevet

Et lite tips! I vår barnehage så løste vi slik problematikk med at alle fikk et skriv med seg hjem der det stod at ALLE barna skal være rene og komme med rene klær når de kommet til barnehagen. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Et lite tips! I vår barnehage så løste vi slik problematikk med at alle fikk et skriv med seg hjem der det stod at ALLE barna skal være rene og komme med rene klær når de kommet til barnehagen. 

Dette er jo common sense håper jeg.. selvfølgelig skal barn være rene og ha rent tøy. Det har dette barnet også. Er lukta som sitter på kroppen og absolutt alle tingene til barnet. 

fint å lese at det er flere som reagerer på dette og ikke bare synes jeg er så forferdelig. Jeg kan ikke noe for at jeg må kaste opp av den lukta. I mitt hode så er eneste løsning at de endrer sin lukt, ikke at vi andre skal tolerere den lukta. Skal snakke med leder imrg og ta dette opp, men ikke på måten enkelte anbefaler. Det er ikke snsatte sin skyld at de ikke klarer en så intens lukt. Sjef får nesten ta et møte med foreldrene eller noe
ts

• Liker 3
Skrevet

Kjenner til det, tror svært få skjønner hvor grusom den lukten er. Vogner til andre barn stinker , samme med klær som er i nærheten av det barnet 

Anonymkode: 0904f...21c

• Liker 5
Skrevet

Det er garantert overforbruk av karri/curry, cumin og sennepsolje. De pøser på med krydderne i store mengder fordi smaksløkene blir vant til så sterk mat. Løk og hvitløk i kombinasjon skaper en intens fæl stank. 

Den stanken setter seg overalt i hud, pust, klær,hår, hus, tepper, vegger, avløpsrør, ventiler helt til naboen osv. Aner ikke hva du kan gjøre, men de forstår nok ikkeat sånt skaper en intens kvalmende stank. Mitt barn hadde en somali venninne, vi måtte lufte og spraye rommene etter hennes besøk fordi hun ettergav seg en enorm til stank si, hang igjen i hele leiligheten men den var metallaktig, slik som de med bakteriell vaginose lukter. Men det er umulig at en unge på åtte har det, så muligens var det noe mat det også… 

Anonymkode: f55cc...02b

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Dette er jo common sense håper jeg.. selvfølgelig skal barn være rene og ha rent tøy. Det har dette barnet også. Er lukta som sitter på kroppen og absolutt alle tingene til barnet. 

fint å lese at det er flere som reagerer på dette og ikke bare synes jeg er så forferdelig. Jeg kan ikke noe for at jeg må kaste opp av den lukta. I mitt hode så er eneste løsning at de endrer sin lukt, ikke at vi andre skal tolerere den lukta. Skal snakke med leder imrg og ta dette opp, men ikke på måten enkelte anbefaler. Det er ikke snsatte sin skyld at de ikke klarer en så intens lukt. Sjef får nesten ta et møte med foreldrene eller noe
ts

Ja det er common sense. Men folk fra mange andre land har ulik tilnærming til hva som er rent nok, og da er det greit å få det svart på hvitt :) 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja det er common sense. Men folk fra mange andre land har ulik tilnærming til hva som er rent nok, og da er det greit å få det svart på hvitt :) 

Maaaaange etnisk norske har dårlig hygiene også. Kommer man fra en plass hvor det er varmt året rundt og boligene ikke er like tette som her, da er det naturlig at man ikke har rutine på lufting. 

Jeg hadde tatt en prat med pedlederen eller styreren om at de burde kontakte helsestasjonen om veiledning til foreldrene. Det skal ideelt sett være et samarbeid, og de har kanskje noen rutiner allerede? https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/helsestasjons-og-skolehelsetjenesten/helsestasjon-05-ar/barnehage-helsestasjonen-skal-ha-et-systematisk-samarbeid-med-barnehager-i-kommunen#92dde7c3-88ee-47a8-afb6-8f7373181701-praktisk

Jeg tenker at alle har et ansvar som medmennesker for at barn blir fulgt opp, så ta opp dette med pedleder. Dere burde ha en dialog om dette hvis det er så ille at alle rygger vekk fra barnet. Det er jo et problem som kommer til å få sosiale følger. 

Anonymkode: 56c0b...37e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...